Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik vind dat ze hier hun eigen fokdoel tegenpraten... Umeo schreef:Verder vind ik het erg vreemd dat het KWPN hard roept om hoogbenige paarden te fokken om vervolgens Totilas als promotiestunt te gebruiken. Totilas is een super paard, maar hoogbenig?Ik vind dat ze hier hun eigen fokdoel tegenpraten...
sarabande schreef:Umeo schreef:Verder vind ik het erg vreemd dat het KWPN hard roept om hoogbenige paarden te fokken om vervolgens Totilas als promotiestunt te gebruiken. Totilas is een super paard, maar hoogbenig?Ik vind dat ze hier hun eigen fokdoel tegenpraten...
Noem mij een stamboek dat Totilas niet voor hun promotie als sportpaarden leverancier zou gebruiken
Umeo schreef:[
Dat snap ik. Het is een fantastische hengst! Maar langs de ene kant roepen ze dat ze hoogbenige paarden willen en langs de andere kant promoten ze Totilas (die naar mijn mening niet hoogbenig is). Dat is mijn punt
Citaat:Bucephalus schreef:Ik heb vandaag, na een paar daagjes vakantie in ons eigen landje, het artikel over Chacco Boy in de Paardenkrant gelezen.
Dit zet me aan het denken en ik neem aan, dat er meerdere fokkers zijn die zich achter hun oren krabben. De KWPN-fokleiding keurt een hengst om twee redenen niet goed. quote]
fokfanaat schreef:het wordt juist interessant als we kunnen zien of een hengst met oc ook oc(d) vererft.....
heb het idee dat ze dat nu een kans willen geven, en straks hengsten (ook hengsten die zelf goed zijn) die meer oc(d) vererven uit de dekdienst halen.
Suzanne F. schreef:Ja wie weet vererft Bordeaux het wel niet zo zeer. En misschien een andere 'schone' hengst weer wel? Die moeten ze er dan tussenuit halen.
Zo hoop ik ook dat Bretton Woods een kans krijgt.
. Mijn eerste vereiste is dat de hengst 100% gezond is. En ik weet dat het niet altijd aan de hengst ligt en dat er nog andere factoren een rol spelen maar ik probeer de kans op OCD wel zo klein mogelijk te houden. fokfanaat schreef:deklimiet is niet zo'n gek idee, maar dat zou sowieso nog niet zo'n gek idee zijn voor jonge hengsten, eerst bewijzen dat ze goed fokken.
Velvet1 schreef:Wat is Bretton Woods voor hengst?
Umeo schreef:fokfanaat schreef:deklimiet is niet zo'n gek idee, maar dat zou sowieso nog niet zo'n gek idee zijn voor jonge hengsten, eerst bewijzen dat ze goed fokken.
Deklimiet is ook weer 'moeilijk'. Ligt het aan de merrie of de hengst?
Bucephalus schreef:Dit zet me aan het denken en ik neem aan, dat er meerdere fokkers zijn die zich achter hun oren krabben. De KWPN-fokleiding keurt een hengst om twee redenen niet goed. De eigen springprestaties waarmee de hengst zich in de kijker speelde, wogen daar niet tegen op. Dat is op zich wel opzienbarend. Te meer omdat het buurland er een andere redenering op na houdt en de hengst na 70 dagen bovenaan het lijstje zet. Men redeneert: een paard dat zo apart springt en over zoveel vermogen beschikt, verdient een kans om zich te bewijzen.
Bij goedkeuring wordt de hengst toegankelijk voor de Nederlandse fokkers via het Register-A en krijgen veulens toch het KWPN-stempel. Dat is toch eigenlijk wel sneu voor de fokleiding van het KWPN, denk ik dan. Ik wil daarmee niets negatiefs zeggen over de hengst. Het gaat me om het mechanisme.
Dan doe je zo je best en dan houd je zo vast aan je principes, maar in feite stelt het allemaal weinig voor. Dit roept meteen een aantal vragen bij mij op.
Fokken is zeker een Europese en steeds meer een mondiale aangelegenheid geworden, het internet, de verschillende registers maken dat het sturen via de hengsten steeds minder effect heeft. Dus waarvoor nog het preken voor eigen parochie als de horizon veel verder reikt dan de eigen kerkdeur? Wat is de toegevoegde waarde van één erkend stamboek als de hengsten van de verschillende erkende stamboeken gewoon binnen bereik liggen van de fokker en dus via de achterdeur toch gewoon binnenkomen? Het lijkt een beetje op het dweilen met de kraan open.
Citaat:Bij goedkeuring wordt de hengst toegankelijk voor de Nederlandse fokkers via het Register-A en krijgen veulens toch het KWPN-stempel. Dat is toch eigenlijk wel sneu voor de fokleiding van het KWPN, denk ik dan. Ik wil daarmee niets negatiefs zeggen over de hengst. Het gaat me om het mechanisme.
Dan doe je zo je best en dan houd je zo vast aan je principes, maar in feite stelt het allemaal weinig voor.

ceasario schreef:Nee, dat ben ik niet helemaal met je eens. Een stamboek heeft wel degelijk een toegevoegde waarde, anders dan registratie van een veulen.Bucephalus:Daar zal de toekomst van het KWPN-stamboek niet door veranderen nl.
Die was al veranderd met de invoering van het reg. A
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=85699
Het gaat er in de toekomst alleen nog maar om...welk stamboek gun je als fokker de registratie van je veulen !!
sarabande schreef:Daarmee wordt de fokleiding in een ivoren toren geplaatst, dat is verre van wenselijk voor een open stamboek en dat leidt tot afscheiding en geen contact hebben met het veld.De fokleiding staat er niet bekend om dat ze gegevens uit het veld serieus nemen. We hebben een fokkerijraad en daar zou in principe iedereen die dat wil contact mee kunnen opnemen. Dat zijn mensen uit de praktijk, vaak zelfs fokkers, die de geluiden van de fokkers doorspelen.
Citaat:Vorig jaar is een van hen opgestapt onder andere omdat hij met name om hetgeen ik eerder aangaf, het goedkeuren van hengsten met oc, geen gehoor vond bij de fokleiding.
Als je iets wilt veranderen zal je bovenaan moeten beginnen.
Maar omdat de successen duidelijk zij zullen weinig mensen het nodig vinden om binnen die structuur iets te veranderen, buiten een paar kleine dingen zoals thuis keuringen.