Geven jullie krachtvoer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Re: Geven jullie krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:15

De mijne krijgen momenteel geen brokjes bijgevoerd, van de winter wel wanneer ik merk dat ze dunner beginnen te worden :)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:24

Mijn 2 shetten krijgen elke avond een beedje brok.
Ze staan op een mooi weidje waar het gras goed groeit, ze eten er heel veel van maar worden er niet dikken van.
Waarschijnlijk is dat omdat er te weinig eiwitten in het gras zitten. Ze krijgen nu dus hooi, een klein beetje brok en het gras van hun weitje. Normaal zou een liksteen ook moeten helpan, want nu zie je Floor's ruggengraad en haar ribben, bij sammek zie je alleen haar ribben

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:26

Onze minipaarden (merrie met veulen) lopen 24/7 buiten en krijgen hun merriebrok en veulenbrok.
Elk een klein kwartje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:16

Ja, na het rijden mennen een halfje totaalmeusli.
En de merries krijgen een kwartje merriebrok.

Priincessz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:32

mijn vriendin geeft het wel aan der paard.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:37

Onze shet krijgt speciaal (kracht) voer, omdat ze een slecht gebit heeft en niet veel hooi kan eten.
Dit geven we alleen in de winter, in de zomer staat ze op het land en daar heeft ze meer dan genoeg aan.
Ze krijgt 's avonds een pluk hooi erbij en dat is echt voldoende.

In de winter krijgt ze dus dat voer met een beetje muesli/structuurmix erdoor, en ook hooi (3/4 x per dag).
Ze krijgt meestal Herbasan.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:46

Sommige van jullie voeren brok bij, maar wat voor brok (en welk merk)? Mijn shets staan 24/7 op een schrale wei en mijn oudje van 24 heeft hier niet genoeg aan. Ik ga hooi bij voeren en wil haar ook wat brok bij voeren omdat ze al wat ouder is maar ik weet nog niet wat. Ze wordt 2x per week gereden en 2x mag ze mee wandelen. Iemand tips?

Die andere is nog steeds aardig gevuld terwijl ze al op schraal land staat dus die heeft wel genoeg aan gras/hooi.

TS, ik zou beginnen met voldoende/onbeperkt hooi en als je merkt dat ze daar niet genoeg aan hebben kan je altijd bijvoeren :)

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 08:52

Woplala schreef:
Sommige van jullie voeren brok bij, maar wat voor brok (en welk merk)? Mijn shets staan 24/7 op een schrale wei en mijn oudje van 24 heeft hier niet genoeg aan. Ik ga hooi bij voeren en wil haar ook wat brok bij voeren omdat ze al wat ouder is maar ik weet nog niet wat. Ze wordt 2x per week gereden en 2x mag ze mee wandelen. Iemand tips?

Die andere is nog steeds aardig gevuld terwijl ze al op schraal land staat dus die heeft wel genoeg aan gras/hooi.

TS, ik zou beginnen met voldoende/onbeperkt hooi en als je merkt dat ze daar niet genoeg aan hebben kan je altijd bijvoeren :)

Misschien kan je, je oudje slobber bij voeren? of brokken die speciaal zijn gemaakt voor oudere paarden ( bijv. Pavo HerbaSan)
Woblala misschien heb je wat aan deze link: http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... oude-paard

Mijn shetlanders krijgen nu hooi/gras en een beetje opfokbrok omdat ze beide net 1 jaar zijn.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:06

Mijn Shet krijgt 2x per dag een plak hooi (staan met z'n 3en en in totaal dus 1 plak).
Staat 24/7 op de wei, is nu redelijk schraal aan het worden maar nog wel genoeg te eten voor ze. Als ze weer op de paddocks gaan krijgen ze meer hooi.

