Vraag aan volwassen shetliefhebbers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:38

Hier nog een volwassen iemand met 3 shetlanders.
Alle drie zijn het merrie's, 2 zijn er voor de wagen beleerd in enkelspan en ook beide onder het zadel mijn nichtjes en de buurtkinderen leren op hun rijden.
Dora is pas 7 maanden dus die wordt alleen maar lekker gepoetst en af en toe een wandelingetje.
Af en toe wordt er bij de oudere merrie's een veulentje gefokt.
Dora is ook eigenfok. :D

Roossssa

Re: Vraag aan volwassen shetliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:42

Ik ben ook volwassen en heb ook een shetje :D
Wat ik met haar doe ik wandelen, VD en lekker knuffelen/poetsen. Ik ga haar misschien beleren maar ze is nu 2 dus kan nog niet :) Verder is het 't liefste maatje voor mijn veulen :D

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:08

En nog eentje hier! Ik doe er niet zoveel mee; heb ze eigenlijk alleen voor de fokkerij en keuringen. Maar ik ben verslaafd aan dat eigenwijze kleine grut! Wil ooit nog wel eens iets voor de wagen laten beleren, maar dat komt nog wel eens...

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:31

Hier nog 1 ;)
Olly de grootste(1.10) word bereden door een meisje van 11 en een meisje van 9. Voor de rest staat hij voor de kar, loopt naast de fiets, longeren wandelen etc. hij gaat zeker 5 x per week mee.

Marja (85 cm) word gereden door een meisje van 4 en staat 3 keer per week voor de kar. voor de rest wandelen of fietsen/ longeren.
Genoeg te doen dus met die kleintjes :)

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:18

Sluit me aan bij m'n voorgangsters. Ook "volwassen", en de gelukkige eigenaresse van 3 shets, waar ik een iniminie fokkerijtje mee heb. ;)

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:48

Ik heb 2 shets, en ik rij er aangespannen mee, erg leuk!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:30

Ik ben ook in het bezit van een stoere shet. Ik rij er niet meer op (vroeger wel). Ik heb een leuke ruiter voor hem. Zelf longeer ik hem veel, lekker wandelen, VD enz. Hij vind alles leuk, en ik ook! :) krijg ook vaak te horen van wat kan je er nou mee. Nou, genoeg! behalve rijden dan. En de plannen zijn om hem in het voorjaar te beleren voor de kar.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:36

Ik heb ook een "grote kleine "vriend, hij is 1.05 en hij wordt bereden door 2 meisjes, hij staat regelmatig voor de kar ( nu alleen nog de sulky ), vroeger ook wedstrijden mee gereden.
Verder longeer ik hem, lange lijnen, wandelen, vrij springen ( 1.10 ! ) vrijheidsdressuur en ik maak vele kilometers op de fiets en hij ernaast.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:00

die van mij rent net 'n hondje mee aan de fiets, erg makkelijk :P

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:17

Ook ik heb een kleine shetterd, denk rond 98cm (nooit officieel gemeten). Kreeg haar samen met mijn zusje toen ik negen was (zusje 7) en zelf beleerd en veel gekkigheid mee uitgehaald.

De reden van een shet was toen dat wij niet zo heel erg veel grond hebben (niet genoeg voor 'echte' pony) en dat deze mooie zwarte dame net geboren en te koop was bij mensen in het dorp. Ik en mijn zusje waren destijds nog niet zo heel groot en konden makkelijk met een shet vanalles doen dus dat was toen ook nog geen probleem.

Toen ik zelf te groot was hebben een aantal buurkindjes op haar gereden en ook mijn nichtje reed tot voor kort op haar. Ook heb ik haar beleerd voor de wagen, omdat ik toch ook wel graag zelf echt met haar bezig wou in plaats van alleen maar wandelen en kindjes 'les' geven. Nichtje nu te groot en buurkinders ook dus rijd nooit meer iemand op haar, maar ze loopt minstens ieder weekend voor de kar en wandel en fiets veel met haar.

