welk paard past bij mij???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: welk paard past bij mij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:25

Lusitana, ja dat snap ik!
Maar ik vond de prijzen van die Lusitano's altijd zo achterlijk hoog, zeker als je kijkt wat je er dan voor krijgt -kijk ik even naar hier in de buurt op stallen-. Hele dure paarden, geimporteerd, lopen wijdbeens, etc. En dan tegen 1000en euro's.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:31

Weet je zeker dat je het niet over Andalusiers hebt, want zoveel Lusitanos zijn er niet in Nederland, of je hebt toevallig stallen in de buurt die hele slechte geimporteerd hebben. Zo weet ik van mensen die idd goedkoop troep komen halen en mensen ook nog eens enorm foppen door te zeggen dat een brandmerk een teken van raszuiverheid is. Want dat is het niet. Een brandmerk is niet meer dan een stempeltje van de fokker, dat ook op zijn koeien gaat en zit niet aan het stamboek vast.

Wel moet je ook rekening houden dat het transport tot 1500 euro kan hebben gekost en dat willen ze er natuurlijk okk wel uit. Maar slechte paaren zouden ze niet moeten importeren, er lopen genoeg goede rond.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:37

Ik zou gewoon eens gaan rondkijken en niet persé een bepaald ras kiezen. Ga langs (goed aangeschreven) handelsstallen, vraag kennissen, zoek op internet naar brave paarden etc en ga lekker een paar uitproberen. Je krijgt vanzelf een keer een klik met een dier en zodra dit het geval is neem je een keer je dochter mee. Als het paard er dan goed op reageert weet je dat je de juiste hebt gevonden! Neem er in ieder geval de tijd voor.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 09:47

Okee, bedankt voor jullie tips, maar wat is dan een goede handelsstal.
Kan iemand me wat aanraden?

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:57

NatasjavE schreef:
Gelderse Paarden, koel in de kop en heet in het werk. Ze zijn gefokt op veelzijdigheid. Je kan dus met een paard en mennen en dressuur(wedstrijden) rijden en springen en buitenrijden.
Ze hebben veel temperament maar zijn goed in de hand te houden. In mijn profiel zie je een paar voorbeelden van Gelderse Paarden.

Ik heb sinds 2,5 maand een 6 jarige Gelderse ruin, Parcival x Zichem. Maar pffffffffffffffffffffffffffff, koel in de kop zeg je? Nou, daar kan ik nu nog niets van merken hoor. Hij ziet overal spoken en kabouters lopen. ´t wordt wel met de dag beter hoor, maar om nou per definitie te zeggen dat Gelderse paarden koel en makkelijk zijn, nou nee hoor. Dat zal ook erg afhankelijk zijn van de ouders maar dat geldt voor elk ras denk ik.

Ik rij ook nog een Friese merrie en die is werkelijk bomproof, een echt aarde paard. Maar ik ken ook mensen met Friesen dat zijn in de omgang en rijden net KWPN-ers maar dan met sokken!

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:21

Een Camargue natuurlijk :P

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:26

Je maakt denk ik een denkfout door voor een specifiek ras te willen kiezen. Ga gewoon op zoek naar een paard dat voor het gebruik dat je wilt geschikt is en kijk niet naar een specifiek plaatje. 'Een goed paard heeft geen kleur' zeggen ze toch?

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:29

Bonique schreef:
NatasjavE schreef:
Gelderse Paarden, koel in de kop en heet in het werk. Ze zijn gefokt op veelzijdigheid. Je kan dus met een paard en mennen en dressuur(wedstrijden) rijden en springen en buitenrijden.
Ze hebben veel temperament maar zijn goed in de hand te houden. In mijn profiel zie je een paar voorbeelden van Gelderse Paarden.

Ik heb sinds 2,5 maand een 6 jarige Gelderse ruin, Parcival x Zichem. Maar pffffffffffffffffffffffffffff, koel in de kop zeg je? Nou, daar kan ik nu nog niets van merken hoor. Hij ziet overal spoken en kabouters lopen. ´t wordt wel met de dag beter hoor, maar om nou per definitie te zeggen dat Gelderse paarden koel en makkelijk zijn, nou nee hoor. Dat zal ook erg afhankelijk zijn van de ouders maar dat geldt voor elk ras denk ik.

