Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:15

ik heb mijn twenter nu bijna 2 jaar 190 km van mijn huis af in een gemengde opfok staan
wel allemaal 1 ras maar van veulen tot volwassen en ongeveer een groep van 35 stuks ;)

ben echt blij dat ze daar staat en ja is moeilijk voor mezelf af en toe want zie haar weinig maar kan wel zeggen dat ze een pracht jeugd gehad heeft!!
mensen hebben haar verzorgt als of het hun eigen paardje was :o
ben ik hun ook erg dankbaar voor :o
over 6 weekjes komt ze wel gelukkig weer naar huis

vanessakusje

Re: Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:16

Ik ga dit weekend mijn 2e veulen wegbrengen naar de opfok in friesland. Thuis is het te duur en zou ze te weinig beweging krijgen. Ik ben benieuwd hoe het allemaal zou verlopen als ze 3 zijn en terug komen, dat zien we dan wel. Heb er meerdere zie terugkomen na de opfok periode en nooit iets vervelends meegemaakt.

De mijne heeft ook (bewust) droes gehad. Ze kunnen het beter daar onder toezicht en op jonge leeftijd krijgen dan hier / ouder en de stal besmetten bij terugkomst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:25

hebben jullie dat veulen nu expres droes gegeven of hoe moet ik dat opvatten? :? :o

Geen veulen hier maar wel veel over nagedacht omdat ik wel voor een jonkie wilde gaan, en die zou ook in de buurt in een gemengde groep gaan.... Zou hem niet naar een opfok 100km verder doen (bij wijze van spreke) je hebt dan toch minder controle mogelijkheden enz... :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:33

waar breng je haar heen?
ik woon in friesland ;)
vanessakusje schreef:
Ik ga dit weekend mijn 2e veulen wegbrengen naar de opfok in friesland. Thuis is het te duur en zou ze te weinig beweging krijgen. Ik ben benieuwd hoe het allemaal zou verlopen als ze 3 zijn en terug komen, dat zien we dan wel. Heb er meerdere zie terugkomen na de opfok periode en nooit iets vervelends meegemaakt.

De mijne heeft ook (bewust) droes gehad. Ze kunnen het beter daar onder toezicht en op jonge leeftijd krijgen dan hier / ouder en de stal besmetten bij terugkomst.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:29

Ze gaan naar Harich.

Nee niet expres maar we geven altijd aan dat als er droes op de stal komt (we wel willen dat ze t ook krijgen en dus niet een ANTI enting) reden beter jong met daarna anti stoffen dan oud en niet te genezen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:31

mijn veulen staat ook gewoon bij mij op stal. ze zal hier opgevoet worden door de andere paarden. maar zo kan ze ook de beginselen al beetje leren aan een touw mee lopen voetjes geven en poetsen! vind dit toch ook belangrijk

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:35

Als ik ooit een eigen veulen heb, gaat die na 6 maanden naar de opfok in Tsjechië. Laat hem daar maar opgevoed worden door andere paarden, die doen het beter als mensen. Laat hem maar lekker hard worden met 40 graden in de zomer, -35 in de winter en een flink berglandschap.
Heb je er daarna een goed sterk paard aan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:33

Joscaa schreef:
Als ik ooit een eigen veulen heb, gaat die na 6 maanden naar de opfok in Tsjechië. Laat hem daar maar opgevoed worden door andere paarden, die doen het beter als mensen. Laat hem maar lekker hard worden met 40 graden in de zomer, -35 in de winter en een flink berglandschap.
Heb je er daarna een goed sterk paard aan.

zo ook mijn ervaringen! Zie: [JITP] Vue'tje in Tsjechie bij Veulenvrij (opfok), deel 3,

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:08

De eerste 5 maanden gebruik ik voor de basis. Braaf aan het touw,hoefsmid en dergelijke.

Daarna voor 3jr de opfok in. Mijn scheetje staat ruim 130km van mij vandaan.
Hij is blij daar en ik ook.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:26

Ik ben ook geen voorstander van de opfok. Heb mijn veulen gefokt om er zelf van te genieten en haar op te zien groeien. Ze zal samen met een leeftijdsgenootje en een oudere merrie(haar mams) en ruin opgroeien en dat alles lekker thuis :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 01:36

als ik de ruimte had om mijn veulen thuis te hebben zou ik dat doen.
maar helaas kan dat niet en daarom gaat hij/zij volgend jaar naar de opfok.

en ja ik wil het op een rijbare afstand hebben staan,omdat ik wil genieten van het zien opgroeien van mijn veulen. maar dat betekent niet dat ik geen goede opfok zal uitkiezen!

en het is mooi makkelijk praten,als je je veulen zelf lekker dichtbij hebt.
ik wil geen veulen fokken om het daarna een hele lange tijd niet te zien,ik heb zelf graag ook toezicht,hoe goed een opfokbedrijf ook mag zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 02:12

Je kunt het ook andersom stellen; waarom zijn er nog steeds mensen die hun veulen op de wei gooien en er 3 jaar niet naar omkijken om vervolgens aan het vechten gaan met een puberende paniekzaaier van 600 kilo?
Dat vraag ik me nog geregeld af als ik weer ergens op stal kom waar dan net de nieuwe lichting van de weide is gehaald.

