[TI] Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:44

Hier ook een pomper. Zweet erg snel nu met die dikke vacht en kan haar warmte niet kwijt. Hierdoor wil ze al snel stoppen met werken. Nog even en dan gaat het mes erover. Hele nek en borst eruit en dan kijken hoe het gaat.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:49

Mijn merrie is ook een hijger. In de zomer, als het erg warm is staat ze zelfs in de wei al te pompen. Zodra het boven de 20 graden is, is ze tijdens het rijden snel buiten adem. En in de winter heeft ze er ook last van door de flinke vacht.
Een aantal jaar geleden heb ik haar door de va laten nakijken en is er een bronchoscopie gedaan. Daar kwam niet veel bijzonders uit. Ook is haar bloed nagekeken en daar kwam ook niets uit. Hartslag is ook goed.
Mijn va gaf ook aan dat er idd paarden zijn die hun warmte niet goed kwijt kunnen, en dan reageren door te hijgen. De eerste jaren heb ik mijn rijden aangepast aan het weer. Afgelopen zomer heb ik wat meer doorgezet en ben ik er achter gekomen dat ik best wat door kon zetten en dat ik te voorzichtig met haar ben geweest. Het is wel zo dat in de zomer bij temperaturen van 25/30+ haar conditie echt wel achteruit gaat. Dan moet ik echt wel rustiger aan doen.
In de winter doe ik nu sinds een paar jaar haar hals/borst scheren en dat helpt goed. Ze kan zonder deken blijven staan en ze kan beter haar warmte kwijt.
En hoe kouder het buiten is, hoe meer ze in haar element is! Ze vind het heerlijk.
Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen van mensen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:09

Hier ook een hijger en zweter!
Hij wordt geregeld bereden en vooral bij dit weer drupt het zweet dan bijna uit zijn dekje. Het paard van mijn vriend wordt minimaal gereden en heeft dan net drie zweetdruppels achter zijn oren. Verschilt dus per paard, de hoeveelheid conditie zegt niet alles.

Ik scheer bij mijn tinker alleen de borst weg. Dus niet tussen de voorbenen en bij de buik, aangezien hij ook in de vrieskou ervoor kiest om op de grond te liggen ipv in de stal. Hij blijft zweten, maar het geschoren gedeelte is zo droog. Ik ben nu al begonnen met scheren en kijk in de winter hoe vaak ik het herhaal, het is zo gebeurd.
Het is nu alweer aardig aan gegroeid, over twee weken (na een wedstrijd) scheer ik opnieuw.

Hij loopt 24/7 buiten met een loopstal, nu nog zonder deken en vanaf half oktober met een ongevoerde regendeken (wel met fleecelaagje om zweet af voeren). Na het werken spons ik hem af en laat ik hem minimaal een half uur uitzweten, deken op en weer naar buiten.

Foto na het scheren in september
Afbeelding

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:56

mij tinker begint het nu ook al weer erg snel warm te krijgen en inderdaad gaat dat gepaard met hijgen/pompen. Vanmiddag laat ik hem dan ook wederom deels scheren. Hij staat dan als het kouder wordt met een ongevoerde regendeken op (hele winter ook met die kou van vorige winter) en dat bevalt prima en volgens mij is hij er ook wel blij mee! Ik doe het sinds 2 jaar op deze manier en afgelopen zomer heb ik hem zelfs helemaal laten scheren (geen deken opgehad ook) en dat is ook heel goed bevallen. Ga ik volgende zomer weer doen als het nodig is.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:08

Ginger zweet niet snel (alleen momenteel met de vrij hoge temperaturen en de dikkere vacht zweet ze wel meer). Maar ze hijgt wel vrij snel. Niet heel erg, maar wel meer dan een ander paard met haar conditie. Dus vind het ook wel fijn om te lezen dat het vrij normaal is. Maar het is bij haar niet echt hinderlijk, het is ook na een paar rondjes stapepn weer over.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:13

Ik gooi er na de marathon (in de zomer) een nat laken overheen.
Werkt prima. Voordat we bij de vet. controle zijn ademt ze weer gewoon.
In de winter pas ik het trainings schema erop aan. Toen ik nog verenigings lessen reed elke week, werdt ze geschoren omdat ze het in de binnen bak binnen kwartier al voor d`r kiezen kreeg en ook niet meer lekker kon lopen daarna. Ze staan bij mij 90% buiten dus dan ook een deken erop.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:00

Ben ik opgelucht dit te lezen.

