De toekomst van het KWPN-stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:58

De fokleiding staat er niet bekend om dat ze gegevens uit het veld serieus nemen. We hebben een fokkerijraad en daar zou in principe iedereen die dat wil contact mee kunnen opnemen. Dat zijn mensen uit de praktijk, vaak zelfs fokkers, die de geluiden van de fokkers doorspelen.
Vorig jaar is een van hen opgestapt onder andere omdat hij met name om hetgeen ik eerder aangaf, het goedkeuren van hengsten met oc, geen gehoor vond bij de fokleiding.
Als je iets wilt veranderen zal je bovenaan moeten beginnen.
Maar omdat de successen duidelijk zij zullen weinig mensen het nodig vinden om binnen die structuur iets te veranderen, buiten een paar kleine dingen zoals thuis keuringen.

Umeo

Re: De toekomst van het KWPN-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:02

Indien de hengst afgekeurd is wegens gezondheidsreden geef ik het KWPN gelijk. Ieder stamboek heeft hier regels voor en dan vind ik ook dat ze deze moeten naleven. Gezondheid is dan ook een erg belangrijk punt in mijn ogen!

Indien ze het paard afkeuren wegens geen prestatie in de moederlijn vind ik dit weer niet kunnen. Ze moeten het paard keuren dat voor hun staat. Niet de moederlijn... Bekijk Goldfever, Stakkato,... komen allemaal uit een moederlijn met weinig prestatie.

Verder vind ik het erg vreemd dat het KWPN hard roept om hoogbenige paarden te fokken om vervolgens Totilas als promotiestunt te gebruiken. Totilas is een super paard, maar hoogbenig? :n Ik vind dat ze hier hun eigen fokdoel tegenpraten...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:07

Umeo schreef:
Verder vind ik het erg vreemd dat het KWPN hard roept om hoogbenige paarden te fokken om vervolgens Totilas als promotiestunt te gebruiken. Totilas is een super paard, maar hoogbenig? :n Ik vind dat ze hier hun eigen fokdoel tegenpraten...

Noem mij een stamboek dat Totilas niet voor hun promotie als sportpaarden leverancier zou gebruiken

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:10

sarabande schreef:
Umeo schreef:

Noem mij een stamboek dat Totilas niet voor hun promotie als sportpaarden leverancier zou gebruiken

Dat snap ik. Het is een fantastische hengst! Maar langs de ene kant roepen ze dat ze hoogbenige paarden willen en langs de andere kant promoten ze Totilas (die naar mijn mening niet hoogbenig is). Dat is mijn punt :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:56

Umeo schreef:
[
Dat snap ik. Het is een fantastische hengst! Maar langs de ene kant roepen ze dat ze hoogbenige paarden willen en langs de andere kant promoten ze Totilas (die naar mijn mening niet hoogbenig is). Dat is mijn punt :)

Daar heb je een groot punt..
De fokkerij in de EU is in feiten zo gedemocratiseerd dat fokkers kunnen fokken wat ze zelf willen..ook bij het KWPN.
Maar de fokleiding haalt de krenten uit de pap niet op basis van hun eigen fokbeleid ( type) maar op basis van prestatie.
En dan is het maar net in welk jaargetijde het kwartje valt..

Zo had de vader van bovengenoemde hengst weer een grandiose dag gisteren, hij miste voor zijn ruiter net de zegen van het Kampioenschap van Duitsland..
Maar werd wel netjes geroemd om zijn afstamming en eigenaar ( Schockemöhle) en het stamboek ( Mecklenburg )

Citaat:
Bucephalus schreef:
Ik heb vandaag, na een paar daagjes vakantie in ons eigen landje, het artikel over Chacco Boy in de Paardenkrant gelezen.

Dit zet me aan het denken en ik neem aan, dat er meerdere fokkers zijn die zich achter hun oren krabben. De KWPN-fokleiding keurt een hengst om twee redenen niet goed. quote]

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:57

Ik denk dat het in deze tijd heel erg belangrijk is om een eigen fokdoel te hebben, je niet van de wijs te laten brengen door andere en steenvast te doen waar je zelf in gelooft !! Ik luister heel veel naar andere, ik sta open voor iedereen zijn mening maar probeer er mijn eigen conclussie uit te trekken...

Velvet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:52

Ik denk ook dat ze er goed aan doen om hengsten die niet 100% gezond zijn niet toe te laten als goedgekeurde KWPN dekhengst.
Dat Bordeaux is goedgekeurd is ook een misser. Fokkers gaan hem dan toch gebruiken ook al is bekend dat hij niet helemaal goed is.
We zijn net op de goede weg v.w.b. de OC.

fokfanaat

Re: De toekomst van het KWPN-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:55

het wordt juist interessant als we kunnen zien of een hengst met oc ook oc(d) vererft.....
heb het idee dat ze dat nu een kans willen geven, en straks hengsten (ook hengsten die zelf goed zijn) die meer oc(d) vererven uit de dekdienst halen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:57

fokfanaat schreef:
het wordt juist interessant als we kunnen zien of een hengst met oc ook oc(d) vererft.....
heb het idee dat ze dat nu een kans willen geven, en straks hengsten (ook hengsten die zelf goed zijn) die meer oc(d) vererven uit de dekdienst halen.

