NMPRS Stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:35

Maar Adinda betaald voor haar AMHA hengst dus geen 600 euro per dekking. ;)
Ze heeft de hengst gekocht om het te proberen, en dat doet ze dus, en dan kost hij lang niet zoveel per merrie meer. ;)
ABOP staat in de planning dus sportpredikaat ook... ;)

Enne dit is idd het merriekeuring topic beetje onntopic blijven. ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:37

eigenlijk zou er dus strenger geselecteerd moeten worden, zowel bij de dekhengsten als bij de fokmerries, want die zijn natuurlijk even belangrijk in de fokkerij ;)

en dwergen vind ik ontoelaatbaar, het is een afwijking die niet gewenst mag zijn, je zet ook geen lilliputter naast naomie campbell op de catwalk

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 12:40

Daar is juist het punt dat ik probeer duidelijk te maken. Jij ziet graag hoe jou hengst fokt, andere houden hun hengst liever exclusief voor evt. marktprijzen ;)
Toch snap jij mijn punt niet goed. Het NMPRS is een 'verzamelpunt' (je hebt NMPRS, AMH & NAS), ze vallen (bijna) onder 1 noemer maar toch verschillend. Dat is hetzelfde als met het KWPN. Je hebt KWPN, maar bij het KWPN heb je ook Oldenburgers en Holsteiners. Toch weer 3 verschillene rassen op 1 punt en zo ook bij het NMPRS.

@ Jolanda: klopt, vanuit het stamboek mag er zeker strenger gekeurd worden. Maar ook de mensen horen strenger te selecteren :j Veel mensen denken: oehhh die hengst is gaaf (of schattig or whatever) en ik laat hem mijn merrie dekken. Zonder te kijken of de hengst bij de merrie pást ;) En dat is wel iets wat ik Adinda voor beaam: ze maakt zeer goed overwogen hengstenkeuzes :j

LADPR

Re: NMPRS Merriekeuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:42

Als een brief schrijven helpt Maaike wil ik dat best doen, maar ik kom niet naar de vergadering denk ik, dus weet niet of dat dan zin heeft.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:42

adinda's hengst moet zich idd nog bewijzen, maar die kans moet hij ook krijgen toch? als hij helemaal correct en goed en leuk is?
eigenlijk zouden ze voor jonge hengsten minder dekgeld moeten vragen en als er dan een aantal zeer mooie nakomelingen zijn , dan kan hij duurder worden, ik heb gezien dat één hengst bij verschillende merries , echt TOTAAL verschillende veulens kan geven, bijvoorbeeld color broker ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:44

Adinda, ik sluit me HELEMAAL bij jou aan! helemaal mee eens!

Sappos schreef:
Ik kan wel 500 euro dekgeld gaan vragen maar wat schiet ik daarmee op? Het gaat mij niet om het geld en voor 500 euro zal ik nooit een nakomeling van mijn hengst zien. Ja ik zie liever 3 nakomelingen voor 233 euro maar daarin verschil ik waarschijnlijk van de rest.

dat zou ik ook veel liever zien. maar ik zou wel selectief zijn op de merries. daarvoor hoeft de prijs niet omhoog, en houd je het net zo exclusief
en het is ook een beetje vreemd om 1 merriehouder de hoofdprijs te laten betalen om zelf minder werk te hebben. die ene betaald dus eigenlijk voor 3 :\
als je nou echt bewezen top kwaliteit hebt lopen, kan ik me nog IETS voorstellen bij een wat duurdere hengst. maar die zijn n mijn ogen in Ned maar op 1 hand te tellen

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:46

@jolanda hahaha wat een vergelijking

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 12:47

Jullie hebben dan ook allemaal een veel andere visie dan wij (mensen die deze mening met mij delen, maar niet op bokt zitten voor zover ik weet). Hengsten die bij jullie onder de tophengsten vallen, zullen zeer waarschijnlijk niet bij mij onder het lijstje tophengsten staan.
En dat is wat ik probeer duidelijk te maken: mensen die hoger dekgeld vragen voor hun hengst hebben zeer waarschijnlijk een andere visie dan jullie. Maar waarom dan gelijk zeggen dat ze te veel dekgeld vragen? Als je het te veel vind, kies je toch niet voor die hengst?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:52