Baileys kan ook al snel beginnen pompen, bij de minste inspanning.
Zeker nu met de komende wintervacht.

Deze week had ik een lesje springen: eigenlijk heel relaxed, maar na de les stond ze
zo te hijgen. Kreeg er al een opmerking over...
Terwijl we geregeld lange buitenritten maken, dus conditie is wel goed.

Scheren doe ik niet, want ze staat 24/24 buiten. Dus heeft ze die wintervacht echt wel nodig.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:29

Ik ben ook wel blij dit te lezen. Ik rijdt ook op een tinker en ben de laatste tijd meer gaan rijden (min 4x per week) en merk echt dat ze betere conditie krijgt maar ze blijft nog steeds al heel snel pompen. Tijdens de galop is ze ook net een stoomtrein en de laatste paar dagen met dat warme weer zelfs al in draf terwijl ze makkelijk 3 kwartier tot een uur (waarvan een half uur intensief) rijd.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:48

Ik kan wel zeggen dat Gilbey een goeie conditie heeft (klasse 2 endurance en EK TREC gereden dit jaar) maar die zweet echt super snel en gaat ook heel snel over op pompen/hijgen.
Mijn tinkers worden dan ook ieder jaar geschoren in een streepmodel (hoge streep) of zelfs deken model.
Goed koelen en de temp gaat vlot genoeg naar beneden en je hebt dan geen problemen bij de Vet Check.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:33

wij hebben ook marathons gereden met onze tinkes, maar wij hebben ze gewoon helemaal geschoren, omdat de temperatuur en ook de hartslag te hoog was, wij sproeien ze dan ik het uitstap traject zodat ze ook nog wat afkoelen, dat ging ook beter.
maar het blijft toch wel moeilijk, de conditie is super van onze tinkers, maar de hartslag en de temperatuur is toch wel wat hoog, maar ze komen toch wel door de keuring. :D
maar je ziet dit beeld toch veel bij koudbloeden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:25

Connor is ook zo'n snelzweter. Bij hem gaat dan in de winter zijn bil en buikharen eraf en eventueel een strook bij zijn flank en de strook haar bij zijn keel aan de voorkant. Is dit nog niet genoeg gaat er steeds een strook meer van zijn halshaar af. Dan kan hij bij koud droog weer toch dekenloos naar buiten zonder dat hij zich gek zweet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:32

Ja, herkenbaar :j

Gedeeltelijk scheren, mn onderkant hals en stukje borst is meestal al voldoende (plaatje 11).
Je kunt eerst beter te weinig scheren dan teveel, want anders moet je alsnog met dekens gaan werken. Hun eigen vacht is de best werkende deken die je maar bedenken kunt ;-)

Ik moet nu ook weer gedeeltelijk scheren, want de wintervacht begint al aardig dik te worden.

Na de winter (begin van de lente) scheer ik onderkant van de buik, de borst, billen (stukje) en borst en hals (gedeeltelijk) (plaatje 8).
In zomer heeft hij het met zijn vacht moeilijker, en zweet en hijgt hij gigantisch.
Ik vind het een goede oplossing gedeeltelijk scheren en ze kunnen gewoon lekker zonder deken buiten blijven staan.

Ik ga wel deze maand nog scheren, want dan groeit er nog beetje vacht aan voor de echte winter en is de overgang niet zo groot.

