Tips voor het afspenen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:56

anneliesdj schreef:
Ligt aan het veulen en de merrie.

Sommigen drinken al nauwelijks meer, sommige merrie's doen het spenen zelf al grotendeels. Sommige merrie's willen het veulen ook niet meer als ze een paar weken weg zijn geweest maar anderen blijven staan maanden apart maar gaan weer verder alsof er niets gebeurd is.

Een maand vind ik persoonlijk wat kort, ik zou voor de zekerheid toch zo'n 3 maanden aanhouden en let dan op de reactie van de merrie als het veulen terug komt, sommigen hebben langer nodig.

Bedankt!

Ik weet niet goed of het veulen nog veel drinkt. Ze at al heel snel mee brokjes en hooi en de merrie gaat al mee op training en westrijden.
We zullen het lang genoeg nemen dan, we zullen wel zien wanneer ze er niet klaar voor is denk ik.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:09

Pletje123 schreef:
Wij laten het veulen wennen aan de afwezigheid van zijn moeder door met de merrie te gaan trainen. Straks komt hij 's nachts in de box naast haar te staan en overdag weer samen. Daarna zal hij naar een box uit het zicht gaan, met een maatje.

Het is bij het afspenen belangrijk dat je het in stapjes doet. Veulens ervaren bij een plotseling scheiden van de moeder veel stress en dat kan oa leiden tot maagzweren. Geen aanrader dus :n

ik heb er inhoudelijk werkelijk niets aan toevoegen.
Wij doen het op dezelfde manier en het bevalt me uitstekend. Ook als je de merrie gedurende de zoogperiode niet traint, kun je het zo doen. Bij het afspenen zorg ik direct voor een leeftijdsgenootje en vanuit de wei gaan ze hun eigen box in. Ik speen de veulens overigens wel later dan 5 maanden af.

Grote voordeel voor de merrie is dat ze veel minder last van hun uier hebben. Het zogen houd vanzelf eigenlijk wel op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:25

arijanne123 schreef:
merrie niet melken,dan blijft ze melk produceren,als ze veel last heeft,uier koelen.Ga alle dagen even met haar lopen,beweging is goed.Ik zet de merrie overdag even in een klein stukje schrik draad,ze kan dan niet gaan vliegen maar een beetje heen en weer scharrelen.Vaak na een dag of 6 kan ze bij de andere paarden.

Koelen helpt niet voldoende als er nog veel productie is, dan moet je gewoon de ergste spanning eraf melken, zolang je niet meer melkt is de stimulans die je geeft verwaarloosbaar.

Alani

Re: Tips voor het afspenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:51

Arijanne123; de paardenmelkerijen wilde dat het waar is dat je schrijft. Helaas voor hun, zonder veulen neemt de melkproductie van de merrie snel af. Ingeval van traditioneel spenen zou ik wel melken en voldoende beweging geven. Zeker een paar dagen voor en na het spenen geen krachtvoer meer geven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:00

Mijn veulen is nu dik 5 maanden en gaat er morgen vanaf... We zijn al een tijdje de krachtvoergift van de merrie aan het terug brengen naar uhm minimaal. De melkproductie moet gewoon naar beneden en als ze minder krachtvoer krijgt kan ze ook minder melk produceren. Uier is ook al heel mooi opgedroogt en het veulen drinkt amper meer. Morgen komt de nieuwe eigenaar haar ophalen en dan gaat ze er dus in 1 keer vanaf.
Zo doe ik het, maar goed er zijn tig manieren en iedereen heeft zijn eigen mening er over is mijn idee :D Doe waar je je goed bij voelt :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:12

@Rianneke; Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier. Maar van jouw wijze staat wel bekent dat het veel stress veroorzaakt. Of je het ook afspenen kunt noemen is natuurlijk ook de vraag.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

Alani schreef:
Maar van jouw wijze staat wel bekent dat het veel stress veroorzaakt. Of je het ook afspenen kunt noemen is natuurlijk ook de vraag.

Waarom zou je het geen afspenen kunnen noemen dan?
Mijn ervaring is dat de andere manieren juist meer ellende opleveren :o Als je een veulen er snachts afhaalt blijft de merrie staan met een dikker uier omdat het veulen overdag juist flink drinkt als ie er weer bij komt. Zo heb je eerder kans op bijv. uierontsteking... Mijn merrie heeft de laatste paar weken steeds minder krachtvoer gekregen en dat samen met een veulen wat minder drinkt, maar liever gras eet droogt de merrie mooi op. Veulen is gewend om met anderen te staan/te spelen en uit zicht te zijn van moeders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:14

Omdat de definitie van spenen het 'ontwennen van' of 'matigen van' is en bij de manier waarop jij het doet gaat het niet geleidelijk.

