geen dna-test (vaderschaptest) mogelijk zonder dekbewijs?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

Re: geen dna-test (vaderschaptest) mogelijk zonder dekbewijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:13

@petrina: bedankt, je hebt pb

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:23

stunning schreef:
gem schreef:
@ Stunning: moet jij zelf plukjes manen opsturen?? Ik moest het tdt laten trekken door iemand in dienst van het stamboek (dus: "juiste veulen"), die bovendien wist "hoe en waar" hij moest trekken (met haarzakjes en al)

Ja ik moest het zelf doen :j. En dat dan opsturen. Ze had mij zelfs helemaal niks gezegd over hoe het moest en of er wortels bij moesten zitten ofzo. Dat hoorde ik van heel veel anderen hier op bokt, dus heb ik dat maar gedaan. Kreeg de tip om een potlood of stukje hout er omheen te wikkelen en dan te trekken. Dat heb ik ook gedaan en heb idd wortels erbij :D. Moet ze alleen nog opsturen.

hmmm, dat vind ik toch wel vreemd. Dan zou je dus net zo goed plukjes manen kunnen opsturen van een ander veulen en dus "valse" papieren aanvragen :o? ?

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:18

Nee, want dan klopt het DNA niet :P. En als ze langskomen kun je ook gewoon zeggen ja het is dat veulen als er meerdere veulens rondlopen :P.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:31

eindelijk antwoord gekregen, dus even een update

de contactpersoon van het ministerie van landbouw wist mij onderstaande te vertellen:

Als je een veulen wil laten opnemen in de hoofdafdeling van het stamboek, moet je volgens de EU-Beschikking 96/78/EG hebben. Heb je dat niet, dan kan je wel een vaderschapsonderzoek laten doen, maar kan het veulen toch niet opgenomen worden in het hoofdboek. Het dekbewijs certificeerd dat de hengstenhouder een bepaalde merrie op een bepaalde datum laten dekken heeft door een bepaalde hengst. Het draagt de handtekeing van zowel hengstenhouder als merriehouder en is voor het stamboek een authentieke aangifte van zijn afstamming. Bij twijfel of als steekproef kan het stamboek een dna-test laten uitvoeren om ouderschap na te gaan.

Voor het opnemen van een veulen in een bijboek heb je geen dekbewijs nodig. De fokker kan een dna-bepaling bij veulen/merrie laten uitvoeren (als dna van de hengst gekend is). Als dat dna-onderzoek bevestigd dat het veulen naar alle waarschijnlijkheid een nakomeling van hengst x is, kan de fokker het resultaat van die dna-bepaling toevoegen aan het paspoort.

Een niet goedgekeurde hengst mag enkel merries dekken die toebehoren aan de hengstenhouder. Enkel een hengst die goedgekeurd is voor de openbare dekdienst door een erkende vereniging mag merries van derden dekken.

conclusie: ik heb mijn gelijk. 8-) Ik wou een dna-test en een vermelding in haar pas, heb nooit iets gezegd over het al dan niet in hoofdboek/bijboek inschrijven.

Nu heb ik nog wel terug gemaild omdat die persoon zegt dat je voor een niet goedgekeurde hengst geen dekbewijzen kan/mag uitschrijven. Terwijl het stamboek en @SuSEQ zeggen dat voor alle hengsten een dekbewijs uitgeschreven mag/moet worden (tenminste, als ze medisch in orde zijn). Ik post het antwoord als ik het heb...

de juridische mikmak voor wie interesse heeft:
96/78/EG: Beschikking van de Commissie van 10 januari 1996 tot vaststelling van de criteria voor de inschrijving en de registratie van paardachtigen in de stamboeken voor de fokkerij (Voor de EER relevante tekst)