Ja wie weet vererft Bordeaux het wel niet zo zeer. En misschien een andere 'schone' hengst weer wel? Die moeten ze er dan tussenuit halen.
Zo hoop ik ook dat Bretton Woods een kans krijgt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:02

Suzanne F. schreef:
Ja wie weet vererft Bordeaux het wel niet zo zeer. En misschien een andere 'schone' hengst weer wel? Die moeten ze er dan tussenuit halen.

Dat weet niemand maar om dat soort onzekerheden zo veel mogelijk tegen te gaan weerde het KWPN zulke hengsten. En als ze dan zon hengst goedkeuren, waarbij ik de hengst waar dit topic over gaat interessanter vind dan Bordeaux, doe het dan met een dek limiet.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:02

Zouden jullie dan gebruik durven maken van een hengst waarvan je weet dat hij niet 100% gezond is?

Velvet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:03

Maar ga jij die gok nemen met je merrie? Ik zeker niet hoor!!
Voordat er iets over bekend is ben je een paar jaar verder. Wie weet wat voor schade er dan al is....

Velvet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:05

Wat is Bretton Woods voor hengst?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:06

Umeo schreef:
Zouden jullie dan gebruik durven maken van een hengst waarvan je weet dat hij niet 100% gezond is?

ikzelf niet, maar ben blij als anderen het wel doen, ik verwacht dat er op korte termijn info per hengst beschikbaar is over hoe "gezond" hij vererft.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:07

Inderdaad. Ik zou nooit voor een hengst gaan die niet 100% op de foto's is! Ik heb zelf een paard dat nu de gevolgen draagt van een OCD en dat wil je niet meemaken :n. Mijn eerste vereiste is dat de hengst 100% gezond is. En ik weet dat het niet altijd aan de hengst ligt en dat er nog andere factoren een rol spelen maar ik probeer de kans op OCD wel zo klein mogelijk te houden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:08

deklimiet is niet zo'n gek idee, maar dat zou sowieso nog niet zo'n gek idee zijn voor jonge hengsten, eerst bewijzen dat ze goed fokken.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:09

fokfanaat schreef:
deklimiet is niet zo'n gek idee, maar dat zou sowieso nog niet zo'n gek idee zijn voor jonge hengsten, eerst bewijzen dat ze goed fokken.

Deklimiet is ook weer 'moeilijk' in praktijk te brengen. Ligt het aan de merrie of de hengst?
Laatst bijgewerkt door Umeo op 16-08-10 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:10

Suzanne F. schreef:
\

die kans zit erin als hij van de week gaat schitteren op de pavo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:11

Velvet1 schreef:
Wat is Bretton Woods voor hengst?

Johnson x De Niro x Romancier.
Moeder is Annabel, de nummer 1 in de index van hoogste fokwaarden.

Prachtig zwart talentvol dier met veel maat, 1.78 m. ofzo.

Edit: Door die enorme groei kan OC(D) natuurlijk ook ontstaan. Zie je wel vaker bij hele grote paarden. Hoeft dus niet perse iets erfelijks te zijn.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-08-10 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:11

Umeo schreef:
fokfanaat schreef:

Deklimiet is ook weer 'moeilijk'. Ligt het aan de merrie of de hengst?

er schijnen grote verschillen gevonden te zijn bij het rontgenologisch keuren van nakomelingen.
Als de steekproef groot genoeg is, vallen de factoren moeder en opfok weg. en kun je wat zeggen puur over de vererving van de hengst.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:54

Bucephalus schreef:
Dit zet me aan het denken en ik neem aan, dat er meerdere fokkers zijn die zich achter hun oren krabben. De KWPN-fokleiding keurt een hengst om twee redenen niet goed. De eigen springprestaties waarmee de hengst zich in de kijker speelde, wogen daar niet tegen op. Dat is op zich wel opzienbarend. Te meer omdat het buurland er een andere redenering op na houdt en de hengst na 70 dagen bovenaan het lijstje zet. Men redeneert: een paard dat zo apart springt en over zoveel vermogen beschikt, verdient een kans om zich te bewijzen.
Bij goedkeuring wordt de hengst toegankelijk voor de Nederlandse fokkers via het Register-A en krijgen veulens toch het KWPN-stempel. Dat is toch eigenlijk wel sneu voor de fokleiding van het KWPN, denk ik dan. Ik wil daarmee niets negatiefs zeggen over de hengst. Het gaat me om het mechanisme.
Dan doe je zo je best en dan houd je zo vast aan je principes, maar in feite stelt het allemaal weinig voor. Dit roept meteen een aantal vragen bij mij op.
Fokken is zeker een Europese en steeds meer een mondiale aangelegenheid geworden, het internet, de verschillende registers maken dat het sturen via de hengsten steeds minder effect heeft. Dus waarvoor nog het preken voor eigen parochie als de horizon veel verder reikt dan de eigen kerkdeur? Wat is de toegevoegde waarde van één erkend stamboek als de hengsten van de verschillende erkende stamboeken gewoon binnen bereik liggen van de fokker en dus via de achterdeur toch gewoon binnenkomen? Het lijkt een beetje op het dweilen met de kraan open.