Als je het veulen steeds een dagdeel bij de merrie weghoud gaan ze normaal niet meer drinken als je ze er weer bij laat, dat doen ze alleen als ze moeten inhalen, dus (te) weinig eten hebben gehad, als een veulen oud genoeg is tenminste.

Ik laat ze er zelf liever wat langer bij lopen, tot ze zo'n 9/10 maanden zijn, de meeste merrie's spenen tegen die tijd zelf al grotendeels of het veulen heeft er zelf al weinig behoefte meer aan. Dan zet ik de merrie ineens apart en zelfs als ze binnen zicht/gehoor zijn geeft het weinig problemen omdat de veulens dan een stuk zelfstandiger zijn dan met 5/6 maanden.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:42

Ik sta binnenkort ook voor deze keuze, voor de eerste keer en vind het moeilijk! Ik heb de paardjes bij huis lopen en kan ze prima scheiden maar niet uit het zicht van elkaar ! Ik heb eigenlijk geen zin om mijn merrie of veulen ergens anders onder te brengen, wil ze gewoon bij huis houden. Ik kan me eigenlijk wel in alletwee de meningen vinden, aan beide zitten voor en nadelen helaas!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:11

Alani schreef:
@Rianneke; Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier. Maar van jouw wijze staat wel bekent dat het veel stress veroorzaakt. Of je het ook afspenen kunt noemen is natuurlijk ook de vraag.

Echt?

Ik doe het altijd op deze manier, in één keer er vanaf en heb eigenlijk nooit stress onder de paarden. Ik heb het één keer gedaan op de andere manier, dus het veulen er 's nachts bij weg en overdag er weer bij, maar juist dan kregen ze heel veel stress, omdat ze niet bij elkaar konden komen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:20

Natuurlijk worden merrie en veulen wel eens even voor een paar uren gescheiden, voor het definitieve afspenen. Maar bij ons gaat het zo, dat wij de laatste dagen het krachtvoer van de merries al minderen. Dan gaat het veulen weg, buiten gehoorsafstand en blijft ook weg. Merries moet je niet gaan melken na het spenen, want daarmee zorg je dat de melk-aanmaak op gang blijft. Wel van het krachtvoer af, de eerste week, en aan het werk zetten.
Het geeft op deze manier hooguit een paar uur stress. Doe je er langer over omdat je het geleidelijk wilt doen, bouw je alleen maar onnodig stress op bij merrie en veulen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:45

anneliesdj schreef:
Omdat de definitie van spenen het 'ontwennen van' of 'matigen van' is en bij de manier waarop jij het doet gaat het niet geleidelijk.

Mijn veulens en merries zijn gewend dat ze niet altijd bij elkaar zijn... En dat scheelt een hoop ;) Kijk het is anders als jij een veulen 5 maanden met moeders in de wei hebt gehad met z'n 2tjes en ze dan opeens uit elkaar haalt. Het veulen is nu trouwens net weg en moeders staat gewoon rustig hooi te eten na een paar keer hinniken toen ze elkaar nog konden horen. Veulen liep ook zo de trailer op zonder moeders en was alleen toen de trailer dicht zat en ze wilden gaan rijden wat onrustig omdat ze moeders hoorde.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:53

Rianneke; ik ben het nog steeds niet met je eens.

Ik heb het bij veulens op verschillende manieren gedaan en geleidelijk aan afspenen heeft daardoor beslist mijn voorkeur.

Ik zou ook nooit een veulen vervoeren die zo bij de merrie wordt weggehaald. Risico op misgaan is me veel te groot. Laten we ook rekening ermee houden over wat voor een paarden we het hebben. Ik heb het over hoog in het bloedstaande rijpaarden. Mn zus heeft een tinker en shetlander. Nou daarmee was afspenen een fluitje van een cent. Praat jij over koudbloeden/ponies of (rij)paarden?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:30

Alani schreef:
ik ben het nog steeds niet met je eens.
Ik heb het bij veulens op verschillende manieren gedaan en geleidelijk aan afspenen heeft daardoor beslist mijn voorkeur.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar mijn voorkeur gaat uit naar mijn manier... Daarom zei ik hier al eerder in dit topic; je moet doen wat je zelf goed vind voelen. Je kent je paard/pony zelf toch het beste en hou daar rekening mee ;)

Ik praat trouwens over nrps-ers :) De pony-variant die ook hoog in het bloed staan ;)

Citaat:
Praat jij over koudbloeden/ponies of (rij)paarden?