Ben ook van plan haar meer aan de longe te trainen maar toen ik dat vroeger zelf probeerde snapte mevrouw er niks van dus ben benieuw. Ga het nou proberen op te pakken met een hele gevorderde mevrouw dus misschien dat dat helpt en dikzak het wel gaat begrijpen :).

edit- en natuurlijk is poetsen, klooien, frutten, vlechten, borstelen, trutten, troelen, knuffelen en kroelen ook leuk met zon kleine bontjas <3

En ook al zou ik mijn eigenwijze ponydier niet meer kwijt willen en het rijden met de wagen echt leuk is, mis ik het 'echte paardrijden' wel erg en hoop ooit genoeg grond, geld en tijd te hebben om een eigen rijpaard te kopen. :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:05

Hier ook een kleine shet, we hebben haar gekocht omdat ik zelf shetlanders onwijs schattig grappig en leuk vind.

Ze loopt hier samen met twee tinkers, functioneert als thuisblijfmaatje als er 1 uit rijden gaat oid, maar zelf mag ze graag mee om te wandelen wat we dus met haar doen. En dat is hartstikke leuk! Verder lekker borstelen af en toe maar voornamelijk is ze een kriebelmaatje van mijn paard.
We hebben haar nog niet zo lang maar wie weet gaan we nog wel wat meer dingetjes doen met haar, vooralsnog staat ze heerlijk in de wei en functioneert ze als gezelschapsdiertje en knuffelmaat.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 04:22

Na 3 jaar lang een haflinger gehad te hebben heb ik nu sinds een halfjaartje een shet x amh van 1,5 jaar. In de toekomst wil ik gaan mennen, vrijheidsdressuur en lange wandelingen gaan doen, nu ben ik echt gek op tutten en mijn mannetje gelukkig ook dit is dus ook zeker leuk om te doen ;)
Het zijn gewoon geweldige beestjes en heel anders dan een bijv een haflinger maar daarom zeker niet minder leuk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:42

onze shet werd eerder jaren gereden door mijn nu 11 jarige dochter, momenteel loopt hij hoofdzakelijk voor de wagen en een enkele keer wordt hij nog gereden. Wel wordt en veel getut met hem (poetsen en vlechtwerk) en springen vind hij ook heel erg leuk.

Hij heeft een inloopstal, samen met een andere shet en Welsh K.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:32

Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens met Hercules naast de fiets op stap geweest. En hij vond het leuk :j Oortjes strak naar voren, lekker ontspannen afblazen en aan een 'los' lijntje naast de fiets mee draven :+:

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:23

Eigenlijk waren wij helemaal niet van plan om een shet aan te schaffen. We gingen kijken naar een Welsh Cob merrie en Loetje(shet) was haar weidemaatje en moest ook noodgedwongen verhuizen.
Omdat ze al 6 jaar samen stonden hebben we haar ook maar meegenomen als weidemaatje. Ondertussen zijn we met allebei even actief!
Loetje was alleen zadelmak. Ondertussen is ze beleerd ohz. Ze was alleen gewend om als handpaard mee te lopen. Nu zit stuur en rem er goed op.
We wandelen ook veel met mijn dochtertje(3,5) erop.
Ik had nooit gedacht dat ik er zo gek mee zou worden!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:14

Twee grote maats shetten voor de wagen. Zolang ik er alles mee kan zou ik ook niet weten waarom iets groters zou moeten hebben (hoewel als ik in de winter zit te blauwbekken op de bok wel eens wens dat ik iets had waar ik ook op kan rijden)
Ik rij dressuur en vaardigheid (af en toe, ben er zelf geen fan van maar ze winnen meestal wel) samengesteld (vroeger fanatiek nu af en toe) en momenteel zitten we sinds 3 jaar in de mendurance met ze. Klasse 2, bijna klasse 3.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:48

Hier nog een volwassen shet-fan!

Met mijn dame doe ik VD, wandelen, fietsen, en in de toekomst gaat er misschien nog eens een kindje op rijden. Daarnaast is ze gezelschap voor mijn tinker van 7 maanden. Heel misschien wil ik haar voor de kar gaan beleren, maar ik ben zelf nog niet echt een menner. Maar wie weet.

Mijn vriend is trouwens ook erg fan van mijn shet, dus die loopt er ook wel eens mee.

