Hackney's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hackney's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:15

Nee, ik heb nog even gekeken, maar ik zie hem niet meer in de uitslagenlijsten van 2009 en 2010, en ik kende hem eigenlijk niet. Volgens mij reed hij ook bij regio noord.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:17

Reedhill's Play Boy was verre familie van die hackney pony van mij (Camo off the dutchess)

Leuk zeg allemaal!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:19

regio noord? Ik weet dat we altijd in Dordrecht reden, en dat lijkt me geen regio Noord (maar goed, ik heb het over 15 jaar geleden, en toen was ie volgens mij al 300 ;) )

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:22

Ik heb ook een tijd een hackney gereden. (grote maat)
Was echt een superlief paardje in de omgang. Ze liep gewoon los met me mee en als ik bijvoorbeeld haar stal ging uitmesten dan zette ik de staldeur open en dan zei ik blijf en dan bleef ze ook netjes in de stal staan. Met het rijden was ze ontzettend vlug, maar verder wel goudeerlijk. Ik zal wel eens foto's hier neer zetten. Ik weet helaas niet waar ze nu is, maar wie weet kent hier iemand haar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:37

Dordrecht is een tussengebied, valt tussen noord en zuid in.
Zit me nu ineens te bedenken, heeft hij niet Apollo nog gehad de laatste jaren?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:37

Neonlight schreef:
Het is inderdaad haast niet te bekostigen, ik heb het geluk dat ik er ook maar ingerold ben. Maar het materiaal en alles is bijzonder kostbaar.

Hoezo is het bijna niet te bekostigen, als je maar met 1 pony rijdt (zoals de meeste in dit topic), is het niks duurder als een andere tak van paardensport.
Daarbij zijn hackney's ook goedkoop in het onderhoud ( de helft leeft van de lucht letterlijk ;) )
Wij hebben vroeger ook 10 jaar hackney's gereden, maar buiten een karretje en een tuig heb je niet veel nodig.
kijk eens wat een goed dressuurzadel kost en al die dure dekjes, beenbeschermers, anky kleding en noem maar op, dan zijn hackney's toch spotgoedkoop, of zie ik dat nu verkeerd :?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:50

Je vergeet het dieselgeld, het vervoer, een hoofdstel is al minstens 3 keer zo duur als een hoofdstel voor onder het zadel te rijden. Het enkelspantuig wat wij hebben is al duurder als een goed dressuurzadel en hoofdstel.
Anky kleding is niet essentieel om mee te rijden op wedstrijden. Beenbeschermers ook niet.
En onze hackney's leven niet van lucht, die krijgen toch echt net zo veel te eten als mijn E-pony in het wedstrijdseizoen.
Tja, en het is maar net wat je wilt met de aangespannen sport. Als je meerspannen wilt rijden of fatsoenlijk damesnummer zal er toch echt een spider en een bug bij moeten komen, met bijbehorend tuig. Zeker als je nationaal wilt rijden is een bug al verplicht. En het zadeltje wat ik gebruik voor de bug is een kwaliteitszadeltje (Paul Claessen), en die prijs doet niets onder als de prijs van een dressuurzadel. Kieffer dressuurzadels zijn goedkoper. ;) Komt daar ook nog een gareeltje bij, nou, het loopt toch aardig in de kosten.

_Sammy_ schreef:
Reedhill's Play Boy was verre familie van die hackney pony van mij (Camo off the dutchess)

Leuk zeg allemaal!