Citaat:
Bij goedkeuring wordt de hengst toegankelijk voor de Nederlandse fokkers via het Register-A en krijgen veulens toch het KWPN-stempel. Dat is toch eigenlijk wel sneu voor de fokleiding van het KWPN, denk ik dan. Ik wil daarmee niets negatiefs zeggen over de hengst. Het gaat me om het mechanisme.
Dan doe je zo je best en dan houd je zo vast aan je principes, maar in feite stelt het allemaal weinig voor.

Bucephalus:Daar zal de toekomst van het KWPN-stamboek niet door veranderen nl.
Die was al veranderd met de invoering van het reg. A :D

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=85699

Het gaat er in de toekomst alleen nog maar om...welk stamboek gun je als fokker de registratie van je veulen !!

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:16

Vind het altijd raar dat mensen oc en ocd op een hoopje gooien alosf het allemaal hetzelfde is, dat is helemaal niet zo. Net als ocd ook veralgemeend wordt. De plaats van een ocd is zeer bepalend voor het feit of ze er ooit last van kijgen.

De link van ceasario: ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:23

merelhof schreef:
De link van ceasario: ;)

Die komt voort uit Calvinistische historische grondslag. :(:) :D

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:11

ceasario schreef:
Bucephalus:Daar zal de toekomst van het KWPN-stamboek niet door veranderen nl.
Die was al veranderd met de invoering van het reg. A :D

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=85699

Het gaat er in de toekomst alleen nog maar om...welk stamboek gun je als fokker de registratie van je veulen !!
Nee, dat ben ik niet helemaal met je eens. Een stamboek heeft wel degelijk een toegevoegde waarde, anders dan registratie van een veulen.

Het moet alleen meer met de tijd mee gaan. Wat dat betreft zijn er nog wel stappen binnen het KWPN te zetten. Als je kijkt naar de nieuwe generaties, dan is delen het sleutelwoord. Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube zijn maar een paar voorbeelden. Het gaat daarbij niet alleen om persoonlijke, maar ook om werk- en onderwijsgerelateerde zaken. De sociale media hebben niet voor niets zo''n hausse doorgemaakt. Waar de oudere generaties vooral hun energie halen uit het beschermen van persoonlijk succes en het afschermen van door kennis opgedane ervaring, waarmee vooral een ander niet aan de haal mag gaan, is dat voor de jeugd duidelijk anders.
Een stamboek als het KWPN zou veel meer kunnen betekenen voor haar fokkers als zij minder zou sturen en controleren, maar meer naar een consulterende rol zou gaan. Minder sturen betekent duidelijke keuzes bieden en de voors en de tegens benoemen. Openheid en transparantie naar de leden toe, sneller feedback en meer persoonlijk maatwerk leveren. De techniek is er.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:24

sarabande schreef:
De fokleiding staat er niet bekend om dat ze gegevens uit het veld serieus nemen. We hebben een fokkerijraad en daar zou in principe iedereen die dat wil contact mee kunnen opnemen. Dat zijn mensen uit de praktijk, vaak zelfs fokkers, die de geluiden van de fokkers doorspelen.
Daarmee wordt de fokleiding in een ivoren toren geplaatst, dat is verre van wenselijk voor een open stamboek en dat leidt tot afscheiding en geen contact hebben met het veld.
Citaat:
Vorig jaar is een van hen opgestapt onder andere omdat hij met name om hetgeen ik eerder aangaf, het goedkeuren van hengsten met oc, geen gehoor vond bij de fokleiding.
Als je iets wilt veranderen zal je bovenaan moeten beginnen.
Maar omdat de successen duidelijk zij zullen weinig mensen het nodig vinden om binnen die structuur iets te veranderen, buiten een paar kleine dingen zoals thuis keuringen.

Gezondheid is een veel genoemd criterium. Naar mijn mening bestaat er geen perfect paard en is het een utopie om ernaar te streven. Het gaat om het excelleren en dat kan op velerlei gebied. De fokker maakt zelf een keuze, stelt zelf de prioriteiten en verwacht van een stamboek ondersteuning.

De successen die er zijn, zijn niet terug te voeren tot een scherp selectiebeleid op gezondheid, model, afstamming of fokrichting. Een topper is maar ten dele produceerbaar. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden alle hengsten en merries die de afgelopen jaren helemaal in het plaatje pasten voor een ommekeer hebben gezorgd. Van veel hengsten, merries of veilingtoppers hoor je echter niets meer.