Tweeling veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:15

Jose21 schreef:
ptiteblue schreef:
Ik heb 2x tweelingsdracht meegemaakt, alle 4 gezond.
1 merrie was boerenpaard, zij is wel afgemaakt geweest door een infectie (placenta niet helemaal verworpen), maar heeft toch 3 maanden haar kleintjes kunnen voeden.

2de merrie, bwp was toen 20 jaar oud, DA zag een kyste in plaatst van het vruchtje, 2 gezonde veulens zijn gekomen.
1 van de 2 kon de eerste dagen moilijk opstaan, maar na 1 week waren ze alle 2 prima! Ze zijn denk ik wel E ponies gebleven. Ik zal proberen fotos te vinden.

Maar ik zou de risico toch niet durven nemen hoor!

Kon je er ook gewoon op rijden enz? :)

De bwps tweeling zijn verkocht geweest als 2 jarige, de 2 samen.
Volgens mij, moest dat wel lukken om op te rijden, maar wel voor kinderen wegens hun pony maat.

Voor de 2 boerenpaarden veulens, moeder is dus na 3 maanden afgemaakt, dus voor haar is het niet goed afgelopen.
hengstveulen is in zijn 1ste winter naar het slacht, veel te klein, dus nooit een kans om dekhengst te worden.

De merrie wwerd in de fokkerij gezet, is wel niet drachtig geraakt voor haar 5 jaar.

Jose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:31

Aha oke... nee vroeg het namelijk omdat de tweeling die ik ken het dus niet zo goed heeft overleefd als de verhalen van sommige die ik hier lees :)
1 is er al direct na de geboorte overleden, de andere heeft het overleefd... maar zijn gewrichten zijn volledig vergroeid dus je zou er nooit op kunnen rijden ofzo... :(

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:43

Hier bij de buurman, niet ontdekte tweelingdracht, verworpen een paar
weken voor de datum en de merrie heeft het ternauwernood overleefd.
Tis gewoon niet verantwoord om dit te laten komen.
En elk jaar zie je wel weer een foto van een gezonde merrie met dito
veulens en een blije eigenaar, dat geeft een verkeerd beeld van
een tweelingdracht, gaat echt bijna altijd mis.

joyfordogs

Re: Tweeling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:14

ook ik ken meer verhalen en voorbeelden dat het fout gaat, die zijn er echt meer dan dat het goed gaat.
Als het 1 van mijn merrie's zou zijn, dan zou ik 1 vruchtje laten afknijpen, ik durf dat risico niet te nemen.
bij ons in de straat is vorig jaar een kwpn bevallen van een 2 ling, dit is in van de weinige keren dat het wel goed is gegaan, maar goed, ook die zijn volgens mij niet erg groot, dus als kwpn heb je er weinig aan, worden leuke D of E pony's.
Hoe leuk het ook lijkt, 2 veulentjes tegelijk, NIET DOEN! zeker niet nu je het al weet van te voren.
je neemt veel risico's voor de kleintjes en ook voor je merrie, je kunt ze alle 3 kwijtraken, dat kan niet de bedoeling van het fokken zijn lijkt mij!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:17

Bij mij fokmerries komen ook geen tweelingen en bovendien mijn dierenarts zou het het er absoluut niet mee eens zijn als ik het wel zou laten zitten ... zo is ze wel ... voor mij geen tweelingen dan laat ik er 1 bij weg knijpen .... Fijner voor de merrie en een stuk minder risico voor merrie en veulen ...

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:20

En als je er toch twee wilt, dan kom je naar mijn merrie kijken
die heeft zelf een veulen en zoogt vrolijk het veulen van onze
haflinger erbij, gewoon spontaan

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:20

Ons paard was ook drachtig van een tweeling we hebben de veearts gevraagt wat het beste was (hij kent ons paard heel goed ik weet niet of dat bij jou ook het geval is) en hij zij dat we er beter een weg konden halen. Dat ging niet helemaal zoals het moest en dus hebben ze die andere er ook uit moeten halen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:28