Ik rij ook nog een Friese merrie en die is werkelijk bomproof, een echt aarde paard. Maar ik ken ook mensen met Friesen dat zijn in de omgang en rijden net KWPN-ers maar dan met sokken!

ik heb ook een merrie van 5 van parcival
echt een pittige tante!!!!!
kan echt mega braaf zijn, maar ze is heel dominant! probeerd vanalles uit. ik heb alleen maar kwpners gereden, en deze spant echt de kroon!
parcival staat er toch wel een beetje bekend om . . . .

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:35

NordSvensk häst imo :)

http://en.wikipedia.org/wiki/North_Swedish_Horse Sorry hellaas niet in het Nederlands.
Hier is ook een Nederlandse link, zij verkopen zelf de paarden http://www.noordzweedspaard.nl

Heb je in alle maten, groot, klein, middel, dik, dun, normaal, noem maar op. Zien er ook nog leuk uit.
Hebben een heel rustig karakter. Kun je op rijden en mee mennen. Zijn overigens makkelijk te trainen. En zijn hardstikke goed met kinderen.

Hier een link hoe ze uitzien.

Dilan1993

Re: welk paard past bij mij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:09

hm, ik denk dat er geen ras is dat gegarandeerd bomproof is. ik sta met mijn paard op een manege waar als manegepaarden alleen ijslanders staan. De meeste daarvan zijn echt helemaal bomproof, maar er was er ook 1, die schrok al van zn eigen schaduw. :P

en van arabieren wordt juist vaak gezegd dat ze snel schrikken en wegschieten, maar mijn arabier van 4 kijkt niet eens naar langsrijdend verkeer enzo :P (Nee, die trekt me alleen omver als er een ander paard hinnikt :+)

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:36

ik vind zelf freibergers wel bij dit plaatje passen (tenminste wat je ervan hoort). zelf geen ervaring mee maar vind ze wel erg gaaf!

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:31

Moeilijk,ik denk dat karakter belangrijker is dan ras.
Zelf hebben wij tinkers en ja,daar zitten idd een paar super paardjes tussen,mijn dochter reed op haar 9e al op een van onze merries buiten(onder begeleiding uiteraard).
Maar dat wil niet zegen dat alle tinkers zo zijn!
Vandaar dat je echt naar karakter moet kijken en er moet natuurlijk een klik zijn.

Succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 06:39

Bonique schreef:
NatasjavE schreef:

Wat mensen vaak vergeten is dat het koel in de kop EN heet in het werk is.
Ja ze zijn tempramentvol maar vaak(dus niet altijd) wel goudeerlijk. Heet ja...maar wel goed in de hand te houden. Veel rook weinig vuur zeg maar...

Mijn Gelderse merrie ziet ook alles en geloofd heilig in bakkabouters. Maar ze blijft in haar schrikken goed bij me. Gaat er niet als een dolle vandoor maar blaast zich op en....doet vervolgens...niets...
Ja snurken...

Ik zeg overigens nergens dat het per definitie zo is. De kinderen van met name Parcival zijn erg tempramentvol, dat is inderdaad bekend.

Maar voor TS is een kind van Rubus, Ahoy of Laurentz misschien wel een hele goede optie. Die staan echt om hun brave zeer lieve karakter bekend.

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:20

ik heb zelf al 14 jr mijn paard .ik heb altijd geroepen dat ik een halflinger of fjord wilde hebben ,waar kwam ik uiteindelijk mee thuis ...een 4 jarige hackney/kwpn`er (totaal iets anders dus)ik denk zelf dat je niet naar een bepaald ras moet gaan kijken maar meer een paard waar je gelijk een klik mee heb .je kan 10 halflingers naast mekaar zetten maar ze hoeven niet allemaal hetzelfde te zijn ,tuurlijk zijn er bepaalde karakter trekjes wat typisch is voor zo`n ras maar ik zou eerder kijken naar leeftijd en bv grote ,ruin of merrie enz , miscchien dat je met iets heel anders thuis komt dan je nu in gedachte heb

succes met je keuze
groetjes jessica