[TI] Tinkers zonder sokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Tinkers zonder sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:26

Das wel een luxere tinker volgens mij, niet? Maar idd, in en in zonde..

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:40

tja vind als je de sokken van een tinker gaat eraf halen
dan moe je maar voor een ander ras gaan

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:54

Hier op de wedstrijden kom ik ook wel eens een tinker tegen met geschoren benen. Vind het er echt verschrikkelijk uitzien... Hele dikke opgezette benen en helemaal grijs van het stof. Nee doe mij maar een tinker met een lekker bos haar om zijn benen!

En zoals het al eerder is gezegd, zou ik voor een ander ras gaan.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:58

Heb z'n sokken eraf moeten halen vanwege mok, en ik stond er gewoon bij te janken! Ik vind het echt geen smoel, hij had prachtige volle sokken, nu vind ik z'n benen echt van die stokjes... |o Als je nou geen sokken wil, koop dan gewoon geen tinker :7 . Bedenk wel dat als je ze echt kort wilt houden dat je een keer per twee weken moet scheren. Lijkt me niet gezond en ook niet leuk :n .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:03

En dan ook nog durven te zeggen dat je ze scheert omdat 'die sokken anders zo veel werk zijn' :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:22

Hier een voorbeeld van een Tinker met weing sokken.

Afbeelding

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:52

Ik moet eerlijk zeggen dat een tinker zonder sokken inderdaad geen tinker is.
Ik moet mij helaas wel schuldig maken aan het afscheren van sokken bij de tinker waar ik ooit wedstrijden mee heb gereden.
Ik reed 4 tal met hem en was de enige pony met sokken. Kreeg zo vaak vernitigend commentaar dat ik zo gek ben geweest om ze inderdaat te scheren. Maar met goed resultaat! Ik was eerst ook bang dat het geen gezicht zou zijn, maar omdat het een hele slankje en smalle tinker was ( vermoedelijk een kruising met een hunter), was het net een bonte warmbloed die je zag. het was allemaal wel in proporties.
Maar als het een 100% tinker zou zijn, dus was grof en vol, dan zou ik het ook niet gedaan hebben, want dat vind ik er ook absoluut niet mooi uitzien...

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:15

zonder sokken is het net of ze van die klompvoetjes hebben

Robinkolster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:15

Ik heb een Tinker x Haf met héél weinig sok. Foto's zie profiel. Maar ik wou dat ze ze wel had :)

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:57

kick1972 schreef:
zonder sokken is het net of ze van die klompvoetjes hebben

dat ben ik inderdaad met je eens. Alsof ze gebouwd zijn om de sokken. bij een "zuivere" tinker inderdaad.
Bij mijn tinker was dat dus niet het geval.

Is het toegestaan om een foto te plaatsen van een paard wat niet meer van jou is?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:02

Als het jouw paard was en jouw foto is, zie ik geen probleem....?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:33

Paarden hebben geen portretrecht, dus je mag die foto's plaatsen, behalve als er mensen bij op staan waarvan je geen toestemming hebt ;)

@Corinne, zoals die van jou vind ik eigenlijk wel mooi!
Dus als ik later een tinker wil, dan toch maar voor een kruising gaan ;)
(al vind ik die snorretjes bij tinkers wel helemaal geweldig)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:49

nou bij anouk zijn ze er nu afgeknipt om de mok te behandelen , maar kon echt wel janken, ziet er ook echt raar uit nu!
Laatst bijgewerkt door puur op 27-07-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:57

Diva heeft alleen in de winter sokken, nu heeft ze helemaal NIETS!! :(
Is mij niet helemaal duidelijk of ze de sokken eraf eet(nooit gezien) of dat ze er gewoon niet zijn in de zomer.
Vind het heel erg jammer, een tinker zonder sokken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:27

Als je de sokken vaak scheert loop je het risico's op hotspots. Dat kom je ook veel tegen bij honden die geschoren worden. De haren groeien snel weer aan maar kunnen dan ook ingroeien. Resultaat is veel ellende en dan ook nog eens op een hele belangrijke plek: de benen van je paard.
Het scheren van tinkersokken zou bij mij alleen bespreekbaar zijn bij medische noodzaak.
Qua werk merk ik er niet veel van. Toevallig vandaag alles gewassen met Neocidol, maar dat is dan 1 keer zoveel tijd dat dat nodig is. Verder zijn de sokken juist perfecte bescherming tegen blubber, nattigheid, etc.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:02

Nuage schreef:
Als je de sokken vaak scheert loop je het risico's op hotspots. Dat kom je ook veel tegen bij honden die geschoren worden. De haren groeien snel weer aan maar kunnen dan ook ingroeien. Resultaat is veel ellende en dan ook nog eens op een hele belangrijke plek: de benen van je paard

Wat zijn hotspots?
Heb er nog nooit van gehoord...

