2 paarden in 1 stal, HOE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:02

funnyhorses schreef:
Dan heeft elk dier zo'n 2.5 x 3 mtr tot zn leefbeschikking.Ik vind het krap aan hoor.
Ik heb zelf een fjord van 1.40mtr en die heeft een inloopstal van 3 x 3 mtr en dat vond ik al aardig klein.

En waar heb jij leren rekenen? Er hoeven geen 4 fjorden in :=

Ik vind dat het best moet kunnen TS. Als ze dikke maatjes worden kunnen ze misschien samen op het grote stuk, en anders is een tussenschotje inderdaad een goed idee. Je hoeft in ieder geval zeker niet bang te zijn dat het te klein wordt. Wel zou ik zelf liever (als het mogelijk is) voor de 5 x 3 optie gaan, dan voor de 6 x 2,5.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:03

Ja maar als ze de stal in de helft moet maken en dan bijv.2.5mtr x 6 mtr heeft dan is er weinig uitwijk mogelijkheid voor een dier,toch?
Lijkt me nml niet handig als je 1 pony eerst eruit moet halen zodat je aan de achterste kunt komen in de stal.

Hoe is de stal dan precies qua afmeting,ingang enz. TS?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:03

Citaat:
En waar heb jij leren rekenen? Er hoeven geen 4 fjorden in

jaja wrijf het me maar in whoehahahaa :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:04

Ik denk dat je t zo heel aardig bedacht hebt hoor. Eerst op de wei aan elkaar laten wennen en dan pas in de stal. Bovendien is t alleen voor 's nachts, moet kunnen dacht k zo! Op mijn oude stal stonden een welshje en een shet bij elkaar in een stal van ongeveer 3x3, nou waren dat wel echt dikke vrienden dus vonden ze zelf geen probleem :P

ready1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:04

PureSylk schreef:
Ik vind dat het best moet kunnen TS. Als ze dikke maatjes worden kunnen ze misschien samen op het grote stuk, en anders is een tussenschotje inderdaad een goed idee. Je hoeft in ieder geval zeker niet bang te zijn dat het te klein wordt. Wel zou ik zelf liever (als het mogelijk is) voor de 5 x 3 optie gaan, dan voor de 6 x 2,5.

de optie van 3x5 lijkt mij ook beter!!

ready1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:07

WillemYntJee schreef:
Ik denk dat je t zo heel aardig bedacht hebt hoor. Eerst op de wei aan elkaar laten wennen en dan pas in de stal. Bovendien is t alleen voor 's nachts, moet kunnen dacht k zo! Op mijn oude stal stonden een welshje en een shet bij elkaar in een stal van ongeveer 3x3, nou waren dat wel echt dikke vrienden dus vonden ze zelf geen probleem :P

Ik had er ook al wel over na gedacht, maar dat van die stal in tweeen delen, was nog niet omhoog gekomen!!
moet mijn haar toch maar laten blonderen!! :P

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:07

Sorry, je was me voor. Mijn shetten staan al jaren in 1 stal. De eerste weken heb ik de stal in 2en gedeeld dmv balken/dikke planken die ik in een soort u vormige houder schoof. Buiten waren ze al samen eerst weide later een kleiner paddock, als dit goed gaat samen in de stal. Ik ben erbij gaan zitten balken ertussen weg en kijken wat er gebeurd. (Ging tegoed, nu zijn ze onafscheidelijk, is weer een ander probleem)

PS. met voeren van metname krachtvoer moet je wel erg voorzichtig zijn. Mijn pony's eten uit 1 bak maar dat is lang niet altijd zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:08

En er is ook geen mogelijkheid om het als schuilstal/inloopstal te gebruiken. Zo kunnen ze nog kiezen. Ben er ook niet voor om ze met 2en in 1 stal op te sluiten. Hier is een stal van 3x3(gokje) waar prima een pony van 1.47 en eentje van 1.58 in kunnen. Ze kunnen in en uit. Dus voor inloopstal zeg ik doen maar op ze echt op te sluiten zou ik er minimaal een tussenschot tussen zetten.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:09

funnyhorses schreef:
Citaat:
En waar heb jij leren rekenen? Er hoeven geen 4 fjorden in

jaja wrijf het me maar in whoehahahaa :D

Die fout maakte ik eerst ook hihi, ben blij dat ik het niet in mijn post heb gezet :))

Anoniem

Oei, ik zat ook helemaal verkeerd te rekenen :o Excuus. Stal is dan groot genoeg, maar ik zou het toch in 2en delen de eerste tijd.

We hebben hier 2 tinkers in eenzelfde ruimte (ook van 5x6 of 7m), maar dit is als inloopstal, ze hebben een paddock er aan, dus dan is er altijd een uitwijkmogelijkheid.

linda_arnold

Hopen dat het klikt.................

