[EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

seabiscuitje

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:40

Ja maar het beeld zegt natuurlijk nog niet zo heel veel over de vererving..dus ik denk wel dat die rappporten grote waarde hebben?!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:50

tuurlijk zegt het beeld veel, als je naar keuringen gaat en er lopen heel veel van 1 hengst altijd bovenaan kan je die vergelijken, kijk hoe ze fokken in de moederlijn etc
sommige hengsten krijgen een rapport van een nul, maar blijken later in het werk wel heel fijne paarden te zijn (kijk maar naar contango bijv.)
en andersom is het ook zo, sommige paarden krijgen een super afstammingsrapport terwijl ik erbij was en dacht van tsja... het zal wel

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:13

o op die manier..ik dacht dat je bedoelde kijken naar de hengsten zelf (niet nakomelingen). ja nee natuurlijk dat is zo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:57

Nee hoe een hengst er zelf uitziet zegt weinig over hoe hij vererft.Het beste kun je gaan voor een hengst waarvan bekend is dat hij langelijnde nakomelingen geeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:03

als je naar de fokindexen van ene hengst gaat kijken (dan wel een die al 3 jarigen op de keuring heeft gehad) kun je toch over iets als vererven van rechtshoekmodel toch wel makkelijk selecteren

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 22:55

Over de algemeenheid wel..maar hoe weet je dan of hij het voor mijn merrie genoeg verbeterd? Dat hij sterk lengte doorvereft?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:03

Hoi lees net de topic.

Een foto kan een vertekend beeld geven. Al helemaal omdat ze nog maar 2 jaar is.

Ik denk dat je zowieso moet kijken naar een hengst met souplesse, maat en lengte in het lijf.
Dan zou ik op Flemmingh uitkomen. Ook omdat het heel goed past bij Jetset. En omdat Flemming voldoende eigenschappen heeft die juist gecompenseerd kunnen worden.

Een andere optie zou misschien Rhodium kunnen zijn. Geeft voldoende maat en bot door en lengte.

Ik zou wel goed kijken dat de hengst die je kiest niet te steil is in de benen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:05

rhodium combineert heel goed met Jetset, zou ik zeker durven proberen

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:29

Oke leuk! Bedankt! Ik ga eens even kijken of ik wat verslagen kan vinden van Flemmingh en Rhodium!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:40

Ik heb de afstammelingen rapportage opgezocht.

Rhodium

Afstammelingen 2003 (september; veulens)
Rhodium toonde een uniforme collectie rijtypische veulens met ras, die voldoende tot ruim voldoende ontwikkeld zijn en die langer gelijnd zouden moeten zijn.
Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De nek heeft ruim voldoende lengte. De hals heeft voldoende lengte, staat er goed op en is ruim voldoende bespierd. De schoft is lang en voldoende ontwikkeld. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is goed gevormd en zou wat meer lengte moeten hebben. De lendenen zijn sterk aangesloten. De croupe is goed van vorm, ruim voldoende van lengte en is goed bespierd. De broekspier loopt ruim voldoende ver door. Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is in een aantal gevallen sterk gebogen. Het fundament heeft kwaliteit.
De stap is zuiver, maar zou meer ruimte en souplesse moeten hebben. De draf is lichtvoetig, voldoende van ruimte met een goede buiging in voor- en achterbeen. De veulens hebben ruim voldoende tot veel houding en gaan ruim voldoende gedragen. De galop is lichtvoetig, ruim voldoende van ruimte met een goede afdruk en ruim voldoende tot goede houding.
(Bron: http://www.kwpn.nl)

Hier kom ik twee dingen tegen die bij mijn merrie juist verbeterd zouden moeten worden..?
Laatst bijgewerkt door seabiscuitje op 20-09-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:44