Afbeelding

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:48

hier nog een hijgertje..zodra ze haar eerste passen doet begint gelijk het zweten en hijgen met veel geluid ,
maakt niet uit welk deel van het jaar.
en geloof me conditie heeft ze zat !!
wij kregen de opmerking of ze cornage had..nee hoor... :? gelukkig niet. ze is zo gezond als een visje
zodra ze zich wat drukker maakt komt heel het 'ritueel 'opgang.
stop je.. is het ook weer over.
Het is de combi denk ik dat ze het zo leuk vind om te werken en zich daardoor wat drukker maakt en natuurlijk toch de dikkere vacht.
Ook zij loopt 24 uur p.dag buiten met uitloop stal..
Wij zijn echter nog wel zoekende naar de meest effectieve scheerbeurt voor haar,ze heeft dan ook een wat dunnere vacht dan onze andere tinkertjes.
Ondanks dat ze altijd buitenloopt heeft ze het makkelijk koud.
ben er nog niet uit wat het gaat worden.!!
plaatje 11 lijkt me ook zeker het proberen waard.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:34

eye4cobs, in dat geval zou ik plaatje 11 doen, maar dan eerst alleen onderkant hals (borst achterwege laten). Even "ritssluiting" openzetten van die warme jas maakt ook al veel verschil.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:20

tja ik ben dan niet zo'n fan van scheren

de reden dat ik sil een jas aan doe is omdat als ik met hem aan het werk ga kan ie zijn warmte makkelijk kwijt
buiten het werken om zal ie zich ook niet zo 123 inspannen dus hoef ik me ook geen zorgen te maken over het feit of ie niet teveel of te weinig geschoren is

met een goede deken blijft dus de lichaams temperatuur gelijkmatiger
in de natuur doen paarden ook niet wat wij van ze vragen :D

vind het wel grappig te lezen hoe verschillend mensen het "warmte/hijg" probleem oplossen
ook de verschillen in rijden komt hier ook naar boven :D

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:44

ik eigenlijk ook niet maar met zo'n werkertje -zwetertje zullen we iets moeten gaan doen.. :j
aangezien ik ze wel lekker buiten wil laten lopen.!en onze dochter toch dressuur wilt blijven rijden.
plaatje 11 zal het wel worden.. :D blijkt het niet genoeg kunnen we deze altijd nog uitbreiden hé..al doende leert men.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:23

ik ga dit jaar mijn tinker weer helemaal scheren, behalve hoofd en sokken. mijn tinker zweet heel snel. ik rijd nu intensief dressuur en merk met trainingen dat ze het gauw te warm heeft. vooral als ik manege les heb, loopt het zweet met straaltjes eraf.
dus binnenkort dsu scheren

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:54

Dekens heb ik bij mijn merrie geprobeerd. De hele winter bleef ze super mooi in een kort vachtje. Toen in mei de laatste deken eraf ging, heeft ze haar hele wintervacht nog eens even aangemaakt. Zo liep ze in juli met een hele dikke vacht. Dat heb ik dus daarna maar niet meer gedaan. Het scheren werkt super! Wij houden ook plaatje 11 aan.

SweetBilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:51

Hallo,

Ik wil graag reageren op het gehijg van jullie tinkers. Ik heb dat ook gehad met mijn tinker en de tinker van mijn vriendin had dit ook. Super conditie maar pompen als een gek, zelfs na een half uur uitstappen.

Aangezien mijn tinker meerdere dingetjes had die de DA niet opgelost kreeg ben ik bij een homeopaat terecht gekomen. Na een gerichte kuur was zowel het pompen/hijgen van mijn tinker en die van mijn vriendin als sneeuw voor de zon verdwenen.

Tinkers hebben echt bijna niks nodig en alles wat je ze teveel geeft slaan ze op en komt er op de een of andere manier toch uit, mok, schuren, pompen, bulten.

Ook de mok bij de tinker van mijn vriendin en de korstjes boven in de sokken bij mijn tinker zijn hiermee weggegaan.