Verder krijgt hij na het werken een kwart muesli/biks (gemengd meestal).
Hij loopt zo'n 5 dagen per week (3x onder het zadel en de andere 2 dagen afwisselend mennen/longeren/vrijspringen etc). :)

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:47

Die van mij krijgt in de winter voldoende hooi en ongeveer 1/3 schep bijvoer. Hij krijgt Nature's best van pavo
http://www.pavo.nl/producten/pavo+nature%27s+best/3
Puur voor de aanvulling.
Verder veel groentes en appels.
In de zomer staan ze overdag meestal op het land. Ze krijgen verder dan nog wel hooi bijgevoerd, en alleen na het werk wat Nature's best.
Vroeger kreeg hij wel bix, maar zodra hij dan ook maar 1 a 2 dagen stilstond werd hij vrij druk, dus dat was het ook niet.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:57

sjeemig, die van mij krijgen wel veel voer vergeleken met jullie
mijn grote shet:
gewoon biks
(relax) musli
(kruiden) musli, voor goede darmflora
(lijnzaad) brok voor zn buikje
mais, vanwege het probleem met zijn gewicht
en verder veel lekkernijen zoals appeltje, wortels, gedroogt broodje. en zat hooi

mn kleintje:
kleinbeetje bix
lijnzaadbrok
musli
(kruiden) musli voor beter kauwen (nu aan het uitproberen
heel klein beetje mais
en slobber omdat ze dat lekker makkelijk kan eten
en ook oneindig hooi

wees niet bang, mn mini is goed op gewicht, en de grote is iets onder gewicht. dus denk niet dat ik ze vetmest, ze zijn gewoon allebij nogal hyper, en ze doen ook zat.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:12

Mijn twee jaarling shetlander krijgen nu 's ochtends & 's avonds een klein beetje pavo podo grow ( de ene pony is bijna 1,5 en de ander bijna 1 jaar oud) en een worteltje. Overdag hooi/gras dat hangt er vanaf hoelang ze op het weiland lopen.

Bellabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:16

nee, alleen gras in de zomer en hooi in de winter en vitamine erbij.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 03:30

Ik heb 2 mini`s,een ruintje van ongeveer 8/9 jaar en een jaarling merrie.
De jaarling is even niet zo lekker geweest(spuitpoep en koliekerig) en is dus aardig afgevallen in korte tijd.
Gaat nu weer prima,maar is dus wel wat schraal geworden(mag dus wat dikker worden en heeft nu onbeperkt hooi,en tussendoor wat grazen,en krijgt sinds 2 dagen weer eens wat extra in de vorm van worteltje,appeltje of gedroogde boterham).
Mijn ruintje word al dik als hij aan eten ruikt......die krijgt dus paar keer per dag hooi,wat stro als buikvulling,en af en toe even op het gras.
Als ik die zou geven wat ik hier voorbij zie komen aan muesli,bix etc....Tref ik hem binnen een maand hoefbevangen aan,of moet hem al rollend van zn plaats zien te krijgen. :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 03:38

Mijn mini staat overdag op de wei, en snachts op stal. Krijgt dus gras en hooi. Af en toe krijgt hij een handje muesli/biks maar verder niets. Hij doet het prima zo :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:48

Lissy, mama van een hengst veulen krijgt 1 keer per dag een flinke hand muesli zonder haver van havens en haar zoontje James krijgt een klein handje muesli en verder 2 keer per dag wat hooi en ze staan nu nog in de wei, als ze straks niet meer de wei in kunnen krijgen ze 3 keer per dag hooi.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:26

kwart bix ze word 2 keer per dag gevoerd

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:31

mijn 2 jarige krijgt niets, de jaarling ga ik vanaf volgende maand toch een aantal keer per week bijvoeren om haar iets op te trekken, ze staat me iets te schraal.

urnaque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:18

Trennie schreef:
Ik baalde wel:
Mijn shet stond 24/7 buiten, maar heeft de afgelopen winter toch tekort gehad, zo bleek...
Hij kreeg hooi, pavokoek en muesli.
In het voorjaar heb ik hem extra vitamines gegeven in de vorm van een spuit met doses door het voer.
Hij kwam erg moeilijk door zijn vacht heen en ik vond hem toch wat te mager.
Het voeren deed ik niet zelf en ik ben bang dat het hooi ook niet echt voedzaam is geweest.

