Mijn merrie is ook een hijger. In de zomer, als het erg warm is staat ze zelfs in de wei al te pompen. Zodra het boven de 20 graden is, is ze tijdens het rijden snel buiten adem. En in de winter heeft ze er ook last van door de flinke vacht.
Een aantal jaar geleden heb ik haar door de va laten nakijken en is er een bronchoscopie gedaan. Daar kwam niet veel bijzonders uit. Ook is haar bloed nagekeken en daar kwam ook niets uit. Hartslag is ook goed.
Mijn va gaf ook aan dat er idd paarden zijn die hun warmte niet goed kwijt kunnen, en dan reageren door te hijgen. De eerste jaren heb ik mijn rijden aangepast aan het weer. Afgelopen zomer heb ik wat meer doorgezet en ben ik er achter gekomen dat ik best wat door kon zetten en dat ik te voorzichtig met haar ben geweest. Het is wel zo dat in de zomer bij temperaturen van 25/30+ haar conditie echt wel achteruit gaat. Dan moet ik echt wel rustiger aan doen.
In de winter doe ik nu sinds een paar jaar haar hals/borst scheren en dat helpt goed. Ze kan zonder deken blijven staan en ze kan beter haar warmte kwijt.
En hoe kouder het buiten is, hoe meer ze in haar element is! Ze vind het heerlijk.
Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen van mensen.