Zie nu dit pas, hoezo verre familie, via welke lijn?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:01

Brandstof betaalt iedereen die op wedstrijd gaat ;)
de prijzen van gemiddelde rijpaarden liggen volgens mij toch echt een stuk hoger als de prijzen voor hackney's
En een hackney van 1.25 eet volgens mij toch echt niet zoveel als een rijpaard van 1.70, en dat ze van de lucht leven was meer cynisch bedoeld omdat veel hackney's luchtzuigers zijn ;)
Tja en tuig, wij hebben een heel goed 2de hands tuig kunnen kopen en ook een mooie 2de hands kar, dus als je gewoon landelijk met 1 hackney rijd, is het volgens mij toch altijd goedkoper als dressuur of springen , die ruiters moeten ook nog iedere week les hebben, dus tel maar uit.
Ik kan me niet meer herinneren dat wij zo overdereven veel geld kwijt waren toen wij nog hackney's reden, in iedergeval niet zoveel als toen wij nog westernwedstrijden reden.
Je kan alles gewoon zo duur maken als je zelf wil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:18

Mijn ervaring met de men/aangespannen sport is dat je voor een paar honderd euro een prima tweedehands zadel kan vinden. Echter, een prima, nette, veilige wagen voor een paar honderd euro is een heeeeel ander verhaal.

Neon: Ik kan me alleen exaltina en ricknick herinneren

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:23

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:22

Darwin, de gemiddelde wedstrijd is toch wel iets verder weg als een dressuurwedstrijd. :) Binnen de 30 km kan ik hier ieder weekend wel starten voor een dressuurwedstrijd, maar er is geen enkele aangespannen wedstrijd voor hackney's binnen die 30 km, en iedere week zijn wij dus wel ietsjes meer aan het kachelen.
Tja, en als ik de kosten vergelijk, dan vind ik het wel duurder. Jij hebt het over geen les nodig, maar hackneyrijders hoeven helemaal niets te leren? Dat is zitten en wegrijden en het trainen gaat ook vanzelf? Ik weet het, de meesten die doen het zelf, maar dat deden de dressuurruiters vroeger ook. Tijden veranderen.
En ik weet dat het cynisch was van die luchtzuigers, maar laten wij nu van de 6 hackney's die wij op stal hebben staan geen enkele luchtzuiger hebben. Sterker nog, in al die jaren (35 of zo???) hebben wij slechts 1 luchtzuiger gehad, de laatste fokmerrie waar onze huidige wedstrijdpony's uit gefokt zijn. En deze merrie was ook aangekocht.

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:24

mm mijn foto's moeten zich nog even op zich laten wachten want mijn camera ligt bij een vriendin van mij. misschien dat ik met mijn telefoon nog wat foto's kan maken.
Kom er steeds meer achter hoe geweldig dit ras eigenlijk is. de beweging die ze hebben is zooo gaaf.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:10

darwin schreef:
de prijzen van gemiddelde rijpaarden liggen volgens mij toch echt een stuk hoger als de prijzen voor hackney's
En een hackney van 1.25 eet volgens mij toch echt niet zoveel als een rijpaard van 1.70,

ik ben het niet echt met je eens qua prijs. Voor mijn kleine maat hackney die ik heb ingeruild kreeg ik 1 kleine maat en een grote maat (beide groen) en een trainingswagen.

en de hakcneys bij ons op stal krijgen in het seizoen op de max. 6 kilo biks per dag, mijn paard eet dat in 2 dagen :P

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:32

eindelijk mensen die ook hackney`s leuk vinden *D
ik heb zelf een hackney/kwpn`er (hij is rond de 1.68 mtr)
hij is nu 18 jr alweer (kocht hem toen ie net 4 jr was)
werklust hebben ze zeker ,ik rij zelf recreatief en spring af en toe met hem (wat ie echt geweldig vind )
als er mensen op stal komen kijken en vragen hoe oud ie is schrikken ze altijd als ik zeg 18 jr , de meeste mensen schatten hem rond de 8 a 9 jr wat ik een groot compliment vind .mijn hackney is van johns firstling
zijn er toevallig mensen die daar ook een nakomeling van hebben ?of een foto van hem hebben
??

groetjes een hackney fan

ps mijn paard krijgt 2x per dag een kwart muesli en een handje luzerne en elke dag wat slobber (een kwart)en 3x per dag hooi en dan rijden we 5 tot 6 dagen in de week en verder mag ie los

