Schofthoogte verkeerd gemeten op Keuring - kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:53

Paard thuis officieel laten meten kost volgens mij 15 euro plus km vergoeding.
Tenminste dat heb ik vorig jaar betaald, toen mijn pony gemeten moest worden voor de Hippiade.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:00

Zo'n vergelijking van iemand die vóór een paard staat werkt niet. Door de afstand ertussen (perspectiefwerking) lijkt het paard kleiner. Je zou een foto van voren moeten maken, met Rowan precies naast de schoft, en Kim dan net met haar hoofd iets naar opzij zodat je de schoft ook net nog kan zien van voren, en dan krijg je een beter beeld.

Maar even (laten) nameten is nauwkeuriger.

butengeweun

Re: Schofthoogte verkeerd gemeten op Keuring - kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:25

pin je niet te veel vast op de hoogte en metingen. Had zelf een tinker die is 4 of 5 keer gemeten varierend tussen de net 1,50 en 1,60 het ligt er ook mar net aan waar ze meten op de schoft.

Maar wil je echt die 2 cm er bij hebben dan even mailen naar je stamboek en vragen of ze over kunnen meten als je het niet vertrouwd.

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:28

ik zou hem nog eens na laten meten ;)
dan weet je het zeker dat het goed is

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:33

Ik neem aan dat ik degene geweest ben die de laser meting gedaan heeft. Waar kwam die ook alweer op uit ?

Dat trekpaarden anders gemeten zouden moeten worden is overigens nieuw voor mij; waar staat die info ? Heb je een link ?

Meten met een stok is nogal lastig, daar wordt nogal vaak mee "gezwieberd".
Vrij nauwkeurig nameten doe je het best als volgt:
Neem een rechte ! lat van ongeveer een meter lang en knoop hier (met een elastiek of zo) een waterpas boven op.
Zet Kim zo dicht mogelijk naast een loodrechte muur. Let de stok met waterpas op de schoft en het einde van de stok tegen de muur. Plaats de stok dusdanig tegen de muur dat het geheel precies (!) waterpas is. Zet daar een streepje op de muur. Dit kun je vervolgens nameten.

Waar staat trouwens die foto van Kim op de weegschaal ?

groet, Bertus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:25

Sizzle: Nee haha, dat wil je inderdaad niet op je tenen hebben.

NatasjavE: Het maakt mij op zich ook niet veel uit hoe groot ze is.
Maar stel dat ze 2cm te klein is gemeten, dan zit ze dus in de middenmaat, terwijl ze met 2 cm erbij in de grote maat zit.

Janouk: Dat is toch nog een best bedrag. :=

Ibbel: Ja, dat dacht ik ook..
Maar dat betekend ook dat Kim in vergelijking met Rowan nog groter zal zijn.
Ik zal zo'n foto de volgende keer maken. :j

Momo_lover: Bij Trekpaarden moet je in het kuiltje meten, volgens mij heeft de 'meter' dat niet gedaan.

Lageveld: Ja, dat was jij.. :j
Toen kwam er geloof ik 1.64 of 1.66 uit..
Een kennis van mij heeft zelf 5 Trekpaarden waarmee ze regelmatig naar keuringen gaat.
Zij heeft ons laten zien waar Trekpaarden in vergelijking met bijv. een KWPN'er wordt gemeten. :j
Ik zal jouw idee eerst eens toepassen voor ik haar na laat meten.
http://i25.tinypic.com/2ns291z.jpg

Foto van het meten;
Afbeelding

Ik weet niet of Kim zo goed stond?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:24

Kim staat zo prima, en zelfs bij paarden die niet mooi vierkant staan scheelt dat hooguit een halve centimeter.
Wat me wel op valt is, dat de meetmeneer de stok niet loodrecht heeft staan. Stel je voor dat hij de onderkant nog een halve meter naar voren haalt en je hebt er zo 5 centimeter bij :)
Mijn meetmethode is van het hoogste punt op de schoft, loodrecht naar beneden.
Wat ik me nog voor zou kunnen stellen is dat bij koudbloeden gemeten wordt van schoft tot aan de achterkant van de voorbenen i.p.v. loodrecht naar beneden omdat bij deze rassen de schoft vaak niet loodrecht boven de voorvoeten staan? Maar eerlijk gezegd weet ik dit niet. Zou me ook verbazen want dan zou hierbij de laser methode niet werken en zelfs op de universiteits kliniek in Utrecht zijn ze, zo hoorde ik onlangs, al bezig om met mijn idee aan de haal te gaan.

Het kuiltjesverhaal klinkt me raar in de oren, maar mocht je hier gegevens over hebben, of weten waar die te vinden zijn, ben ik uiteraard erg benieuwd.
Interessant topic trouwens :)

Mag ik trouwens de foto "jatten" om op de hyves pagina te plaatsen ?
Kun je trouwens ook zelf doen ;)
www.paardenweegschaalnl.hyves.nl

vr.groet, Bertus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:09

Ik heb er zelf verder eigenlijk geen verstand van..
Even bedenken wat ik ga doen..

Ik stuur je een pb'tje met foto's. :)