Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
stunning schreef:gem schreef:@ Stunning: moet jij zelf plukjes manen opsturen?? Ik moest het tdt laten trekken door iemand in dienst van het stamboek (dus: "juiste veulen"), die bovendien wist "hoe en waar" hij moest trekken (met haarzakjes en al)
Ja ik moest het zelf doen. En dat dan opsturen. Ze had mij zelfs helemaal niks gezegd over hoe het moest en of er wortels bij moesten zitten ofzo. Dat hoorde ik van heel veel anderen hier op bokt, dus heb ik dat maar gedaan. Kreeg de tip om een potlood of stukje hout er omheen te wikkelen en dan te trekken. Dat heb ik ook gedaan en heb idd wortels erbij
. Moet ze alleen nog opsturen.
? 
. En als ze langskomen kun je ook gewoon zeggen ja het is dat veulen als er meerdere veulens rondlopen
.
Ik wou een dna-test en een vermelding in haar pas, heb nooit iets gezegd over het al dan niet in hoofdboek/bijboek inschrijven.momo_lover schreef:Maar lekker dat je al zo snel antwoord hebt gehad op je vraag en je er ook wat wijzer van ben geworden.
momo_lover schreef:je hebt nog een ander voordeel. Bij alle stamboeken van het type tinker/Irish cob zijn nog open dus mag je gewoon met een DNA bewezen afstammeling in het hoofdboek. (Als het niet kon dan was de DNA bank ook niet opgezet en al die uitkomsten worden door de stamboeken geaccepteerd en ingevoerd)
cupcake1986 schreef:OK, blijkbaar niet zo gelijk gekregen. Mammie mag in het paspoort vermeld worden, pappie niet. Ik mag wel een dna-onderzoek doen en zelf de profielen aan mijn pas toevoegen.
SuSEQ schreef:cupcake1986 schreef:OK, blijkbaar niet zo gelijk gekregen. Mammie mag in het paspoort vermeld worden, pappie niet. Ik mag wel een dna-onderzoek doen en zelf de profielen aan mijn pas toevoegen.
Dat is raar... Als je de moeder kunt identificeren via een DNA test, waarom zou dat dan niet kunnen met de vader?
Het is ook raar aangezien je eigenlijk zelf niks mag veranderen aan het paspoort van je paard; dat is voorbehouden aan de uitgevende instantie. Je mag het blad papier met de uitslag wel tussen je paspoort steken, maar dat heeft geen toegevoegde waarde.
cupcake1986 schreef:En met toevoegen bedoelen ze niet letterlijk bijschrijven maar idd de uitslag bijvoegen...
SuSEQ schreef:cupcake1986 schreef:En met toevoegen bedoelen ze niet letterlijk bijschrijven maar idd de uitslag bijvoegen...
Daar ben je vet mee.. Als je een afstammeling van je veulen dan wil inschrijven in de toekomst, komt er alsnog vader onbekend te staan bij de moeder omdat het stamboek niet geregistreerd heeft wie er nu de vader van is. Iedere gek kan een papier namaken met de resultaten van een DNA test en dat tussen het paspoort steken...