[H] welke hengst voor deze bonte dame??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:19

kelcy schreef:
Dat vind ik echt onzin heb nu toch ook een paard en wat als er iets met haar gebeurt!
Ik wil een veulen en vraag om advies voor een hengst niet om toekomst voorspellingen of wat dan ook!

Maar je wilt een veulen dat, zonder dat je iets van de moeder haar achtergrond weet en daarop zou kunnen selecteren, straks voldoet aan je eisen.

De kans dat je de lotto wint is groter dan dat je met deze gegevens een veulen fokt dat aan die eisen tegemoet komt.

Dus alhoewel je zegt niet geïnteresseerd te zijn in adviezen om niet te fokken, zou je je iig kunnen verdiepen in de redenen van die adviezen.

Weet je hoe moeilijk het is om iets te fokken dat je wilt hebben uit een merrie die je al vier generaties zelf gefokt hebt, die aan alle prestatie, gezondheid, exterieur en bewegingseisen voldoet, met een hengst waarvan al generaties alles bekend is????

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:20

TS is er volgens mij zeker over dat ze een veulen wil fokken met haar merrie, en vraagt om advies over een hengst, niet of ze wel zou gaan fokken.
ze zal er vast wel goed over na gedacht hebben. :)

dus ik zou zeggen, als je geen advies over een hengst hebt, waarom dan reageren?
(ts verbeter me als je dat niet vind)

ik zou idd bij een tinker gaan kijken, en volgens mij heb je al een leuke gevonden toch?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:22

[quote="L_bonsai_L"]TS is er volgens mij zeker over dat ze een veulen wil fokken met haar merrie, en vraagt om advies over een hengst, niet of ze wel zou gaan fokken.
ze zal er vast wel goed over na gedacht hebben. :)
quote]

om een veulen van de merrie te willen wel, daar zijn we wel van overtuigd .. lijkt wel een surrogaat moederschap.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:27

Kelcy, dit soort ongevraagde reacties zal je altijd krijgen. Alsof er alleen maar behoefte is aan dure sportpaarden met een goed papier. Niks van aantrekken. De slachthuizen staan ook vol met geblesseerde of oude sportpaarden die onvoldoende economische waarde hebben.

_Lucy

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:29

idd er zijn genoeg mensen die een recreatie paardje willen, waarbij het hoe het paardje is veel belangerijker is :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:31

Nee hoor.. Ik fok geen duur sportpaard. Ik fok Gelders.

Maar wel een die Rx gezond is, met een goede moederlijn en ik heb gelet of de hengst er qua exterieur, gangen en afstamming wel bijpast.

Het gaat niet om sportpaarden het gaat erom dat als je fokt dat je het met goed uitgangsmateriaal doet.

Niet met een willekeurige merrie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:33

wat leuk dat je een veulentje wilt fokken.
misschien niet helemaal wat je zoekt, maar heb je wel eens aan een singlefooter gedacht (http://www.singlefooters.nl) dat zijn amerikaanse gangenpaarden die heel comfortabel schijnen te lopen. misschien is dat wat voor je?

verder vind ik het helemaal je eigen verantwoording om een papierloos veulen op de wereld te willen zetten. Ik neem aan dat je daar zelf prima over na kunt denken. De markt is inderdaad slecht, maar ik denk dat er zeker nog wel interesse is voor brave recreatiepaarden. Niet iedereen is een anky.. ook al lijkt bokt wel zo te denken.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:41

singlefooters had ik echt nog nooit van gehoord, ziet er wel leuk uit!!
maar ik weet nit of het zo'n goeie combi is met tinker/fries..
maar ik heb er ook niet super veel verstand van ofzo :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:08

L_bonsai_L schreef:
idd er zijn genoeg mensen die een recreatie paardje willen, waarbij het hoe het paardje is veel belangerijker is :)

Op jouw leeftijd weet je nog niet wat het kost om een veulen te fokken, op te fokken etc. Mensen die een recreatiepaardje willen, willen meestal weinig geld neerleggen, waardoor het fokken van zon paard altijd meer geld kost dan het opbrengt.
Dus ok je spaart wat geld omdat je bereid bent dat in een bodemloos gat te gooien, je weet niet of je veulen gezond zal zijn en vooral of je met jouw rugproblemen (ik heb het over TS) daarop kan rijden.
Voor die tijd moet je het dus laten aanrijden en als je er dan achter komt dat het niet voldoet kan je het in de huidige markt nog niet voor de slachtprijs, laat staan voor de kostprijs slijten.

En daarom zeggen wij met al onze ervaring doe het niet, ga naar een paard zoeken dat aan je eisen voldoet, dat is goedkoper en je zet geen kansloos veulen op de wereld.

Wellicht kan jij L_bonsai_L, die kant van de zaak eens bekijken, of houdt je eigenlijk niet van dieren, zie je ze alleen als gebruiksvoorwerp.
Want wij, fokkers van veulens met zoveel mogelijk pluspunten hebben juist al die investeringen in de merries en hun moeders etc gedaan om onze veulens zoveel mogelijk een kans te geven op en goede toekomst.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:18

Een veulen fokken moet dus voorbehouden zijn aan de happy few?! Als we dat nou ook met mensen doen, krijgen we allemaal verstandige en knappe mensen die op basis van hun eigen argumenten hun eigen afwegingen maken. Laten we beginnen met iedereen met flaporen of een iq van lager dan 120 uit te sluiten.

