Meer mensen bewust niet gedekt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:23

Nee, ik ben niet gedekt dit jaar, behoorlijk bewust. :P

Sorry, flauw, maar daar moest ik aan denken door de titel. :D

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:25

ik ben geen fokker maarmijn merrie is dit jaar drachtig. gewoon voor mijzelf . niet voor de verkoop. Bij ons op stal zijn aardig wat paarden verkocht maar vorig jaar ging het beter!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:30

Van mijn fries had ik ooit nog wel een veulentje gewilt maar gezien de lage prijzen van friese veulens koop ik er liever eentje. Voor dat geld riskeer ik de gezondheid van mijn merrie niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:52

LindyH schreef:
Nee, ik ben niet gedekt dit jaar, behoorlijk bewust. :P

Sorry, flauw, maar daar moest ik aan denken door de titel. :D

K zat er op te wachten :P
Duurde nog best ff :j

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 00:55

Wel bewust leeggelaten, maar niet ivm de crisis. Eerst het sportpredikaat, dan wordt er weer verder gefokt.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:29

Umeo schreef:
Voor de gewone hobbyruiter is het naar mijn mening goedkoper om een leuke 3/4-jarige te kopen dan een plezierveulentje fokken. Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk. Maar als 4-jarige weet je wat je koopt, kan je kiezen of het een ruin/merrie is, kan je foto's maken, geen opfokkosten + risico (want meestal hebben zulke fokkers maar 1 veulentje per jaar), kan je het kleurtje,... kiezen! :)

Maar je kunt het ook gewoon "leuk"vinden om een veulen te fokken.
En als je er geen probleem mee hebt dat ie weinig opbrengt (hobby mag geld kosten)
who cares?
Je kunt wel zeggen dat iets beter is om te doen en dat is dan misschien ook wel zo maar je hoeft niet altijd je hoofd te volgen......

Umeo

Re: Meer mensen bewust niet gedekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:39

Ja dat is inderdaad zo. Is ook helemaal niks mis mee! Ik zeg enkel wat ik zou doen moest ik een hobbypaardje zoeken! :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:30

Ik heb er wel weer 2 drachtig.Het is mooi als ze als veulen verkocht kunnen worden maar ik heb ook de mogelijkheden om ze aan te houden, zadelmak te maken en dan te koop te zetten.De betere houd ik toch zelf.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:28

Wij hebben ook bewust niet gefokt, maar dat was omdat we eerst enkele paarden moesten verkopen (8 paarden en maar 5 stallen is een beetje lastig :p) en omdat de merrie nu al 7 veulens na elkaar heeft gehad (en ze is pas 10) en we ze en jaartje gerust wilden laten.
Ondertussen lijkt dat verkopen te gaan lukken en dus volgend jaar gaat de merrie terug onder de hengst...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:13

Ik heb 1 merrie niet gedekt, maar dat is meer omdat zij al 3 veulens achtereen gehad heeft en een jaartje bij mag komen.
Ook dit jaar weer genoeg vraag naar de veulens geweest (vooral mijn enigst hengstveulen) maar heb ze lekker allemaal gehouden. Hoop dat er volgens jaar ook genoeg vraag naar is, en anders blijven die ook nog een tijdje.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:18

wij hebben dit jaar bewust wel laten dekken.
de merrie heeft nu 2 appies ter wereld gebracht. de ene is nu 3.5 en de andere 1.5 beide in ons bezit. de bedoeling is een speciaal 2 span.
onze merrie is nu drachtig van een stamboomloose welsh met arabierbloed. 4 kleurigbont
we verwachten in april een veulen.
maar volgend jaar word ze niet direct weer gedekt. misschien het jaar erop en anders wanneer we denken nu kunnen we weer een veulen op stal erbij hebben

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:23

hagelslag schreef:
4 kleurigbont

Bestaat niet!
Waarschijnlijk bedoel je bruin-bont?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:00

Peterina schreef:
hagelslag schreef:
4 kleurigbont

Bestaat niet!

