Veulen te vroeg bij de moeder weg!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:55

ElCid schreef:
inowa schreef:
veulen is dus met 2,5 maand gespeend,veeel te vroeg.

goed dat je nu weet waarom hij/zij niet at..ook mooi dat het weer beter gaat

ik speen mijn veulen met opzet op 3,5 maand...ook in overleg met dierenarts besloten natuurlijk..

3,5 maand is ook veel en veel te vroeg; ik vraag me af wat de reden daarvoor is en waarom de DA het daarmee eens is. Dan moet er toch wel iets heel erg mis zijn met de merrie, een andere reden kan ik nl. niet bedenken omdat je het veulen als volwassen paard vrijwel zeker gezondheids ( lees spijsverterings) problemen zal krijgen.

dat omdat het veulen een gevaar voor zichzelf werd,hij was enigste hengst tussen een groep merrie,s en vond zichzelf heel wat.
hij is overigens nog niet weg van zijn moeder hoor.
maar hij begon bepaald gedrag te vertonen die echt te gevaarlijk werd en heeft al diverse keren klappen mogen incasseren.
ik heb liever dan dat hij 2 weken eerder uit de groep weggaat naar zijn nieuwe eigenaar dan dat hij straks serieus gewond raakt.

daarbij is hij al zeer zelfstandig en goed ontwikkeld,eet goed hooi en brokken en dergelijken en drinkt bijna niet meer bij zijn moeder( constant toezicht,ook snachts en savonds laat als de buren buiten zitten kijken ze precies in de weide)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:45

Fijn dat het beter gaat met de kleine en dat ie goed eet...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:52

Hoe verzinnen sommige mensen dat toch, gewoon de merrie verkopen zonder het veulen van 2.5 maand oud ? Dat je dat als koper wilt, bah !

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:00

We kennen maar 1 kant van het verhaal, we weten niet wat de reden van spenen is geweest! Mijn vorige merrie heeft op 3 jarige leeftijd haar veulen gekregen (veel te vroeg ja, ik wist niet dat ze dragend was) en met 4 maanden was de merrie het zat, zowel geestelijk als lichamelijk, begon het veulen te verjagen, ze mocht niet meer drinken en heeft het veulen zelfs een rake klap verkocht..in zo'n geval moet je ook keuzes maken in belang van zowel de merrie als het veulen!

lisetteexx

Re: Veulen te vroeg bij de moeder weg!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:16

de rede wat wij te horen hebben gkregen is dat ze het niet meer kon betalen en dat ze eerst de merrie hebben verkocht en het veulen apart omdat de mensen het veulen niet erbij wilde hebben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:32

inowa schreef:
dat omdat het veulen een gevaar voor zichzelf werd,hij was enigste hengst tussen een groep merrie,s en vond zichzelf heel wat.
hij is overigens nog niet weg van zijn moeder hoor.
maar hij begon bepaald gedrag te vertonen die echt te gevaarlijk werd en heeft al diverse keren klappen mogen incasseren.
ik heb liever dan dat hij 2 weken eerder uit de groep weggaat naar zijn nieuwe eigenaar dan dat hij straks serieus gewond raakt.

daarbij is hij al zeer zelfstandig en goed ontwikkeld,eet goed hooi en brokken en dergelijken en drinkt bijna niet meer bij zijn moeder( constant toezicht,ook snachts en savonds laat als de buren buiten zitten kijken ze precies in de weide)

Ik ben benieuwd of pony's daar eerder in zijn dan paarden.
Mijn Welshveulen is ook zo'n brutaaltje, veel zelfstandiger en lastiger/brutaler tegen de merrie dan ik ooit bij de warmbloedveulens heb gezien. Hij heeft wel respect voor de hengst, dat wel, als hij daar langs de box moet stappen begint hij spontaan te kauwen := Hij drinkt nog wel bij zijn moeder maar eet ook volwaardig mee aan de veulenmix en hooi (resultaat: dik veulen) en hij is wel graag bij haar maar zij loopt snel weg bij hem als ze de kans krijgt. Ik denk dat het in de natuur ook al snel gedaan zou zijn met het samenlopen, en dat was ook rond de 3,5 maand. Ik ga ook binnenkort afspenen want de merrie is het duidelijk zat :j