[KG] Hoe noem je deze kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kusmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:16

Het is wildkleur!

~ donkerdere manen
~ donkerdere benen (met ook nog zebrastrepen)
~ Aalstreep
~ donkerdere snuit
~ zandkleurige vacht (wat ook grijs mag zijn maar dan wordt het grullo)

Maar om precies te zijn is het wildkleur grijs/bruin. Wildkleur is namelijk eigenlijk gewoon een verdunningsfactor waarbij bovenstaande kenmerken aanwezig zijn (met uitzondering van de primitieve aftekeningen, zebrastrepen op de benen) wat over muisgrijs, bruin, lichtbruin of vos kan gaan. Het wildkleur-gen is dominant dus waarschijnlijk is jouw paard daardoor ook wildkleur geworden.

Maar de conclusie is dus duidelijk gewoon wildkleur.

Ik hoop dat ik je een beetje kon helpen! :D

Xx

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:20

LadyMadonna schreef:
100% grullo :j

Heb zelf een grulloroan bonte ;)

Wat is eigenlijk het verschil met een grulloroan bonte en een grullo bonte? Of is er geen verschil?
Mijn paard is namelijk grullo bont, het is volgens mij best een zeldzame kleur die bij bont voorkomt aangezien ik nog nooit een ander paard met zijn kleuren ben tegengekomen, dus het lijkt me wel interessant om meer over de kleur te weten :)

Jette

Re: [KG] Hoe noem je deze kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:23

Een grullobonte is een paard dat qua hoofdkleur grullo (zwart met wildkleur eigenlijk) is, maar daarnaast het gen voor bont bevat. Waardoor hij ook vlekken heeft.

Als een paard grullo roan bont is, heeft het naast bovenstaande ook een roan gen, waardoor het, vooral zomers, nog witte haren door zijn vacht heeft. Behalve op zijn hoofd en benen. Het is 'gewoon' nog een extra toevoeging

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:14

@Snollygoster: grullo en 'bont' heeft genetisch niets met elkaar te maken en dus is het ook niet heel bijzonder om te hebben. Gewoon een samenloop van de aanwezige genetische eigenschappen van paps en mams.
Een homozygote Tobiano (platenbonte) die roan is, dát zou bijzonder zijn :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:18

Dit topic stamt uit 2010, de vraag van TS is dan ook allang beantwoord :)

Hier komt toch nog wel weer nieuwe info naar voren, vandaar dat ik de nieuwe berichten niet zal verwijderen, maar het topic een slotje zal geven zodat ook dit nog terug te lezen is.