Bloedlijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:43

Mensen willen bloed bijvoegen maar willen ook in de eerste generatie een sportpaard fokken. Dan schrikken ze terug van de zuivere volbloed en de arabier (ook wat maat betreft). Men kiest dan voor een sporthengst met een scheutje bloed erin en meestal is dat dan engels volbloed. Mocht er nu heden ten dage wat meer AA hier rondlopen, die goed presteren: met de goeie dingen van engels volbloed en arabier in combi, dan denk ik dat daar toch wel wat mensen door aangesproken zouden zijn.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 20:24

willy schreef:
Gigantisch veel??
T'is maar hoe je het bekijkt en hoezo heeft een Engels volbloed geen lendenmechanisme??
Als je op de moeilijke toer gaat moet je nog maar wat pedigrees napluizen en uitzoeken hoeveel Engelse volbloeds er Lichte tour lopen en hoeveel Arabieren.
Dit klinkt wel heel erg als Han Coolen

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 20:33

Om een voorbeeld te geven Cartago Z voert 495 keer Amurath 1881 ox in zijn pedigree. Hoe komt dat? Heeft het Engels Volbloed dan wel het lendenmechanisme. Zo ja. Wat is het het lendenmechanisme en waarom hebben de sportpaarden (springen en dressuur) dit nodig. Wat zijn de voordelen?
De toer is voor mij niet moeilijk maar misschien gaat het jezelf boven je geestelijke bagage. Dan moet je stoppen. Zoals je wellicht weet heeft het Arabisch Volbloed meer hersenvolume dan elk ander paard en dat niveau zoeken we beetje. Hoeveel Engelse Volbloeds lopen dan wel de Lichte tour en welke? Hans Coolen is misschien niet de enige die nog een beetje nadenkt over de fokkerij van sportpaarden. Misschien zijn er nog wel meer.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 21:02

sarabande schreef:
Dit is geen discussie dit is een monoloog

Wat is dan een discussie? Bedoel je een Neanderthalermonoloog van wat diepe Nederlandse keelklanken zonder onderbouwing en waar iedereen vervolgens achter aan holt?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 21:16

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
[De volbloed is ook ontstaan ten dele uit de arabier dacht ik?
[/quote]

Net zoals de mens is ontstaan uit dezelde oermens, zijn alle paarden terug te voeren op enkele Arabische voorvaderen en die weer op oerpaarden.

Net zoals het geen zin heeft om een topatleet met een aap te vergelijken heeft het zin om de grondleggers van de sportpaardenfokkerij te vergelijken met het huidige sportpaard.

Ik vergelijk ook geen apen en topatleten. De vraag is: zijn wij met onze atleten wel goed bezig want de meesten halen nog niet eens het landelijke niveau. Of proberen we van apen topatleten te maken. De topatleten voeren namelijk telkens weer de bloedlijnen waaraan ik refereer. Ga maar eens de bloedlijnen bestuderen. Dan kom je de grondleggers telkens weer tegen. En als die grondleggers niet goed waren , zouden we ook geen topatleten gehad hebben. Als het fundament niet goed is, wordt het huis ook niks. Hoe mooi je het ook maakt. Vroeg of laat zakt het in elkaar. Is dit ook het geval met de sportpaardenfokkerij?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:22

Bedankt voer de uitleg van de stamvaders van het Engelse volbloed Anna. Een klein stukje wist ik hier ook van, vandaar dat ik het over de aansluiting had. Nu is daar voor mij ook weer wat meer duidelijkheid in. Arabieren worden als intelligente paarden omschreven, wat heb je nodig voor goede paarden die kunnen presteren? Juist, intelligente dieren.
Ik wil hier niks promoten daar niet van, maar als je je er wat meer in verdiept in de generatie's terug zou het misschien wel eens kunnen dat de fokkerij op een hoger niveau komt en het lijkt mij dat iedereen toch kwalitatieve paarden wil fokken?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:32

Nou, als rasfokker van een ras dat vrij veel invloed heeft gehad van de Arabier kan ik misschien wat aan de discussie toevoegen.