Vind deze vergelijking ook een beetje appart om eerlijk te zijn. Net alsof alle paarden en pony's en koudbloeden over 1 kam te scheren zijn...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:04

@Rianneke je mag mn vergelijking apart vinden. Over het algemeen (dus niet om over 1 kam te scheren) zijn ponies wat nuchterder dan paarden. NRPS is wat mij betreft een stamboek en geen ras.

Ik ben wel benieuwd of je al eens een andere manier hebt uitgeprobeerd of dat je het altijd zo doet omdat je het altijd zo doet.
Ik heb in het verleden ook de traditionele (ofwel de wijze waarop jij het doet) toegepast omdat zgn paardenmensen mij vertelde dat het zo hoorde en ik nog onervaren was. Gaandeweg heb ik geleerd dat het ook anders kan, wat veel minder stress voor het veulen opleverd. Hetgeen overigens ook door onderzoeken keihard is aangetoond.
Gaan bij jou de veulens direct weg (extern) of hou je ze ook wel thuis.

Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel je handelswijze niet. Ik probeer je slechts te overtuigen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:36

Ik sta altijd open voor anderen dingen :) Ik probeer altijd van alles uit en ga alleen door met de dingen waar ik volledig achter sta... En doe geen dingen omdat het zo hoort of omdat anderen het doen :7 Dat geld dus ook voor het afspenen.
Bij mij gaan de veulens helemaal uit zicht en gehoor weg bij het afspenen. Zo heb je zowiezo al veel meer rust en dus ook minder stress. Vind het gewoon veel stressvoller als je het veulen bijv iedere avond weg haalt, want dan blijven ze lang naar elkaar schreeuwen omdat ze elkaar horen :(:)
Maar wat ik ook al hiervoor neer typte is wat is je veulen en je merrie gewend. Heb je ze 5 maanden met z'n 2tjes in de wei gehad dan zal het afspenen veel meer drama zijn als dat je al een zelfstandig veulen hebt wat uitstekend zonder mams kan.

Mijn merrie is wat haar veulen betreft helemaal niet nuchter te noemen trouwens. Leuk voorbeeld was dat je op de keuring gewoon een rondje met het veulen kon lopen. Veulen was zelfstandig genoeg en keek niet achterom naar een onrustig roepende en dansende moeder die er achter aan wilde :+

Alani schreef:
NRPS is wat mij betreft een stamboek en geen ras.

Het nrps is ook een stamboek vergelijkbaar met kwpn. Het nrps vereist een bepaald percentage bloedvoering waar ze aan moeten voldoen. De merrie waar ik nu trouwens over praat heeft 60 % arabisch bloed :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:19

Er is nu half besloten dat het veulen er in 1x bij weg gaat, dus ik denk dan naar de opfok..Hebben jullie nog ideeën voor een goede opfok (het liefst in Friesland :) ) Alvast bedankt :D !

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:39

Zit wat te googlen op bokt, kom ik dit topic tegen. Wat een gedoe. Ik denk dat iedereen zijn eigen merrie het beste kent. Ik denk ook dat iedereen weet of zijn merrie 'in de stress' schiet of niet als er wat anders gebeurt (waaronder b.v. het afspenen van een veulen).

Mijn merries hebben nu allebei een veulen, de ene wordt gebruikt als melkkoe en de andere is opvoeder, maar.... als ik het veulen van mij 'koetje' weghaal is die véél erger overstuur dan de opvoeder.

Ik denk dat het zo is dat merries altijd verdriet ervan hebben, de veulens zeker niet alleen moeten staan of het moet in de vertrouwde omgeving blijven en dan breng je dus de merrie weg!

Als dat niet mogelijk is, dan gewoon uit elkaar halen, aparte stallen en tegen de tijd dat de ergste 'stress' eraf is de veulens als eerste lekker naar buiten, mamma pas als het veulen weer rustig is (natuurlijk in een andere wei) óf na elkaar als je maar één wei of bakje hebt.

Succes en geniet van je veulen (en merrie)

P.S. Friesland is erg ver weg van alles, behalve van Leeuwarden, maar probeer anders eens een grote fokker in de buurt te benaderen, die weiden de veulens ook vaak samen, kunnen ze misschien lekker dicht bij in de opfok.

meintsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:38

Wij hebben hebben over de afgelopen jaren zo'n 30 veulens gefokt. In de eerste jaren hebben we de veulens gescheiden van de moeders, maar wel op hoorafstand gespeend: drama gedurende een week. De moeders kunnen de kinderen nog horen en vice versa en blijven dus dag en nacht naar elkaar ropen.
De laatste jaren brengen we de veulens meteen weg. De moeder is een dag onrustig, de veulens gaan 2 aan 2 weg en zijn dus altijd samen met een bekende soortgenoot. We hebben ze dan al goed aan de brok gewend en dit vinden wij de beste oplossing.
Het uierprobleem van de merrie is zoveel mogelijk te voorkomen door de merries een dag voor het spenen en de dagen erna al minder te voeren plus veel beweging (dag en nacht in een grasarme wei)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:11

UMayDream schreef:
Er is nu half besloten dat het veulen er in 1x bij weg gaat, dus ik denk dan naar de opfok..Hebben jullie nog ideeën voor een goede opfok (het liefst in Friesland :) ) Alvast bedankt :D !