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:01

Ik wil me hier ook wel aanmelden! Ik rij dan wel geen hackney's maar wel met tuigpony's, de 'befaamde welshpony Bruinderink's Arno' als ik dat zo mag zeggen :o Ik word op concours waarbij de tuigpaarden en hackney's ook present zijn vaak aangesproken over de manier van bewegen van Arno. Ik leer graag over hoe men de hackney's traint, zowel aan de grond als voor de wagen :D

Wat er nu over prijzen etc gezegd wordt kan ik niets zeggen, zo bekend ben ik niet met de hackney's. Wel is het zo dat ik vind dat ieder op zijn eigen manier voert! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:50

Hier worden ze allemaal anders gevoerd, de ene is de andere niet. De hengsten krijgen bijvoorbeeld haver bij gevoerd, de merries juist een speciale muesli om ze wat kalmer te maken.
LdJ, ik wist niet dat jij ook op Bokt zat! Makkelijk, als ik iets hoor over trainingsdagen van de hackney's kan ik het je zo makkelijk doorgeven.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:48

Dat zou super zijn :D haha, wat een klein wereldje allemaal ^^
Zo ken ik bijvoorbeeld ook Jacco, die je op de vorige pagina noemde over Little Denzy Boy/ Leyrun Dancing :) Een vriendin van mij, Sanne (SunNDLM hier op bokt) heeft nog een tijdje met hem in de mensport gereden.
Edit: Zoals ik nu pas ook lees :o

Wel leuk dat je elkaar zo weer tegen komt :)

Maar ik ben het met je eens dat elk paard een andere manier van voeren nodig heeft..:D

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:43

Neonlight schreef:
Little Denzy Boy, volgens mij heette die net wat anders. En die heeft Jacco tot de ereklasse gereden, maar niet op het hoogste nivo, want Jacco startte niet nationaal maar regionaal. Maar die loopt nog steeds op wedstrijden, en is voornamelijk succesvol bij de tweespannen. Ook nationaal.Hij heet nu Leyrun Dancing. Jacco ken ik trouwens ook goed. :j Jammergenoeg zien we ze niet meer vaak nu ze de mensport ingegaan zijn.

Nja Little Denzy Boy staat op zijn paspoort ;) Maar ik bedoelde niet met Denzy hoor, met andere en z'n pa ook nog maar dat is laaaaaaaaaaang geleden. Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:49

Jacco en Huib hebben altijd bij Zuid gereden en nooit nationaal. ;)

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:58

Zegt de naam Jeremy van Brakel trouwens jullie iets?

Denk het haast wel :) die hengst (nu ruin) heb ik overgenomen van hem, en die zoek ik nu, misschien komt er zo wat meer duidelijkheid voor mensen..
Heb hem eerst een tijd gedaan, en we hebben hem samen zadelmak gemaakt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:00

Mij zegt die naam in ieder geval wel iets, ik ken hem ook. :j
Hij heeft zich ook heel erg ingezet voor de young riders.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:01

Neonlight schreef:
Mij zegt die naam in ieder geval wel iets, ik ken hem ook. :j
Hij heeft zich ook heel erg ingezet voor de young riders.

Jeps :)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:25

@LdJ Was je in de ook aanwezig in Dordrecht? Iets komt me namelijk bekend voor :D

Edit: @Neonlight gefeliciteerd!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:03

levine schreef:
@LdJ Was je in de ook aanwezig in Dordrecht? Iets komt me namelijk bekend voor :D

Ja ik heb ook in Dordrecht gereden, dat was onze thuiswedstrijd :D

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:40

Ik dacht de pony van je plaatje al te herkennen, wat een heeeeeeeerlijk beestje was dat! Ik heb wel minstens 10 keer gezegd: ohhhh, moet je die witte pony eens kijken! :+