Heeft de crisis invloed op de fokkerij??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:51

Daarom voorlichting.

Voor ervaren fokkers die het van huisuit mee gekregen is dat misschien niet nodig.

Maar er zijn heel veel mensen tegenwoordig die met een hele gewone stamboekmerrie een keer een veulentje fokken. Bijkans daar nog een niet passende hengst op zetten en dan nog niet zien dat het veulen ook niks is. Onervaren fokkers die het niet van huisuit meegekregen hebben en zich er niet in verdiept hebben.

Ik heb het niet over de fokker die heel goed naar een paard kan kijken. Het waarschijnlijk van huisuit heeft meegekregen. Of zich er zeer goed in heeft verdiept. Weet waarom zijn merrie geen ster predikaat heeft gekregen. Een merrie die uit een prestatie stam komt en waar die fokker veel van weet. Precies weet welke hengst hij waarom moet inzetten.

En natuurlijk blijft er altijd discussie over wat goed is en wat niet...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:55

mijn mening: niet met merrie fokken die niet genoeg sportpotentie heeft en altijd een hengst gebruiken die en commercieel is en het goed doet in de sport. Uiteindelijk zijn de enige die goed verkopen die met veel sportpotentie en een tof papier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 12:04

merelhof schreef:
mijn mening: niet met merrie fokken die niet genoeg sportpotentie heeft en altijd een hengst gebruiken die en commercieel is en het goed doet in de sport. Uiteindelijk zijn de enige die goed verkopen die met veel sportpotentie en een tof papier.

Klopt naast gezondheid zijn bewezen sportprestaties een must als je wilt fokken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:07

en dan moeten ze nog het juiste kleur hebben hoor. Ook hier in belgië dringt dat fenomeen door. Kennis van ons fokt enkel met merries uit prestatiestammen en met hengsten die zelf gepresteerd hebben op internationaal niveau of uit lijnen komen die interenationaal presteren. Denk maar niet dat ze ze makkelijk kwijt geraakt. teveel wit, vos of combi van beide of juist te weinig wit. Allemaal redenen waarom ze haar veulens of jonge paarden niet kwijt geraakt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:33

merelhof schreef:

aan de ene kant heb je gelijk ..maar je moet ergens beginnen ..ook jonge merries kunnen binnen een jaar of vijf net die topper worden waar iedereen daar wel een veulen uit wil kopen ..
Uit mijn 1.60 merrie kan ik ze elk jaar verkopen nog voor ze geboren werden ..maar als dezelfde merrie nu nog als vijfjarige in het land stond dan wist alleen ik welke kwaliteiten ze had en dan zijn die veulens niet verkoopbaar..maar ik heb veel en lang moeten investeren om te hebben wat ik nu heb ..daarentegen heb ik nu ook een heel goed veulen uit een jonge in mijn ogen heel aparte merrie van 4.5 jaar ...maar de vraag naar zo'n veulen is gewoon nihil ..ja of bijna gratis

Umeo

Re: Heeft de crisis invloed op de fokkerij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:52

Daar heb je gelijk in Besita maar ik denk dat sommige mensen de kwaliteit in een paard niet kunnen zien. Veel mensen hebben zoiets van de moeder heeft 1.50m gelopen dus het veulen zal ook wel een goede zijn...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:59

Daar hebben jullie inderdaad ook allebei een punt. Of een goeie laten lopen omdat hij niet het juiste kleur heeft. Vind dat ook zo'n onzin.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:03

dat heb je gelukkig niet in de springpaardenfokkerij ..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:04

petraaken schreef:
Daar hebben jullie inderdaad ook allebei een punt. Of een goeie laten lopen omdat hij niet het juiste kleur heeft. Vind dat ook zo'n onzin.