Maar goed, ik heb ze zelf in een gemengde groep staan maar wel met minimaal één leeftijdsgenootje.
Ik heb ze ook bij huis want ik neem mijn jonge paarden geregeld in de hand, niet vaak maar wel met regelmaat ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 04:14

lijkt me fantastisch om ze bij huis te kunnen hebben,als ik die luxe had wist ik het wel!

alleen woon ik in een rijtjeshuis met een tuintje,maar niet groot genoeg voor een paard,haha

nee even serieus,ik zal niet elke dag langs mijn veulen gaan,maar wel regelmatig,om hem/haar vertrouwd te houden met het in handen zijn,en natuurlijk vind ik het gewoon ook heel erg leuk

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:46

Mijn veulen staat bij mijn volwassen merrie, en een volwassen ruin en jonge merrie. Ze heeft het er prima naar haar zin. De ruin is haar speelmaatje. Ik zie haar elke dag, ze komt elke dag in handen en staat gewoon in een kudde waar ze opgevoed wordt.

Snap nooit dat mensen er altijd op dringen dat je je veulen alleen bij andere veulens neer moet zetten. Hoe kunnen die wereldvreemde babys elkaar nu opvoeden als alles voor hun alle nieuw is? En waarom zou je een paard kopen en hem/haar in de opfok gooien, 1 keer in de maand even kijken en dan na 3 jaar pas een band gaan ontwikkelen?

Maar goed dat is mijn mening. Ierder zo zijn ding. Er is niet 1 goede oplossing vind ik. En iedereen moet het op de manier doen die hijzij het beste vind.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:49

mijn twee veulens staan lekker thuis bij hun moeder en andere paarden en komen elke dag buiten
Ik doe mijn paarden niet meer in een opfok ivm vervelende ervaringen

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:55

Omdat ik er plaats voor heb? Waarom zou ik geld uitgeven aan een opfok als ik de plaats zelf ook heb?
Als ik zelf geen plek had dan zouden ze naar een opfok gaan als ik ze zou aanhouden. Dan geld voor mij wel dat een goede plek belangrijker is als de afstand.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:59

Dat is toch logisch?

Vaak gebeurd het dat een jong paard in de opfok, ernstig ziek is en of een ernstige wond oploopt zonder dat er naar gekeken wordt en of te laat opgemerkt wordt.

Zelfs zijn er jonge paarden overleden zonder dat er opgemerkt werd, heel naar toch?.

Vaak is het zelf zo dat ze aan hun lot overgelaten worden, dat ze wat overkomen.

Dat is lekker geld verdienen voor opfokbedrijven, geld ontvangen en dan zo min mogelijk naar omkijken.

Wordt opgevoed door eigen leeftijdsgenoten, dat is vragen om gedoe/problemen, liever in een gemengde groep, zodat het echt opgevoed wordt door een oudere paard.

Bij eigen beheer en of land: je ziet het zelf met eigen ogen of alles goed gaat en je voed het ook op in omgang met mensen, dus ook gelijk vroeg leren omgaan met hoefsmid etc. korte wandelingetjes om verkeersmak te maken, je leert het dier goed kennen en je krijgt er een band mee.

Ik heb een AV altijd in eigen beheer gehouden met paarden van verschillende leeftijden, ik kwam er ook dagelijks om te zien of alles in orde was, ik heb er een heel lief en goed opgevoede paard aan overgehouden, superverkeersmak en alles.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:57

Ragdollcat schreef:
Dat is toch logisch?

Vaak gebeurd het dat een jong paard in de opfok, ernstig ziek is en of een ernstige wond oploopt zonder dat er naar gekeken wordt en of te laat opgemerkt wordt.

Zelfs zijn er jonge paarden overleden zonder dat er opgemerkt werd, heel naar toch?.

Vaak is het zelf zo dat ze aan hun lot overgelaten worden, dat ze wat overkomen.

Dat is lekker geld verdienen voor opfokbedrijven, geld ontvangen en dan zo min mogelijk naar omkijken.

Wordt opgevoed door eigen leeftijdsgenoten, dat is vragen om gedoe/problemen, liever in een gemengde groep, zodat het echt opgevoed wordt door een oudere paard.

Bij eigen beheer en of land: je ziet het zelf met eigen ogen of alles goed gaat en je voed het ook op in omgang met mensen, dus ook gelijk vroeg leren omgaan met hoefsmid etc. korte wandelingetjes om verkeersmak te maken, je leert het dier goed kennen en je krijgt er een band mee.