Dit niet zo zeer over het anatomische gedeelte dan wel over het aantal kruisingen van een bepaalde voorouder. Ik heb geen idee hoe veel generaties die Amurath weg zit bij Carthago Z. Dan is het ook zo dat een kruising van halfbroer x halfzus in theorie nakomelingen kan krijgen die geen enkel genetisch materiaal van de gemeenschappelijke grootouder heeft ontvangen. Oftewel, het feit dat een voorouder vaak in een paard voorkomt is geen garantie op enige gelijkenis.

Misschien ook wat handiger een foto van Amurath te plaatsen en eentje van Carthago en de gelijkenissen te bespreken. Dat helpt ons een heel eindje op weg.

PS: is diezelfde Amurath ook ingezet voor de Arabierenfokkerij? Zijn er nu nog Arabieren die van hem afstammen? Ook relevant voor de verdere hengstenkeuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:43

Anna42 schreef:

De vraag is: zijn wij met onze atleten wel goed bezig want de meesten halen nog niet eens het landelijke niveau. ?

Ik denk dat we zeker goed bezig zijn. Want de reden dat de meesten het landelijke nivo niet halen, is meer een rijtechnisch verhaal dan een fokkerij verhaal.

Er lopen zat goede en fijne paarden rond, alleen maar heel weinig fijne correcte ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:44

Nu weet ik dus ook helemaal geen bal van fokkerij (dus mijn antwoord zal natuurlijk nergens op slaan), maar is het niet zo dat simpelweg, als je maar ver genoeg zoekt je altijd dezelfde voorvaderen tegen komt?

Als ik bij kawa (Kafu xx X Rigoletto) kijk, kan ik alle 3 de stamleggers van het engelsvolbloed terug vinden
en uiteindelijk zal dat bij elk paard gaan wat engelsvolbloed in zijn aderen heeft

Maar Rigoletto verraad ook dat hij dus idd van Amurath afstamt, maar is dat niet zo dat als je maar vergenoeg zoekt, je bij wat voor ras ook, altijd bij bekende voorvaderen uitkomt?

Bij zowel de goede als de minder goede?
Alleen bij de goede paarden is het makkelijk terug te zoeken op inet of in ids

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:47

Volgens mij bedoelt Anna dat je moet kijken hoe vaak deze er dan in voor komt. Zo zei ooit iemand tegen me; hoe vaker Ramzes x in het pedigree, hoe beter ze springen.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 29-06-03 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:50

Oke, sorry voor het bemoeien dan Lachen
En bij Kawa komt amurath idd ook vaker voor dan een paar keer, kan hij daarom zo goed springen? weet ik dat ook weer
Waarom stam ikzelf dan niet van Amurath af Boos! Knipoog
Zal me er verder dan ook maar weer vlug buiten houden Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:53

joostvangestel schreef:
Dan is het ook zo dat een kruising van halfbroer x halfzus in theorie nakomelingen kan krijgen die geen enkel genetisch materiaal van de gemeenschappelijke grootouder heeft ontvangen.

? Een veulen krijgt de helft van het genetisch matriaal van de vader en de helft van de moeder. Die versmelten dan tot een uniek persoon dor combinatie en mutatie.
In theorie zouden er ook alleen jongens kunnen geboren worden maar in praktijk volgt de genetica gewoon procentueel de kansrekening.
Er is trouwens genetische info die louter door de moeder wordt doorgegeven: mitocondriaal DNA, dat is een stukje DNA dat geen veranderingen ondergaat doorheen de generaties. Zo is men er in de volbloedfokkerij ook achter gekomen dat bepaalde pedigrees niet kunnen kloppen, aangezen het mitochondriaal DNA van dat paard niet hetzelfde was als dat van moeders zovele generaties terug.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:03

Zannekin: klopt, zo ook trouwens met het beruchte Y-chromosoom, dat alleen van vader op zoon wordt doorgegeven.

Nu mag je twee zaken niet door elkaar halen:

1) De statistische kans dat een nakomeling van twee ouders bepaalde eigenschappen van zijn/haar ouders erven.

2) Het deterministische gegeven van welke eigenschappen een bepaald individu geërfd heeft van zijn/haar ouders.