Nu geven we ze echt alleen maar DROOG hooi en kleine weidegang daarmee wil ik zeggen een schaarse wei en dit gaat perfect !!

Tuurlijk hebben ze ook last van hun dikke vacht, het zijn niet voor niks koudbloeden die zich het lekkerst voelen rond het vriespunt maar als ze zelfs in de winter bij -5 staan te pompen is er echt iets mis met de gesteldheid van je paardje.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:27

Dit gaat niet voor alle tinkers op: gewoon niet meer geven en het hijgen gaat zomaar over.
Die van mij staan zeker schaars en krijgen een minimum aan bijvoer als ze zwaar in de sport staan.
Lees: 1/2 kg krachtvoer per dag tijdens het EK, wat zeker een top prestatie was.
Ik denk dat bijna iedere tinker eigenaar er wel van doordrongen is dat ze te maken hebben met dieren die je zeer schaars moet houden, maar je zult af en toe ook rekening moeten houden dat je geen roofbouw pleegt.

SweetBilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:56

Als je goed leest staat er ook niet dat als je niet te veel voert het vanzelf over gaat... ik heb de tinkers laten opschonen en daarna was het over.

Het een is een gevolg van het ander.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:32

Wat Sweetbilly zegt klopt in veel gevallen wel. Teveel afvalstoffen (vaak door krachtvoer of teveel weidegang), kan deze problemen idd veroorzaken. Misschien is het wel handig om eerst naar rantsoen te kijken voor je gaat scheren. Als voeding al goed zit, en je tinker hijgt nog, dan zal scheren missch oplossing bieden.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:57

Bij lezingen over warmte huishouding bij paarden is mij geleerd dat je rekening moet houden met een paar factoren.
Je hebt 2 verschillende type spieren, lange spieren voor duur sporten (denk aan arabieren/dravers) en korte spieren voor impulsieve kracht inspanningen (denk aan koudbloeden)
Bij inspanning van de lange spieren komt veel minder warmte vrij dan bij de inspanning van de korte spieren.
Die warmte moet het lichaam uit.
Bij rank gebouwde paarden is de verhouding van spier ten opzichte van huid veel gunstiger dan bij zwaar gebouwde paarden.
Daarbij komt ook nog dat de koudbloeden een vacht met een vollere structuur hebben dan die van volbloeden, waardoor de warmte afvoer veel moeilijker plaats vind.
Om ervoor te zorgen dat dan toch de warmte afgevoerd word zullen de paarden sneller gaan hijgen.
Om je paard dan te helpen kun je bijvoorbeeld scheren en tijdens wedstrijden bijvoorbeeld goed koelen (zoals Kiss en ik al eerder schreven)

Dit is mij geleerd op endurance lezingen over warmte huishouding en het correct koelen op wedstrijden.

Natuurlijk is correct voeren ook belangrijk maar daar zul je het probleem dus niet zomaar mee op kunnen lossen.
Dit komt uit de opbouw van de spieren van koudbloeden en die zul je er niet door veranderen.

Nogmaals: ik denk echt dat de meeste tinker eigenaren er van doordrongen zijn dat we een type paard hebben die schaars gevoerd zal moeten worden en dat veel problemen veroorzaakt kunnen worden door overvoeren van hun tinkie's.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:41

Ik ben met mijn merrie inderdaad al heel bewust bezig met voeren, eigenlijk vooral vanwege rasp op de benen. Daardoor kan ze slecht tegen suikers/zetmeel.
SweetBilly, op wat voor manier heb je je paard laten opschonen? Wat voor kuur hebben ze daarvoor gehad?

SweetBilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:57

Hoi Gaia,

Ik heb een homeopaat mijn tinker laten doormeten. Hieruit komt wat je paardje heeft en hoe je hier vanaf komt. Ik zit nog maar net op bokt en weet niet of ik haar naam op bokt mag zetten ?