Mijn haf en shet zijn buiten 2 handen op 1 buik, maar zet ze samen in één box en de shet is nergens meer veilig.........Haf is een klein beetje dominant

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:10

leuk idee! Ik zou de stal eerst opdelen zodat ze eerst aan elkaar kunnen wennen. Niet direct samen in de stal achterlaten.

ik zou willen dat alle paarden samen konden staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:12

R0oszs schreef:
5 x 6 is per pony toch gewoon 5 bij 3 per pony?

Ik vind het makkelijk kunnen hoor..

bij ons staan er 2 pony's in een box van 3m breedte en 6 meter lengte en dat gaat prima. Is twee 3x3 boxen ;)

Eindelijk iemand die het snapt, applaus !!! 5 bij 6 meter is 2 1/2 bij 3 meter per pony en dat is voor grote pony's als fjorden niet echt riant. Als je zegt fjord en shet ok, maar 2 zulke groten ???

ready1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:12

Ik heb helaas geen optie tot inloopstal, dat was makkelijker geweest.
Ze moeten echt samen in 1 stal komen (alleen de nacht) denk dat ik mijn pappie maar om een tussenschot ga vragen (als de stalbaas het goed vind) !!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:12

kan je er niet een stuk aan bouwen oid? Ik vind het namelijk een risico om 2 paarden, die elkaar niet kennen, meteen bij elkaar te zetten;) Veel plezier met je nieuwe paardje!

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:13

Mijn paarden hadden ook een stal van 5 bij 6.
Omdat het even niet anders kon moest mijn haflinger veulen samen met mijn nrps in de stal en dat ging gewoon prima!
Dus als de paarden goed met elkaar kunnen opschieten zie ik geen probleem! :)

edit; gewoon eerst de paarden in het weiland aan mekaar laten wennen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:16

Ikkeweer, volgens mij ben jij degene die t niet snapt :P Om een stal van 5 x 6 in 2en te delen hoef je maar 1 stuk in 2en te delen dus krijg je 2 stallen van 5 x 3 ;)
Voor de beelddenkers onder ons:
_ _
| | | 5
3 + 3
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 18-08-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ready1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:17

bedankt alvast voor deze tips:

- eerst laten wennen in de wei
- met tussnschot in stal plaatsen

meer tips van harte welkom!!

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:19

Samen blijft toch altijd een risico. Door schoonmaak van stalllen moesten 2 d-ponytjes samen in een stal van ongeveer dezelfde grote. Echt de 2 beste maatjes, altijd samen in de paddock/wei. Nog nooit getrapt/gebeten naar elkaar, maar in die stal heeft de een de ander helemaal in elkaar getrapt, dus als ik jou was zou ik sowieso wel een schot ertussen zetten. Over de ruimte is geen probleem te maken, dat ik groot genoeg :)

Jasper

Re: 2 paarden in 1 stal, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:29

Wat een goed idee om ze bij elkaar te zetten. Paarden zijn sociale dieren en als ze het met elkaar kunnen vinden, hebben ze heel veel plezier met elkaar.
Met het voeren van hooi kan je drie plekken maken in de stal die zo ver mogelijk bij elkaar vandaan liggen. Dan voorkom je dat één van ponies alle voer voor zichzelf houdt.

ready1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:31

thanx jasper!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:52

Hihi, ik kan duidelijk niet zo goed meer nadenken. Als je het al 3 bij 5 ziet is het inderdaad erg netjes! Ik heb zelf een paard van 1.73 dus dat ziet er altijd anders uit in mijn hoofd, sorry!

Moeten ze meteen de eerste nacht al bij elkaar op stal, of zou je eerst iets anders kunnen regelen? Dat ze in het begin alleen samen op de wei staan bijvoorbeeld?

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:00

fiona1 schreef:
Ts zegt 5x6 m Dit is toch riant volgens mij. Stel dat je het wel in 2en deelt is dat 3 x 5 welke pony heeft dit?

Die van mij :D

Maar ik heb ook 2 shetten in één stal staan. Dat gaat prima. Maar nu kenden ze elkaar ook erg goed voordat ik ze samen in de stal deed.

Als je box toch zo groot is kun je ook eerst even een lijn spannen in het midden van de stal. Eerst de ene pony erin. Lijn spannen van de ene muur naar de andere. Dan de andere pony erin. Na een tijd kun je de lijn waarschijnlijk wel weglaten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:50

Ik zie wel dat er meer van die "rekenwonders" zijn whahahahaaaa
Ben ik gelukkig niet de enigste die niet kan tellen hahahaha

_O- :=

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:54

funnyhorses schreef:
Ik zie wel dat er meer van die "rekenwonders" zijn whahahahaaaa
Ben ik gelukkig niet de enigste die niet kan tellen hahahaha

_O- :=

Ik deed gewoon alles door de helft :')