OCD, zitten we wel op de goede weg ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 12:22

Citaat:
Heel, heel, heel vervelend. 4x geopereerd, en na 10 jaar dus artrose in mijn knie. Gewricht is voorgoed beschadigd. Ik ben 31.
Zou ik een paard zijn geweest, had ik misschien wel geopereerd geworden, maar mijn baasje had zich vast de derde keer wel even ahcter de oren gekrabd. En hij had mij nu, bij de vaststelling van de voortijdige slijtage VANWEGE de weggehaalde chips, vast te vroeg met pensioen moeten zetten (of erger).

Zulke zaken hebben niets met vererving te maken.

Citaat:
Italië is gek op paarden met OCD, vrachtwagens vol mag je brengen

Precies, ze worden er toch zelden kreupel aan dus waarom niet ?

Arrabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:52

Hoi,

Vraag: zou je zelf een paard kopen waarvan je weet dat hij OCD heeft aan 1 of meer gewrichten????? Met het risico dat hij daar later zodra de training wat zwaarder wordt daar last van krijgt!

mijn persoonlijke mening is:
Paarden met bewezen OCD absoluut niet in de fok gebruiken, anders zal dit probleem zich alleen maar uitbreiden. Het is niet bewezen dat ze er last van krijgen, maar het is ook niet bewezen dat ze er geen last van krijgen!!!
Voor een sportpaard ligt het anders zolang je er maar niet van fokt. En als je hem/haar verkoopt het er eerlijk bij vertelt dat hij/zij OCD heeft of als ie geopereert is heeft gehad, maar dat wordt nogal eens vergeten met alle gevolgen van dien als het dier er last van krijgt. Want OCD is aangeboren, en niet iets wat ie later krijgt.
Groetjes
Jolanda

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:57

_Rick schreef:
Citaat:
Heel, heel, heel vervelend. 4x geopereerd, en na 10 jaar dus artrose in mijn knie. Gewricht is voorgoed beschadigd. Ik ben 31.
Zou ik een paard zijn geweest, had ik misschien wel geopereerd geworden, maar mijn baasje had zich vast de derde keer wel even ahcter de oren gekrabd. En hij had mij nu, bij de vaststelling van de voortijdige slijtage VANWEGE de weggehaalde chips, vast te vroeg met pensioen moeten zetten (of erger).

Zulke zaken hebben niets met vererving te maken.

Citaat:

Wat de laatste quote betreft, ik denk dat jij hem niet helemaal snapt Rick...

Wat het eerste betreft, idd, mijn OCD is niet erfelijk, maar ik vind mijn verhaal wel illustrerend voor de schade die ontstaat bij het losschieten van botchips.
Het is tegenwoordig mode om OCD weg te wuiven onder het mom van "dat laat je toch even opereren". Welnu, aan de hand van mijn praktijkverhaal, mag je denken dat dat wellicht te licht gedacht is....

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:59

_Rick schreef:

Citaat:

Nou als ik denk wat Sjuimpje bedoeld maakt het niet veel uit of ze kreupel zijn of niet. Ze heeft het over een iets ander doeleinde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:43

Dr. Welling heeft een aantal jaren geleden een paard van mij gekeurd. Hij heeft deze volledig afgekeurd. De OCD was volgens hem zoveel, dat het niet eens te opereren was.

Ik heb dat dier toen voor weinig weggedaan, en vorig jaar kwam ik hem op 7 jarige leeftijd tegen. Hij liep lichte toer!!! De eigenaar vertelde mij dat hij die kleine chipjes eruit had laten halen. Iedereen maakt fouten, ook welling, maar voor mij heeft hij afgedaan.

Voor een sportpaard is het niet erg, maar je kunt er dus vanuit gaan dat iedere paard met OCD een F1produkt is, want als het werkelijk erfelijk is, dan ga je niet verder fokken met zo'n dier!

Het stukje van Zannekin ben ik het mee eens, hoe krijg je wel die OCD eruit??? Het is duidelijk dat het niet minder word, dus hoe pak je zoiets aan.

Ik begrijp wel volkomen dat als mensen een paard kopen, en daar veel geld voor betalen, dat ze geen paard willen wat iets mankeert, of hij nou wel of niet kreupel eraan word. Als je dhr de Bodt moet geloven bestaat HKO ook niet ( geloof hem ook niet hoor!!).

