Dekken voor jezelf of voor de markt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

Re: Dekken voor jezelf of voor de markt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:32

Ik heb mijn merries dit jaar niet drachtig, dit was omdat ik graag "vroege" veulens wil en ik dit jaar te laat was. (laat veulen). Ik fok voor de keuring (show) en alleen met uitmuntende ouder dieren. Mocht er een veulen geboren worden die niet de potentie heeft om op de keuringen te presteren dan blijft deze gewoon en gaat de sport in. (fok grote-midden maatse shetlanders)

Zelf heb ik nog geen probleem met de ingestorte markt. Ik heb al biedingen gehad op mijn merrie en zelfs op mijn hengstveulen (zwart). Hij gaat er echter niet uit, maar de opfok in, dit is grotendeels omdat ik bang ben dat als hij de hengstenkeuring niet haalt, ik hem uit het oog verlies, en mogelijk hij een enkeltje Italie krijgt. (Goede afspreken geven helaas geen garantie dat je hem terug krijgt als het niet uitpakt zoals gewenst.)

Mijn weide is voorlopig nog niet vol, 3ha. voor 3 shetten en een tinker.

Ik fok de dieren voor mijn eigen plezier en houd het dus wel bewust beperkt zodat ik niet tot "gedwongen" verkoop hoeft over te gaan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:47

Ik heb zelf maar 1 merrie en fok alleen voor mezelf, ik weet ook niet of ik de merrie nog eens laat dekken. Maar dat wil niet zeggen dat ik niets wil verkopen, alleen wil ik niet dat ik paardjes moet verkopen door ruimte en tijd gebrek.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:39

Ik heb dit jaar bewust mijn merries leeg gelaten. Simpel omdat ik er niet meer wil hebben en er eerst een paar weg "moeten" om weer veulentjes te krijgen.

Ik fok om verder te komen op de keuringen en in de shows. Dus om te verbeteren. Moet zeggen dat het aardig lukt. Ben blij met wat ik heb. Maar toch zijn er dan altijd paardjes die minder zijn dan andere en die mogen dus naar een nieuw huis.
Mijn doel is dan ook om een eigen lijn te hebben, dus paardjes die mijn stalnaam dragen. Dat zou heel mooi zijn.
Heb al twee hengsten met mijn naam en een 1e premie. <3 Nu mijn eigen gefokte merries nog. :+

En laten we eerlijk zijn, als je veulentjes of volwassen paardjes verkoopt hoop je toch ook op een beetje winst.
Want iedereen komt eens op een punt dat er niets meer bij kan en dat er wat weg moet omdat er anders geen ruimte meer is voor de veulentjes die komen gaan.

Dus om mijn idee/plan duidelijk te maken:
1 ik fok om te verbeteren en om leuk mee te kunnen doen op keuringen en shows. Juweeltjes in mijn eigen wei. Waar ik trots op ben.
2 de paardjes die niet of niet meer voldoen in mijn ogen mogen naar een nieuw huis. Waar trouwens dan niets mis mee is.
3 geraak ik ze niet of nog niet kwijt, dan wordt er niet of minder gedekt. (heb trouwens drie merries die in aanraking komen voor een dekking)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:47

Mijn merrie is bewust al zo'n 4 jaar leeg en blijft de komende tijd ook leeg :j Naast het feit dat zij in de sport loopt en ik geen correcte hengst kon vinden die IMO echt wat kan toevoegen aan haar qua beweging, heb ik geen mogelijkheid nu om een veulen aan te houden.....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:52

ik heb geen fokkerij maar de fokkerij die ik ken heeft de dekkingen gehalveert, merrie's blijven sowieso tot 3 jaar op hun stal, hengsten worden na 1 jaar naar friesland gestuurd (blijven wel van hun, maar die fokkerij daar mag gebruik maken van hun hengsten)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:20

Ik heb momenteel maar 1 fokmerrie en de veulentjes kunnen hier blijven staan, fok dus niks voor de verkoop. Mocht het veulen niet aan mijn fokdoel voldoen wordt het wel verkocht maar heeft het geen haast. Sowieso heeft shetten fokken voor de markt geen zin, moet je vrijwel alleen aan bijleggen.