brokjes mag niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: brokjes mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:40

Ik noem dan ook 'geen krachtvoer', hooi en gras zijn uiteraard hartstikke belangrijk!

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:25

1 schep dat vind ik erg veel,

wij geven ze gewoon een handje of ze het nou bij hun moeder veder opeten of we geven ze zo een handje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:18

TurdusMerula schreef:
armanike schreef:
geen idee hoeveel gram dat is, het zijn veulen brokken. En waarom is het dan slecht om haar brokken te geven?

Omdat een gezond paard zelf vitamines kan aanmaken en deze dus niet uit krachtvoer hoeft te halen. Krachtvoer bevat flink veel suikers; paarden zijn er helemaal niet op gemaakt om dat te verwerken.

De Nederlandse weides zijn eigenlijk kwa vitamine en minerale samenstelling niet geschikt voor paarden. Aanvullend hebben ze dus echt wel iets nodig. Zeker opgroeiende veulen. Anders loop je een te groot risico op aandoeningen aan het bewegings aparaat. Denk aan OC/OCD.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:52

ik geef zelf weinig brok bij, maar blijf wel altijd naar de veulens kijken. Groeien ze snel, groeien ze langzaam, verharen ze, etc. Ze eten al snel met moeder mee, maar ook deze krijgen niet heel veel brok. Wel probeer ik altijd voldoende hooi te geven en anders gras.

Ik heb zelf mogen ervaren wat stress en veel brokken kan doen, maagzweren!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:30

Ik ben het zeker met NatasjavE eens. Veulens halen juist de vitamines en mineralen uit de veulenbrok!