Dus om nou te gaan fokken met hengsten die ocd hebben ( gehad). Tja......Rick je zegt zelf: Liever een fantastische hengst met ocd, dan een dweil zonder. Tuurlijk!! Maar liever een fantastische zonder...............

Komt er dus wel op neer, dat de fantastische hengsten met Ocd F1 produkten zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:00

De ellende is dus niet altijd de ocd zelf maar ook (en soms: alleen maar) het feit dat ze er op afgekeurd worden. Als je dus wilt fokken en af en toe wat wilt verkopen, dan kun je maar beter je stinkende best doen om ze ocd-vrij te krijgen, want anders moet je je zorgvuldig opgefokte schat voor een habbekrats verkopen .......
Ik ben wel een beetje geschrokken van het verhaal van Pipo - stimuleert dus toch weer om in dit soort gevallen altijd voor een second opinon te gaan.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 16:48

Citaat:
Ik heb dat dier toen voor weinig weggedaan, en vorig jaar kwam ik hem op 7 jarige leeftijd tegen. Hij liep lichte toer!!! De eigenaar vertelde mij dat hij die kleine chipjes eruit had laten halen. Iedereen maakt fouten, ook welling, maar voor mij heeft hij afgedaan.

Precies, second opinion in zo'n extreem geval.

Verder gaat het er eigenlijk hier om, dat we nu aan het selecteren zijn en kwaliteitsvolle hengsten verliezen, terwijl het geen nut heeft !! Want het wordt niet minder, en dat merk je in de praktijk ook goed. Hoe staan jullie daar tegenover dan ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:28

_Rick schreef:
Verder gaat het er eigenlijk hier om, dat we nu aan het selecteren zijn en kwaliteitsvolle hengsten verliezen, terwijl het geen nut heeft !! Want het wordt niet minder, en dat merk je in de praktijk ook goed. Hoe staan jullie daar tegenover dan ?

Je leest altijd heel geselekteerd. Welling zegt dat het niet minder wordt Van Muiswinkel en ook andere onderzoekers beweren van wel. We hebben het over de KWPN populatie voor alle duidelijkheid.

Daarbij, maar zoals ook Rick zichzelf over dit onderwerp blijft herhalen ontkom ook ik niet aan herhalingen, vind ik de term kwaliteit en met ocd twee totaal verschillende begrippen.

Verder Rick begrijp ik dat jij goedkoop inkoopt, dan een goedkoop adresje zoekt voor een operatie en vervolgens deze paarden als sportpaard verkoopt.
Heb je een lucratief contract met een verzekering ?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:30

Als we weer zien hoeveel hengsten er weer ggk zijn voor alleen al het kwpn, valt het toch wel mee met het verlies van kwaliteitsvolle hengsten? Maar als jij er geen problemen mee hebt dat een paard OCD heeft omdat je dat of nooit merkt of gewoon laat opereren, waarom maak jij je dan zo druk om het feit dat het niet minder in de praktijk wordt? En welke kwaliteitsvolle hengsten hebben we dan al verloren? Als ze zo kwaliteitsvol zijn, zouden ze het in ieder geval dan nu goed moeten doen in de sport, niet dan???

En Rick, de beste (paarden)salami komt uit Italië,...

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:09

Antoinette"]
[quote="_Rick schreef:

Citaat:

Nou als ik denk wat Sjuimpje bedoeld maakt het niet veel uit of ze kreupel zijn of niet. Ze heeft het over een iets ander doeleinde Haha!
[/quote]

Goh dat idee had ik nou ook... Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:16

Mijn smilie werd niet meegelezen en daar zeg ik nog het meeste mee:
Vork

Ik had misschien ook deze moeten gebruiken: Vingers aflikken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:41

Dit is wat ze mij geleerd hebben:
OCD is in aanleg erfelijk, het milleu bepaalt of het zich ontwikkeld en hoe het zich ontwikkeld. Theoretisch zou een veulen zonder erfelijke aanleg voor OCD dus ook geen OCD kunnen ontwikkelen (uitgezonderd ongevallen) hoe slecht zijn/haar opfok ook is.
Bijna alle aan OCD geopereerde dieren krijgen vroeg of laat last van atrose.