Ik vind ook dat sokken bij tinkers horen, maar begrijp je idee van denken wel TS. Bij mijn haffie gaan de sokken er ook altijd af! Ik weet niet eens hoe hij eruit ziet met sokken en we kennen elkaar al 1,5 jaar :+

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:41

Chanel_ schreef:
rommulus schreef:
er was wel een bokker die een tink had gekocht en ze had afgeschoren omdat ze ze niet mooi vond
is alleen te lang geleden om nog te herinneren waar het stond en wie het was

Volgensmij bedoel je bokker FireAndIce.

Ik vind het ook echt geen gezicht een tinker zonder sokken :=
Het hoort gewoon bij ze de sokken

heb ooit eens ergens gelezen dat dat ook voor een medische reden was.
Mits ik me niet vergis.

Maar vind een tinker zonder sokken ook niet uitzien.
En zal ze er alleen afhalen als t echt niet anders kan.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:45

Wilgje2003 schreef:
tja vind als je de sokken van een tinker gaat eraf halen
dan moe je maar voor een ander ras gaan

Wat een onzin zeg, sommige mensen zoeken niet naar een ras maar naar karakter, en een sok meer of minder maakt dan ook niet uit.
Sokken zijn trouwens niet overal even handig voor. Ik vind ze mooi, en zou ze er niet afhalen, er zijn nou eenmaal mensen die daar anders over denken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:47

Als je voor karakter gaat en niet voor looks dan moet je die sokken maar voor lief nemen..

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:49

8nnemiek schreef:
Als je voor karakter gaat en niet voor looks dan moet je die sokken maar voor lief nemen..

Zoals ik al zei, kunnen die sokken gewoon in de weg zitten, of andere redenen dat je de sokken liever korter houdt.
Wat zijn de tinkerliefhebbers snel op de teentjes getrapt als het over sokken knippen gaat..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:55

Sokken zitten niet in de weg. Sokken hebben namelijk een functie. Dat is niet alleen voor de looks.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:57

En waarom hebben tinkers zo veel sok en andere paarden niet? Hebben die daar minder snel last van of wat? Ik ben namelijk niet thuis in de tinkers, weet alleen dat een vriendin van mij het deed omdat ze anders zijn peeskapjes en bescherming niet omkreeg met de wedstrijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:07

Volgens mij staat het eerder in het topic al ergens uitgelegd :)
Tinkers (en een aantal andere koudbloeden) zijn gefokt in natte, regenachtige gebieden, zoals Ierland. De sokken zijn eraan gekomen om het regenwater af te voeren en modder af te stoten, zodat de benen en koten van de paarden schoon en droog bleven, waardoor ze dus minder snel beenproblemen zoals mok en schimmel kregen.
De mok bij tinkers komt meestal van binnenuit. Omdat die rassen gewend zijn om heel sober te leven, van lang droog gras en hooi, kunnen ze heel slecht tegen suikers. En teveel van die suikers, bijvoorbeeld door het jonge nederlandse gras en het suikerrijke voer, krijgen ze uitslag aan hun benen (vanwege het lymfesysteem dat al die afvalstoffen niet kan verwerken) en die uitslag gaat jeuken, paard krab het open of het worden vanzelf wondjes, en het wordt mok.

Peeskappen zijn normaal gesproken niet nodig bij tinkers, die zijn van zichzelf wat rustiger en voorzichtiger en lopen niet zo megaruim (hooguit bij cross of hoge hindernissen), zo'n bescherming gaat juist jeuken boven die dikke sokken. En omdat de haren daar zo stug en dik kan het flink gaan prikken als je ze gaat scheren :j

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:16

Kheb een tinkerkruising met weinig sok
Afbeelding
Afbeelding

Zou als ik jou was ook voor een kruising gaan als je de sokken niets vind, die hebben sowieso vaak weinig sokken namelijk. Het lijkt me erg veel werk om iedere x de sokken af te scheren en ook niet mooi bij de bouw van een echte tinker..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:07

Bunga schreef:
Sokken zijn trouwens niet overal even handig voor. Ik vind ze mooi, en zou ze er niet afhalen, er zijn nou eenmaal mensen die daar anders over denken.

ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt en het is nu puur interesse, maar kun jij een reden verzinnen dat sokken onhandig zijn afgezien van peeskappen (die er overigens ook in tinkermaatje te krijgen zijn) ??
ik kan namelijk niets zo 123 bedenken ;)