Flemmingh

Afstammelingen 1992 (veulens)
Deze Holsteiner hengst toonde een uniforme groep royaal ontwikkelde veulens. Ze zijn langgelijnd. De geprikte veulens krijgen de kwalificatie voldoende rijtypisch mee, de uitgezochte zijn goed rijtypisch gebouwd.
Hoewel sprekend, zijn de hoofden iets lang. De hals is lang, goed van vorm en wordt goed gedragen. De schoft loopt mooi lang door en is voldoende ontwikkeld. De schouderlengte is vrijwel steeds goed, maar (vooral bij de geprikte veulens) zou de schouder schuiner kunnen liggen. De rug is vrijwel steeds aan de lange kant. De lendenpartij is doorgaans goed, hoewel met name bij de geprikte veulens nog wel eens enigszins holle lendenen zijn waargenomen. De croupe is breed en gespierd maar zou dikwijls meer lengte kunnen hebben. Het voorbeen is goed gesteld en voldoende ontwikkeld. Het achterbeen is vaak iets gebogen en lang.
De veulens bleken goed te stappen, gemakkelijk en ontspannen met goed ruggebruik. In draf is er sprake van voldoende ruimte, schoudervrijheid en souplesse, maar het achterbeen zou meer kracht kunnen ontwikkelen.
De hengst kreeg goede fokmerries te bedienen.
(Bron: www.kwpn.nl)

Dit lijkt wat mij betreft wat beter, wat jullie?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:50

beide hengsten kunnen goed passen. Rhodium kan nog wat meer maat geven.

Flemmingh soms trouwens ook.
Hoe dan ook, deze hengsten geven lengte, maat en beweging mee. Zelf zou ik voor een flemmingh gaan omdat deze juist (als jouw merrie wat kortere rug heeft en strakke lendenen) compenseren. Want dat geeft flemming niet. Terwijl achter Rhodium ferro zit, die ook wat beknopter is.
Maar rhodium kan wel veel kracht doorgeven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:52

maar met flemmingh moet je met diepvries gaan knooien, lijkt e voor een eerste veulen niet wenselijk!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:58

fokfanaat: ja dat is waar. Maar wel het uitzoeken waard of in elk geval te onthouden.
want het zijn wel hengsten die goed zouden kunnen passen.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 17:24

Leuk,bedankt! I'll keep this in mind!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:45

En Flemmingh fokt niet uniform,wat wil zeggen dat hij strooit qua exterieur en maat.Ik zou geen Ferro bloed nemen omdat ze vaak een wat strakke rug geven.Maar duits bloed zoals bijvoorbeeld:
Sir Oldenburg
http://www.team-nijhof.nl/apps/hengst_detail.php?id=51
Sandreo
http://www.team-nijhof.nl/apps/hengst_detail.php?id=49
Belissimo M
http://www.dalhoeve.nl/hengst_details.p ... Paardid=11

En zo zijn er nog wel een aantal,voordeel van de duitse hengsten dat ze langgelijnd zijn met vaak een mooi exterieur en een elegant voorbeen.Nadeel is dat ze vaak achter niet super zijn,maar jouw merrie kan dat hebben.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 22:23

Leuk hoe de meningen verdeeld zijn! Ik ben toch wel heel blij dit topic geopend te hebben!

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:08

Elisa2 schreef:
Armani zou ik zowiezo niet doen vanwege het United bloed wat zorgt voor korte ruggen en het Jazz bloed wat zorgt voor korte halzen.Een langelijnde hengst met een mooie hals en voldoende nek lijkt me beter.

Jullie zullen vast wel denken van: die is bevooroordeeld, maar ik weet dat de hele moederlijn van Armani beschikt over langelijnde types met halzen van ruim voldoende lengte. Ik denk dus niet dat Armani korte halzen en korte ruggen door zal geven.

Maar ik denk inderdaad dat je een langelijnde hengst moet kiezen. Je merrie oogt ietswat koud (Jetset-D-type), dus een moderne hengst met veel bloed zou een goede oplossing zijn. Je merrie heeft een steil achterbeen en een korte croupe, dus let op dat je geen hengst kiest die hetzelfde probleem heeft.