Nu heb ik hem sinds 2 mnd op een andere stal en voer hem nu 2 x daags wel zelf.
Hij krijgt een hand muesli, een half pavokoek, lepel lijnzaad gekookt en heel goed hooi per dag.
Verder voor de lekker nog wortel, een oud broodje en wat groente of fruit.
Bijv bramen, pruimen, banaan, meloen, spinazie, witlof of andijvie.

Voor het goed door de rui komen krijgt hij dagelijks vitamine B-complex.
Gwoon een potje van de Aldi waarvan hij 3 tabletten op een dag krijgt.
Dit op aanraden van de VA.
Hij is nu iets vol, maar zeker nog niet te dik.
En hij ziet er eindelijk gezond en fit uit. :D

gewoon een potje van de Aldi, wat bedoel je daarmee?

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:23

mijne krijgt elke ochtend en avond ongeveer 1/4 (veulen/pony)brok, (hij is 1.5)
en 3 keer per dag wat hooi/kuil omdat hij nu even binnen staan.
en vaak krijgen savond alle paarden nog een paar wortels.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:47

mijn shetlander longeer ik elke dag en krijgt genoeg beweging, dus hij krijgt daarom ook en halve schap musli per dag en hij staat dag en nacht op het weiland, en hij is mooi op gewicht nu.

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:53

Mijn shet was van de zomer bevangen geraakt, gelukkig was ik er vroeg bij. Hij krijgt alleen hooi en omdat hij nu regelmatig hard werkt ( hij loopt voor de kar en wordt gelongeerd..) krijgt hij nu 4 handjes muesli. Die handjes variëren wel in de hoeveelheid werk wat hij gedaan heeft..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:08

urnaque schreef:
Trennie schreef:
Ik baalde wel:
Mijn shet stond 24/7 buiten, maar heeft de afgelopen winter toch tekort gehad, zo bleek...
Hij kreeg hooi, pavokoek en muesli.
In het voorjaar heb ik hem extra vitamines gegeven in de vorm van een spuit met doses door het voer.
Hij kwam erg moeilijk door zijn vacht heen en ik vond hem toch wat te mager.
Het voeren deed ik niet zelf en ik ben bang dat het hooi ook niet echt voedzaam is geweest.

Nu heb ik hem sinds 2 mnd op een andere stal en voer hem nu 2 x daags wel zelf.
Hij krijgt een hand muesli, een half pavokoek, lepel lijnzaad gekookt en heel goed hooi per dag.
Verder voor de lekker nog wortel, een oud broodje en wat groente of fruit.
Bijv bramen, pruimen, banaan, meloen, spinazie, witlof of andijvie.

Voor het goed door de rui komen krijgt hij dagelijks vitamine B-complex.
Gwoon een potje van de Aldi waarvan hij 3 tabletten op een dag krijgt.
Dit op aanraden van de VA.
Hij is nu iets vol, maar zeker nog niet te dik.
En hij ziet er eindelijk gezond en fit uit. :D

gewoon een potje van de Aldi, wat bedoel je daarmee?

Ik bedoelde vitamine B van de Aldi.
Ik heb daar een pot gekocht die in principe voor mensen verkocht wordt.
Dat scheelt nogal in kosten tov vitaminepreparaten die voor dieren verkocht worden.
Maar vitamine B is vitamine B, of het nou voor mensen of dieren is, aldus mn VA.
Vandaar...

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:43

Mijn shetlander krijgt 2x per dag een kwart perfomix en na het werken een kwart perfomix, granenmix een handje en een handje brok en meestal nog een appel,wortel etc :)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:33

Alleen als ze heel intersief heeft gewerkt heeft ze wel 2 handjes verdient. brok. zo af en toe in plaats van brokjes een stukje van summervit.