Geen idee of dit waar is maar het zou wat mij betreft meer dan voldoende reden zijn om nooit met een paard met OCD te fokken ook al zou die voor de rest super waardevol zijn voor de fok.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:43

Tegenwoordig zou er iets moeten bestaan waardoor men veulens ocd vrij krijgt. Dit product wordt toegedient aan de merrie als zij drachtig is. Naar wat ik heb gehoord zijn er goede resultaten mee geboekt. Als ik me niet vergis heeft het met een supplement van koper te maken? (iemand die meer weet).
Hoe dan ook, ik heb 2 paarden met HKO, de een is zo gekocht, de ander heeft in een rustperiode van 2 jaar HKO gekregen. Om even to the point te komen ik weet dus wat het met zich mee brengt, gelukkig (klop af klop af klop af) hebben wij nog steeds 2 erg leuke sportpaarden aan deze 2 maar er mee fokken dat nooit! Zo ook voor ocd, goede/leuke sportpaarden maar verder gewoon nee. Op dat vlak; dat het doorgegeven zou kunnen worden al is er maar 1 % kans, neem ik geen enkel risico.
Laatst zag ik een erg mooie ruin, had ook ocd, was geopereerd maar ik heb het risico niet durven nemen.
En ik weet ook hoe artrose aanvoelt en het is niet altijd een pretje (ook door een ongeluk).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:50

Ik heb er nog niet over gehoord maar vind het idee doodeng.
Is het niet zo dat, als OCD inderdaad in aanleg erfelijk is, je in feite veulens fokt met een verborgen gebrek?
Je fokt dan verder met paarden die OCD hebben zonder dat je het in de gaten hebt.
Even een horror idee voor de toekomst: Straks moet iedere drachtige merrie dit produkt krijgen omdat anders ieder veulen OCD krijgt?

Zomaar even mijn eerste gedachtes hierover

[quote="chantal1"]Tegenwoordig zou er iets moeten bestaan waardoor men veulens ocd vrij krijgt. Dit product wordt toegedient aan de merrie als zij drachtig is. Naar wat ik heb gehoord zijn er goede resultaten mee geboekt. Als ik me niet vergis heeft het met een supplement van koper te maken? (iemand die meer weet).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:54

Wanneer je kiest voor ouders die je verdenkt van een ziekte en je gaat het veulen medicijnen tegen die ziekte geven ben je wel erg raar bezig.
Het paard achter de kar binden zou je kunnen zeggen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:00

Zo kan je het ook opvatten natuurlijk maar wat ik heb begrepen dat het puur als zekerheid wordt gebruikt (omdat er blijkbaar nog paarden geboren worden uit merries (en voorouders) die zelf geen ocd hebben. Zou het idd gebruikt worden bij merries met ocd, dan lijkt het mij ook geen goed plan.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:06

Ja, het is zo dat je als het ware bijna bij elk veulen OCD zou kunnen opwekken door een koperarm dieet aan de merrie te geven tijdens de laatste maanden dracht. Koper is nodig voor de kraakbeenvorming tijdens die eerste groei en in merriemelk zit dat zo goed als niet. Veulens moeten dus een reserve koper hebben opgebouwd alvorens geboren te worden. Merriebrok bevat wel voldoende maar ik kan me voorstellen dat er problemen kunnen rijzen bij een zeer arme eenzijdige voeding.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:09

De merries die zelf geen OCD hebben maar wel veulens krijgen met OCD zou je dus eigenlijk moeten uitsluiten, zo'n merrie is een drager.
Met dit nieuwe middel kom je er dus eenvoudigweg niet meer achter welke merrie dragers zijn en het dus door kunnen geven.
Lijders zijn simpelweg te herkennen en makkelijk uit sluiten maar dragers kom je alleen maar op het spoor door te fokken en dan moet je niet dit soort lapmiddelen gaan gebruiken natuurlijk.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:32

Als jij een veulen hebt dat ocd heeft maar moeder, vader voorouders hebben het niet (wel wat uitzoekwerk voor nodig), dan moet je toch eens bij jezelf gaan kijken of er wat mis zit in de opvoeding.
Blijkbaar is koper dus een product dat een veulen nodig heeft en dus gegeven kan worden om het sterker te krijgen, ik ziet zo iets niet als een lapmiddel maar meer iets als spinazie waar ijzer in zit Knipoog

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:55

Tja, wij fokken veel jonge paarden op en kopen veel jonge paarden, helaas komt OCD nog regelmatig voor. 1 op de 3 is wel een redelijke schatting.
Vaak is het wel aan de buitenkant te zien door een vollere sprong of knie, maar goed, niemand kan er zo inkijken , dus je weet het nooit. En in de kogels kan het natuurlijk ook.

