Betere veulens volgend jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:42

Dat wordt vaak geroepen inderdaad ..ik heb daar zelf geen ervaring mee ..wat goed was op anderhalf jaar is ook altijd goed geweest op latere ( sport)leeftijd bij verkoop ..garantie heb je nooit ..op geen enkele leeftijd
maar ik ken er genoeg die op een veiling veulentjes kopen van verrekt veel geld en die echt slecht waren op de foto met 3 jaar ...dan denk ik zelf dat die met 1.5 ook slecht waren en dan hed je ze bvb kunnen laten staan

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:57

zeker als je koopt om mee te fokken weet je dan ten minste al dat er niks erfelijks mis is. Een stamp kan altijd gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:04

merelhof schreef:
idd een jaarling is superinteressant Jannie, je moet wel even door een jaarling heen kunnen kijken, dus voor niet kenners is een veulentje aantrekkelijker (een jaarling is dikwijls een naarling).

Dat is helemaal de discussie niet. Het gaat er hier over of er anders gefokt wordt ten tijde van crisis. En ik geloof daar persoonlijk geen biet van. Er worden allemaal argumenten aangedragen die niks met de crisis te maken hebben maar wat de gangbare manier van zaken is de laatste jaren of altijd al. Het paardenoverschot wat er nu schijnt te zijn is er al jaren, paardenmarkten ook en de handel in jaarlingen is nog nooit florissant geweest. Het is een bekend gegeven dat je een gratis shet op de markt kan halen aan het eind van de dag en dat er meer vraag is naar een gereden paard dan naar een jaarling, niks nieuws onder de zon.

Ik word er een beetje moe van dat in alle kranten en hier op bokt het ene na het andere bericht komt dat de handel zo slecht is, dat er minder gefokt is, dat er op de markt pony's staan van een paar tientjes en dat dan allemaal ten gevolge van de crisis. Hartstikke leuk bedacht, maar zonder crisis stonden de markten ook vol en hebben de fokkers voor de winter ook hun boxen nodig.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:23

dan ben ik het niet met je eens, ik erger mij ook dood aan de negatieve berichtgeving, die vooral de handelaars ten goede komt, maar ik ben er wel zeker van dat er merkelijk minder handel is op jonge niet gereden paarden.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 01:37

Kijk gewoon naar de verkoopprijzen op de veulenveilingen en vgl deze maar eens met de prijzen van enkele jaren terug. Je zal duidelijk merken dat de prijzen fors gedaald zijn (enkele uitzonderingen nagelaten). Dus dat de vraag ook sterk gedaald is. Als je hoort bij dekstations of veeartsen dan blijkt toch ook dat er minder gedekt wordt maar dat men wel duurdere hengsten gebruikt.

Dus er wordt wel duidelijk anders gefokt nu (bij de rijpaarden).

Vandaag sprak de lesgever er nog over dat hij wekelijks wel een 2-tal mails kreeg waarin paarden hem gratis aangeboden werden, gewoon omdat mensen er niet meer voor konden/wilden zorgen. Enigste vereiste dat ze hadden was dat het paard op een goede plek terecht kwam. Dit was een jaar geleden toch nog niet het geval.

Anoniem

Re: Betere veulens volgend jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:00

Volgens mij waren juist de prijzen van Borculo en ook de Star sale gestegen dit jaar tov andere jaren...

Vraag is volgens mij niet zoveel gedaald, maar omdat er veel gefokt is de afgelopen jaren is er gewoon heel veel aanbod, en daarom daalt de prijs, niet door crisis of verminderde vraag. Dus als je een jong gereden paard hebt wat je langer hebt staan dan een aantal jaren geleden, komt dat gewoon omdat kopers gewoon ontzettend veel te kiezen hebben.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:19

Naar mijn mening trekt de handel naar jonge fijne en braaf aangereden paarden wel aan maar die vd veulens beslist niet.
Ook die uit de betere stammetjes gaan niet als zoete broodjes.
Ik heb zelf wel ervaren dat er meer vraag is naar bepaalde populaire hengsten ongeacht de afstamming vd moeder.
Zonder dat ze het veulen in levende lijve hebben gezien.
Als je dan zegt ik heb een ander veulen staan uit een 10 x zo goeie merriestam maar van een andere (bewezen) hengst gaan ze toch voor de ander.
Ik sprak laatst een hengstenhouder die zei paardenhandel laat zich niet dwingen...