[kg]is dit nou bont?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:35

Mijn oude bruine merrie had ook een langwerpige witte vlek onder de buik. In de flanken begon ze overal witte haren te krijgen. Op de benen kreeg ze op een aantal plekken kleine zwarte vlekjes erbij. Die veranderde dus ook op latere leeftijd wat aftekeningen betreft. Op het stamboek stond een bruine wat kleur betreft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 11:38

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:47

c_alsemgeest schreef:
stef schreef:
Kan ook heel goed minimaal bont (tobiano) zijn, mits ze minimaal 1 tobiano ouder heeft.
Ik ga ook uit van gewoon sabino, maar ik vind het opvallend dat Tobiano gelijk uitgesloten wordt omdat het maar 1 vlek is.
Een paard met maar 1 wit voetje kan genetisch nog steeds bont zijn :j

Door de afstamming (zie profiel) is Tobiano uit te sluiten... dus zo opvallend is dat niet :D

Eens, maar mijn opmerking was meer algemeen, dat mensen van een bonte een compleet gevlekt paard verwachten, wat dus niet zo hoeft te zijn

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:20

hoi mijn ex paard (ben eigenaar af)
had ook een witte vlek onder zijn buik maar ook die is door de schetser toen niet als bont getekent
maar gewoon bruin met een vlekje
(alleen was dat vlkeje bijna zijn hele buik)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:24

je paard is inderdaad een Sabino en geen bonte. Sabino is ook geen bond patroon maar een afteking patroon die in meerdere maten kan voorkomen zie wiki.

Afbeelding
Dit is een bijna maximale sabino (dus niet bont). In de goede combo kan dit dus ook bij een gelders paard voorkomen

Tekenen van een sabino paard die bijna geen wit hebben zijn de buikvlek soms maar heel klein en de kin vlek

Elles

Re: is dit nou bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:14

PP >> F-AM

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:55

Zo maximaal vind ik die sabino nog niet eens, ik heb een keer een groninger gezien, vos met maximaal sabino. Had als gevolg dat het paard wit was (ook wit geboren) met 1 voskleurige vlek in de hals.

Volgens mij is sabino genetisch wel degelijk een bont patroon en hangt het samen met splash

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:16

stef -> het hangt niet samen met splash. Die bontvorm komt niet voor bij tinkers en de meeste tinkers dragen Sabino.

Heb dit paard als voorbeeld neergezet zodat je nog wel wat kleur ziet.

Deze merrie hieronder is ook Sabino (zelfs positief getest) Maar dan lijkt ze bijna gewoon een schimmel.
Afbeelding
Merrie is van cobfan hier op bokt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:47

stef schreef:
Zo maximaal vind ik die sabino nog niet eens, ik heb een keer een groninger gezien, vos met maximaal sabino. Had als gevolg dat het paard wit was (ook wit geboren) met 1 voskleurige vlek in de hals.

Volgens mij is sabino genetisch wel degelijk een bont patroon en hangt het samen met splash

Of het samenhangt met Splash durf ik niet te zeggen, maar Sabino is inderdaad een bont patroon. Tenzij recentelijk onderzoek dat ik nog niet gelezen heb, heeft uitgewezen dat dit toch niet zo is.

Volgens mij zegt de bokt wiki ook niet specifiek dat het geen bont is, maar dat het een wit makend gen is, nu ja, dat is ook wat Tobiano, Splash en Frame doet. Dus ik denk dat momo_lover het verkeerd begrepen heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:32

Het hangt ergens mee samen, splash of frame wil ik kwijt wezen... Ik ga even een hulplijn raadplegen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:17

alison_belle schreef:
Het verschil tussen sbino en bont daar weet ik niks van.
Maar ze is een volle gelder, is dat normaal bij gelders ras?

geen ras...type!

Owwwwjaaaa!! :j

Gelderse en Sabino dat is zowat 1.

Vos met vier hoge witte benen en een bles is zo'n beetje de meest geliefde kleur.(iig lang geweest.)

Het is een van de bont patronen en kan van minimaal tot maximaal uiten.
Kenmerken:
Grillige aftekeningen
Bles
kin/onderlipvlek
buikvlek
Stekelharig.
witteharen in de staart en of manen

Niet alles hoeft tegelijk op 1 paard voor te komen.