Kaisa schreef:
Jullie hebben dan ook allemaal een veel andere visie dan wij (mensen die deze mening met mij delen, maar niet op bokt zitten voor zover ik weet). Hengsten die bij jullie onder de tophengsten vallen, zullen zeer waarschijnlijk niet bij mij onder het lijstje tophengsten staan.
En dat is wat ik probeer duidelijk te maken: mensen die hoger dekgeld vragen voor hun hengst hebben zeer waarschijnlijk een andere visie dan jullie. Maar waarom dan gelijk zeggen dat ze te veel dekgeld vragen? Als je het te veel vind, kies je toch niet voor die hengst?

daar heb je een punt, er is keus genoeg ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:55

Als het goed is is elke hengstenhouder toch in zekere maten selectief wat betreft de merries die hij accepteerd. Tenminste zo zou het wel horen. Ik zal wel andere maatstaven hebben dan een prof hengstenhouder zoals bijvoorbeeld zegwaard, ect maar dat maakt het niet, niet selectief door.

Maar zelfs bij Jimmy heb ik al enkele merries geweigerd.
Liever geen veulen dan een combi waarvan ik geen correct en/of goed veulen verwacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:03

Waarom worden mensen die 1500 (of meer) dekgeld vragen als halve criminelen gezien? (zo komt het op mij over, dat het ronduit belachelijk is)
Hun hengst, hun keuze, en als je dat niet kan of wil betalen, ga je opzoek naar een ander.
Ik kan Abbey ook voor 4000 tk zetten. Zal ze dat opbrengen? Waarschijnlijk niet, maar mijn paard, mijn keuze.

Ik ben zelf niet zo van achter de massa aanlopen, daarom vind ik het ook best jammer dat DF dit jaar best veel merries had (naar verhouding).
Als ik ooit zou importeren zou ik ook gaan voor een paardje zonder buckaroo bloed bijv.

Op de vorige pagina werd gezegt: Paardjes zonder shetland bloed..
Dat wordt denk ik donders lastig aangezien ontzettend veel (ook AMHA) op de shets terug gaat.

Mijn visie:
Hengsten bestand terug brengen naar enkel 1e en 2e premie hengsten.
Voor 3e en geen premie hengsten een B register (oid).
Zelfde voor merries, minimaal stamboek opgenomen. Zo niet: Veulen B register (ff heel kort en snel want het zit veel uitgebreider in mn hoofd ;) )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:05

Waarom hengsten met een 3de premie naar een register? Geen enkel stamboek heeft dat. Een premie betekend dus aan de stamboek eisen voldoen?

Dan is het toch veel duidelijker voor de mensen om de premie eisen te verhogen in plaats van premie dieren naar een register te plaatsen?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:07

Jawel dat heeft elk stamboek zelfs.
Bij elk ander stamboek zouden alleen de 1ste premie hengsten GGK worden, en de rest word afgekeurd.
Nu moeten volgends de regels elk vet. goedgekeurd paardje wel mogen dekken maar dat lossen ze dan op om te in een B register te zetten, is erg logisch vind ik hoor.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:09

Maar andersom precies zo. De hengsten die jij wow vindt en waar jij 1000+ euro voor neer wilt leggen denk ik is dat het nu?! Maar dat is het mooie, iedereen heeft een andere mening/visie/fokdoel. Zo houden we de markt gevarieerd en door het grote aanbod kunnen we selectief zijn. Ja het NMPRS is qua hengsten soms een beetje het door de bomen het bos niet meer zien maar het mooie is wel dat je echt "jouw" toppertje ertussen kunt zoeken. En dat zal voor iedereen verschillen maar ik vind het juist leuk om te motivatie om voor een bepaalde hengst te kiezen te horen. Maar ik ben geen tophengstenhouder. Ik doe alles voor mijn plezier en wat ze dekken is leuk, dekken ze niet zijn ze niet minder (precies zo met de premies, mijn premieloze loopt de sterren van de hemel voor de kar en springt als een kanon)

Ook zou ik graag nog eens zien dat er meer naar het karakter van hengsten gekeken werd.

