haflingerhengst laten ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:26

@ SuSEQ:
dan heb jij niet goed opgelet he. heb er 2 hoor... gaan gewoon mee op concours en lopen op hun beurt in hun eigen weitje.... tja sinds wanneer hebben ruinen en merries wel een `normaal` sexleven, wij bepalen toch alles voor hun... mijn hengsten staan naast elkaar tegen over merries en ruinen dus communicatie is er genoeg voor hun. en schijnbaar heb je ook niet opgelet op paardrijles, paarden brengen ALTIJD veel werk met zich mee, welk geslacht ook. maar ik dacht dat dat algemeen bekend was...schijnbaar niet dus. of doen ze dat in belgie anders, zoals zoveel.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:28

Je hebt zelf niet goed opgelet, want hier thuis loopt ook een niet-dekkende hengst rond. Hij staat in de eerste box van de rij, naast een ruin, met verderop een viertal merries. Hij wordt uitgebracht in de endurance en in een occasionele eventing en gedraagt zich daar altijd voorbeeldig. Op de weide krijgt hij het gezelschap van de hengstenveulens en af en toe een ruin waar hij het goed mee vindt.

Het seksleven van een ruin is onbestaande, wegens zo goed als geen geslachtshormonen aanwezig. Bij een merrie ligt het anders maar is de hinder slechts periodiek, als die zich al laat voelen. Een hengst staat (zeker tijdens het dekseizoen) altijd paraat en kan enorm gefrustreerd geraken als hij "niet mag". Je hebt er dus voortdurend last van. Daarin is iedere hengst inderdaad anders maar het is toch een extra factor om rekening mee te houden.

Je zegt dat jouw hengsten genoeg andere paarden zien en zo voldoende kunnen communiceren. Vergeet niet dat ook lichamelijk contact voor een paard noodzakelijk is voor een optimale levenswijze...

De onnodige sneren in jouw post zeggen meer over jou dan over mij... :n

@TS: als het voor jou praktisch haalbaar is en je dat zelf ziet zitten, kun je hem hengst laten. Houd in het achterhoofd dat er een dag kan komen waarop je de DA moet bellen. Probeer niet koste wat kost vast te houden aan het hengst-idee. Het is leuk zolang het duurt, dus wens ik je veel plezier!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:40

Ik heb het niet over veulens die bewust gekozen worden geboren ,
maar over de veulens die plots onderweg zijn bij merrie die ongevraagd gedekt zijn door de hengst van de buren
En jaaa ook deze waren zooo braaf en snapte echt nog niet dat ze hengst waren
De eigenaren van al die hengsten hadden inderdaad geen last van hun hengst de merrie van de buren helaas wel

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:08

SuSEQ schreef:
Je hebt zelf niet goed opgelet, want hier thuis loopt ook een niet-dekkende hengst rond. Hij staat in de eerste box van de rij, naast een ruin, met verderop een viertal merries. Hij wordt uitgebracht in de endurance en in een occasionele eventing en gedraagt zich daar altijd voorbeeldig. Op de weide krijgt hij het gezelschap van de hengstenveulens en af en toe een ruin waar hij het goed mee vindt.

Het seksleven van een ruin is onbestaande, wegens zo goed als geen geslachtshormonen aanwezig. Bij een merrie ligt het anders maar is de hinder slechts periodiek, als die zich al laat voelen. Een hengst staat (zeker tijdens het dekseizoen) altijd paraat en kan enorm gefrustreerd geraken als hij "niet mag". Je hebt er dus voortdurend last van. Daarin is iedere hengst inderdaad anders maar het is toch een extra factor om rekening mee te houden.

Je zegt dat jouw hengsten genoeg andere paarden zien en zo voldoende kunnen communiceren. Vergeet niet dat ook lichamelijk contact voor een paard noodzakelijk is voor een optimale levenswijze...

De onnodige sneren in jouw post zeggen meer over jou dan over mij... :n

@TS: als het voor jou praktisch haalbaar is en je dat zelf ziet zitten, kun je hem hengst laten. Houd in het achterhoofd dat er een dag kan komen waarop je de DA moet bellen. Probeer niet koste wat kost vast te houden aan het hengst-idee. Het is leuk zolang het duurt, dus wens ik je veel plezier!

zeker let ik goed op, daarom vind ik dit dus ook zo vreemd uit jou mond te horen.... ik denk niet dat mijn paarden erg ongelukkig zijn hoor, en om hengsten te houden en te rijden moet je een wel overwogen besluit nemen. tuurlijk is t extra factor om mee te nemen maar t afkeurende van jou stootte me tegen de borst, het spijt me. maar geloof me, niet dekkende hengsten zijn simpeler dan de dekhengsten....das tenminste mijn ervaring bij warmbloeden. maar goed, ik ga hier ook niet verder op in.

Rennie89

Re: haflingerhengst laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:54

Er zijn zat hengsten die samen met een ruin in de wei kunnen hoor zonder gevechten etc :) Ik ken een arabische dekhengst die toendertijd gewoon met een ruin in de wei stond. Ik ken wel meerdere hengsten die niet alleen in de wei staan. Daarbij heb je ook genoeg ruinen die nog seksueel aktief zijn, nooit een ruin zien dekken? :+ ik wel :j Ze kunnen er ook wat van, met of zonder ballen :D

Ik raad de TS gewoon aan om even te kijken hoe het verloopt en met de tijd leer je zelf wel wat het beste is voor je beesie :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 01:26

maschke schreef:
zeker let ik goed op, daarom vind ik dit dus ook zo vreemd uit jou mond te horen.... ik denk niet dat mijn paarden erg ongelukkig zijn hoor, en om hengsten te houden en te rijden moet je een wel overwogen besluit nemen. tuurlijk is t extra factor om mee te nemen maar t afkeurende van jou stootte me tegen de borst, het spijt me. maar geloof me, niet dekkende hengsten zijn simpeler dan de dekhengsten....das tenminste mijn ervaring bij warmbloeden. maar goed, ik ga hier ook niet verder op in.

Het enige wat ik afkeur is de mening van iemand (shine1234 i.c.) die er een gezonde no-nonsense benadering op nahoudt, per direct af te doen als onzin. Die benadering houdt perfect steek en is hét recept met de minste problemen. Dat je ook de voordelen van een hengst niet meer hebt, is daar een logisch gevolg van.

Niet-dekkende hengsten zijn inderdaad gemakkelijker dan dekkende. In die laatste categorie zijn die hengsten met 1 of 2 dekkingen per seizoen nog de ergste omdat enige regelmaat en routine ontbreken... Vandaar dat er bij mij nog geen veulentje uit een eigen merrie gerold is (om te zien hoe het genetisch potentieel ligt) en ik aanbiedingen voor het dekken vrolijk afsla.

@Lifaya: Het aandeel dekkende ruinen zijn een kleine minderheid.

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:43

hoi!

ik heb zelf een KWPN die laat is geruint. Qua streken en alles nog precies een hengst, en is 3x uitgebroken (in 5 jaar ;P)
Het zegt niets vindt ik..