[KG]welke kleur is dit paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoushka

Re: welke kleur is dit paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 16:07

mijn merrie is een schimmel zwart gebooren, we gaan haar laaten testen of ze homosigoot is voor shimmel, anders kan er nog eens een leuk kleurtje krijgen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:15

Schitterend paard, letterlijk en figuurlijk! Is volgens mij Cremello, vraag/zoek wat meer achtergrond-info hiervan. De ogen moeten wel blauw zijn, volgens mij.
Alleen mag de hoefsmid wel even komen om te bekappen, maar dit terzijde ....Overigens, zoek je speciaal een Cremello "doorverervende" hengst?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:18

anoushka schreef:
mijn merrie is een schimmel zwart gebooren, we gaan haar laaten testen of ze homosigoot is voor shimmel, anders kan er nog eens een leuk kleurtje krijgen

Laat haar ook meteen testen op zwart/rood = of zij homozygoot is voor zwart of heterozygoot zwart/vos.
Als een van haar ouders niet-schimmel was/is dan hoeft je niet op schimmel te testen en weet je dat zij heterozygoot is voor schimmel.

Als wij aannemen dat zij heterozygoot is voor zwart/vos (Ee aa G?) x cremello hengst (die hoogst waarschijnlijk minstens 1x Agouti draagt aangezien beide ouders perlino waren):
- smokey black
- palomino
- valk
met of zonder schimmel.

Als zij homozygoot zwart is (EE aa G?) x cremello hengst (plus agouti):
- smokey black
- valk
met of zonder schimmel

Als HIJ smokey cream is en heterozygoot zwart/vos: Ee aa CCrCCr en zij heterozygoot zwart/vos Ee aa G?:
- Smokey black
- palomino
Als HIJ smokey cream is en homozygoot zwart EE en zij heterozygoot zwart Ee
- smokey black
Als Hij smokey cream is, homoz. zwart EE en zij homoz. zwart EE:
- smokey black
... allemaal met of zonder schimmel

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:21

@ Peterina

allemaal uit je hoofd :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:22

Nog een vraagje om na te controleren: de Spanjaarden verwissel wel heel vaak de beschrijving van kleuren, bij oa PRE's enz. Baio wordt voor valk gebruikt maar ik heb het ook al op de papieren van een perlino (getest!) gezien; perla/o wordt soms gebruikt voor perlino (vies-gekleurde creme paarden). Als je een foto kan krijgen van zijn ouders dan weet je of het over perlino x perlino of valk x valk gaat.

Weet je zijn afstamming? Pedigree?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:22

Enyaa schreef:
@ Peterina

allemaal uit je hoofd :o

Yep! Beroeps kwaal!!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 16:27

Bayo is hier valk
perla is hier perlino
Zij fokken voral op perlino en valk, natuurlijk hebben ze ook afentoe cremello(voor hun albino haha) e de basis kleuren

Zal haar gelijk op zwart/rood laaten testen danç
Ik had al via internet gekeeken wat er allemaal uit zou kunnen komen, ik weer niet wie haar ouders zijn, dus kan het niet zeker weten, hier fokken ze nogal graak schimmels, dus kans is groot dat bijde ouders schimmels waaren

Met zijn afstamming ben ik nog bezig, heb vanochtend een email gestuurd naar de fokkerij met vraagen, kijken waneer ze antworden

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:11

Als je DNA kleuren test gaat doen raad ik de engelse labo aan. Deze zijn heel goed, heel snel en zeer redelijk in prijs (een van de goedkoopste in Europa = +/- 20 euro per test).
Is een dochter bedrijf van www.animalgenetics.us/EquinePricing.htm. Je hoeft alleen maar haren met wortel op te sturen.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 21:56

dankjewel, heb je er ook een site van of iets?

één ding, zij is een vliegenschimmel met bruine stippen, heeft dat ook iets met dat bruin/zwart te maaken of niet?

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:02

dit is gewoon cremello hoor :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:53

of smokey cream. :D

engelse labo site: http://www.horsedna.co.uk/
All colour tests are £17.50 each, inclusive of VAT. Tests are carried out using a small number (15-30) pulled Mane or Tail hairs. Multiple DNA tests can be carried out using one mane hair sample.
£17.50 = +/- 20,50 euro

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:15

Cremello:

Een cremello-kleurig paard is een paard met een roze huid en blauwe ogen en ontstaat uit een vos-basiskleur met 2 creme-genen. De vacht is wit of licht crème gekleurd, de manen zijn wit.

Perlino:

Een bruin paard met twee creme genen wordt "Perlino" genoemd. Het paard heeft een roze huid en blauwe ogen. De vacht is wit of creme gekleurd, de manen zijn donkerder en vaak rossig of ietwat oranje van kleur.

volgens deze tekst is het dus een Cremello , denk ik :p

anoushka

Re: [KG]welke kleur is dit paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:33

dat denk ik ook. hartstikke bedankt allemaal. Ga binnekort de manen van mijn merrie opstuuren, hoopen dat ze heterozigoot is.
Ben nog steeds aan het wachten op een antwoord van de fokker, wou graag een video van hem in beweging, want hij is een beetje te ver om langs te gaan, en moet ook weten of hij niet maait met zijn voorbenen, wat veel spaanse paarden hebben en hij doordat hij gekruisd is ook kan hebben, en dat wil ik absolut niet :P

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:40

Maaaaaaii_ schreef:
Cremello:

Een cremello-kleurig paard is een paard met een roze huid en blauwe ogen en ontstaat uit een vos-basiskleur met 2 creme-genen. De vacht is wit of licht crème gekleurd, de manen zijn wit.

Perlino:

Een bruin paard met twee creme genen wordt "Perlino" genoemd. Het paard heeft een roze huid en blauwe ogen. De vacht is wit of creme gekleurd, de manen zijn donkerder en vaak rossig of ietwat oranje van kleur.

volgens deze tekst is het dus een Cremello , denk ik :p

Perlino's kunnen een 'vuile' vachtkleur hebben, zelfs eentje met een oranje tint. Alle tinten van manen en staart kunnen ook voorkomen.

Uit jaren ervaring is mijn wel opgevallen dat in 99% bij perlino's de manen en staart 'tint' altijd donkerder is dan de vacht kleur.

Smokey Cream's kunnen in alle tinten voorkomen ... ik heb al SC's gezien die 'bleker' waren dan een cremello en een andere die bijna zo dam-hert-achtig gekleurd was vacht.
Net als er zoveel verschillende tinten zijn in vos, bruin en zwart, zijn er ook zoveel tinten in cremello, perlino en smokey cream.