Jaarling wel of niet castreren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Jaarling wel of niet castreren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:55

Ik weet niet exact hoe oud de jaarling van Monster-Tos is, ben wel benieuwd of het meevalt.

Monster_tos

Re: Jaarling wel of niet castreren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:58

Mijn jaarling is van 20 juni, dus nu 13 maand en een beetje.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:22

Eén van mijn merries is 3 cm gegroeid tussen 4 en 4,5 jaar.
Dat is niet volgens de regels dus! :+

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:02

Die tabel klopt niet helemaal gezien paarden door groeien tot 6/7 jaar, zeker de merrie's. Maar de laatste jaren is het zo weinig dat het bijna niet meer op valt.
Ik zou je hengstje gewoon zo lang mogelijk henst laten, dat is niet alleen lichamelijk beter maar ook geestelijk. De meeste hengsten die op erg jonge leeftijd gecastreerd worden blijven geestelijk op die leeftijd hangen, ik ben daar dus ook tegen.
Laat gecastreerde hengsten vind ik zowiezo ook mooier omdat ze in de breedte dan ook volgroeid zijn en je dus toch nog het hengstenuiterlijk behoud (iets manelijkheid mag er toch nog wel aan blijven zitten :D )
Het beste vind ik om een hengst pas te laten castreren nadat deze volledig uitgegroeid is, maar dan zou je hem inderdaad al die tijd in een hengsten/ruinen groep moeten houden en dat is niet altijd even makkelijk te vinden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:45

2 van mijn gefokte veulens zijn door hun eigenaars op 18 maand gecastreerd (de ene omdat hij bij zijn tweelingszus liep overigens ;))
1 van mijn gefokte veulens is nu met 4 jaar gecastreerd.

Ik zie persoonlijk weinig verschil. de 2 die jonger gecastreerd zijn, zijn vele malen sneller hersteld/genezen dat de 4jarige, hoewel dat ook vlot ging.

De 4jarige heeft misschien iets meer hengstennek en iets meer hengstuitstraling. Maar die is ook nog maar pas geruind, dus wie weet verdwijnt dat ook weer eens we een jaartje verder zijn.
Verder zijn ze alledrie uitgegroeid tot hun vermoedelijke stokmaat, zowel bij vroeg als laat castreren.