Verwachte stokmaat 3 jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:58

Dees schreef:
femmefatale1 schreef:
Vandaar dat ik vroeg naar het touwtje systeem... dat is nog de meest betrouwbare voorspeller ;)

Het touwtje systeem:
Neem een touwtje en leg deze achterlangs het voorbeen.
Meet het gedeelte tussen de punt van de elleboog en de kogel (waar dat haakje/zwilwratje zit).
Vervolgend pak je dezelfde lengte maar dat vanaf de punt van de elleboog omhoog naar de schoft.
Het stuk wat dan over blijft zou ze nog moeten groeien..

Het touwtjes systeem wordt ook wel de zigeunermaat genoemd. En bij Tinkers klopt die dan ook wel.

Maar bij hoogbenige warmbloedpaarden, zoals wij die hedentendage plegen te fokken, klopt het aan geen kant. Meet maar na bij een volwassen paard :D

Vaak zat nagemeten bij een volwassen paard, maar hier klopt het toch eigenlijk altijd wel.. ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:15

Wanneer ik dat meet, moeten die paarden altijd nog een dikke 10cm gaan groeien.

Maar het kan zijn dat ik de paarden iets hoger op de benen heb staan :P

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:56

Ik heb een Dreamcatcher, en heb al een aantal nakomelingen van hem gezien. Daar zitten niet echt reuzen bij kan ik je vertellen. De mijne is 2,5 en 1.64 en ik heb al mijn twijfels of ze de door mij gehoopte 1,69 gaat halen. Haar volle zus is vanaf haar 2,5de ook niet echt meer gegroeid en is nu 1,61. Het karakter van Dreamcatchers is goed, maar in de dressuurring ziet men toch graag een paard met een beetje massa. Hetzelfde geld voor fokken, het KWPN zegt ook te streven naar het fokken van grootramige dressuurpaarden en wil daarvoor ook dito merries gebruiken.

Succes met je keuze

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:37

Het blijft moeilijk een leuk paard te vinden, maar ik denk dat ik toch nog maar even verder ga kijken. :D

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:37

Bedankt allemaal!

Dussss

Re: Verwachte stokmaat 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:02

Denk dat dat verstandig is! Dan weet je zeker dat hij groot genoeg word ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:54

hagelkruis schreef:
Het blijft moeilijk een leuk paard te vinden, maar ik denk dat ik toch nog maar even verder ga kijken. :D

Nee hoor, het is wel moeilijk een leuk paard te vinden tegen een afbraakprijs.

Kijk eens naar de kosten voor de fokker

dekking 1000€ DA =/- 500€ kosten merrie voere etc 1000€ opfok circa 3000€ zadelmak maken 1000€ keuringskosten 500€ en dan ga ik er vanuit dat het niet ziek wordt en alls low budget is

En maar mopperen als men 5000€ voor een aangereden gezonde 3 jarige vraagt
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-09-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: kleine aanpassing

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:45

dekking 1000€ DA =/- 500€ kosten merrie voere etc 1000€ opfok circa 3000€ zadelmak maken 1000€ keuringskosten 500€ en dan ga ik er vanuit dat het niet ziek wordt en alls low budget is

En maar mopperen als men 5000€ voor een aangereden gezonde 3 jarige vraagt[/quote]

Hier ben ik helemaal mee eens. Een paard fokken is niet goedkoop.
En mensen willen dan voor 3000 euro een leuk paard kopen. Dat gaat al bijna niet.
Normale prijs voor een 3 of 4 jarige is dan ook 5000-6500 euro.

En zeker als een 2 jarige nu 1.55 is. Zijn goedkoper omdat de fokker meestal ook weet dat het paard niet groot gaat worden.
Nu met 1.55 zal het paard rond 1.60 misschien worden.
Ik ken paarden die met 2 jaar oud 1.67 zijn maar niet meer groeien.
Maar soms heb je nog wel kans als ze 1.55 zijn dat ze 1.65 kunnen worden.
Maar dat is de gok die je gaat nemen.
Mijn paard was met 1.5 jaar 1.57 en met 2.5 jaar 1.65 en nu met
bijna 3.5 jaar 1.69

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:00

Ja ik heb dit wel nagekeken.
De meeste blijven inderdaad wat klein, maar er zijn er ook van 2 jaar en 1.69m

Eciara schreef:
Heb je al opgezocht of Dreamcatcher groot fokt of juist klein?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:07

Ik heb toch niet gezegd dat ik er weinig voor wil betalen?
Ik zoek in de normale prijsklasse.