Publicatieblad Nr. L 019 van 25/01/1996 blz. 0039 - 0040

Artikel 1
1. Om in de hoofdsectie van het stamboek van het betrokken ras te worden ingeschreven, moet een geregistreerde paardachtige
- afstammen van ouders die in de hoofdsectie van een stamboek van hetzelfde ras zijn ingeschreven en moet de afstamming zijn bepaald overeenkomstig de voorschriften van dat stamboek;
- voordat het is gespeend, zijn geïdentificeerd overeenkomstig de voorschriften van dat stamboek, op grond waarvan ten minste het dekcertificaat vereist moet zijn.
2. In afwijking van het bepaalde in lid 1, eerste streepje, mag een dier in de hoofdsectie worden ingeschreven in het kader van een kruisingsprogramma dat door de organisatie of vereniging is goedgekeurd overeenkomstig de voorschriften van dat stamboek. In het kruisingsprogramma moet zijn aangegeven welke rassen hiervoor in aanmerking komen.

Artikel 2
1. De hoofdsectie van een stamboek kan, overeenkomstig het bepaalde in punt 3, onder b), vijfde streepje, van de bijlage bij Beschikking 92/353/EEG van de Commissie van 11 juni 1992 tot vaststelling van de criteria voor de erkenning van organisaties en verenigingen die stamboeken voor geregistreerde paardachtigen bijhouden of aanleggen (2), in verscheidene klassen worden ingedeeld naar gelang van de eigenschappen van de dieren. Alleen paardachtigen die aan de in artikel 1 vastgestelde criteria voldoen, mogen in een van deze klassen worden ingedeeld.
2. Als het in te schrijven dier reeds in een ander stamboek was ingeschreven, wordt het, wanneer de hoofdsectie van het stamboek verscheidene klassen omvat, ingeschreven in de klasse van de criteria waaraan het voldoet.

Artikel 3
1. Een organisatie of vereniging die een stamboek bijhoudt, kan beslissen dat een dier dat niet aan de in artikel 1 vastgestelde criteria voldoet, in een aanvullende sectie van het stamboek mag worden ingeschreven. Het dier moet daartoe aan de volgende voorwaarden voldoen:
- het moet zijn geïdentificeerd overeenkomstig de voorschriften van het stamboek;
- het moet voldoen aan de voor dat ras geldende normen;
- het moet qua prestatie voldoen aan de in de voorschriften van het stamboek vastgestelde minimumnormen.
2. De organisatie of vereniging stelt voorschriften vast voor de inschrijving van de afstammelingen van dergelijke dieren in de hoofdsectie van het stamboek.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:32

nu moet die pipo van het stamboek zelf natuurlijk nog een beetje meewerken...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:36

je hebt nog een ander voordeel. Bij alle stamboeken van het type tinker/Irish cob zijn nog open dus mag je gewoon met een DNA bewezen afstammeling in het hoofdboek. (Als het niet kon dan was de DNA bank ook niet opgezet en al die uitkomsten worden door de stamboeken geaccepteerd en ingevoerd)

Maar lekker dat je al zo snel antwoord hebt gehad op je vraag en je er ook wat wijzer van ben geworden.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:41

heb al antwoord...

De EU commissie heeft geen regels over de toelating van hengsten over of ze al dan niet mogen voortplanten. Er is wel een beschikking over het inschrijven van veulens: Beschikking 96/78/EG.

De EU commissie is van oordeel dat elk veulen waarvan beide ouders in hetzelfde stamboek ingeschreven zijn, in datzelfde stamboek moet kunnen ingeschreven worden. Echter, een veulen van een niet goed gekeurde hengst hoeft niet noodzakelijk in hetzelfde register ingeschreven worden als een veulen van een hengst die wel goedgekeurd is.

Over het vette stukje is er echter nog geen rechtspraak en kan de EU commissie dus haar interpretatie niet opleggen als verplichting.

