hoelang mag je een haflinger een haflinger noemen [update]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: hoelang mag je een haflinger een haflinger noemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:47

Maar dat moet je wel weten, ik zit niet in de Haflingers en had dus werkelijk ook echt geen idee. :oo

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:48

Ahzo excuus verkeerd begrepen :+ Maar had er DAH gestaan was het al duidelijker geweest ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:54

Wat zit er nog meer in dan? *gewoon nieuwschierig

Het is maar goed dat die mensen mij niet hebben zien rijden met mijn rode haf :+. Had ook al in het topic van vrouwenparochie gereageerd. (ga verder niet in over vreemd bloed) Ik start er al 4 jaar met mijn 'rode' haf en nog nooit de opmerking gehad bij de haflingerwedstrijden! Dus vond het ook zeer vreemd aangezien die van jullie er 10x meer op lijkt dan die van mij! Het is dat ik eerder heb gereden anders had ik die van mij ernaast geparkeerd!!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 00:03

[/quote]
nee dah[/quote]
????? Het is een hele normale vraag hoor zo duidelijk was je verhaal nou ook weer niet.[/quotesorry
dah staat voor...de aangespannen naflinger

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 00:10

wouterpaard schreef:
Wat zit er nog meer in dan? *gewoon nieuwschierig

Het is maar goed dat die mensen mij niet hebben zien rijden met mijn rode haf :+. Had ook al in het topic van vrouwenparochie gereageerd. (ga verder niet in over vreemd bloed) Ik start er al 4 jaar met mijn 'rode' haf en nog nooit de opmerking gehad bij de haflingerwedstrijden! Dus vond het ook zeer vreemd aangezien die van jullie er 10x meer op lijkt dan die van mij! Het is dat ik eerder heb gereden anders had ik die van mij ernaast geparkeerd!!

een beetje welsh

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:21

Hier spelen 2 verschillende dingen:

het stamboek is het KVTH en daarin mag een haflinger geen enkel vreemd bloed meer voeren. Het stamboek is een gesloten stamboek; dus alleen haflingers met 100% haflinger ouders worden opgenomen in het stamboek. http://www.kvth.nl/
Daarin zal een haflinger zonder papieren niet worden toegelaten.

De wedstrijden worden georganiseerd door de DAH; de aangespannen haflinger is een een vereniging waar de veelzijdigheid van het gebruik van de Haflinger wordt gestimuleerd door wedstrijden te organiseren.
http://www.deaangespannenhaflinger.nl/
Ik ken de statuten niet van de vereniging, maar je mag meedoen met haflingers zonder papieren; dus daarmee is het nooit duidelijk welke bloedvoering zo'n haf heeft.

Papagroom; ik zou het bestuur de vraag voor leggen, want het is niet leuk voor je kind dat ze gezeur hoort op zo'n wedstrijd. Het is een vereniging met vrijwilligers en daar tussen heb je altijd mensen die anders denken. Dat houdt je nu eenmaal.
Op welke wedstrijd je dan ook start, er zullen altijd mensen zijn die opmerkingen maken waar dan ook over.

Maar je kind heeft toch geen startverbod gekregen? De prijzen zijn toch ook gewoon uitgereikt?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:52

janouk schreef:

het stamboek is het KVTH en daarin mag een haflinger geen enkel vreemd bloed meer voeren. Het stamboek is een gesloten stamboek; dus alleen haflingers met 100% haflinger ouders worden opgenomen in het stamboek. http://www.kvth.nl/

Voor er misverstanden ontstaan: een Haflingermerrie/ruin wordt opgenomen tot en met 25% vreemd bloed, hengsten mogen tot 1,56% vreemd bloed voeren ;).

@TS: welke wedstrijd was het? Kan me niet voorstellen dat een oudere man van de DAH zo hatelijk is over een Haflinger met wat vreemd bloed. Weten jullie wel wat de afstamming is van de pony?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:02

RvdB schreef:
janouk schreef:

Voor er misverstanden ontstaan: een Haflingermerrie/ruin wordt opgenomen tot en met 25% vreemd bloed, hengsten mogen tot 1,56% vreemd bloed voeren ;).

@TS: welke wedstrijd was het? Kan me niet voorstellen dat een oudere man van de DAH zo hatelijk is over een Haflinger met wat vreemd bloed. Weten jullie wel wat de afstamming is van de pony?

vrouwen parochie
die oudere man is overigens een vermoeden....
wat mij steekt is dat je eerst vraagbt of je mee mag doen en dat je achteraf toch gezeur krijgt..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:06

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw haflinger!!
Mijn haf heeft WEL een stamboek papier (niet nederlands maar toch...) en heeft geen witte staart. ze is echt een haf en heeft beide zuivere haf ouders. In nl wordt het niet gewaardeerd helaas. Maar ik vind dat aparte kleurtje juist gaaf!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:08

Die van mij heeft trouwens een haflinger brandmerk. dus het zal vast een haf zijn!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:37

Op mijn opmerking/vraag wordt niet gereageerd? :? (Ja, ergens kan ik wel een uitleg uit opmaken mbt de helft van mijn berichtje, maar dat komt iig niet van de ts)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:41