Is het misschien een idee om niet verder offtopic te gaan, om dit topic te splitsen in het merriekeuring topic dus enkel over de MK en niet offtopic en een discussietopic met visies op het NMPRS?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:10

Waar gebeurd dat dan? Heb er werkelijk nog nooit van geoord dat dieren met een premie in een hulpstamboek geplaatst worden.

Dan kan je dus net zo goed de 3de premie afschaffen want een paardje met een 3de premie is dus niks meer dan een paard zonder premie dan. Dat is dan nog veel simpeler, de 3de premie heeft dan tenslotte toch geen nut meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:12

de meeste stamboeken hebben geen eens een 3e premie en dan komt een dergelijke hengst gewoon niet door de 2e of 3e bezichtiging heen (ook een goed systeem trouwens)
Geen of een 3e premie geeft IMO aan dat het dier toch iets heeft wat niet bij het fokdoel past. Waarom zou je er dan mee fokken?
Fokken = streven naar verbetering.
Zo snap ik ook niet dat (grote) fokkers standaard hun eigen hengst pakken. Ik kan me niet voorstellen dat als je een groep van, ik noem maar even, 10 merries hebt, en je hebt 1 hengst, dat die hengst bij alle merries passend is

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:13

Nee criminelen niet maar iedereen moet het zelf weten. IK persoonlijk heb het er niet voor over. Zo zie ik AMHA's verkocht worden voor duizenden euro, allemaal leuk en aardig maar IK heb het er niet voor over. Wat iedereen verder doet moeten ze zelf weten. En een hengst exclusief houden is natuurlijk aan de eigenaar. Zelf wil ik niet teveel merries per jaar dekken. Dit ligt natuurlijk aan de vraag. Het is niet dat ik het per se exclusief wil houden maar ik heb ze voor de sport en niet voor de dekdienst dus wil ik wel graag mijn plezier (en dat van de heren) voorop laten staan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:13

LADPR schreef:
Dan kan je dus net zo goed de 3de premie afschaffen want een paardje met een 3de premie is dus niks meer at is dan nog veel simpeler, de 3de premie heeft dan tenslotte toch geen nut meer.

Ik ben voor :j

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:14

Oke de stamboeken met de meerdere bezichtigingen dus.

Je was me net voor stef. Maar goed denk dat er een hele hoop dieren en vooral ook merries in het hulpstamboek ineens zouden belanden dan. Of het zou weer vanaf de nieuwe jaargangen moeten gaan gelden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:16

dergelijke wijzigingen zijn nooit met terugwerkende kracht (mocht zoiets er door komen dan he)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:16

Ik ben helemaal voor 2 of 3 bezichtigingen. Heb het bij het NAS gezien, mooi systeem. Maar hoe is dat te doen met 150 hengsten waarvan de helft of meer nieuwe jaargang?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:17

door al een voorselectie te maken in de zin van A register B register (voorbeeld) Alleen tja, daar gaat een paar jaar overheen voordat dat daadwerkelijk functioneerd, maar das ook logisch

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:20

Niet met terugwerkende kracht...gaat dat dan per direct in of vanaf nieuwe jaargang :o?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:21

over het algemeen is het zo, dat als zo'n wijziging bijv op de LV in november aangenomen wordt, dat er gekeken wordt hoe snel zoiets uitvoerbaar is (systemen zullen ook aangepast moeten etc, komt wel e.a. bij kijken) en vanaf dan wordt er een toekomstige datum gezet.
Zo was het ook met de 12.5 % regel

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:24

jolandje schreef:
Kaisa schreef:

daar heb je een punt, er is keus genoeg ;)

en daar ben ik het weer niet mee eens :+ de top onder de hengsten is maar heel klein