Dan mis ik nog een kleur. :Y) (zwart, bruin, wit en ?)
4 kleurig bond...echt nog nooit van gehoord.(waarschijnlijk omdat het niet bestaat ;) :+ )

Mijn merrie wel gedekt...kwam gewoon zo uit.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:57

Ook geen merries gedekt dit jaar. Ben heel benieuwd naar de statistieken met aantal dekkingen per hengst per jaar. Gevoelsmatig zou je zeggen dat in het aantal dekkingen in 2009 zo'n 25% lager ligt dan het jaar daarvoor. Dit jaar zou het aantal dekkingen gehalveerd kunnen zijn t.o.v. 2008. Ik denk dat de stamboeken niet veel openheid van zaken zullen geven over de terugloop. Weet iemand percentages?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:04

Het KWPN geeft gewoon dekcijfers in het algemeen en per hengst, niets geheimzinnigs aan.

En de HH hebben er nog zin is als je ziet dat voor een nog nergens gekeurde hengst (Chinook) volgend jaar al zon € 2500,00 ex btw dekgeld gevraagd wordt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:06

ik geloof niet dat het zo dramatisch is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:13

NatasjavE schreef:
Bestaat niet!

Dan mis ik nog een kleur. :Y) (zwart, bruin, wit en ?) 4 kleurig bond...echt nog nooit van gehoord.(waarschijnlijk omdat het niet bestaat ;) :+ )

Mijn merrie wel gedekt...kwam gewoon zo uit.[/quote]

4e kleur is pisgeel?

Bond bestaat niet nee, bont wel! of je moet James Bond bedoelen!

Ik wilde het wel maar de merrie is wéér niet drachtig! Dus....onbewust leeggelaten..

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:27

Vorig jaar hebben we onze merrie leeg gelaten, zodat ze de sport in kon voor het sportpredikaat. Dit jaar is ze wel weer gedekt.

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:17

Ik heb mijn merrie ook niet laten dekken. Kopen is nu goedkoper dan fokken.... Ik heb 2 jaar achter elkaar veulens gekocht voor de kostprijs. Allebei uit een goede stam zowel fok als sport. Volgend jaar laat ik haar wel weer dekken dan heb ik ruim de tijd tussen de paarden zitten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:54

Mijn merrie heb ik dit jaar en ook volgend jaar bewust leeg gelaten.
Mijn mening is dat een onderdeel van verstandig fokken is als je zeker weet dat je je fokprodukt niet perse moet verkopen, vanwege de kosten of plaatsgebrek. Deze zekerheid heb ik al twee jaar niet meer a.g.v. de aanhoudende crisis in onze bedrijfstak, dus laat ik de merrie niet dekken.

Overigens vind ik het wel erg jammer, ze is een erg goede moeder, en ik zie nog vele hengsten die ik er wel eens bij zou willen zetten :+ .

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:57

Hoe doen jullie het dan met de fokmerries die enkel worden ingezet in de fokkerij? Een jaar leeg laten kost toch ook veel geld...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:01

Umeo: dat ligt er toch o.a. aan of je hobbymatig fokt of ervan moet leven? Als je je fokprodukten niet kwijt kunt raken, of tegen kostprijs weg moet geven kost het nog meer geld dan een jaar leeg laten (inclusief de fok-risico's die je neemt).

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:17

Inderdaad dat is zo. Maar ik vroeg mij dus af of er ook mensen waren die hun fokmerrie bewust verkocht hebben i.v.m. de crisis. Ik kan me voorstellen dat voor sommige (baan verloren,...) een paard houden erg duur geworden is. Als een merrie enkel voor de fokkerij bedoelt is maar bewust gust is kost ze ook handen vol geld...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:26

Umeo: ik heb idd toch wel meer advertenties gezien de afgelopen jaren waarin fokmerries te koop werden aangeboden "wegens inkrimping". Dat kan natuurlijk wegens persoonlijke redenen zijn (b.v. leeftijd, ziekte, baan kwijt etc. etc. van eigenaar), maar het zou ook best kunnen dat men de nafok moeilijker kwijt raakt, en dus naar andere oplossingen zoekt om de stallen uit te dunnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:27

Umeo schreef:
Hoe doen jullie het dan met de fokmerries die enkel worden ingezet in de fokkerij? Een jaar leeg laten kost toch ook veel geld...

Je hebt ze toch voor je plezier, je geniet toch van je dieren, daar hoeven ze toch niet echt altijd drachtig voor te zijn. Het is hobby het zijn geen machines die afgeschreven worden als ze stilstaan