Ow, mijn merrie is 9 trouwens, en ooit wel bereden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:21

heb een 22 jarige shet
ze dient als weide genoot voor me andere oude pony.
ik wandel met haar, longeer haar en er worden lesjes opgereden door humpie's.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:15

Met mijn shetten doe ik : VD, Wandelen, Fietsen, Lange lijnen, Dubbele lijnen, longeren, NH, Mennen. en er wordt door een meisje opgereden

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:40

Ik heb mijn shetlander al 8 jaar, ze is bij mij geboren, ik ben inmiddels 25, (over een paar dagen dan) en ik zou er wat meer mee moeten doen eigenlijk, voornamelijk poets en knuffel ik haar, in het verleden heeft ze aangespannen gelopen, en onder het zadel, maar het is zo lastig een passende ruiter te vinden :(

stephsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:45

.wandelen met mijn shet(/poetsen en verzorgen,aandacht geven.)
.rug massage krijgen vind ze ook heerlijk(ook het kriebelen bij haar borst : gaat ze flemen, of gaat haar boven lipje heen en weer)
.1XPW gaan we met mijn shet naar haar verzorgstertje dr huis, mag ze in de tuin grazen.
.zodra mijn pony los staat in een kleine baan, dan ga ik beetje als het ware met haar spelen(jullie snappen 'spelen' vast wel).
-Als ik ga rennen , rent ze achter me aan.
-zodra ik inene stop/stil sta, staat ze ook stil(pal naast mij)
.Ga ik op mijn hurken zitten en roep ik haar naam dan rent/loopt ze naar mij toe en duwt ze haar neusje tegen mij aan.
.Draai ik links om draait ze links om mee , draai ik rechtsom ,dan draait ze rechtsom mee.
.als zij achter in de bak staat en ik ren naar voren toe en maak een gekke REN beweging dan komt ze heel hard met gekke bok bewegingen naar mij toe galoperen(ze ziet het echt als leuk spelletje...nee ze doet niks!ik let goed op!).
(Ze maakt er allemaal een leuk spelletje van)
.Er word op haar gereden, met halster(veel vriendelijker voor haar).
.Volgende week starten met parelli en vrijheidsdressuur.
.Het is een kleine, grote fan van best veel kinderen(aandacht krijgt ze niet alleen van mij, maar ook van haar fan's/verzorgsters)

Mijn pony weet na een tijdje wanneer het tijd is om de baan uit te gaan!
Al ga ik naar de hoek van de rijbaan, en ga op mijn hurken zitten en roep haar naam : komt ze Meteen naar mij toe!.. ik houd het halstertje dan voor mij en duwt ze vaak zelf haar neusje tegen/door het halster.

Ze is egt een ongelovelijke schat!

stephsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:51

Oowja -> nog niet zo heel lang geleden toen ze op de manege de speelbal hadden , begon ze te leren VOETBALLEN.

ALLEEN al kwam de bal terug rollen, naar haar toe , dan

OF :
Werd ze lichtelijk boos op DIE bal, en trapte ze gek bokkend naar de bal
Of rende ze klein stukje weg van de bal. en kwam ze bij mij staan.

Binnekort een skippybal ofzoiets maar weer aanschaffen.
want stiekem vond ze het wel heel leuk, als de bal maar VOORUIT bleef rollen, en niet terug naar haar kwam rollen:P

..Veel pAARDEN vinden opblaasbare ballen leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:53

Euh, ik ben 16 :') Maar ik heb ook 2 shetlanders, hiermee werk ik aan de lange teugel (wat nu eigenlijk al heel lang geleden is vanwege tijd tekort := ) , en ga ik ook mennen over een tijdje :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:53

Ik heb er ook 2. 1 ruintje, Bram van 7 jaar. Met hem doe ik lange lijnen, we gaan zondag weer naar Piet Bakker toe.
Verder heb ik nog een hengstje Spirit, van 3,5 jaar. Hem ben ik aan het beleren met lange lijnen.
Bram heb ik wel voor de wagen beleerd, maar is nog niet helemaal bevestigd. Er rijdt wel eens iemand op

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:58

Je kan als volwassene evengoed heel veel met shets :)
Ik ben 27 en heb er 2, en allebei kunnen ze weer andere dingen. Mijn oudere shet Fly kan best veel :) wandelen, voor kinderen onder zadel, mee fokken, poetsen, longeren, lange lijnen, fokdagen bezoeken, en vroeger heeft ze keuringen gelopen. En Caitlyn het jongere exemplaar kan voor de wagen, lange lijnen, wandelen, poetsen, naar fokdagen en natuurlijk heb ik ze voor de gezelligheid :D Het enige wat je niet kan is er dan zelf mee rijden onder zadel, en een shetlander vraagt evengoed net zoveel aandacht als een groot paard. Darabij is het wel best lastig om shetlanders te houden aangezien ze toch vaak best veel beweging eisen en sober gehouden moeten worden.