Het reglement over het al dan niet uitreiken van debewijzen wordt bepaald door de verenigingen die het stamboek bijhouden, en dus door de regels van het moederstamboek.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:43

momo_lover schreef:
Maar lekker dat je al zo snel antwoord hebt gehad op je vraag en je er ook wat wijzer van ben geworden.

is dit snel volgens jou? Voor mij is een week moeten wachten op een antwoord op mail echt wel het maximum... Mijn baas zou content zijn moest ik de klanten een week laten wachten op een antwoord op hun mails... En dan is dit nog omdat ik uiteindelijk toch gebeld heb. Soit, waarschijnlijk heb jij al veel meer ervaring met die dingen... ;)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:46

momo_lover schreef:
je hebt nog een ander voordeel. Bij alle stamboeken van het type tinker/Irish cob zijn nog open dus mag je gewoon met een DNA bewezen afstammeling in het hoofdboek. (Als het niet kon dan was de DNA bank ook niet opgezet en al die uitkomsten worden door de stamboeken geaccepteerd en ingevoerd)

toch niet hoor (denk ik). Omdat de hengst toen niet goedgekeurd was, komt ze volgens de mail in een bijboek... dat zie ik wel als ze eindelijk ingeschreven geraakt. Voor mij was het belangrijkste dat vaderschapsonderzoek en de resultaten al dan niet in haar pas.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:51

nee zelf paarden met hele onbekende ouders komen mits ze voldoende in het type staan gewoon nog in het hoofdboek.

Wel is zo dat bij het ICS Nederland de hengsten wel uit stamboek ouders geboren moeten worden willen ze goedgekeurd worden voor de dekdienst.

DEze regel gaat dan niet op bij volwassen hengsten die worden geiporteerd uit BV. Engeland die mogen nog wel de dekdienst in. Bij merrie's is er nog geen beperking.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 14:17

OK, blijkbaar niet zo gelijk gekregen. Mammie mag in het paspoort vermeld worden, pappie niet. Ik mag wel een dna-onderzoek doen en zelf de profielen aan mijn pas toevoegen.

waarom versta ik nog altijd niet, maar als het wetgeving is...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:19

het si in iedergeval genoteerd en bij het stamboek zal de hengst als zeinde vader worden geregistreerd. (is vooral handig als je er later mee wil gaan fokken voor inteeld)

Maar suces verder met de procedure

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 14:26

betwijfel ik eigenlijk, lees net in een mail van de stamboek dat ik de testen zelf rechtstreeks met het labo moet aanvragen?!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:21

cupcake1986 schreef:
OK, blijkbaar niet zo gelijk gekregen. Mammie mag in het paspoort vermeld worden, pappie niet. Ik mag wel een dna-onderzoek doen en zelf de profielen aan mijn pas toevoegen.

Dat is raar... Als je de moeder kunt identificeren via een DNA test, waarom zou dat dan niet kunnen met de vader?

Het is ook raar aangezien je eigenlijk zelf niks mag veranderen aan het paspoort van je paard; dat is voorbehouden aan de uitgevende instantie. Je mag het blad papier met de uitslag wel tussen je paspoort steken, maar dat heeft geen toegevoegde waarde.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:29

SuSEQ schreef:
cupcake1986 schreef:

Dat is raar... Als je de moeder kunt identificeren via een DNA test, waarom zou dat dan niet kunnen met de vader?

Het is ook raar aangezien je eigenlijk zelf niks mag veranderen aan het paspoort van je paard; dat is voorbehouden aan de uitgevende instantie. Je mag het blad papier met de uitslag wel tussen je paspoort steken, maar dat heeft geen toegevoegde waarde.

veulen is opgenomen aan de voet, vandaar mammie wel veronderstel ik. En met toevoegen bedoelen ze niet letterlijk bijschrijven maar idd de uitslag bijvoegen...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:32

cupcake1986 schreef:
En met toevoegen bedoelen ze niet letterlijk bijschrijven maar idd de uitslag bijvoegen...

Daar ben je vet mee.. Als je een afstammeling van je veulen dan wil inschrijven in de toekomst, komt er alsnog vader onbekend te staan bij de moeder omdat het stamboek niet geregistreerd heeft wie er nu de vader van is. Iedere gek kan een papier namaken met de resultaten van een DNA test en dat tussen het paspoort steken...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:55

SuSEQ schreef:
cupcake1986 schreef:
En met toevoegen bedoelen ze niet letterlijk bijschrijven maar idd de uitslag bijvoegen...

