Ragdollcat schreef:Dat is toch logisch?
Vaak gebeurd het dat een jong paard in de opfok, ernstig ziek is en of een ernstige wond oploopt zonder dat er naar gekeken wordt en of te laat opgemerkt wordt.
Zelfs zijn er jonge paarden overleden zonder dat er opgemerkt werd, heel naar toch?.
Vaak is het zelf zo dat ze aan hun lot overgelaten worden, dat ze wat overkomen.
Dat is lekker geld verdienen voor opfokbedrijven, geld ontvangen en dan zo min mogelijk naar omkijken.
Wordt opgevoed door eigen leeftijdsgenoten, dat is vragen om gedoe/problemen, liever in een gemengde groep, zodat het echt opgevoed wordt door een oudere paard.
Bij eigen beheer en of land: je ziet het zelf met eigen ogen of alles goed gaat en je voed het ook op in omgang met mensen, dus ook gelijk vroeg leren omgaan met hoefsmid etc. korte wandelingetjes om verkeersmak te maken, je leert het dier goed kennen en je krijgt er een band mee.
Ik heb een AV altijd in eigen beheer gehouden met paarden van verschillende leeftijden, ik kwam er ook dagelijks om te zien of alles in orde was, ik heb er een heel lief en goed opgevoede paard aan overgehouden, superverkeersmak en alles.
Hmm dat soort opfok plaatsen zou ik de mijne ook niet brengen.
Waar mijn veulen staat:
Ze gaat zelf minimaal 3x p/d kijken hoe ze het maken.
Mijn veulen is opgevoed in zijn eerste 5 maanden en is nu gewoon braaf in omgang. Ik weet zeker dat dit zo blijft omdat ze daar in aanraking met mensen blijven.
Dit is het 3de veulen die daar staat en heb alleen maar goede ervaringen.
Maar als ik de ruimte had zou ik hem waarschijnlijk wel thuis houden maar dan wel met inloop en veel andere paarden.