Met keuren doen we in ieder geval altijd eerst de straalbenen en dan beginnen we eerst achter met de sprong, knie en kogel. Zit meer risico aan en anders betaal je foto's van sesambeentjes ook nog als je die eerst maakt, en die zijn vrijwel altijd goed,het is zo allemaal al duur genoeg.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:58

Hoe fokken jullie ze dan op???
Want het is een gegeven dat een verkeerde opfok de eventueel aanwezige aanleg versterkt.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:12

Ik heb het niet alleen over de opgefokte, maar ook over de 2-3 jarige die we kopen voor de handel.

Verder , hoe fokken wij ze op ?

In de winter in groepstalling,alleen kuilvoer, veulens/jaarlingen krachtvoer bij.
In de zomer, weidegang Lachen

Ik heb ze ook liever zonder OCD, dat is duidelijk Knipoog Maar doordat je er veel hebt kun je het haast niet onderdrukken dat je er nooit 1 hebt. We klagen verder ook niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:26

ThePast03 schreef:
De merries die zelf geen OCD hebben maar wel veulens krijgen met OCD zou je dus eigenlijk moeten uitsluiten, zo'n merrie is een drager.

Is het zo simpel? Dit zou betekenen dat ocd volgens de allersimpelste wetten van de genetica erfelijk is (een dominant en een recessief gen). Volgens mij ligt het iets ingewikkelder.
Een ander probleem is natuurlijk dat we van veel merries niet weten of ze ocd hebben - ik heb 11 jaar gelden een veulen gekocht, de merrie loopt onder het zadel en ik fok af en toe een veulentje. Er is nooit aanleiding geweest foto's te laten maken, dus ik denk dat ze ocd-vrij is omdat ze nergens last van heeft, maar zeker weten doe ik het echt niet!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:40

Zo simpel is het helaas niet, maar zolang niemand nog precies weet hoe het wel vererfd geef ik er wel een voorkeur aan om zo simpel te denken.
Gewoon alle fokdieren testen voordat je ze inzet in de fok en paarden met OCD niet gebruiken voor de fok.
Zo klein is de warmbloedpaardenfokkerij gelukkig niet dat het noodzakelijk is om paarden met OCD in te zetten voor de fok, dus waarom zou je willen fokken met een paard wat OCD heeft?
Of met een paard waarvan je het niet weet?
Persoonlijk zie ik de logica niet van in, maar ik zal wel te simpel zijn Haha!

Kendra schreef:
Is het zo simpel? Dit zou betekenen dat ocd volgens de allersimpelste wetten van de genetica erfelijk is (een dominant en een recessief gen). Volgens mij ligt het iets ingewikkelder.
Een ander probleem is natuurlijk dat we van veel merries niet weten of ze ocd hebben - ik heb 11 jaar gelden een veulen gekocht, de merrie loopt onder het zadel en ik fok af en toe een veulentje. Er is nooit aanleiding geweest foto's te laten maken, dus ik denk dat ze ocd-vrij is omdat ze nergens last van heeft, maar zeker weten doe ik het echt niet!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:32

ThePast03 schreef:
, dus waarom zou je willen fokken met een paard wat OCD heeft?
Of met een paard waarvan je het niet weet?
Persoonlijk zie ik de logica niet van in, maar ik zal wel te simpel zijn Haha!

Als bij een echte visieuze cirkel zijn we terug bij het begin. De serieuze fokker vind dat zijn merrie eerst een PROK moet hebben voor hij/zij er mee fokt. Het stamboek wil dat ook, maar Emile roept opeens dat het onzin is en dan krijg je dus verwarring.

Ik blijf bij het fokken met gezonde merries (bij zelfs meer dan een generatie) dat geeft iets meer zekerheid dat ik ook een gezonde 3 jarige kan afleveren.