Mijn merrie was vorig jaar ook drachtig gescand van een tweeling, op 21 dagen een van de vruchtjes kapot geknepen. Bij ons is alles gelukt omdat ze niet te dicht bij elkaar zaten.
Als je een vrachtje kapot knijpt vervuil je in princiepe de baarmoeder (ook al is het zo klein) en bestaat er dus een kans dat het tweede vruchtje ook afgestoten wordt. Mocht het wegknijpen niet lukken kun je er ook voor kiezen de merrie hengstig te spuiten, verlies je ook beide vruchtjes, maar een tweeling dracht zou ik niet aan beginnen. Mocht het goed gaan tot aan de geboorte, heb je erna heel veel werk, wat alleen eigenlijk niet te doen is. Een merrie is in princiepe niet gemaakt om een tweeling te hebben, je zal de veulens dus extra voeding moeten geven, daarnaast is er ook kans op een behoorlijke achterstand etc etc.
Ik zou het wegknijpen gewoon proberen en anders opnieuw beginnen.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:36

Zeker niet 2 laten zitten! Bij ons is het 2x gebeurd dat het niet gezien is en beide keren fout afgelopen. Eerste keer 2 dode veulens en de tweede keer twee dode veulens en een dode merrie. Veel dramatischer wordt t niet.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:05

Ik heb dit een paar dagen geleden met mijn merrie gehad. We hebben er 1 af laten knijpen. Het risico is gewoon te groot.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:06

Bij mijn vorige pony is het gewoon goed gegaan.
De ene was wat kleiner maar beide kerngezond!

chacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:19

Wij hebben een merrie - 9 jaar - zwanger. Eerste echo dacht de DA dat het veulen het niet zou redden. Nu weer een tweede echo, en ze zag dat ze het veulen had afgestoten. En toen zag ze een hartje kloppen aan de andere kant. Tweeling, maar moeder natuur had er al één afgestoten en we weten niet of de tweede het haalt want ze is nogal klein voor 6 maanden. Volgende maand maar weer een echo....Als je het mij vraagt zou ik nooit het risico vergroten van mijn paard. Veulen of geen veulen. Je kan altijd nog een keer dekken. Hou het bij één. Veel gezonder voor beide....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:49

ik heb voor jana een friese merrie gehad (lammie) die wij drachtig hadden gekocht.
er was echter niet bekend dat ze drachtig was van een tweeling en op 8 februari 2007 (precies 1 maand voor de uitgerekende datum) werden ze allebei geboren en hoogst waarschijnlijk is er 1 voor de bevalling overleden aangezien zij al bruin was en heeft zij de bevalling in werking gezet en daardoor de ander meegenomen en die is tijdens of kort na de bevalling overleden, aldus de dierenarts...
gelukkig had lammie er niks aan overgehouden, maar die 2 veulens (2 hele mooie bijna identieke zwarte merrieveulens) hebben het dus niet overleefd...

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:07

Een 2ling dracht is inderdaad heel zwaar, maar kijk eens naar 1ling drachten dat loopt ook heel erg vaak verkeerd af

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:00

Bij ons op stal was een merrie zwanger van een tweeling. En toen is die dood geboren, erg schokkend voor de moeder. Nu hadden ze haar dus weer laten dekken, bleek dat het weer een tweeling was. Nu heeft de dierenarts een vruchtje weggedaan (weet niet meer hoe je het noemt). De merrie heeft het zelf nu ook beter.

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:45

Als het mijn merrie was zou ik de DA 1 weg laten knijpen, kan dat niet dan allebei weg. De risico's wegen niet op tege de 'voordelen', als die er al zijn. De kans dat beide veulens het overleven is naar mijn weet nog geen 1%. Daarbij is de kans dat er iets met de merrie gebeurd ook erg groot. Nee, dat was het mij niet waard.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:41

Ik heb hetzelfde probleem, gisteren mijn merrie laten scannen (op 17 dagen) en idd een tweeling, helaas lagen de vruchtjes tegen elkaar. Vrijdag moet ik terug in de hoop dat ze er 1 kunnen afknijpen... Weet iemand hoe hoog de slaagkans daarvan is ? Liever geen veulen dit jaar dan een tweelingdracht !

Gaefe_Molly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:22

Ik zou ook kiezen voor eentje te laten wegknijpen.
Wij hebben onze merrie ook laten scannen.
Omdat we haar niet willen verliezen aan een tweeling.

Nu weten we (bijna) zeker dat het GEEN tweeling is.