Jammer dat dit topic nu weer zo moet lopen. Kelcy, veel plezier met het fokken van je veulentje. Ik hoop dat jullie in de toekomst veel plezier samen krijgen.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:20

Een Tinker . :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:23

sarabande, ik vind het wel knap dat jij in de portemonee van ts kunt kijken....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:27

Ik vind het idee van een Singlefooter ook niet gek..of een Paint of Quarter mss die goed kan joggen?
En als je bereid bent het veulen te houden is er niets mis mee om papierloos te fokken.
Ik baal altijd van die trotse topics in de Kraamstal fototopics, waar ze hun veulentje tonen alsof ze net zelf ervan bevallen zijn en er onder zetten: hij/zij is te koop :(

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:56

juval schreef:
sarabande, ik vind het wel knap dat jij in de portemonee van ts kunt kijken....

Nee dat doe ik niet, ik zou niet weten hoe, ik schets alleen een reel algemeen beeld

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:16

een algemeen beeld is imo dat het grootste deel van de bokkers de paarden heeft voor de hobby! en die hoeven dus geen winst te maken op de evt. veulens die gefokt worden.

ik ben nog steeds heel erg blij met mijn recreatie/gezinspaard die ik in de lagere prijsklasse heb kunnen kopen en die goed gezond, braaf en gewoon helemaal geschikt is voor mijn doel. Niet alle paarden hoeven hoog te kunnen presteren.

sorry als ik offtopic ga ts...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:27

juval schreef:
een algemeen beeld is imo dat het grootste deel van de bokkers de paarden heeft voor de hobby! en die hoeven dus geen winst te maken op de evt. veulens die gefokt worden.

ik ben nog steeds heel erg blij met mijn recreatie/gezinspaard die ik in de lagere prijsklasse heb kunnen kopen en die goed gezond, braaf en gewoon helemaal geschikt is voor mijn doel. Niet alle paarden hoeven hoog te kunnen presteren.

sorry als ik offtopic ga ts...

Je maakt niet alleen geen winst, het kost gewoon veel geld, het is gewoon iets dat je je van te voren moet realiseren.

Niet alle paarden hoeven hoog te kunnen presteren, dat betekent niet dat paarden die dat zouden kunnen niet gewoon als recreatie paard gebruikt kunnen worden. Wat ze worden hangt af van de gebruiker. Maar voor iedere gebruiker geldt dat gezondheid nummer 1 is, dus dat zou een van de uitgangspunten van iedereen die en veulen op de wereld zet moeten zijn.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 17:13

Ik ga idd alle off topic reacties negeren IK wil een veulen! Met financiël in staat om voor het veulen en moeder te zorgen ook als er wat tussen komt!
Ik fok voor mezelf en niet met oog op winst!

@ alle andere rund voor de reacties ga ze vanavond op me gemak doorlezen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:21

de tinker hengst die schimpie zei is idd wel een goede keus,

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:26

Bing, van Starjo hier op Bokt is een mooie hengst.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:29

waarom niet een paint of iets in die richting, di elopen vaak erg vlak en zitten daardoor heerlijk. bijvoorbeeld raven, die in texel staat op de eagels ranch

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:31

sluit me hier bij aan inverband je rug klachten kijken voor een gangenpaard
Donja schreef:
Of een gangenpaard? De kans bestaat dan dat je veulen ook een extra gang heeft, waardoor je zonder rugklachten kan rijden.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:35

Komaan mensen, doe even normaal. Er bestaat ook nog zoiets als gewoon van je paard houden en er een leuk veulentje mee willen fokken. Niks verkeerd met een Ferro x Nimmerdor x Gribaldi x Flemmingh x Rhodium x Jazz x Stravinsky x ... (waar overigens een goed, mooi paard met vier benen, een hoofd, twee oren en een staart kan uitkomen...) maar dit hoeft toch niet voor recreatie? En als de TS hier goed over nagedacht heeft waarom niet? Een goed paard hoeft geen stamboom van hier tot weetikwaarenverder te hebben om lief te zijn en om er plezier aan te beleven.
Akkoord, 'grove exterieurfouten' die de gezondheid van het veulen in gevaar brengen moeten vermeden worden maar als de ts geen iel welshje kiest,... is er toch minder risico?
Een raszuiver paard kan ook afwijkingen hebben hoor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:36

Mijn mening: Ik vind het in deze tijd, terwijl er zoveel leuke recreatiepaarden naar de slager gaan, een beetje boel hypocriet om met deze merrie te gaan fokken. Waarom is een veulen van jouw merrie liever dan dat paardje wat sprekend op jouw merrie lijkt maar bij de slager staat, omdat niemand hem wil hebben..? Beetje jammer.

Maar goed; mijn mening en het is altijd nog je eigen beslissing. (Houd er wel rekening mee dat je misschien wel een veulen fokt die wel heel hoog opgooit onder het zadel, wat doe je dan..?)

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:38

ik heb een barockpinto hengst, ja ik las het van je rug klachten, maar die heb ik zelf ook :(
hij heeft maar 25% fries bloed, dus niet zo van die friese bewegingen, maar wel ruim en actief.

je moet maar eens kijken op mijn site, misschien is het wel iets.
http://www.coolwillowspring.nl

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:40

hoezo hypocriet?
naast dat het gewoon een leuk vertrouwd paardje is, heb je dan ook nog emotionele waarde waarom je graag een nakomeling van je merrie wilt...
daar is niks hypocriets aan hoor...

weetje wat pas hypocriet is?
de zoveelste amateur fokker, die weer een duur sportpaard wil fokken, voor een topruiter en dat terwijl er al zoveel goede paarden staan, maar niet genoeg ruiters zijn om die te bereiden.
er ook genoeg mensen zijn die recreatief willen rijden en daarnaast de topruiters zoeken naar een echt goed paard...
dat is pas hypocriet...
want voornamelijk die paarden staan bij de slager...