[KG]Paarden met blauwe ogen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: [KG]Paarden met blauwe ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:37

Ik heb zelf al 18 jaar een cremello, heel soms vraag ik me idd af of hij balkjes die niet te veel contrast hebben t.o.v. de bakbodem wel kan zien. Hij walst er nog wel eens overheen alsof hij ze niet ziet. Maarrrrr mijn paard is ook behoorlijk uitgekookt én flegmatiek dus t kan ook luiigheid zijn.
Voor de rest kan hij prima zien, merk geen verschil met mijn andere paarden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:12

Ik meld me ook even hier! Ik werd even door iemand geattendeerd op het bestaan van dit topic!

Ik heb zelf een effen (bruin) gekleurde merrie met 2 blauwe ogen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover ik heb kunnen beoordelen, kan ze er prima mee zien en heeft het geen nadelige gevolgen voor haar.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:10

Bij cremello's kan het voorkomen dat ze slechter zien, met name in de felle zon of bij TL verlichting. Dat heeft te maken door een tekort aan pigment in het oog. Je ziet dat cremello's in fel zonlicht veel knipperen.

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:15

wat ik wel opmerk bij mijn pony met de blauwe ogen is dat hij veel meer last heeft van vliegen rond de oger en traan ogen dan al mijn ander pony's

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:23

__Jolien__ schreef:
wat ik wel opmerk bij mijn pony met de blauwe ogen is dat hij veel meer last heeft van vliegen rond de oger en traan ogen dan al mijn ander pony's

Hmmm die ervaring heb ik dan weer niet... Zij heeft niet meer of minder last, dan de andere beestjes...

Wel zie je haar wat vaker knipperen met haar ogen als het zonnetje flink schijnt. We hebben ook nog een cremello merrie, die staat zomers met een zwarte vliegenkap op. Dan geeft toch wat meer rust op de ogen...

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:36

jaa, dit doe ik ook, een kapje op voor de rust aan de ogen, maar ik merk het wel op als ik het af doe dat hij veel meer last heeft dan de andere, zijn ogen tranen ook veel meer als het zonnig is.
XX

Sparkle111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 15:01

stalmiracle schreef:
vind het trouwens ook gek gezegd, paarden met blauwe ogen bedoel dus geen maanogen.
blauwe ogen zijn maanogen.

Blauwe ogen zijn geen maanogen! Alle paarden met de dubbele verdunning hebben blauwe ogen en dit worden geen maanogen genoemd!

Ik zou het op prijs stellen dat mensen eerst echt weten waar ze het over hebben voordat ze hun mening geven! Ik vraag alleen naar mensen die ervaring hebben met paarden met blauwe ogen.

Als je een paard heb met 2 maanogen en die heeft dezelfde kenmerken is dit natuurlijk ook interessant om te weten!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:06

mag je mij uitleggen wat het verschil is want dat weet ik ook niet
ik heb verschillende paarden gehad met blauwe ogen, soms zelfs gedeeltelijk blauw , maar geen idee of dat dan blauwe ogen of maanogen zijn :?

Suelza

Re: [KG]Paarden met blauwe ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:38

Er zijn 3 verschillende soorten blauwe ogen:

* maanogen (lichte of lichtblauwe iris met een donkerbruine pupil)
* glasogen (gebroken witte of bleekblauwe iris met een blauwe pupil)
* blauwe ogen (donkerblauwe iris met donkerblauwe pupil, maar dit is bij paarden heel zeldzaam)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:21

Goh ik wist wel dat een maanoog iets anders is dan een blauw oog maar dat daar ook nog varianten in waren...

Waar valt dit dan onder? Vind t dan weer niet echt gebroken wit...

Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:39

Wat heeft mijn cremello dan voor kleur ogen?
Dat hij meer last heeft van de zon op zijn ogen klopt wel!
hij knijpt dan weer meer met z'n oogjes :)

Afbeelding

amyz: wat een mooie blauwe kleur! Zou niet weten welke kleur dat precies is.
Kan iemand voorbeelden geven van glasogen, maanogen en blauwe ogen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:57

blue zijn oog
Afbeelding

Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:14

De cremello heeft glasogen en vwb de gevoeligheid en het zicht van glasogen, dat wisselt... Het ene paard heeft er meer last van dan het andere paard... Ze hoeven er niet per definitie last van te hebben.

De andere 2 hebben 'gewoon' maanogen. Het vlekkerige, wat je in het oog van de pony van Amyz ziet, is iets wat heel normaal is bij maanogen...

Even kort door de bocht...

Glasogen -> cremello verdunning

Maanogen -> de overige varianten (met uitzondering van ' blauwe ogen' maar nogmaals, die variant schijnt uitzonderlijk te zijn).

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:18

Interessant topic en leuk om te vergelijken, want ik denk dat ik de meeste cremello's ken van heel Bokt :D .
Ik werk op een stal met heel veel cremello's, perlino's, etc.
Ik heb nog bij geen een van onze paarden echt gemerkt dat zij minder goed zouden zien. Wel veel paarden met lichte ogen gevoeliger voor licht heb ik het gevoel. De ene wat meer dan de andere, natuurlijk. Ook heb ik nog nooit gezien dat cremekleurige paarden echt sneller verbranden in de zon dan paarden met een donkere huid. Mijn eigen perlino stond voorheen bijna hele dagen buiten en tot ons geluk heeft hij nooit iets verbrand gehad. In tegenstelling tot mijn vos met bles, die wel eens ooit een beetje verbrande neus heeft gehad.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:37

Dat wist ik eigenlijk ook niet! O:) Wat heeft de mijne dan?

Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:20

Sjaad schreef:
Interessant topic en leuk om te vergelijken, want ik denk dat ik de meeste cremello's ken van heel Bokt :D .
Ik werk op een stal met heel veel cremello's, perlino's, etc.
Ik heb nog bij geen een van onze paarden echt gemerkt dat zij minder goed zouden zien. Wel veel paarden met lichte ogen gevoeliger voor licht heb ik het gevoel.

En toch 'schijnt' de gevoeligheid en het zicht van glasogen sterk uiteen te lopen. Dus er zijn gevallen bekend, waarbij er wel degelijk sprake is van gevoeligheid en/of waarbij het zicht uiteenloopt, maar dus ook gevallen waarbij dit niet zo is. Ik denk dat er gedegen onderzoek gedaan zou moeten worden, om dit procentueel te kunnen vaststellen. Ik durf zo niet te zeggen of er meer of minder paarden, danwel pony's zijn waar dit wel of niet voor geld. De ervaring hier zal wellicht iets ' verduidelijken' . Wij hebben ook een cremello en meer dan gevoeligheid voor fel zonlicht, is mij nog niet opgevallen. Maar ditzelfde geld overigens ook voor mijn andere merrie, die weer maanogen heeft. Dus in zijn algemeenheid lijkt het mij dat blauwe ogen 'an sich' gewoon wat gevoeliger zijn voor licht, door het ontbreken van pigment. Hetzij door een verdunning (cremello) hetzij door het ontbreken van pigment of een bepaald gen, zoals sabino, overo etc. (maanoog)... Maar ik heb te weinig kennis hiervan om er echt iets zinnigs over te zeggen, dus ik roep hier ook maar wat! Pin me er niet op vast. Maar er zijn genoeg echte kenners hier, zoals bijv. Peterina, die hier wellicht wel iets zinnigs over kunnen zeggen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:21

Paarde_bloem schreef:
Dat wist ik eigenlijk ook niet! O:) Wat heeft de mijne dan?

Afbeelding

Ook dit is een maanoog...

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:31

Afbeelding
Mijn vorige pony heeft ook 2 blauwe ogen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:44

Ik had een schaap met twee blauwe ogen, kon prima zien hoor!!!