Het kan zijn dat 2 paarden het vrij minimaal tonen maar dan een veulentje uit de hoge hoed toveren die zeer bont getekend is.. :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 08:40

grappig hoor.....zo leer je nog eens wat toch? :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:16

Sabino valt onder de Overo bont patronen familie ... nadruk op 'bont' ... waaronder Splash en Frame ook horen.

Niet alle witte aftekeningen op een paard worden door Sabino veroorzaakt, er wordt wetenschappelijk voorondersteld dat ook andere 'wit' genen verantwoordelijk kunnen zijn. Aangezien maar 1 type van Sabino tot nu toe is genetisch (DNA) vastgelegt is het best mogelijk dat deze 'bont' patroon nog uitgebreider gaat worden in de toekomst, en wie weet zelfs misschien een zelfstandig 'familie' wordt. Op dit moment denkt men dat er minstens 3 anders types van Sabino zijn ... wordt gevolgt.

De foto van de (wit) tinker merrie is dat van een Maximale Sabino ... dit geeft een bijna geheel wit gekleurd paard ... maar vaak als men zoekt zal men ergens op het lichaam toch een paar gekleurde haartjes vinden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:18

alison_belle schreef:
grappig hoor.....zo leer je nog eens wat toch? :D

Je merrie is een Sabino Vos ... in de grotendeels van de Gelderse bloedlijnen zit en of andere vorm van Sabino ... zelfs voorbeelden die echt 'bont' eruit zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:32

NatasjavE schreef:
alison_belle schreef:
Het verschil tussen sbino en bont daar weet ik niks van.
Maar ze is een volle gelder, is dat normaal bij gelders ras?

geen ras...type!

Owwwwjaaaa!! :j

Gelderse en Sabino dat is zowat 1.

Vos met vier hoge witte benen en een bles is zo'n beetje de meest geliefde kleur.(iig lang geweest.)

Het is een van de bont patronen en kan van minimaal tot maximaal uiten.
Kenmerken:
Grillige aftekeningen
Bles
kin/onderlipvlek
buikvlek
Stekelharig.
witteharen in de staart en of manen

Niet alles hoeft tegelijk op 1 paard voor te komen.

Het kan zijn dat 2 paarden het vrij minimaal tonen maar dan een veulentje uit de hoge hoed toveren die zeer bont getekend is.. :D

Hoezo geen ras? Het is altijd een ras geweest, net als de groninger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:41

Nee hoor het is nooit een ras geweest en de Groninger ook niet. :)

Het is een type fokkerij net als de KWPNer...sterker nog.. Een Gelders Paard is een KWPNer.
Het Gelderse Paard is een van de vier fokrichtingen van het KWPN en heeft aan de basis gestaan (samen met de Groninger) van het KWPN sportpaard. De Groningers hebben nu hun eigen stamboek(maar gebruiken nog steeds bloed van buitenaf) maar de Gelderse Paarden zijn gelukkig altiijd bij het KWPn gebleven.

Een van de kenmerken van een ras(naast de raskenmerken uiteraard) is nl dat het een gesloten stamboek is. En dat is bij het Gelderse Paard nooit geweest. Is ook erg ongewenst want dan kan je geen vers bloed van buitenaf toevoegen waardoor je binnen deze kleine fokkerij veel te snel last krijgt van inteelt.

LadyMadonna

Re: [kg]is dit nou bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:41

vroeger, toen het, toen nog WPN (die in mijn opinie de hele boel betreft klassieke rassen verknalt heeft) nog niet bestond, waren zowel groninger als gelder wel degelijk een ras.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:53

Off-Topic:
Nee, ook toen werd er vreemd bloed toegevoegd om het warmbloedpaard te vormen. Het (K)WPN heeft de "klassieke" rassen ook niet verknald, dat hebben de fokkers zelf gedaan. Die wilde steeds met de tijd meegaan en hebben daarvoor veel buitenlands/vreemd bloed gebruikt. Eerst was het fokdoel van het Gelderse type een kurrassier, later een een luxe landbouwtuigpaard en nu een een amateur veelzijdigheids type.
Lange tijd heeft het Groninger type hetzelfde fokdoek gehad en hebben beide stambokenen veel fokmateriaal uitgewisseld. Net zoals de sportstamboeken dat nu doen.

