Meerwaarde stamboekopname ruin??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cute

Re: Meerwaarde stamboekopname ruin??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 06:28

Daarbij worden ruinen helemaal niet in het stamboek opgenomen. Het stamboek is voorbehouden aan fokdieren en met een ruin kun je niet fokken :)
Hij kan wel ster worden maar blijft gewoon in het veulenboek ingeschreven staan. Het heeft inderdaad geen meerwaarde.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 19:24

Uums, ik ben benieuwd of hij ook op Gruno lijkt, zoals Moor en Prelude.

Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik dus 0.0 ervaring heb met keuringen. De eerste keer was de veulenkeuring, dat ging aardig, maar daar heeft hij zich niet getoond. Dus wat het nu wordt, we zien wel. Ik ga maar uit van een dagje uit, hapje eten en dan wordt het in ieder geval een leuke dag.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:01

Cute schreef:
Daarbij worden ruinen helemaal niet in het stamboek opgenomen. Het stamboek is voorbehouden aan fokdieren en met een ruin kun je niet fokken :)
Hij kan wel ster worden maar blijft gewoon in het veulenboek ingeschreven staan. Het heeft inderdaad geen meerwaarde.

Bij het Groninger Paard kunnen de ruinen wel in het stamboek worden opgenomen (is gisteren met Gigant ook gebeurd!)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:21

Citaat:
Ik ga maar uit van een dagje uit, hapje eten en dan wordt het in ieder geval een leuke dag.

En een leuke dag was het, Gigant is in het stamboek opgenomen.

Voor een klein stamboek als Het Goninger Paard, met zo'n 40 tot 50 veulens per jaar, is het zeker van belang dat ruinen voor stamboekopname komen. Een fokdag geeft een beeld waar je staat in de fokkerij. Als je uitgaat dat 50% van de veulens hengst is en deze zekere niet allemaal op de hengstenkeuring verschijnen als 3 jarige, dan mis je gewoon veel dieren die een completer beeld kunnen geven over nakomelingen van de hengsten.

Een ruin kan misschien geen nakomelingen verwekken, hoewel er bij de Groningers sperma kan worden ingevroren in de genenbank bij de castratie, het is wel een product van de fokkerij.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:41

Cute schreef:

Het klopt niet wat je zegt, ruinen worden wel opgenomen.

Als deze ruin van een merrie was geweest waar wel jaarlijks mee gefokt zou worden kan de merrie ook op ruinen preferent worden. Dus meerwaarder voor de fokkers heeft het in zo'n geval ook

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:00

Inderdaad. Dat staat trouwens ook al in de posts voor die van jou, Cute ;)

Wat leuk dat het zo gezellig was, ik vind het jammer dat ik Gruno`s 3/4-broer niet live heb kunnen bewonderen.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:30

aadburg schreef:
Cute schreef:

Bij het Groninger Paard kunnen de ruinen wel in het stamboek worden opgenomen (is gisteren met Gigant ook gebeurd!)

Ok ik ging even uit van het KWPN, daar worden ruinen niet in het stamboek opgenomen, omdat dat alleen voor fokdieren is.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:55

Het was een erg leuke en vooral leerzame dag, voor ons allebei :) Tussendoor nog even door het bos gestapt waar hij nog nooit was geweest. Hij is opgenomen in het stamboek en heeft een tweede premie gekregen. Zadelrubriek deed hij ook erg braaf.