Wat is een fjord met zomerexceem nog waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:59

het is toch wel een lekker beest om te zien! :9 zeker als ze ook nog een gouden karakter heeft. :j
Weet je ook wie haar ouders zijn?

Nuage

Re: Wat is een fjord met zomerexceem nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 18:00

Uuuhhh ja geloof dat dat wel op haar papieren staat :+
Maar heb de kennis zo even niet paraat :o

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:04

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:05

bedankt. :)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:31

wat vele al zeggen hier, voor een exzeem paardje max. 1500 euro.

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:19

ze is inderdaad wel ontzettend mooi om te zien hoor absoluut, en als ze dan ook nog het juiste karakter heeft.. maar je hebt dan wel recht op een vergoeding terug, je koopt het dier zonder gebreken en als blijkt dat ze een gebrek heeft mag je inderdaad een vergoeding terug verwachten.
stel dat je haar zelf ooit misschien nog eens moet verkopen dan krijg je er dit geld ook niet voor terug, een dier word toch nog als ding beschouwd door de wet. Je behoort dit te weten alvorens je een dier aanschaft zodat je zelf een keuze hebt om hiermee accoord te gaan. Maarja tegenwoordig word je makkelijk een oor aangenaaid om het zo maar ff te zeggen.

en de meeste mensen starten geen zaak omdat die kosten veel hoger zijn dan het bedrag wat je betaald hebt voor een paard.

misschien dat je de handelaar kunt opbellen en het voor gaat leggen, sommige mensen zijn wel eerlijk en wel voor rede vatbaar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:11

Jeetje , 2500 voor een gezonde fjord vind ik al enorm veel geld zeg !
En voor 1 met zomer exzeem zou ik niet meer dan 1000 uit willen geven.
Mijn 1e premie fjord heeft ook eczeem en zij was op 7 jarige leeftijd
inclusief toebehoren 1750 euro. Zeker met de markt van nu, vind ik dat ze
die prijs echt niet kunnen vragen.

En houd in je hoofd dat die eczeem ook nog een hoop gaat kosten, dekens,
medicijnen enz enz.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:23

Wauw wat een papa <3 <3 <3
Prachtige merrie ook :P
De fjorden gaan op het moment nu eenmaal meer opbrengen, gelukkig wel... Het is natuurlijk logisch dat je voor een fjord met zomerexeem geen 2500 betaald, maar voor een fjord zonder z.e is het geen rare prijs meer.
Heb zelf een super merrie met z.e ik geef haar iedere ochtend druppels en was haar een keer in de week met betadine shampoo en als ze dan opgedroogd is spuit ik haar manen en staart in met defendog, ze heeft wel jeuk maar schuurt niet meer *\o/* *\o/*

Usha2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:52

Mooi paardje hoor.
Vindt het alleen 2500,- ook wel erg aan de prijs.
Had er zelf max 1800,-
Hoop dat het je lukt wat terug te krijgen, vrees alleen dat het niet zo makkelijk zal gaan.
Vriendin van me zit in een recht zaak met de verkoper ivm 'verborgen verbreken'.
Niet alle verkopers zijn het zelfde.
Succes!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:32

We zijn er al uitgekomen hoor qua prijs ;)
Had ik ook al gepost in dit topic :)

Ik vind de prijs alsnog vrij hoog, maar we zijn nu dus €2000,- overeen gekomen.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:23

wildwestwill schreef:
Ingeent waarvoor ?? als ze 1e premie is moeten ze zeker geent zijn !!

Bij fjorden is niets verpicht, ook het inenten niet.

Het fjordenstamboek loopt in veel dingen voorop maar met het verplichten van inenten zijn ze niet zo vlug.

Er komen paarden genoeg naar de keuring die nog nooit geent zijn.
(triest want ik zorg wel dat mijn paarden goed geent zijn. ik wil geen risoco lopen)

maar een paard met Z.E is gewoon een stuk minder waard.
Ze kunnen het wel in een korte tijd ontwikkelen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:09

Wel fijn dat het paardje zo goed bevalt maar jammer van die exceem.
2500 is echt teveel, eigelijk 2000 nog maar wel fijn dat je wat tegemoetkoming kreeg.
Toen ik een paar weken geleden mn 8 jarige merrie, zonder exceem die in 2008 dagkampioen werd, verkocht zijn we een bedrag tussen 2000 en 2500 overeen gekomen!
En dan vind ik nog dat ik er een goede prijs voor heb gekregen want dat is ook een braaf paard met een goed karakter.
Nu ze eenmaal exceem ontwikkelt heeft moet je ook elke zomer de schade zoveel mogelijk beperken door misschien wel exceemdekens, een supplement of zalf of weet ik t wat. Dat kost ook geld.
Hoewel ik meerdere paarden ken bij wie het gelukt is om het redelijk onder controle te krijgen en die nu een volle manenbos hebben gekregen.
Veel plezier van jullie fjordje!