Ik heb een AV altijd in eigen beheer gehouden met paarden van verschillende leeftijden, ik kwam er ook dagelijks om te zien of alles in orde was, ik heb er een heel lief en goed opgevoede paard aan overgehouden, superverkeersmak en alles.

Hmm dat soort opfok plaatsen zou ik de mijne ook niet brengen.

Waar mijn veulen staat:
Ze gaat zelf minimaal 3x p/d kijken hoe ze het maken.

Mijn veulen is opgevoed in zijn eerste 5 maanden en is nu gewoon braaf in omgang. Ik weet zeker dat dit zo blijft omdat ze daar in aanraking met mensen blijven.

Dit is het 3de veulen die daar staat en heb alleen maar goede ervaringen.

Maar als ik de ruimte had zou ik hem waarschijnlijk wel thuis houden maar dan wel met inloop en veel andere paarden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:23

Zoals eerder gezegd staat mijn veulen in Tsjechie :) .
De opfok-eigenaren hebben, ca een maand geleden, een Veulenvrij-opfok-hyves gemaakt, zodat alle veuleneigenaren, verzorgstertjes en haar eigen vakantie-hulpen met hun en elkaar contact kunnen houden, foto's en verhalen kunnen delen. We maken mee-reis afspraken en kunnen elkaar eventueel spullen meegeven. Zijn er vragen dan kun je ze stellen via de hyves, maar ook per telefoon (NL nummer) en we hebben vooral veel lol over lachwekkende foto's :D !
Leuk hoor, dan is Tsjechie ineens heel dichtbij :j .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:28

Hier blijft het veulen ook lekker thuis. Hij mag straks lekker bij zijn surrogaat papa staan, waar hij lekker mee kan spelen en ravotten. Paardjes worden zo vreselijk makkelijk als ze aan huis opgroeien. Opfok is niks voor mij omdat het jonge spul ook mee gaat naar de keuringen en shows.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:48

Tja. Ik wil mijn veulens eigenlijk ook ABSOLUUT niet in opfok hebben.
Er is naar mijn mening veels te weinig controle en toezicht, ziekte wordt nogal eens niet herkend, verwondingen die niet worden opgemerkt etc.

Ik durf het risico gewoon niet te nemen, na alle doemverhalen die ik heb gehoord, en er zijn ook goede hoor, maar als ik ze dan toch goed aan huis kan houden waarom niet.. :)

En verder vind ik het inderdaad prettig als mijn paard dagelijks in handen komt. Dan hebben ze verder al nauwelijks meer opvoeding nodig. 1x in de week ga ik ze lekker poetsen, zet ik ze vast, ga ik wandelen of what ever. En voor de rest staan de veulens van dit jaar 's nachts op stal, en overdag buiten met een oudere merrie erbij. En dit bevalt prima. Tot dusver hebben we al onze fokproducten aan huis gehouden, en dit heeft nooit problemen veroorzaakt. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:04

De reden dat ik zicht wil houden op mijn veulens is dat ik in de opfok al enkele veulens verloren ben

* letsel (2x)
* atypische myopatie
* verhongeren, ja ja dat komt ook voor en dat bij 140,00 euro stalgeld per maand voor nog geen jaar oud

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:48

friesiszwart schreef:
De reden dat ik zicht wil houden op mijn veulens is dat ik in de opfok al enkele veulens verloren ben

* letsel (2x)
* atypische myopatie
* verhongeren, ja ja dat komt ook voor en dat bij 140,00 euro stalgeld per maand voor nog geen jaar oud

Jeetje wat vreselijk!!

€140,- is m.i. ook niet reeël hoor, ook niet voor een goede opfok.

Ik ontdekte eens dat mijn veulentje niet sterk genoeg was om de lepel vh drinkpotje in te drukken, was ik even blij dat ik 3 dagen later nog eens kwam kijken hoe het ging en dit ontdekte!!! :(
Ze kende de techniek wel maar de lepel van dit potje was heel stug...

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:39

Mijn veulen staat bij een kleinschalige opfok, waar maximaal 10 veulens/enters/twenters rondlopen. Het is een klein kwartiertje rijden met de auto. Ideaal. Niet met de bedoeling om elke dag met haar in de weer te zijn, integendeel. Maar wel voor een aai en extra controle.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:24

Mijn veulen staat sinds 1 week in de opfok in Tsjechië. Niet naast de deur. Maar heeft het geweldig daar.
Ze staan daar hel hele jaar door dag en nacht buiten.
Ze staan in groepen met verschillende leeftijden.
Ze staan in de bergen, dus goed voor spieren/pezen/botten.
Ze komen heel veel in handen door zeer kundige mensen (minimaal 3 x per dag)
De hengstengroep staat echt in een mooi natuurgebied.