Toch is dat niet het geval bij een goede. Ik heb vorig jaar mijn vosmerrie heel goed verkocht omdat het gewoon een heel goed en gezond dier was uit een mooie stam.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:07

heb door de crisis een 7 jarige gribaldi ruin gekregen.
stond al die jaren in de opfok pakt nu alles netjes op.
er zijn dus wel mensen die door de crisis paarden moeten lozen.
zelf heb ik ook een leuk veulen gefokt, maar wel met een goede moeder en een vader die mij aantrok sam r. nl. is niet doorgebroken in de sport maar in alle opzichten een top hengst vind ik.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:10

fokfanaat schreef:
er is gewoon veel verschil in opvatting van wat een goede merrie is.

De spijker op zijn kop, mijn inziens dan :D

Goed is een relatief begrip en daarbij kan je niet mensen verbieden om met een merrie te fokken omdat deze volgens de grote massa niet voldoet aan het gewilde plaatje van dit moment.

Dat het in paardenland wat minder gaat is helemaal niet erg, dan scheid het kaf van het koren.............kunnen we daarna weer met volle moed vooruit.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:12

NatasjavE schreef:
Maar er zijn heel veel mensen tegenwoordig die met een hele gewone stamboekmerrie een keer een veulentje fokken. ...

Er zijn ook veel mensen met een hele fijne merrie die standaard achter de populaire JONGE hengsten aanrennen zonder ook maar enigzins te weten hoe de hengst evt gaat fokken en wat je gezien zijn voorouders zou kunnen verwachten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:36

Dat klopt ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:41

Ja maar je kiest zon hengst toch juist omdat je meent dat je weet wat je gezien zijn voorouders mag verwachten????

Ik ga er dan wel van uit dat je je merrie en haar stam goed moet kennen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:45

sarabande schreef:
Ja maar je kiest zon hengst toch juist omdat je meent dat je weet wat je gezien zijn voorouders mag verwachten????

Tuurlijk daar heb je gelijk in. Maar er zijn best veel mensen, die omdat ze het zo leuk vinden, een jonge talentvolle merrie kopen en achter de mode aanrennen en bijv. naar een Spielberg gaan, met nog 500 andere fokkers.

Kwpn noemt het geloof ik: het nieuwe paardenmens 2020, hoog opgeleid, genoeg financiele middelen, die uit de randstad wegtrekken om een boerderijtje te kopen en daar met een merrie een veulentje gaan fokken. Die best geld investeren in materiaal, maar niet de juiste keuzes maken gewoon omdat de kennis er nog niet is.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:47

sarabande schreef:

.

Edit: hoevaak wordt de keuze niet gemaakt omdat de hengst zich op de hengstenkeuring/show dusdanig imponerend wordt voorgesteld dat er op kleur en spectakel wordt geselecteerd?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:55

Om ja dat gebeurt, ik zag op de nationale keuring een bekende kapitale merrie met een slecht veulen ernaast, dan krimpen je tenen wel bijeen dat zo iemand geen passender keuze gemaakt heeft.
Maar dan krijgt eerst de jury de schuld en na een tijdje (het ligt eraan hoe hardleers iemand is) komt men er wel echter dat het anders moet en is het vaak over met de hobby.

Punt is (even on topic) dat er al jaren geroepen wordt dat er minder gefokt moet worden en in een oververzadigde markt kan je de gewone niet kwijt, en zeker niet als het voer ook duurder wordt zoals dit jaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:57

nou ja dat zorgt wellicht voor de motivatie te stoppen met fokken voor een aantal.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:58

Dat denk ik ook wel, maar dat voelen degenen vanzelf wel in de portomonnee en dat lijkt mij toch wel een helder leermoment :D

Zo niet, lekker laten gaan :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:00

en als er echt minder gefokt gaat worden heb je kans dat de prijzen van hh en da onder marktwerking en concurrentie omlaag gaan.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:18

Niet alleen de crisis speelt een rol, maar ook marketing. Het aantal aanbieders is nl. gigantisch toegenomen. Afstanden worden veel gemakkelijker overbrugd. De rol die het internet in eigen land speelt is vele malen groter dan een paar jaar geleden, sinds marktplaats zijn intrede heeft gedaan.