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:02

2500 is wel veel.
maar het is wel een prachtig beestje!
maar als je het goed in de gaten houd zou je wel (wat) tegen zomereczeem.
bijv. een eczeem deken en wat ik ook doe is dat je hem op stal zet(daar komen die vliegjes niet) en dat ze alleen tussen 10 uur s'morgens en 4 uur s'middags naar buiten mag, weet niet of het bij die van jou werkt maar die van mij heeft nergens geen last van.
maar je hebt wel een hele mooie fjord gekocht hoor :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 01:00

Nou fijn dat je er nog wat af hebt gekregen :)

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:15

Het is een mooie merrie om te zien maar als ze echt zomerexceem heeft vind ik haar niet meer waard dan de slachtprijs maar dat is mijn mening.
Fokken zou ik niet met dit paard doen.
2500 euro vind ik een heel bedrag voor een fjord dan mag ie wel gouden hoefjes hebben, trouwens rond 1500 euro kan je al een goede merrie met papieren kopen, gewoon goed zoeken en geduld hebben.

mbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:44

het is inderdaad een leuk paardje

wij hebben Gyara begin van dit jaar 2 weken op proef gehad, en haar weer op laten halen ivm het schuren de hele dag door,
ook mijn dieren arts gaf al aan dat het een exceem fjord is

erg jammer , loopt mooi in de teugel, en ook voor de kar ging het geweldig
degene die haar ingereden heeft in belgie, is ook actief op Bokt, even zoeken dus, voor meer foto's en info

gr marcel

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:48

Sorry, maar je hebt echt geen idee wat je jezelf op de hals haalt. Je hebt straks een tot bloedens toe stukgeschuurd paard.

Direct terugbrengen zou ik doen en ze is zeker niet meer waard dan de slachtprijs. Ik snap best dat je dr leuk vindt maar je koopt gezonde Fjorden voor minder,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:58

Ik vind het een mooi dier, maar oooh zo niet goed dat je een paardje met z.e hebt :n Idd wat hier boven al gezegt is je gaat haar tot bloedens toe kapot gekrabt zien en wat zou je stiefzusje daar van vinden?
2000 euro vind ik nog erg veel geld. Als ik mijn paard ( fjord ) zou verkopen zou ik ook aan 2500 euro dneken ( al is ze niet te koop :+ ). en die is z.e vrij, maar heeft idd ook een karakter waarvan ik mn hand in t vuur voor durf te steken dat zij met gehandicapten overweg kan :j

Ik zou haar echt terug brengen en een andere fjord zoeken echt!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:02

sorry als ik het zeg maar een paard/pony met ZE is niets meer waard dan de kiloprijs.

Voor het fokken moet je ze niet inzetten. kans is ruim aanwezig dat nakomelingen er ook vatbaar voor zijn.

zo fok je het juist erin. terwijl we het juist eruit moeten fokken. alle paarden met ZE uit de fok dan lost het probleem zich vanzelf op.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:11

alsof paarden alleen ze kunnen krijgen als het erfelijk is.. het kan ook zomaar komen wanneer de weerstand van je paard minder is.

er zijn tegewoordig zoveel dekens en middeltjes op de markt dat het leven van die paarden aangenaam kan zijn maar je moet er net voor kiezen.

laat ieder gewoon zelf weten wat ze ermee doen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:28

linsim26 schreef:
alsof paarden alleen ze kunnen krijgen als het erfelijk is.. het kan ook zomaar komen wanneer de weerstand van je paard minder is.

er zijn tegewoordig zoveel dekens en middeltjes op de markt dat het leven van die paarden aangenaam kan zijn maar je moet er net voor kiezen.

Compleet niet waar wat je zegt. ZE is aangetoond erfelijk en die huis tuin en keukenmiddeltjes helpen echt niet.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:04

linsim26 schreef:

ik zeg niet dat alle paarden het krijgen. alleen dat ze er vatbaarder voor zijn als het al in de genen voorkomt.

Als je dus niet fokt met paarden die bewezen ZE hebben dan vererger je het probleem niet. Dekens neemt misschien iets van de symptomen weg maar niet de oorzaak.

Niet mee fokken en zeker niet teveel geld er voor geven. Paarden met ZE raak je zeer slecht weer kwijt. vandaar mijn tip om er niet zoveel geld voor te geven. Het mag dan een premie merrie zijn maar dit maakt niets meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:07

idd mee eens met het bovengenoemde, in princiepe is een paard met Z.E gewoon niks waard ( in geld ) ookal heeft t nog hoge premies, klinkt hard maar is gewoon zo!
Je krijgt ze vaak aan de straattegels nie meer kwijt. Fokken kan nie meer....en ga zo maar door

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 00:28

Lieve mensen ik waardeer jullie meningen hoor, maar dit topic is al 2 maanden oud ;)
We hebben Giyara al die tijd al. Ik weet wat ZE inhoudt, dus ik wist ook precies wat we ons "op onze hals haalden".
Ze staat nu met een deken op en het gaat verder prima met haar. Stiefzusje is dólgelukkig met haar. En daar ging het om.
Fokken doen we absoluut niet met haar, ik ben zelf fokker (met tinkers) en zou nooit fokken met een paard met ZE. Natuurlijk is het geen garantie, maar het risico is gewoon te groot. Er zijn genoeg fjordenmerries zonder ZE waar ook goede veulens mee gefokt kunnen worden dus waarom zouden we het risico nemen.

@mbull: hadden jullie haar ook bij Jansen van Hout gekocht?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:54

Het is fijn, dat je zus er dolblij mee is, dat zonder meer.
Ondanks dat, vind ik het jammer voor jullie dat je er zoveel geld voor hebt betaald. Voor dat geld had je zoveel extra dingen kunnen doen, of kunnen kopen.

Je kunt de handelsstal ook niet alles verwijten. ZE kan plotseling optreden bij verandering van omgeving. En bij een handelaar staat een paard ook vaak maar heel kort. Verder weet een handelaar ook lang niet alles van de ziektegeschiedenis van een paard, omdat vaak de verkopende partij, meneer de particulier die van een paard af moet, heel veel en heel vaak dingen bewust achter houdt, of zwijgt.

Ik zeg alleen maar, binnen zetten op bepaalde tijden en uitkijken met te rijk voer.