We hebben zelf een hemmingway-merrie waar we mee fokken. Ze heeft wel weg van jouw merrie. Ze is 1.64m. Zeer allround, maar in dressuur doorgezet naar Z2 (en dus sportpredikaat). We letten vooral op front, hoogte en lengte. Beweging en achterbeen geeft ze goed door op haar veulens. We moeten er ook mee uitkijken niet te bloederige/hete paarden te gebruiken...dat heeft ze van zichzelf al meer als genoeg. Ze is braaf maar met pit... We hebben een Rhodium veulen gehad. Die is 1.75m geworden. Met een mooi front en goede beweging. Zeer braaf. Tevens hebben we ook een Flemmingh gehad. Die is nu 4 jaar en 1.72 geworden. Zeer mooi front en zeer goede beweging. Het laatste veulen wat we eruit hebben gehad was van Zjengis Khan, ook zeer groot, veel front en een goede beweging. En een heel braaf, makkelijk veulen.
Over het algemeen past op onze merrie Ferro-en Flemmingh bloed heel goed... dus ook Rousseau (v Ferro), Rhodium (v Ferro), Zjenghis Khan (v Rousseau x Rubinstein), Westenwind (v Flemmingh) , Amazing Star (v Flemmingh), Ampere (Rousseau X Flemmingh). Al weet ik niet hoe de laatste 2/3 qua hoogte fokken. Daar moet je wel mee uitkijken dat je niet verkleinend fokt. Hemmingway staat erom bekend dat hij verkleinend fokt en was zelf ook maar 1.64 m. Dus je moet wel een grote hengst gebruiken. Dit jaar had ze helaas een dood veulen van Ampere. Maar verwacht begin maart weer een veulen van Ampere. Hopelijk gaat nu wel alles goed.
Ik zou zelf zeggen, zeker omdat ze makkelijke paarden geven, Rhodium of Zjengis Khan. Deze fokken ook vergrotend (dus in hoogte). We hebben nu gegokt met Ampere, of dat goed uit zal pakken???
Netje
Geplaatst: 01-08-10 22:56
Als je een lief karakter belangrijk vindt, dan zou ik wel kiezen voor Royal Dance. Om je een impressie te geven van Royal Dance zelf en een stel van zijn nakomelingen kun je even kijken in dit topic:
Sorry voor de late reactie maar ik ben met vakantie geweest. Van dat Flemminghbloed ben ik wel mee eens ja. Zelf ben ik niet zo heel erg weg van Rhodium. Dit omdat je in verhouding tot nu toe nog maar weinig hoort van zijn nakomelingen...
Zjengis khan durf ik ook niet zo goed. Wel grappig dat je ook een Hemmingway merrie hebt. Ik weet helaas niet hoe groot mijn merrie fokt. Dan zou ik al wat meer weten....ik wil graag vergrotend fokken, dus een kleine hengst is zowiezo geen optie hoor. Ik vind het erg jammer dat ik niet meer met Flemmingh kan dekken. Daar zou ik namelijk graag een veulen van willen...en als het al mogelijk is, zal het wel veel te duur zijn....Ampere vind ik voor een niet bewezen hengst nog te duur. zeker nu ik nog niet weet wat mijn merrie fokt. Ik zit op dit moment echt nog met Johnson in mijn hoofd.....
Dol2006
Geplaatst: 26-08-10 14:28
Een leuke hengst met een een combinatie van Flemmingh met Duits bloed is Fairbanks (Flemmingh x Inselfurst x Argentinus)
Wow heel gaaf paard! ( maar ja, dat duitse hakkentrekken he :S ) Ook ben ik bang dat het Qua exterieur niet genoeg toe gaat voegen, en dan met name de rug en kont, is allemaal nog wat ielig, en zou bij mijn paard ook meer mogen zijn.. Erg jammer, want vind het echt een gave hengst met uitstraling, wat is het dekgeld? want voor weinig dekgeld is het zeker het overwegen waard!
Sky_As
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 11:17
Zijn er nog mensen die zelf met Johnson gefokt hebben en daar voors- en tegens van hebben? hij staat op dit moment nog steeds nummer 1 en denk dat ik haar begin volgend jaar met hem laat dekken.
SantaCruz
Geplaatst: 22-09-10 18:26
Misschien een moderne hengst zoals Amazing Star (flemmingh x ferro) dan heb je van beide wat goeds, lengte en buiging van flemmingh, kracht van ferro.
Ik ben op dit moment nog niet zo'n voorstander van moderne hengsten. Dit omdat vaak de hengsten die niet opvallen goede vaderdieren blijken te zijn. (uitzonderingen daargelaten uiteraard). @ SantaCruz, je hebt het nu over van beide wat goeds...maar je hebt niet de zekerheid dat ze alleen het goede doorfokken. Want ik ben niet zo gecharmeerd van de rug van beide. En als het karakter van ferro gaat overheersen...die van mij kan namelijk ook een hete tante zijn. Dan krijg ik geen fijn basissportpaard. Misschien als ik meer nakomelingen van Amazing star heb gezien dat ik daar anders over ga denken. Maar op dit moment zou dit voor mij geen optie zijn. Vind johnson qua dat ook al wat meer bewezen nu.
zijn er nog mensen die wat meer over nakomelingen van Johnson kunnen vertellen?
Sky_As
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-10 11:36
Graag zou ik wat meer informatie hebben over nakomelingen van Johnson, Wie heeft er 1, en kan vertellen wat Johnson verbetert heeft. Uiteraard hoor ik het ook graag als veulens tegen gevallen zijn, en in welk opzicht.
Mensen met andere suggesties voor mijn merrie hoor ik ook graag.
Hierbij nog 1 keer een bewegingsfoto van mijn merrie
in mijn profiel kun je 2 johnson veulens zien uit een lancetmerriie
Sky_As
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-10 11:39
achterbeen denk ik wel dat gaat...merrie heeft lengte in de hals, wel wat zwaar...maar voor mij kan een hals niet zwaar genoeg zijn ...dus dat vind ik niet zo erg aangezien het veulen toch voor mezelf is.
(zware hals, maar niet teveel onderhals uiteraard!)
maar klinkt goed! klinkt wel als "mijn ideale paard" ...
Bij jonhnson moet je niet alleen denken om de kracht van het achterbeen, maar juist ook het gebruik. Hij wil ze nog wel eens iets hakkentrekkerig geven. Uit mijn merrie (fürst heinrich x davignon) is een johnson, en die heeft wel een krachtig achterbeen, maar ietjes hakkentrekkerig. De merrie zelf heeft dat niet, en haar andere nakomelingen ook niet. Wel is de johnson iets chiquer (merrie geeft ze nogal eens wat zwaarder).
Ja, dat hakkentrekkerige weet ik, heeft die van mijn absoluut niet, en is voor mij wel de moeite waard om te proberen, dat is niet iets waar ik van terug schrik...Duitse paarden hebben dat bijna allemaal...en die lopen ook op het hoogste niveau (niet dat dat mijn doel is hoor!)