Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lejo schreef:http://www.bokt.nl/wiki/Sabino
kom je vast een stukje op weg en er is ook al eens een heel topic over geweest
dank je wel!! c_alsemgeest schreef:stef schreef:Kan ook heel goed minimaal bont (tobiano) zijn, mits ze minimaal 1 tobiano ouder heeft.
Ik ga ook uit van gewoon sabino, maar ik vind het opvallend dat Tobiano gelijk uitgesloten wordt omdat het maar 1 vlek is.
Een paard met maar 1 wit voetje kan genetisch nog steeds bont zijn
Door de afstamming (zie profiel) is Tobiano uit te sluiten... dus zo opvallend is dat niet

stef schreef:Zo maximaal vind ik die sabino nog niet eens, ik heb een keer een groninger gezien, vos met maximaal sabino. Had als gevolg dat het paard wit was (ook wit geboren) met 1 voskleurige vlek in de hals.
Volgens mij is sabino genetisch wel degelijk een bont patroon en hangt het samen met splash
alison_belle schreef:Het verschil tussen sbino en bont daar weet ik niks van.
Maar ze is een volle gelder, is dat normaal bij gelders ras?

NatasjavE schreef:alison_belle schreef:Het verschil tussen sbino en bont daar weet ik niks van.
Maar ze is een volle gelder, is dat normaal bij gelders ras?
geen ras...type!
Owwwwjaaaa!!
Gelderse en Sabino dat is zowat 1.
Vos met vier hoge witte benen en een bles is zo'n beetje de meest geliefde kleur.(iig lang geweest.)
Het is een van de bont patronen en kan van minimaal tot maximaal uiten.
Kenmerken:
Grillige aftekeningen
Bles
kin/onderlipvlek
buikvlek
Stekelharig.
witteharen in de staart en of manen
Niet alles hoeft tegelijk op 1 paard voor te komen.
Het kan zijn dat 2 paarden het vrij minimaal tonen maar dan een veulentje uit de hoge hoed toveren die zeer bont getekend is..
lailapri schreef:sabino is geravelde aftekening been, witte onderlip en buikvlek. Ik had een sabine merrie met 1 wit been, een buik vlekje, normaal blesje en witte onderip.
stef schreef:Dat hoeft niet Lailapri, élke witte aftekening, al is het maar een simpel wit sokje, hangt samen met het sabino gen
GJ9 schreef:stef schreef:Dat hoeft niet Lailapri, élke witte aftekening, al is het maar een simpel wit sokje, hangt samen met het sabino gen
Kan je dit verder onderbouwen? Ik vind het niet zo geloofwaardig namelijk. Dan zou bijna ieder paard dat hebben, er zijn zoveel paarden met wit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4W8RADAY.jpg
De moeder van deze merrie was ook heel grillig getekend, en meer paarden met dezelfde voorouders. Ze hebben dan niet hetzelfde patroon, maar wel allemaal grillig getekend. Merrie zelf heeft helemaal witte spikkels van onderlip tot kaak, buikvlekken en oplopende witte benen, en overal witte haren er door heen.