Domburg, Colonel en Nubert, de huidige Gelderse stamvaders, waren alle van buiten het Gelderse fokgebied. Denk ook aan Reveil, L'Invasion, Sultan II,
Kijk naar het vele buitenlandse bloed in de volgende afstammingen:
Regentes van Wittenstein
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2953
Commandant:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1403
Commadant was inzet van grote strijd ten tijde van de oprichting van de vereneging van het basispaard, de vorige naam van het Gelderse Paard.
Goudsmid:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1257
Heemraad:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1809

Een ras maakt nooit gebruik van bloed van buiten het stamboek. Het Gelderse Paard heeft dat vanaf de oprichting tot en met nu altijd gedaan. Dit om steeds het paard te fokken wat de markt vroeg.
Het Gelderse Paard is nooit klassiek geweest..

Er is ook nooit niet van 1870 tot en met 1970 een Gelders stamboek geweest.. Er zijn steeds fusies geweest waarbinnen het Nederlandse Landbouwwarmbloedpaard gefokt werd.
Wat waar is is dat de Gelderse fokkers al eens uit zo'n fusiestamboek gestapt zijn omdat de toenmalige fokleiding geen waardering had voor het luxere Gelderse type.

Wat wel altijd vrijwel hetzelfde is gebleven is de grote voorkeur voor de voskleur met veel wit..
En zeg nou zelf...dat is toch ook het mooiste. Een blije vos met veel wit. Het staat zo vrolijk en chique

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:30

sabino is geravelde aftekening been, witte onderlip en buikvlek. Ik had een sabine merrie met 1 wit been, een buik vlekje, normaal blesje en witte onderip.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:47

Dat hoeft niet Lailapri, élke witte aftekening, al is het maar een simpel wit sokje, hangt samen met het sabino gen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:08

lailapri schreef:
sabino is geravelde aftekening been, witte onderlip en buikvlek. Ik had een sabine merrie met 1 wit been, een buik vlekje, normaal blesje en witte onderip.

Een paard zonder duidelijke witte aftekening, met bijvoorbeeld 2 witte haartjes op de voorhoofd, kan sabino dragen/zijn en het doorgeven aan diens nakomelingen.
Bekend is dat over het algemeen zijn de kentekens van het Sb1 type Sabino gen: een buikvlek, wit op de onderlip of tussen de kaken, geravelde aftekening op benen, witte haartjes door de vacht, veel witte haartjes tot geheel witte manen en staart.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:50

mijne had idd ook wel wat witte haren door de vacht en vooral ook wel op het hoofd, ik dacht dat het ouderdom was :P

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:47

stef schreef:
Dat hoeft niet Lailapri, élke witte aftekening, al is het maar een simpel wit sokje, hangt samen met het sabino gen

Kan je dit verder onderbouwen? Ik vind het niet zo geloofwaardig namelijk. Dan zou bijna ieder paard dat hebben, er zijn zoveel paarden met wit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4W8RADAY.jpg
De moeder van deze merrie was ook heel grillig getekend, en meer paarden met dezelfde voorouders. Ze hebben dan niet hetzelfde patroon, maar wel allemaal grillig getekend. Merrie zelf heeft helemaal witte spikkels van onderlip tot kaak, buikvlekken en oplopende witte benen, en overal witte haren er door heen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:27

GJ9 schreef:
stef schreef:

Kan je dit verder onderbouwen? Ik vind het niet zo geloofwaardig namelijk. Dan zou bijna ieder paard dat hebben, er zijn zoveel paarden met wit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4W8RADAY.jpg
De moeder van deze merrie was ook heel grillig getekend, en meer paarden met dezelfde voorouders. Ze hebben dan niet hetzelfde patroon, maar wel allemaal grillig getekend. Merrie zelf heeft helemaal witte spikkels van onderlip tot kaak, buikvlekken en oplopende witte benen, en overal witte haren er door heen.

Deze merrie is overduidelijk sabino.

Feit is dat meer dan 90% van het paardenbestand een of andere vorm van Sabino draagt. Bij de Gelders paard is dit zeker het geval.
Op dit moment is alleen Sb1 vast gelegt via DNA test, maar alle onderzoek wijst naar het bestaan van minstens 2 andere sabino 'interactive' genen. Er is genoeg informatie op het internet over Sabino en genetic research daaromtrent als je meer informatie wenst.