Merrie negeerd veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vannah

Re: Merrie negeerd veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:49

hoe gaat het nu met moeder en kind??

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:21

armanike schreef:
tjeh molenweides, daar kunnen we nog pagina's over vol discutieren, en ik weet dat het een gigantisch risico was. Maar zoals ik al zei wist ik dit niet dus heb er niet voor gekozen. Ze is overingens helemaal zelf bevallen, er is niemand bij geweest helaas deed mijn birth alarm het niet.

Ik ben wel bang dat doordat het veulen zo weinig drink de melk productie helemaal gaat stoppen, ik keek toenstraks en moet zeggen de uier zag er niet zo heel vol uit. Ik heb er een paar keer aan getrokken kwam niks uit. Daarna mocht het veulentje drinken als ik erbij stond en zij kreeg wel melk eruit. De melk is wel heel erg wit dus niet water achtig.

Staan ze bij je aan huis? Je bent er namelijk niet 24/7 bij. Dus t aantal keren dat veulen drinkt zie je ook niet. Als een veulen net geboren is tot ongeveer 2 weken drinken ze heel vaak. Hun maagje is nog erg klein en kunnen dus niet veel melk in 1 keer verwerken. Als veulen ouder wordt, drinkt ze veel minder vaak maar wel veel meer in 1 keer. T veulen ziet er prima uit, dus ze krijgt genoeg. Als je zelf aan t uier zit is t normaal dat je er niks uit krijgt, niet iedere merrie laat haar melk zo maar schieten voor iets anders dan haar veulen. T veulen stimuleerd ook eerst t uier dmv er met de neus tegen aan te stoten das heel normaal. Er komt dan een stofje (oxytocine) in de hersenen van je merrie vrij dat er voor zorgt dat ze de melk laat schieten. Ook wil t niks zeggen dat ze op t oog weinig uier heeft. T veulen drinkt t elke keer goed leeg dus als je merrie je veulen niet zou laten drinken dan zou t uier heel groot en gespannen zijn. Maar dat merk je wel zodra je met een maand of 5 t veulen gaat spenen. Kun je nog van schrikken hoe groot t uier dan wordt. Mijn merrie leek ook weinig uier te hebben, tot ze gespeend werd... t leek wel een koe zo groot. T veulen zag er ook altijd prima uit, die hield t dus goed bij... t veulen zorgde er voor dat t uier geen kans had om gespannen te worden, dat tankte zij wel leeg voordat t zo ver was :+

En dat ze niet continu bij elkaar staan is ook normaal, als t veulen ouder wordt, wordt t zelfstandiger en de merrie durft dan ook steeds verder van t veulen af te gaan weiden. Veel merries laten de 1e 2 weken maar moeilijk iemand bij hun veulen, zijn dan erg beschermend. Maar na een paar weken hebben ze er al veel minder moeite mee.

Niet te veel gaan zitten kijken of t veulen wel drinkt, miss laat je merrie t veulen dan juist niet drinken, omdat ze niet van pottekijkers gedient is. (bedoel ik niet verkeerd, maar ze hebben hun rust en privacy wel nodig).
En dat ze t in t begin niet toe laat, is ook een beetje om t veulen op zijn plaats te zetten, zo van nu ff niet kerel. En dat happen in de beentjes vh veulen ziet er miss lomp uit, maar ze bijten echt niet door. Is ook een vorm van corrigeren door de merrie.

Anders zou t zijn als je merrie met de oren plat in de nek achter je veulen aan gaat jagen en echt gericht (hard) slaat, en je veulen echt wonden krijgt vh bijten, maar daar is op de foto's helemaal niks van te zien.
Je veulen ziet er ged uit op de foto, dat kan ie op 6 weken leeftijd echt niet van alleen gras doen!

Is dit je 1e veulen?

Uierontsteking kun je herkennen aan een scheef uier, 1 helft is dan veel groter als de andere helft. Vaak ook warm en erg hard. Als ze t toe zou laten dan kun je er ook stropjes/prut, waterige vloeistof ( niet helder maar vaak een vieze kleur, groen/geel/bruin) uitmelken, let op dit is erg pijnlijk! Wat je uitmelkt kan stinken, maar hoeft niet.De merrie hoeft niet ziek te zijn, maar koorts en gebrek aan eetlust kan wel. Ook kunnen ze kreupel gaan lopen omdat de pijnlijke helft vh uier langs haar been schuurt, om dit te ontlasten gaan ze achter niet meer regelmatig lopen. Bij verdenking van uierontstekeking altijd je DA bellen.

Nu gewoon proberen je niet te druk te maken, zien er allebei prima uit!
Veel plezier met je veulen en je merrie!

Eilinora

Re: Merrie negeerd veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:09

het komt wel vaker voor dat een merrie bij haar eerste veulen wat anders reageerd.
ze moeten het nog allemaal leren.

mijn merrie,s kregen vorig jaar hun eerste veulen,de ene plakte echt heel erg aan haar veulen en raakte in paniek zodra ze het niet meer zag.
de ander liet haar veulen heel erg vrij,hield het wel in de gaten...

hoe oud is je veulen nu?
kan ook zijn dat je merrie het veulen nu ook wat vrijer laat.
dat is ook normaal.

dat bijten in de benen van het veulen betekent gewoon dat je een erg lomp veulen hebt,veulens hebben namelijk al vrij snel tanden en soms willen ze net wat te hard bijten in de spenen.
dat doet zeer en merrie waarschuwd door middel van een klein hapje richting de achterbenen

ik zou me niet teveel zorgen maken.
zolang het veulen mag drinken en je merrie het veulen niet half doodslaat om het maar zo te zeggen dan is er vrij weinig aan de hand.