Dierenartskosten in de fokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celano

Re: Dierenartskosten in de fokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:51

Het kan per sprong wisselen in hoeveelheid en 'dikte'.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:20

Celano geeft al het goede antwoord. :)
Bovendien kan het ook per jaar verschillen, het ene jaar doorgaans een goede kwaliteit en het andere jaar doorgaans een slechte kwaliteit.
Ook de gesteldheid van de hengst heeft veel invloed, want 1 dagje lichte koorts kan al leiden tot 6 weken onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:20

Wij hebben net vorige week € 115,00 betaald voor 1 seizoen merriebegeleiding. Is ze toch al zo'n 3x voor gescand. In augustus september gaan we weer voor de laatste scan. Dit was een DA die alles deed op dat station.
We hebben ook al eens een merrie laten dekken hier bij ons in de buurt met een hengst elders uit het land. Er mankeerde volgens de DA van alles aan de merrie en we kregen dus ook een gepeperde rekening. Als ze niet met hun eigen hengst aan je kunnen verdienen pakken ze je wel met de vee-artskosten. Je bent immers toch niet bij de behandelingen en er is niks te bewijzen. Voor ons geen hengst meer van een ander station. We brengen de merrie daar waar de hengst ook staat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:58

hoe kom je aan drie keer scannen? ook al pakken ze in 1 inseminatie, kom ik toch al op minimaal, 1 x scannen op rijp ei, 1 x of ei weg is, 1 x met 30 dagen en 1 laatste x voor de evt gustverklaring voor 1 sept

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:00

ik breng mijn merrie niet weg als het echt niet hoeft, daar staan ze mij teveel in een klein hok, nergens worden ze beter drachtig dan thuis, met rust, gras in de buik en zon op de buik.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:29

Hoe ik kom aan 3x scannen?? Wat je zegt , op een rijp ei. Dan met 18 dagen en vervolgens nog een keer met 30 dagen. En dan de laatste keer in september voor de gustverklaring.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:36

je scant niet of het ei ook daadwerklijk weg is?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:43

ceasario schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Maar ik vind het niet terrecht om daar dan moeilijk over te doen. Dat weet je op het moment dat je er voor kiest om te gaan fokken. Dat kost nou eenmaal geld en als je pech hebt kost het veel geld waar je uiteindelijk niets voor terug krijgt. Risico van het vak vind ik.
.

Het heeft meestal met de onkunde van de eigenaar van doen...
Een gezonde merrie geeft aan of ze bevrucht wil worden...
Alle twijfelaars hadden zichzelf nooit laten vermeerderen...en dat is een natuurlijke wetmatigheid...
Bij die laatste zijn dat de "slachtoffers" voor een gepeperde DA-rekening. :(:)

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, vorig jaar was mijn merrie door meerdere mensen (2 x DA + DA vd hengstenhouder en DA Utrecht) min of meer onvruchtbaar verklaard. Ze kreeg geen groot ei. Ze is ook geschouwd en sloeg dan niet af, de ruinen bij haar in het land waren echt niet veilig als ze hengstig was, ze liep bij allemaal te sloeren
Dit jaar is ze geïnsemineerd op een eitje van 2,5 cm (heb bij de HH aangegeven dat er het vermoeden bestond dat ze op een klein ei ovuleerde). Iets wat echt niet gewoon is en dit heeft wel gepakt. Je moet daar in zo'n geval ook maar net op komen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:53

Wij hebben dit jaar ook flink bespaard op de DA-kosten door een ruin met aardig wat hengstenkuren naar huis te halen. De merries lieten hierdoor zeer duidelijk zien wanneer ze hengstig waren en zaten ook gelijk in een mooie regelmatige cyclus. Als je goed naar je merries kijkt en ze dus ook goed kent zie je wanneer ze geïnsemineerd kunnen worden.
De meeste merries worden te onnatuurlijk gehouden en kennen geen hengst meer. Hou zelf een hengst of "hengstige" ruin en op stal en je zal eens zien hoe de dames veranderen!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:41

Ik ga ervan uit dat ook wordt gescand of het rijpe eitje heeft los gelaten. Maar daar ben je zelf niet bij. Ik denk zelfs dat er wel vaker wordt gescand of het weg is.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:44

Ik ben niet veel kwijt geweest.
Merrie is iets van 9 dagen bij de hengst geweest en was met verblijf en dekkosten 310 euro kwijt.
Ze is gratis opgehaald en weer naar huis gebracht.
Merrie is nu een keer gescant a 70 euro en wordt maandag nog een keer gescant a 70 euro.
Ben dan dus 450,- kwijt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:48

horsii schreef:
Ik ben niet veel kwijt geweest.
Merrie is iets van 9 dagen bij de hengst geweest en was met verblijf en dekkosten 310 euro kwijt.
Ze is gratis opgehaald en weer naar huis gebracht.
Merrie is nu een keer gescant a 70 euro en wordt maandag nog een keer gescant a 70 euro.
Ben dan dus 450,- kwijt.

daar zit het dekgeld bij in?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:51

Ja haflinger, dus goedkoop in vergelijking met de kwpn'ers enzo.
Dekgeld was 250,-
Verblijf: 60,-
scan: 70,-
En dan maandag weer een scan.
Merrie is natuurlijk gedekt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:53

flyfly schreef:
Ik ga ervan uit dat ook wordt gescand of het rijpe eitje heeft los gelaten. Maar daar ben je zelf niet bij. Ik denk zelfs dat er wel vaker wordt gescand of het weg is.

mijne worden thuis in de wei geinsemineerd, dus ga wel scannen of ei weg is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:54

ik 70 voor een scan wel veel.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:57

Ik heb dit jaar een merrie thuis gedekt bij mijn eigen hengst. Die is ook maar twee keer gescand. Een keer op 17 dagen (i.v.m. evt. tweelingdracht) en een keer op zes weken. Zag er goed uit dus dat zie ik wel volgend jaar.
De ander is op zeven dagen na veulenen gescand, maar was ei al af. Volgende cyclus drie keer geinsemineerd en niet drachtig (idd, da begon al over Chorolon spuiten enz, heb boot mooi af gehouden, moet al dat gespuit niet als het niet nodig is). Vervolgens is de cyclus daarop twee keer geinsemineerd en nou op 17 dagen drachtig gescand. Met haar ga ik straks ook nog een keer op de zes weken en dan vind ik t goed. Dan zien we wel volgend jaar.
Ben dus benieuwd naar de rekening. Ik heb voor de een zowiezo een pakket van ik geloof iets van 100 euro. Ben benieuwd wat ze voor de andere rekenen waar ik dus twee keer mee ben geweest.
Over drachtigheidsgarantie, er zijn merriehouders die idd afspreken dat ze niet eerder betalen dan ze een levend veulen in de stal hebben liggen. Ik denk dat je dan toch wel een interessante merrie moet hebben (of een hele goede klant zijn) willen ze hier aan meewerken.

Over het schouwen, het scheelt idd teveel of je hengst thuis hebt, en je merrie kent. Scheelt echt teveel.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:52

Ik vind het ook veel maarja 35 euro zijn al voorrijkosten en dan 35 euro voor de scan.
Voorrijkosten vind ik erg duur.
Nou ik ga kijken hoe het met mn paardje is, heeft een draadwond waar al 2 dagen pus uit komt maar tempr. wel goed dus als er vandaag nog steed pus uit komt even aan de antibiotica.