Wat betreft de hengsten die hier eerder genoemd zijn:

Tango
De stap is vrij kort. Ik weet niet hoe je merrie stapt, dus lijkt me verstandig om hier naar te kijken. Ik vraag me af of Tango modern genoeg zal zijn met het Contango-bloed ervoor. Die wil nog wel eens wat grovere types doorgeven. Verder geeft Tango krachtige beweging door, dat is wel een pluspunt.
Flemmingh
Is een optie, alleen is diepvriessperma niet echt optimaal.
Rhodium
Ljkt me niet de voornaamste keuze, aangezien Rhodium zelf een iets lagere rug zou mogen hebben. Ook zijn de lendenen strak, en dat lijkt me niet bij jouw merrie passen.
Sir Oldenburg
Lijkt mee een optie. Er is alleen nog niet veel bekend over zijn nakomelingen. Geeft wel bloedspreiding.
Sandreo
Sandro-Hit bloed > nakomelingen missen doorgaans een motor in de achterhand. Je moet heel goed zoeken om een Sandro-Hit-nakomeling te vinden in de (inter)nationale dressuursport die verdienstelijk meeloopt.
Bellissimo M
Te traag in het achterbeen. http://www.hengststation-ahlers.de/belissimom_de-54.html

Misschien is Charmeur een passende hengst. Nadeel is dat er nog geen nakomelingen gekeurd zijn.
Vivaldi zou voor een modern veulen kunnen zorgen. Is zelf ook langegelijnd.
Ik roep maar wat hoor... zou er langer over na moeten denken.

Maar pin je nu nog niet vast op een hengst. Omdat je merrie pas 2 jaar is, kan ze over een half jaar veel anders ogen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:42

Ik vind de merrie niet echt op haar kop lopen... Het punt tussen de oren is het hoogste punt in draf. Ze is wel erg jeugdig en staat nog redelijk hoog vanachter. Misschien dat dit een vertekent beeld geeft (ben geen kenner, zeg enkel mijn gedacht). Verder zou ik inderdaad ook kiezen voor meer lengte in het lijf. Ook de hals mag naar mijn mening meer gewelfd zijn...

Misschien De Niro - bloed? Deze hengst geeft vaak lengte door in het lijf...

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 10:51

Wat leuk dat je hier reageert! Ik ben gewoon aan het oriënteren omdat ik nog niet zo thuis ben in de KWPN fokkerij en het vrij lastig vind om een goede hengst uit te zoeken voor mijn merrie.

Vivaldi fokt volgens mij best wisselend. Ik was gisteren nog op een stal waar verschillende Vivaldi nakomelingen waren die echt heeeeeel erg van elkaar verschilden. Natuurlijk waren ze van verschillende moeders maar daardoor heb ik wel het idee dat Vivaldi niet echt uniform fokt?

Charmeur vind ik echt een heel leuk paard maar bij hem krijg je wel weer te maken met Jazz bloed. Iemand in het topic zei dat die niets kon verbeteren op de lengte van de hals?

Ik zal sowieso weer foto's plaatsen als we de winter door zijn, even laten zien hoe mijn merrie zich dan ontwikkeld heeft. Maar een hengst die lengte doorgeeft zal ze sowieso nodig blijven houden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:08

Even beetje offtopic...maar ik zie dat het hier nogal vaak over Flemmingh gaat,
waar staat hij nog ter dekking en wat kost dekgeld??
want ik ben zeker nog heel geinsteresseerd in hem voor mijn Hemmingway merrie.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:44

Bij VDL hebben ze nog sperma dacht ik, hoe duur het is weet ik niet..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:22

Vivaldi fokt voor zover ik gezien heb ook niet echt lengte in de rug door en ook geen langere hals.Voor de meeste Sandro Hit nakomelingen ben ik ook huiverig,maar Sandreo lijkt toch echt wel een goed achterbeen gebruik door te geven,mits de merrie de kracht heeft.Ik heb mijn mening bij Sandreo flink bij moeten stellen toen ik zelf een nakomeling ervan kreeg en meerdere nakomelingen zag.Ook geeft hij prachtig gevormde lange halzen door en voor zover ik kan zien ook genoeg lengte in de rug.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:33

fokfanaat schreef:
rhodium combineert heel goed met Jetset, zou ik zeker durven proberen

Klopt ! ;) Al geeft Rhodium volgens de indexen geen lengte.

Afbeelding

Verder kan ik mij heel goed vinden in Flemmingh bloed (zoon) ; langgelijnd en souplesse.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:56