[TI] Hoe het voer opvoeren zonder kans op koliek o.i.d

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Re: Hoe het voer opvoeren zonder kans op koliek o.i.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:52

Oke we houden het in de gaten, en mochten er nog meer mensen zijn met tips.... ik hoor ze graag en wil altijd leren!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:33

Je zou een mueslietje na het werk kunnen geven,of een slobber van pavo.
Slobber is een prima aanvulling en goed voor de darmpjes.
En natuurlijk een extra voerbeurt hooi doet ook vaak al wonderen.
Zou niet meer brokken er in doen,maar wat meuslie bij geven van subli zonder.
Hier krijgen ze 4x per dag hooi en flink ook.

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:37

Waarom niet gewoon eerst proberen wat meer basisbrok te geven? Je paard kan makkelijk een stuk meer hebben gezien zijn beweging

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:58

Ik vind een 2 keer kwart basisbrok ook nog niet heel veel. Zou eerst dat eens naar 2 keer 0,75 doen. Merk je snel genoeg hoe hij daar kwa energie op reageert. Uit hooi zal een paard niet snel meer energie halen.

Als hij verder goed gezond is kan dat helemaal geen kwaad.

Een paard kan per voerbeurt brok ongeveer 2 kg verteren. Meer voeren dan dat heeft geen zin. Jij zit daar nog lang niet op, dus niet te druk over maken.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:07

Die 2x een kwart brokken vind ik helemaal niet weinig. Misschien kan je het opvoeren naar een half, maar meer zou ik niet doen hoor.
Melby en Gryffindor die beide Z dressuur lopen krijgen 2x per dag een halve en Kanyana die M loopt krijgt net als jouw paard 2x een kwart.
Ze krijgen hier 3x per dag hooi en na een training vaak wat muesli of slobber. Zou dat voor jou ook aanraden, gewoon na het werken wat muesli of
slobber geven.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:12

Shar_ianne: Nee ik vondt ook niet dat hij te weinig brokken kreeg hoor, maar ja hij heeft net toch iets extra's nodig, en omdat het hooi telkens anders is van kwaliteit kan ik daar gewoon niet op vertrouwen om alleen dat meer bij te voeren (geef hem nu toch vaak 's avonds nog wat extra hooi, gewoon om te knabbelen tot het slapen gaan)
En ik ga gewoon even proberen hoe hij op de muesli reageert en hij vindt het ten tweede heerlijk net als zijn handje zemelen, zit hij altijd van onder tot boven onder ;)

Ik hoop wel dat hij erop reageert, anders hebben we met wat anders te maken en moet de da langskomen... hihi wel jammer dan voor hem als het wel wat anders is, krijgt hij weer minder

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:17

Ik vind zowiezo 2x per dag een kwartje brok wel weinig voor een paard wat redelijk werkt. Benson krijgt smorgens en savonds een dikke schep zemelen met haver en bietenpulp + goede portie voordroog, en na het werken een hele schep basisbrok. Tussendoor geef ik hem ook nog wel eens wat, na het poesen/longeren/keuvelen in de bak vaak een halfje brok. Merk aan hem dat hij dat echt nodig heeft, in het dekseizoen krijgt hij vaak nog iets meer.

Over nieuw voer introduceren; ik zou gewoon per voerbeurt een kwartje muesli voeren naast je biks, en kijken hoe hij het oppakt. Dit dan opbouwen tot een halfje per keer, maar gewoon vooral goed in de gaten houden hoe hij reageerd. Sommigen hebben maar weinig nodig om energie uit te halen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:55

Elk paard is anders, mijn ene tinker wordt dik van een halfje als ze vol in het werk staat terwijl de andere aan 1 schep nog neit voldoende heeft terwijl ze veel minder loopt. Mijn Fjord wordt dik van lucht, terwijl de trakehner op 2x 1,5 staat en onbeperkt hooi en gras, mager wordt. Wat voor de een veel is is voor de ander weinig. Gewoon rustig opbouwen.

Reckless86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:45

Ik heb zelf een tinker en die krijgt 2 kilo muesli per dag (en twee keer per dag een grote berg hooi, waar ze bijna de hele dag mee doet). Ik rij elke dag een uur. Ze krijgt ook pavo sportsfit muesli en ik vind dat ze sinds die muesli een stuk fitter is geworden. Ze krijgt ook twee keer per week 1 kilo pavo slobber ipv een kilo muesli. Ik denk dat je het beste die 1/4 kan verhogen naar 1/2 alleen dan eerst een week 1/4 van je oude voer en 1/4 van je nieuwe voer door elkaar zodat je langzaam overstapt. En daarna gewoon 1/2 van je nieuwe voer als dat je bevalt. Ieder paard is natuurlijk anders, maar mijn merrie doet het hier heel goed op.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 23:02

Horsezsz helaas kan ik niet geheel overstappen, zoals eerder gemeld, aangezien ze op stal allemaal hetzelfde krijgen, ga hem wel zelf bijvoeren en hij reageert daar goed op. Hij krijgt nu een 1/2 kilo muesli erbij en zien we wel even hoe dit gaat

Reckless86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:49

Okee succes verder

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:48

Ik zou de basisbrok gewoon iets ophogen :) ipv een ander soort voer erbij te kiezen :o Een halfje per keer is nog niet veel dat moet best kunnen :j
Say kreeg toen ik nog wedstrijden reed 2x daags 3/4 conditiebrok (daar zit nog iets meer in dan basisbrok ;) ) daarnaast ruime hoeveelheid ruwvoer en ik heb 1 winter nog luzerne (met olie ipv melasse) bijgevoerd dat hielp ook goed, maar daar werd ze snel dik van dus niet voor elk paard geschikt...

Wat is trouwens het nut van die zemelen? alleen om het goedje te mixen? dan zou ik het gewoon door t andere voer gooien zonder zemelen :o

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 13:05

Ik wil uiteindelijk wel de basis ophogen, maar wil eerst weten of het inderdaad komt door te weinig voer of dat het ergens anders door komt. Het is bij ons op stal erg lastig om een verandering door te voeren, laat staan weer terug te draaien! Vandaar dat ik eerst zelf bijvoer, heb ik dan resultaat dan verhogen we de basis brok want dan weten we dat het aan het voer ligt en niet aan iets anders!

Ik kan helaas de vitamines etc niet mixen zonder de zemelen, anders eet hij er gewoon om heen ;) en die 2 handjes kunnen echt geen kwaad hoor

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:10

Hey,

Kan ook weer per paard verschillen, hoe snel ze er over reageren. Geef het gewoon even de tijd en als je denkt dat het nog niet voldoende vooruitgang boekt geef je hem desnoods nog iets bij.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 13:19

Ja we gaan gewoon wat proberen en zien hoe hij erop reageert.
Hij vind alles toch lekker, dus voor hem kan het niet genoeg zijn (hihi)