mijn fjordje van het winter onder de deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:07

Ipv te herhalen wat er al vaker is gezegd en nog meer argumenten op te noemen om een 2,5 jarig paard te laten staan, heeft Colinda20 er meer aan om antwoord te krijgen op haar vragen denk ik zo.

Colinda20 schreef:
okee, had al mijn twijfels erover of het slim was maar nu weet ik zeker dat ik nog eventjes wacht :o iemand ideen hoe ik toch al lekker met dr bezig kan gaan? :P

Als je paard werkwillig en nieuwsgierig is en dat ook aangeeft, dan is grondwerk of natural horsemanship misschien wel iets om te proberen. Dat laatste heb ik met Dani ook gedaan en daardoor is de band veel sterker geworden. Daarnaast leer je de taal van je paard spreken, wat het werken met je paard de rest van zijn/haar leven makkelijker en leuker maakt. Groei naar een team!

Lisa_vera

Re: mijn fjordje van het winter onder de deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:35

Behendigheid!! dat is ook leuk. Leg een zeiltje in de bak of een grote bal en laat haar er overheen lopen en onder door en wapperen en zulk soort dingen!! Is voor je zelf ook nog eens leuk!! Knip plastic vuilniszaak aan repen en aan boven kant aan elkaar en laat haar erdoor heen lopen!!
En idd grondwerk zulk soort dingen is ook leuk of lekker wandelen!! Zat leuke dingen!!

En dekens: ik zelf doe mijn fjord nooit een deken om. Alleen als het echt mega hard regent en ze staat echt te rillen wil ik nog wel eens haar wat op doen (een ademende zodat omdat ze nat is dat weg kan en niet gaat broeien en de regen tegen houden).
Maar dat komt niet vaak voor! ze kunnen heel wat hebben

Vippie

Re: mijn fjordje van het winter onder de deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:18

Bekijk eerst maar eens hoe dik de vacht van je fjordje gaat worden. Die van mij had en heeft nl amper wintervacht en had dus met 2 jaar een deken op in de winter (de winter ervoor stond hij dus te bevriezen) en stond in een buitenbox en veel buiten in weer en wind.

Gewoon kwestie van aankijken en dekens op de groei kopen als blijkt dat hij/zij er toch een nodig heeft :D

Wat inrijden betreft ga ik met mijn voorgangers mee, gewoon nog lekker laten staan, ze groeien nog zoveel tussen 2 en 3. Lekker veel gaan wandelen langs de weg zodat hij/zij fijn verkeersmak is als je straks ohz aan de gang gaat over een jaartje.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:42

Deken heb je idd nog niet nodig, tenzij je ziet dat je fjord koud heeft ofzo, maar die kans is klein, het zijn paarden die de dikste vachten aanmaken.
Zoals gezegd best inrijden bij 3 of later.

En als grondwerk kun je ook wat VD gaan doen, of schriktraining (zijn eel topics over en er was ook iemand een koffer aan het maken met alle spullen er in die je nodig hebt: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=1348559
En idd aan de hand gaan wandelen, erg goed voor de band en kun je ook manieren leren, dan heb je al veel minder problemen bij het inrijden.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:25

Mijn fjord maakte afgelopen ook niet genoeg wintervacht aan, heeft hierdoor ook een regendeketje op gehad.
Overigens kijk ik deze winter weer aan, pas als hij echt té koud krijgt, gaat er pas wat op. Maar begin er nu nog niet mee.

Wat betreft het inrijden, zou ik ook nog even wachten. Ik heb ook een 2-jarige. Lekker wandelen, grondwerk, basis van VD, fietsen.... Zo zijn wij nu ook bezig. Voor de rest laten voor wat het is, aangezien ze nog een flinke groeispeurt kunnen krijgen ;).

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:40

Mijn Fjord zweet al bij de anblik van de deken!
Best wel lastig want ik wil niet zo'n Teddy Beer! Maar hij staat al te zweten op stal zonder deken.... :(