De Gouden Hoep in Blija :j

Maar je bent wel aan de late kant.. denk dat de meeste opfokbedrijven al helemaal vol zitten.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:49

Dat word dan idd een probleem..
Misschien is er een fokker waar ze kan staan, ik zal es wat rond vragen :)
Ze zijn nu wel van elkaar gescheiden, merrie op de wei, veulen in de stal.
Nadeel is dat ze elkaar nu dus horen en zien >;) , en dat het veulen nu niet naar buiten kan, behalve ff aan
de hand laten grazen..
Als jullie advies hebben, laat maar horen :D !

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:50

Ik zou gewoon contact opnemen met verschillende opfokbedrijven. Wellicht is er nog ergens een plekje hoor..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:01

Als je toch van plan bent het veulen naar de opfok te doen, zou ik ze nu in ieder geval bij elkaar laten, zolang als het nog duurt. Nu hebben ze een hoop onnodige stress plus het feit dat je veulen niet naar buiten kan.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:30

Misschien verstandig om de merrie en veulen gescheiden (naast elkaar) op stal te zetten, beter voor de melkgift van de merrie (weinig eiwitten en fructaan) en makkelijker voor jezelf. En dan in plaats van het veulen constant op stal, de merrie maar wat vaker op stal. Da's twee dagen een hoop 'gedoe' omdat ze elkaar dan even moeten missen maar binnen de korste keren zijn ze gewend dat ze ook weer terug bij elkaar komen dus... Succes.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:41

Nou ja toch maar even hier wil niet nog een topic open over afspenen of uiers...

Mijn merrie en veulen zijn zondag bij elkaar weg gegaan. Ze hebben in de tijd dat het veulen geboren is vanaf de 2de maand elke dag een half uur tot een uur elkaar niet gezien of gehoord en de laatste maand ook elke dag een 2uur naast elkaar in de stal gestaan ipv de hele dag samen, dit omdat de merrie aangaf dat ze hem soms echt zat was en gewoon te ruig corigeerde en hem gewoon als het haar niet uit kwam niet liet drinken dus hij was echt wel al heel zelfstandig en vond andere paarden en pony´s de laatste week gewoon leuker als zijn moeder.
Dit was ook de rede dat we ze met 4.5maand uit elkaar hebben gehaald het was voor beide klaar.
Veulen in de trailer gezet en ze hebben wel geteld 1x naar elkaar gehinnekt zoals altijd als ze appart gezet werden.
Veulen is naar duitsland vertrokken (10min. verderop) en staat daar met een oude belg, een 2jarige merrie een hengstje van bijna een jaar en een veulen van de zelfde geboorte dag als hem dus hij heeft plezier en vermaak zat. Dit is ook allemaal niet wat mij zorgen baart.
Dat is het uier van de merrie ik zou graag een bevestiging willen of het goed gaat of dat ik nog andere dingen kan of moet doen.
Mag ook per pb.

Ik heb haar nu 4x per dag 10min. een beetje stappend en dravend aan de longeerlijn, ze staat daarna dik een uur samen met mijn ruin in de rijbaan dan staan en wandelen ze een beetje, als ze naar stal gaat spoel ik even het zand van het uier af zodat er geen infecties kunnen komen ze is vrolijk en gezellig en loopt lekker door dus geen ontsteking tot nu toe. Ze krijgt ipv brokken en krachtvoer s´morgens en s´avonds wat wortels en een appel zodat ze wel wat heeft en ipv3x per dag hooi krijgt ze nu 5x per dag een kleinere portie.
Zijn er nog dingen die ik nog meer kan of moet doen of gaat het nu wel goed? Ik ben erg gefixeerd op uierontsteking dus hou haar noulettend in de gaten.
Hoop op bevestiging of extra tips.

Veulen maakt het erg goed moet soms nog even weg rennen voor de grote belg maar goed ze is leider en heeft nog een veulen lopen dus dat gaat straks ook wel goed. Als het morgen nog zo is word de belg ook weg gehaald en blijft het jonge grut alleen op de wei en komt mijn ruintje erbij.