Maar heb helaas al een paar paardjes bekeken in deze prijsklasse waar toch iets mee was.

sarabande schreef:
hagelkruis schreef:

En maar mopperen als men 5000€ voor een aangereden gezonde 3 jarige vraagt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:09

Ik heb hier een merrie staan van dik 1.80m. stokmaat... mocht ik daar Dreamcatcher op zetten, wordt het veulen ook heus wel een grote.
De maat van de moeder is vaak van doorslaggevende factor.

Hagelkruis, wat is je budget voor een aan te kopen jong rijpaard?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:12

Mijn merrie was 1,73 bij aankoop met 5 jaar. Nu 6 en toch wel cm of 3 gegroeid nog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:16

hagelkruis schreef:
Ik heb toch niet gezegd dat ik er weinig voor wil betalen?
Ik zoek in de normale prijsklasse.

Maar heb helaas al een paar paardjes bekeken in deze prijsklasse waar toch iets mee was.

Gezien de uitleg over de kosten, is alles onder de 6000 voor een jong paard te weinig, dus dan mankeert er iets aan en zouden ze dus minder op mogen brengen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:27

sarabande schreef:
Gezien de uitleg over de kosten, is alles onder de 6000 voor een jong paard te weinig, dus dan mankeert er iets aan en zouden ze dus minder op mogen brengen.

Gezien de uitleg over de kosten, Sarabande, ben jij van mening dat een gefokt paard een product is dat tegen kostprijs + bruto marge verkocht dient te worden.

Ik denk dat je rond de 4.000 euro hele nette, goed gefokte, gezond uitgegroeide 3-5 jarige rijpaarden kunt kopen. Misschien niet eentje met dat stukje extra talent, maar een gewone nette moet heus wel te vinden zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:30

Dees schreef:
Gezien de uitleg over de kosten, Sarabande, ben jij van mening dat een gefokt paard een product is dat tegen kostprijs + bruto marge verkocht dient te worden.

Ik denk dat je rond de 4.000 euro hele nette, goed gefokte, gezond uitgegroeide 3-5 jarige rijpaarden kunt kopen. Misschien niet eentje met dat stukje extra talent, maar een gewone nette moet heus wel te vinden zijn.

Ieder paard is gefokt. Ik heb het over een gezond correct paard, dat krijg je niet voor 4000 daar doe ik mijn veulens niet eens voor weg eigenlijk. Maar zoals eerder aangegeven er is ook het een en ander geïnvesteerd in de merries.

Een goede fokker gaat zulke paarden niet ver onder de kostprijs verkopen anders mankeren ze wat

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:38

Ik zou zeggen kijk nog even verder.. Op dit moment is er een heel groot aanbod in jonge paarden. De winter komt er weer aan en dus zal er onderdak voor de jonge paarden gezocht moeten worden maar die is er lang niet altijd. Daardoor zijn er veel jonge paarden te koop en zou ik niet kiezen voor een die onder de 160 blijft.. Want de kans is heel groot dat ze rond de 155 blijft.. Ik heb paar maand geleden een 3jarige merrie gekocht en die was al 172 toen we haar kochten, ik dacht ook die groeit nog wel wat hoor, maar niks tot nu toe en ik verwacht het eigenlijk ook niet meer!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:43

sarabande schreef:
Dees schreef:

Ieder paard is gefokt. Ik heb het over een gezond correct paard, dat krijg je niet voor 4000 daar doe ik mijn veulens niet eens voor weg eigenlijk. Maar zoals eerder aangegeven er is ook het een en ander geïnvesteerd in de merries.

Een goede fokker gaat zulke paarden niet ver onder de kostprijs verkopen anders mankeren ze wat

toch gebeurd het wel hoor,! Kijk maar eens op mp.. Dat zijn heel andere prijzen dan een paar jaar geleden.. En waarom? Omdat niemand meer wat verkoopt dus je zult wel moeten op een gegeven moment om de kachel te laten branden..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:48

Nieuwsbericht voor Sarabande: http://www.depers.nl/binnenland/505764/ ... -koop.html

De paardenhandel ligt finaal op zijn gat.

Wat ik je brom: de Zuidlaardermarkt gaat dit jaar een recordaanvoer paarden en pony's krijgen.
En daar staan elk jaar ook veulens tussen uit heel predikaatrijke stammen. Gezonde, correcte veulens met nette KWPN-papieren zowel richting dressuur als springen.