Onze ruin had in een dikke week tijd aan het einde van de zomervakantie 80.000 hits op Sporthorses. Wat zegt dat nu? Dat er veel gekeken wordt en veel vergeleken. Veel reacties via de mail en vragen om meer info en beelden. Dan hebben we erg veel vraag gehad naar een filmpje, waar vroeger een foto nog voldoende was. Dan mag je overigens nog blij zijn als men naderhand de moeite neemt een bedankje te sturen, in veel gevallen hoor je helemaal niets meer. De paarden waar geen foto bij staat kunnen het helemaal wel schudden of van die ongelukkig genomen foto's!

Mensen trappen niet meer in een spectaculair plaatje, maar willen een duidelijke selectie maken op basis van zoveel mogelijk indrukken via de pc vooraf. De emotie wordt zover mogelijk naar achteren geschoven en dan mag een paard zeker niet teveel kosten. Daarbij is een paard geen gebruiksartikel, maar daar wordt, lijkt het wel, anders over gedacht. Status, uiterlijk is steeds belangrijker aan het worden.

De tijden voor de normale handel dat iemand ging kijken en direct verliefd werd op dat eerste ene paard (het zijn toch vaak vrouwelijke belangstellenden) behoren tot de verleden tijd. De afzet in Nederland zit voorlopig behoorlijk op slot. Het is te hopen dat er een buitenlandse afzetmarkt komt. Maar dat gebeurt alleen, als daar ook in wordt geïnvesteerd.

Naar mijn mening is het tijd om daar eens goed over na te denken, want alleen door het bundelen van krachten word je sterker.
De tendens dat alleen de opvallendste paarden afzet vinden is geen goede ontwikkeling. Dat spectaculaire voorbeen, die spetterende sprong, dat mooie zwarte kleurtje, de afstamming van die ene hengst met die klinkende naam. Allemaal lucht. Het gros namelijk voldoet niet aan die criteria, maar is een fijn gebruikspaard.

Kijk eens naar de veulenveilingen: een bod van 5-cijfers voor de komma op een ongeboren veulen van die topper.. waar gaat het nog over, vraag ik me af. Zou een veulenveiling niet meer een plaats moeten zijn waar afzetbevordering plaatsvindt in plaats van een voorselectie op bijvoorbeeld de hengstenkeuring?
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 03-09-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:20

daar heb je ook zeker een punt buc!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:26

sarabande schreef:
Ja maar je kiest zo'n hengst toch juist omdat je meent dat je weet wat je gezien zijn voorouders mag verwachten????

Maar dat is het juist. Dat kennen veel mensen niet.

Je moet de stam van je merrie kennen. Haar tekortkomingen en haar plussen.(etc, etc)

Maar dat is hoe het (m.i.) zou moeten gaan. Niet hoe het altijd gaat...en steeds vaker weten mensen niets van de ouderdieren behalven enkele klinkende hengstennamen ergens op het papier.

Jamaar...Jazz is de opa. Dan heeft ie toch een hele goede afstamming?????

Edit... @Bucephalos. Ja dat is zekere waar. marketing is heel belangrijk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:29

goede en gezonde paarden behouden hun waarde. Echter ik zie nu veel paarden zonder papieren en naar mijn idee toch de mindere paarden (zonder papieren, of ongezond, slechte karakters etc) en die worden nu goed verhandeld is mijn idee. De duurdere paarden behouden echt hun waarde.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 15:30

Ja dat weet ik Natasja, maar als het veulen ondanks die vader of grootvader zelf geen kwaliteit heeft brengt het nog niks op (zie de prijzen van de veulenveiling midden Nederland).

Zoals Buc al zegt de markt is voor iedereen te bezichtigen, dus de keuze heel groot je moet echt iets te bieden hebben op dit moment.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 03-09-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt