Vraagje aan de (grote) fokkers ivm ontwormen en inenten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Re: Vraagje aan de (grote) fokkers ivm ontwormen en inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:31

wij hebben ook een fokkerij eerder rond de 20 veulens per jaar maar nu rond de 10 we enten ze geen van alle tot ze 3 zijn en mee moeten ergens heen of iets dergelijks.
maar ze worden wel altijd ontwormd meestal als de merrie gescant gaat worden op 6 weken dus dat is als ze dan ongeveer 2 maand oud zijn en als ze bij de moeder vandaag gaan 4/5 maand en daarna ook gewoon regelmatig dan meestal allemaal tegelijk.
wij gebruiken wormenmiddel met appel smaak speciaal uitgekozen door onze dierenarts omdat veulens er dan geen nare smaak aan vinden het ontwormen.
en als ze oud genoeg zijn krijgen ze 2 keer per jaar equist pramox net als al onze oude paarden die krijgen dat 4 keer per jaar ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:37

dieketje schreef:
wij gebruiken wormenmiddel met appel smaak speciaal uitgekozen door onze dierenarts omdat veulens er dan geen nare smaak aan vinden het ontwormen.
en als ze oud genoeg zijn krijgen ze 2 keer per jaar equist pramox net als al onze oude paarden die krijgen dat 4 keer per jaar ;)

Bimectin is met appelsmaak
De werzame stof van Bimectin is ivermectine dus niet de juiste keuze voor veulens en jonge paarden!!
Ivermetine is nl niet afdoende voor spoelwormen bij veulens
Spoelwormen (bij jonge paarden) zijn het beste te bestrijden met Pyrantel (Equiworm P)
Daar heb ik ervaring mee :=

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:44

zo heeft onze dierenarts het aangeraden maar ze krijgen zodra ze mogen equist pramox dat mag als ik het goed uit me hoofd zeg pas vanaf een half jaar maar dat weet ik zo niet zeker op dit moment.
maar dat is natuurlijk een veel beter middel voor spoelwormen en rode wormen ;)
maar zo heeft onze dierenarts het allemaal aangeraden dus daar houden we ons netjes aan :) die man zal het wel weten denk ik dan ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:46

Ik idd ook maar de dierenartsen hier blijven ook ivermectine adviseren. Ik denk dat het met de populatie wormen te maken heeft die er op het bedrijf te vinden zijn. Sommige gaan kapot van ivermectine, en andere niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:15

dieketje schreef:
zo heeft onze dierenarts het aangeraden maar ze krijgen zodra ze mogen equist pramox dat mag als ik het goed uit me hoofd zeg pas vanaf een half jaar maar dat weet ik zo niet zeker op dit moment.
maar dat is natuurlijk een veel beter middel voor spoelwormen en rode wormen ;)
maar zo heeft onze dierenarts het allemaal aangeraden dus daar houden we ons netjes aan :) die man zal het wel weten denk ik dan ;)

Dat dacht ik ook altijd...
Tot ik toevallig een veulentje van 3 maanden een keer met pyrantel ontwormde (daar had ik toevallig nog een beetje van liggen )
Je wilt niet weten hoeveel spoelwormen er af kwamen :=
Ik schat zo rond de 30/40 behoorlijk grote spoelwormen :oo
Dierenartsen zijn lang niet allemaal up to date...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:23

Van de site geplukt van www.dapbodegraven.nl
-Spoelwormen, voornamelijk voorkomend bij veulens en jonge paarden, worden steeds ongevoeliger voor ivermectines. De stof pyrantel (in bijv. Banminth) werkt beter tegen spoelwormen. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd, met ivermectine en dus de eerste levensjaren afgewisseld met pyrantel.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:26

en dat is jaren onze dierenarts geweest tot we verhuisd zijn maar we krijgen nog steeds soms advies daarvan en als we erge problemen hebben met de paarden gaan we daar ook altijd heen ;)