Zolang het een kijker is die dit zegt en de organisatie er geen problemen mee heeft, kan je volgens mij best blijven rijden. Zeker als het zo goed gaat en jij en je dochter er plezier in hebben!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:23

Elise88 schreef:
Op mijn opmerking/vraag wordt niet gereageerd? :? (Ja, ergens kan ik wel een uitleg uit opmaken mbt de helft van mijn berichtje, maar dat komt iig niet van de ts)

@elise88
alees was inerdaat al gezegd maar voor jou nog even int kort
er worden met dit paardje ook reguliere wedstrijden gereden
het leek ons leuk om aan de competitie mee te doen en hebben van tevoren gevraagd of dit mogelijk was
het antwoord was ja....maar tijdens de wedstrijd toch gezeur
oh ja de hoeveelheid vreemd bloed is 1/16
ik hoop dat ik zo al je vragen beantwoord heb

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:44

Kan je dit zwart op wit krijgen dat je dochter toestemming heeft? Is natuurlijk heel kinderachtig dat dit zo moet, maar zorg dat je het krijgt en lekker mee doen met de haflingerwedstrijden en hopelijk de gemoedelijke sfeer ervaren!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:10

wouter ouwe kabouter we hebben er al helemaal geen zin meer in gbaan gbewoon lekker de reguliere wedstrijden rijden

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:15

snap je punt erg jammer dat je het zo ervaren hebt!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:16

ik ben eigelijk toch wel benieuwd naar jullie haf!!!

maar na het topic doorgelezen te hebben, verschillende gedachtes:

- door dit hele gedoe zou ik ook gewoon reguliere wedstrijden gaan rijden.

- aan de andere kant, als je paard grotendeels haflingerbloed voert.... waarom zou je dan niet mee mogen doen aan die wedstrijden van D.A.H. omdat "iemand" zegt dat hij/zij niet op een haf lijkt? terwijl diegene niet in het bestuur zit?

margot (nessie op Bokt) heeft Goldy: een stekelharige haf!

het ras fjord: hoeveel kleuren heb je daar wel niet in... ze hebben niet allemaal die zwarte streep! (denk aan super Guus)

zo zie je maar!! niet iedere haf heeft DE kenmerken van een haflinger.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:27

Ik ben ook erg benieuwd hoe jullie haflinger er uit ziet, kun je misschien een foto plaatsen als je dat wilt? Zodat wij hem kunnen beoordelen.

Ik snap best dat je door dit gezeur verder gaat in de reguliere wedstrijden, maar als je toegezegd is dat je dochter gewoon mee kan rijden met de haflingerwedstrijd, wat is dan die ene persoon op leeftijd om te zeggen dat jullie pony geen haflinger is?

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:38

Ik vind het best raar dat je commentaar krijgt hierop. Zelf doe ik wel eens mee met de tinkerdagen waar ook een groot deel officieel rijdt. Het is altijd zo gezellig en je wil niet weten hoeveel variatie er zit in de verschillende soorten tinker. Van "sport" uitvoering tot olifant. Daarom kan ik best begrijpen dat het steekt dat er op zo'n dag, waaraan je vooral mee doet omdat iedereen op dezelfde soort pony rijd, zulke opmerkingen worden gemaakt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:42

een vriendin had vroeger een haf, die werd niet geaccepteerd voor stamboekopname ; de staart was te donker....( en zo erg was het niet.)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 22:44

die staart viel men hier ook over

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:57

Ik heb zelfs mee gedaan aan de fokdag om te laten zien dat de haflinger ook heel donker uitvallen. De jury was er ook niet zo van gecharmeerd want hij had gee rastypische kenmerken :Y) . Maar ze hadden geen twijfel of het er wel een was. Zit je dochter ook op bokt? Want dan heb ik een foto gezien in haar profiel en dat leek toch echt wel een maf hoor!!

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:02

even een update over het gebeuren van haflinger bo....
wie is BO.... zie voor foto`s van Bo maar even bij Bitje.

heb inmiddels heel wat informatie over de afstamming gevonden en het lijkt er op dat Bo wel 100% haflinger is....de grootouders waren haflingers en de vader ook.....maar de vader mocht niet in het stamboek omdat de manen/staart donkerder waren en hij had witte achterbenen OID...ong.30 cm hoog. dat was de reden dat hij n iet in het stamboek kwam.....dit was het verhaal van de eigenaar van de moeder van BO.....maar er is nog een optie van de eigenaar van de hengst.....hij had nl 2 hafjes en hadden allebei dezelfde naam gekregen....tja...hij dacht dat het de andere was en die had 25% welshb loed in zich....maar laat ik dat hengstje nou kennen en qua tijd kan dat haast niet want de eigenaar zegt dat er een foto is waar de ouders samen voor de kar lopen, en dat kan niet want ik weet nog dat deze hengst beleerd is enzo....dus zou ik denken dat de andere haflinger de vader is......maar ik moet nog even wat mailtjes afwachten voor dat we zekerheid hebben.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:07

Zekerheid heb je niet eerder dan dat je een DNA test laat doen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:07