wanneer dalen de ballen van een hengstveulen in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:32

bij mijn hengst zijn ze nog maar sinds dit jaar ingedaald. hij wordt in april 2 ;) dus hij was best laat..
maar als hij nu buiten loopt zie je er idd niks meer van...op stal nog wel...door de temperatuur

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:57

en ons ventje heeft er nou twee :) ondanks de een nog maar zo groot is als een kikkererwt ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:59

In Amerika komt het voor dat ze castreren als veulen, dus als ze een paar maanden oud zijn :) Dan schijnen ze zich heel goed te ontwikkelen ;j Dus de balletjes kunnen al jong indalen en dan schieten ze weer omhoog :')

aikon

Re: wanneer dalen de ballen van een hengstveulen in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:04

Mijn jongste hengst had met 2 pas de eerste bal hangen en met 6 de tweede. O:) Hij schijnt wel een uitzondering te zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:17

nou hoorde ik laatst ook dat het een erfelijke afwijking is als ballen niet voor hun 2,5 beide zijn ingedaald...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:05

Ik weet niet hoe oud paps was, maar 2 broers hadden het wel binnen 6 maanden hangen. Het is gewoon een aparte. Waarschijnlijk licht de oorzaak in het te vroeg geboren zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:26

allicht niet, maar merries kunnen het ook overdragen op hun veulens en het hoeft niet altijd door gegeven te worden, verder ga ik me daar meer in verdiepen omdat ik het wel een boeiend iets vind

zojuist een heel duidelijk bericht op de wiki gevonden
Citaat:
Preventie

Het is ongewenst om met een klophengst te fokken, omdat de kans groter is dat deze veulens ook klophengst worden. Dekken met een klophengst is dus sterk af te raden omdat 'slechte' genen verspreid worden in de populatie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:33

Hengstjes hier hebben ze ookal. Veulens ook. Donaghy was met 6 maanden gecastreerd, netjes twee ballen. De mini die ook moest had er maar een en was al 1,5 of 2 jaar geloof ik.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:36

bij mij veulen waren ze der al met een half jaar! we konden hem dan ook al castreren met een jaar!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:08

Woogy schreef:
allicht niet, maar merries kunnen het ook overdragen op hun veulens en het hoeft niet altijd door gegeven te worden, verder ga ik me daar meer in verdiepen omdat ik het wel een boeiend iets vind

zojuist een heel duidelijk bericht op de wiki gevonden
Citaat:
Preventie

Het is ongewenst om met een klophengst te fokken, omdat de kans groter is dat deze veulens ook klophengst worden. Dekken met een klophengst is dus sterk af te raden omdat 'slechte' genen verspreid worden in de populatie.

Ik heb 2 hengsten, zelfde vader moeder combi en ik weet dat er nog een 3e is. 2 hier van waren gewoon op tijd. Hengst veulens van mijn oudste hengst hebben ook allemaal binnen 6 maand de balletjes hangen. Dat waren er 7. Denk echt dat het aan de onder ontwikkeling van de jongste licht, hij is meer dan een maand te vroeg geboren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:06

Mijn hengstje is pas 2 jaar geworden en heeft zijn beide ballen nog steeds niet.
Moet ik me al zorgen maken, of gewoon nog even afwachten?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:52

Ze kunnen tot de 7e levensjaar nog zakken, zijn ze er dan niet komen ze ook niet van zelf.
DA kan je vragen om advies, waarschijnlijk zegt deze nu castreren. Kost veel, buik moet open. Is de hengst het waard om deze grote koste te maken?

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:47

In de 10e maand van de dracht dalen de testikels normaliter al in het lieskanaal of scrotum.
Uiteraard is de liesring nog vrij royaal en kunnen de testikels nog wat 'rondzwerven', maar in principe betekent ingedaald ook echt ingedaald (na de geboorte worden de liesopeningen snel kleiner) en hangen ze in lieskanaal of in het scrotum (of hoog opgetrokken tegen de buik, maar niet afwijkend)

Woogy: het kan heel goed zijn dat dat niet de testikel is die je voelt, maar het gubernaculum.
Dit is het bindweefselstrengetje wat via de scrotumbodem verbonden is met de testikels en door verkorting moet zorgen voor het naar beneden 'trekken' van de bal. Het gubernaculum wordt regelmatig verward voor een kleine bal, maar dit is dus onjuist.
Laatst bijgewerkt door vanRijnwoude op 18-04-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:52

Bij mijn hengst zijn laatste pas toen die 3 werd. Net een week voor castratie. Anders moesten ze hem op de tafel leggen...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:05

aikon schreef:
Ze kunnen tot de 7e levensjaar nog zakken, zijn ze er dan niet komen ze ook niet van zelf.
DA kan je vragen om advies, waarschijnlijk zegt deze nu castreren. Kost veel, buik moet open. Is de hengst het waard om deze grote koste te maken?

In principe hoeft hij niet gecastreerd te worden, hij kan gewoon buiten met soortgenoten,
maar op den duur wil ik hem wel laten castreren. Om realistisch te blijven; hij is de operatie eigenlijk niet waard, maar emotioneel natuurlijk wel :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:11

jeetje dan was mijn hengstje best vroeg. met 3 maandjes hingen ze er al en zijn ook niet meer weg geweest tot ik hem heb laten castreren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:53

Matheno dan wachten tot ie 7 word O:) Mijn jongste (vandaag 7 geworden *\%/* ) heeft vorig jaar pas zijn 2e bal laten hangen.

Callum dat is ook best normaal. Ken meer hengsten die ze zeker binnen 6 maanden hadden hangen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:57

hiihihihi was alleen wat lastig aangezien hij ernstige pogingen deed om zijn halfzus te dekken. dus maar draadje gespannen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:59

Wat een viestert :wow:

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:04

erg he hihihii :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:23

Ik moet wel zeggen trouwens; ik stond laatst hem te borstelen en hij genoot er zo van dat hij zichzelf lichtelijk zat te bevredigen. Dus ik denk dat die ballen wel gaan komen haha :P

ToddMyleneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:56

Bij mijn hengst kwam het op zijn 11e maand al. Hij heeft dek neigingen en is nog geen 1

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:26

Ik heb weer te vroeg vragen gesteld haha, smiddags waren er nog geen ballen, savonds waren ze er ineens en wilde hij meteen op de merrie springen haha.
Hij is overigens nog steeds doodbraaf en reageert niet op merries als ik met hem wandel of gewoon met hem bezig ben. Ik denk dat ik gewoon een uniek diertje heb :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:12

Zeker niet uniek hoor, mensen praten mekaar graag angst voor hengsten aan. Die van mij liep in de groepskinderlessen, ging op buitenrit in de groep, kon je mee grondwerken en rijden in de bak met merries en kon ook prima met andere paarden op de wei. Hij heeft zelfs gedekt. Uitzonderingen maken de angst juist.. Hengsten zijn ook maar paarden :-)

Mijnes is eind vorig jaar gecastreerd en zelfs na een actieve carrière kon hij ze nog optrekken, vooral als hij bang was. Ze hebben oktober maatje grote mango eruit gehaald. Vanwege dat kunstje is hij ook onder narcose gegaan en over de lies gecastreerd. Zijn zaad was trouwens prima, zelf goed genoeg voor diepvries KI.