Natuurlijk kunnen wij niet kiezen in jou plaats maar ik zou zeker geen risico nemen.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 01:18

Hoi,
Vorig jaar was mijn paard ook drachtig van een tweeling, eentje eraf laten knijpen en dit jaar een gezond hengstveulen! Haar moeder had het jaar voordat mijn paard, Roosje, geboren werd een dode tweeling, niet gezien tijdens de scan. Dit jaar weer gedekt, geen tweeling, al twee keer gescand. Het blijkt erfelijk te zijn, vertelde mijn dierenarts. Ik zou het risico niet nemen.
Groetjes en succes!
Carmen

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:59

Voor degene die het zich afvroegen; Veulens zijn overleden, TS heeft vruchtje niet afgeknepen.
Met 7 maanden dracht kreeg paard een koliek aanval wat een miskraam tot gevolg had.
Paard is nu weer in orde. TS wou de dekking nomaals doen maar zag daar toch vanaf.
Gaan nu in 2012 een veulen kopen.

Daarmee kan dit topic wel gesloten worden denk ik. :P

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:19

bedankt voor de info, was wel nieuwsgierig hoe het afgelopen was met de merrie en eventueel tweeling

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:36

Spijtig dat ze de goede raad in de wind heeft geslagen, ik heb er verleden jaar wel eentje laten afknijpen en heb dit jaar een kerngezond schitterend bont merrieveulen

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:13

Ik heb dit jaar ook een tweeling gehad. Dierenarts had niet gezien dat het er twee waren, maar vond haar al serieus dik staan toen ze de helft van haar dracht gepasseerd was. Ze liep echt rond precies of ze einde dracht was. Op 8 maanden dracht (9 april 2011 (zal die datum nooit vergeten) - was uitgerekend midden juli ) kwam ze eten en haar buik was opeens 'weg'. Goed gekeken en aan haar benen en poep hing bloed, dus ben ik gaan kijken in de weide en zag ze van ver liggen. Het ene veulen was een behoorlijk groot merrieveulen, die 'normaal' geboren is geweest met de placenta erachter. Het andere veulen lag nog volledig in de vruchtzak en wegens de stank heb ik dat toen ook niet opengemaakt. Het was een kleiner veulen als het merrieveulen en ook minder zwaar, maar had toch nog een degelijke grootte. Waarschijnlijk was het veulen dat nog in de vruchtzak lag al in de baarmoeder gestorven, omdat het minder voeding kreeg als het andere.
Toen ik de veulens aan het 'opruimen' was, kwam mijn merrie kijken en snuffelde ze nog eens aan beide veulens en ging toen door. Ik was blij dat ze toen nog bij mijn pony en ander paard stond, zodat ze niet alleen was en dat ze het gemakkelijk kon verwerken.
Daarna heb ik mijn merrie vanachter gewassen, zodat ze terug proper was.
Ik heb toen ook problemen gehad met de dierenarts, die haar had geïnsemineerd, had gescand, ... Maw de persoon die toen al voor een aantal jaren onze vaste dierenarts was. Dus sinds dan hebben we ook een andere dierenarts.

Ik heb naar de hengstenhouder gebeld en we kregen dit jaar een gratis dekking. Dus toen de merrie hengstig werd, de 'nieuwe' dierenarts gebeld en laten scannen. Ik ga niet alle cyclussen vertellen, maar het kwam er op neer dat het 2 maanden heeft geduurd vooraleer dat ze terug een normale cyclus had. En bij de 2e normale cyclus toonde haar baarmoeder pas echt hengstig. Dus uiteindelijk na een paar maanden is ze terug drachtig. Eerst ook terug van een tweeling, maar het risico wilde ik niet meer lopen en heb er toen eentje laten afpitsen. Het veulen dat niet was afgepitst zat er nog op de scan van 6 weken. Natuurlijk ging de gezondheid van mijn merrie voorop en moest het dit jaar niet meer lukken dan kon het ook geen kwaad, maar we hebben het gewoon geprobeerd en als een merrie niet 100% in orde is, wordt ze ook niet drachtig. In die 2 maanden van proberen is ze 3x geïnsemineerd geweest. Pas na die twee maanden toen alles terug in orde was en ze voor de 4e keer geïnsemineerd is geweest, was ze drachtig.

Zo dit was mijn ervaring met een tweeling. Uit eigen ervaring zou ik zeggen laat er 1 afpitsen, want een tweeling vinden, die nog niet 'af' is, is echt geen pretje. Ik was ook alleen met mijn zus thuis, want mijn ouders en broers waren juist op vakantie vertrokken.