Vanaf wanneer mag shetlander veulen bij moeder weg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:25

rowo schreef:
Calanddra schreef:
twee veulens vind ik persoonlijk geen goed idee nee, ze hebben dan geen ouder paard om zich heen die ze kan opvoeden. Kortom, gewoon twee volwassen paardjes nemen :) kun je ook veel meer mee doen. Veulentjes moeten veulentjes kunnen zijn, daar kun je niet elke dag wat mee doen. Wel leren voetjes op tillen, meelopen aan het halster, je kunt buiten wandelen. Maar ook dit allemaal niet te vaak, daar zijn ze te jong voor.

Dat is natuurlijk onzin. Hoe denk je dat het in de opfok gaat dan? Daar staan de veulens t/m hun 3e jaar ongeveer alleen maar met leeftijdsgenoten en daar loopt geen oudere bij hoor.

Maar voor de rest ga ik ook met je mee. Met volwassen shetlanders kun je gewoon meer. Die kun je poetsen, wandelen evt rijden etc. Veulens zijn daar niet geschikt voor en daarnaast snappen veel dingen nog niet.

Ligt eraan wat voor opfok. Er zijn er ook genoeg waar ze enkel het eerste jaar en eventueel het tweede jaar met enkel leeftijdsgenootjes staan. Daarna komen ze ook bij volwassenpaarden te staan. Ligt er maar aan wat je voorkeur is, ik zou persoonlijk zelf niet kiezen voor een opfok waar een veulen 3 jaar lang enkel met leeftijdsgenootjes staat :)

shetlander44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:47

Bedankt voor de reactie's
Mijn dierenarts heeft ook shetlanders.
Daar ga ik snel even kijken
Hij geeft me ook goed advies.

:D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:24

Calanddra, opfok tussen alleen leeftijdsgenoten is alweer achterhaald wat betreft meest ideale situatie. Ik ben pasgeleden bij cursus geweest, waar nadrukkelijk verteld werd dat gemengde groep erg belangrijk is. Ook is wetenschappelijk aangetoond dat die paarden later de meest fijne paarden worden in omgang. Mooiste is dus minimaal 1 volwassen paard met 2 veulens dat ze ook nog met elkaar kunnen spelen. Helaas is dit in praktijk vaak niet haalbaar en moet je daarin andere keuzes maken.

Calanddra

Re: Vanaf wanneer mag shetlander veulen bij moeder weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:26

Ben het helemaal met je eens :) dat dat dus de beste optie is.

In het geval van ts zal zijn twee veulens dus slim idee. Ze kan beter voor twee volwassen pony's kiezen :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:38

Toch hoor ik vaak best positieve verhalen hoor van 2 veulens bij elkaar. Het zal ook wel niet zo zwart-wit zijn.
Ik heb ook 1 volwassen en 2 jarige bij elkaar lopen (toen 1 jaar). Ze spelen ook met elkaar. Maar de jongste wordt wel goed opgevoed en gecorrigeerd door mijn 11 jarige paard. Ik had er natuurlijk ook nog liever een veulen bij gehad, maar ik heb niet gevoel dat het nu mis gaat. Ze zijn allebeide ontzettend tevreden en plezierig in de omgang :-)
Mijn 2 jarige heeft wel lang bij de moeder gelopen, tot wel 8 maanden in een grote kudde. Daar heeft hij ook al goede start gemaakt. Meest belangrijkste is natuurlijk een maatje, TS begon te vragen over 1 veulentje, dat in in mijn ogen echt niet goed voor de ontwikkeling.

BeroemdeWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:26

Ik vind het erg leuk dat je moeder en dochter samen in één koop wilt overnemen.
Dan blijven ze gezellig bij elkaar :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:32

BeroemdeWolf schreef:
Ik vind het erg leuk dat je moeder en dochter samen in één koop wilt overnemen.
Dan blijven ze gezellig bij elkaar :)

Probleem is dat je ze dan alsnog enkele maanden moet scheiden en dat je dan 2 paarden hebt die alleen staan.
Persoonlijk zou ik voor twee volwassen dieren gaan...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:27

Dit topic is bijna een jaar oud en TS zal de keuze wsl al gemaakt hebben inmiddels, meedenken is dan niet meer nodig. Hier daarom een slotje.