Daar ben je vet mee.. Als je een afstammeling van je veulen dan wil inschrijven in de toekomst, komt er alsnog vader onbekend te staan bij de moeder omdat het stamboek niet geregistreerd heeft wie er nu de vader van is. Iedere gek kan een papier namaken met de resultaten van een DNA test en dat tussen het paspoort steken...

die resultaten gaan in een archief, weet wel niet voor hoe lang. En ik ben nog niet ten einde, maar het is een begin.

Wat ik wel erg vind is dat ik zelf die testen moet regelen met heb labo. Waarom zetten ze dan in godsnaam op hun site de prijs voor een dna-test? als die dan enkel en alleen voor hengsten is, zet dat er dan bij... zucht

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:34

Neem contact op met V.Haegingen labo. Daar kunnen ouderschaptesten doen, redelijk van prijs, op merrie en hengst en dan veulen. Je krijgt een 'officiele' bevestiging of de combinatie wel de ouders zijn van het veulen. Deze wordt normaal aangenomen door de meeste Stamboeken.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:29

@petrina: heb ik gedaan idd, maar de hengst vinden ze daar niet in hun databank.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:49

Hebben ze in Belgie niet een vergelijkbaar instituut? Ik weet niet waar het DNA van in Belgie goedgekeurde hengsten bepaald wordt en opgeslagen wordt? Omdat de hengst dit jaar pas is goedgekeurd kan het zijn dat Van Haeringen de gegevens nog niet heeft. Toch hebben die ook gegevens van buitenlandse hengsten. Toen ik het DNA liet bepalen van mijn hengst wisten ze niet van welke Lamento III ze de DNA gegevens moesten pakken, er stonden er 3 in het bestand. De hengst was toendertijd in 3 landen voor 3 stamboeken goedgekeurd en had dus ook 3 stamboeknummers.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 23:18

@neonlight: ik heb het aan van haeringen belgie gevraagd, ze vonden niets op naam. Toen ik een nummer en meer info vroeg aan het stamboek blijkt dat dat er (nog) niet is...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:20

Ah, ik wist niet dat Van Haeringen ook in Belgie zat.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 23:25

Neonlight schreef:
Ah, ik wist niet dat Van Haeringen ook in Belgie zat.

ja, ik dacht ook dat het een nederlands bedrijf was. Maar na wat minimaal googlewerk kwam ik op 2 sites uit, eentje van nederland en eentje van belgie. Ze hebben elk een andere aanvulling, maar beiden van haeringen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:56

bij een merrie van mij waren de ouders ook niet in haar paspoort geschreven.
De merrie eigenaar was ook de eigenaar van de hengst en die hengst had de merrie als jaarling(!) gedekt. Hengst zelf was toen ook nog jaarling meen ik.
Nu ben ik bezig daar het dna van rond te krijgen.
Van de hengst was het onder tussen bekent bij het nrps omdat hij daar al meer nakomelingen heeft (heeft onder tussen al een nieuwe eigenaar, een melkerij die dus vrij veel veulens van hem heeft), hij is niet goed gekeurd.
Als het DNA materiaal van Larouscha en Parouscha (haar moeder) en de hengst matched krijg ik een nrps B papier.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:58

Omdat ik vorig jaar twijfelde aan de vader van mijn veulen (ik verwachtte een bonte en kreeg een vos) heb ik haren van het veulen opgestuurd naar het Van Haeringen laboratorium met de vraag of ze mijn veulen wilde testen op vaderschap van de betrefende hengst. Ik kreeg keurig een aantal weken later een brief met daarin vermeld dat de vader van het veulen de hengst was. Ik heb enkel en alleen haren opgestuurd, niets geen dekbewijs oid, daar werd ook niet naar gevraagd. De hengst was ggk en ook bekend in de database, ik neem aan dat alle ggk hengsten hierin staan.

Als bij jou op deze manier is vastgesteld dat het om de juiste vader gaat moet het volgens mij niet zo moeilijk zijn om papieren bij jouw veulen te krijgen. Er zijn immers ook genoeg dekbonnen die kwijt raken en dan wil het stamboek ook op deze manier de juiste vader achterhalen.