Iedere fokker heeft vroeg of laat de hokken vol en zal moeten dumpen. Ook fokkers die zichzelf graag als 'goede fokker' zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:56

Als je dat topic even leest Dees zie je dat dat niet voor goede paarden geldt. Kijk naar de tot nu toe gehouden veulenveilingen ook daarvan was de verwachting veel slechter.
Wat er nu nog goedkoper wordt is het gewone spul. Juist omdat men nu wat selectiever koopt steekt men liever iets meer in een goede dan in een slechte.
Je kent het spreekwoord een goede vreet net zo veel als een slechte, dus dat is zonde geld.

Citaat:
Iedere fokker heeft vroeg of laat de hokken vol en zal moeten dumpen. Ook fokkers die zichzelf graag als 'goede fokker' zien
.

Goede fokkers niet, die hebben vraag zat, dat hoeven ze zelf niet te zien, dat zien anderen.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:59

hagelkruis wat voor paard zoek je.
Ik weet veel paarden van de fokker te koop (dus van de eerste eigenaar)

Ik merk nog niet veel van dat de handel in paarden minder is. Zeker niet in de betere gefokte paarden die kan je nu ook niet kopen voor weinig.
De normale paarden (niet met dat beetje extra) zijn er genoeg van te koop.
De fokkers van betere paarden verkopen hun veulen ook niet voor weinig en worden ze niet voor hun prijs verkocht dan houden deze fokkers de veulens aan tot 3 jaar oud. Hebben ze geen plek thuis dan gaan ze naar de opfok.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:09

Goede fokkers fokken ook normale paarden zonder dat beetje extra.
Niet elk veulen uit een predikaatrijke lijn is goed.

Bovendien: het is nog maar het begin. Als men nu de 'normale' paarden al laat staan, dan betekent het wel dat de 'extra paarden' voor normaal geld weggaan.

Dit economisch verschijnsel heet prijselasticiteit en het raakt ons allemaal. Of we nou plegen te denken dat men ons als 'goede fokker' ziet of als 'normaal mens'.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:11

Als je tegen woordig naar de markt kijkt , en ziet wat er aan geboden wordt.
Zit er toch maar weinig degelijk spul tussen en dat geldt ook voor de jonge paarden.
Er staan naar mijn mening weinig functionele dressuur paarden te koop.
Ze moeten er niet enkel redelijk van bouw uit zien , maar goed kunnen lopen.
Voor een paard met drie correct basis gangen moet je al lang zoeken. En dan zit je gelijk al in een hogere prijsklasse, wat ook niet onbegrijpelijk is.
En eerlijk een leuk toekomstig wedstrijd paard vind je echt niet voor 4000 euro. Zelfs als veulen moeten ze minumum zoveel opbrengen.

Maar TS blijf gewoon doorzoeken, er staat wel ergens een leuk paard te koop dat aan je eisen voldoet. Gewoon geduld hebben.
Ga mss eens naar keuringen gaan kijken , tis er mss al wat te laat voor. Maar daar staat ook altijd wat te koop.
Of naar de Ibop proeven in de buurt. Ik weet niet wat je budget is , maar je kan maar eens vragen wat zo een paard kost.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:12

sarabande schreef:
Als je dat topic even leest Dees zie je dat dat niet voor goede paarden geldt. Kijk naar de tot nu toe gehouden veulenveilingen ook daarvan was de verwachting veel slechter.
Wat er nu nog goedkoper wordt is het gewone spul. Juist omdat men nu wat selectiever koopt steekt men liever iets meer in een goede dan in een slechte.
Je kent het spreekwoord een goede vreet net zo veel als een slechte, dus dat is zonde geld.

Citaat:
Iedere fokker heeft vroeg of laat de hokken vol en zal moeten dumpen. Ook fokkers die zichzelf graag als 'goede fokker' zien
.

Goede fokkers niet, die hebben vraag zat, dat hoeven ze zelf niet te zien, dat zien anderen.

Volledig mee akkoord

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:13

Laten we het topic maar sluiten, want we gaan off- topic.
Ik weet nu dat het paard wat ik op het oog had, waarschijnlijk te klein voor mij blijft, dus ga de gok niet wagen.

Graag een slotje.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:14

Een goede fokker verkoopt een paard waar iets mis mee is ook voor minder, dat klopt.
Maar dit is niet het begin, vooral ook omdat er veel nieuwe markten zijn voor goede gezonde Nederlandse sportpaarden met name door de internationale successen.

Citaat:
Of we nou plegen te denken dat men ons als 'goede fokker' ziet of als 'normaal mens'.

Zou je dit even kunnen toelichten, dat begrijp ik eigenlijk niet zo binnen het kader van dit topic.