Ik discussieerde het tweede geval. Daar is ee groot verschil tussen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:07

Rigoletto is zeer mooi gefokt dan, zelf probeer ik ook te letten op bloed van Loretto, daar zit ook weer Amureth bloed in.
De invloeden van Ramzes zijn vanuit Duitsland over gewaaid naar Nederland, Rigoletto heeft lang in Nederland gedekt.
En is later weer terug gegaan naar Duitsland.
Vooral bij de Holsteinse fokkerij zie je eind 1800 dezelfde namen.
En er zijn heel veel Holsteiners in de kwpn fokkerij gebracht waardoor je de verankering met het oude bloed hier ook krijgt.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:54

Maar al die foute dingen die ik uit de merrie wil fokken waar komen die dan vandaan?????

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:52

In Amerika is de kruising Tuigpaard met een Arabier ook razend populair.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 11:18

fokker schreef:
Ja maar dat was ind. zo'n 500 jaar geleden.
Toen waren er alleen maar arabieren en werkpaarden,
De arabier heeft toen zeker goed werk gedaan maar om nu zomaar te stellen dat een volbloed geen lendenmechanisme heeft is ind. een typische H.C. opmerking.

Zijn Arabische Volbloeds en rijpaarden geen werkpaarden?
Waarom wordt Han Coolen er telkens bij betrokken. De stelling over het lendenmechanisme komt niet zomaar uit de lucht vallen maar zijn feiten.
Het Engels Volbloed heeft geen en nogmaals geen functionerend lendenmechanisme voor rijpaarden. Omdat het Engels Volbloed geen dragend skelet meer heeft. Vanwege het op de voorhand gebouwd skelet landt het Engels Volbloed in alle drie de bewegingen eerst op het voorbeen en dan pas op het achterbeen. Dit is voor zowel springpaarden als dressuurpaarden funest omdat dat we voor die paarden precies het omgekeerde verlangen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:24

aha het ligt dus niet aan mijn rijden maar aan het lijf van mijn paard........zooooo weer een frustratie minder pomtidomtiedom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:27

Heb het niet volledig gelezen, maar als ik de bovenstaande redenatie van jou lees Anna, dan concludeer ik daar uit dat je de engels volbloed geen lendenparty heeft, en dat daarom al het goede in de huidige paarden van de arabieren komt.

Mag je voor mij het onderstaande verklaren.

De arabier heeft een nogal niet functioneel lichaam om goed de sport te beoefenen. Zoals zijn diepe rug, erg moeilijk om die diepe rug bol te maken, zoals gewenst in de sport. ZIjn hoge kruis, bijna onmogelijk om dat zittend te krijgen...............zo kan ik nog wel even doorgaan.

Verklaar dat maar eens, dat een paard met die exterieurmatig zo anders in elkaar zit, dat we daar nu ineens mee moeten gaan veredelen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:27

Anna42 schreef:
[Waarom wordt Han Coolen er telkens bij betrokken. .
[/quote]

Nou gezien de uitgekauwde tekst en de leden van de hofhouding die onmiddelijk de bekende liedjes meeblaten lijkt het nogal voor de hand liggen.

Vooral dat Han(s) Haha!

Het niet beantwoorden van vragen, maar gewoon doorgaan met opsommingen is ook een aanwijzing.

Ga maar eens al die paarden in de topsport tellen met 1/2 0f meer aandeel volbloed!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 11:53

fokker schreef:
Maar al die foute dingen die ik uit de merrie wil fokken waar komen die dan vandaan?????

Wat zijn de fouten? Zijn ze te herleiden naar het Engels Volbloedskelet? En als de fouten in de merrie zitten dan valt het niet mee om die een twee drie eruit te fokken. Ten eerste krijgt de veulens nu eenmaal zowel genotypisch als fenotypisch meer van de moeder mee dan van de vader.
Ten tweede zul je om de fouten weg te fokken toch een hengst moeten uit dezelfde bloedlijn die niet dezelfde fouten heeft! Anders klikken de genen niet en schiet je helemaal niets op. Als de fouten inderdaad naar het Engels Volbloed te herleiden zijn, moet je om snller resultaten te boeken waarschijnlijk weer terug naar het Arabisch Volbloed of de Shagya met het goede skelet. Of naar een warmbloed met heel veel Arabisch of Shagyabloed in de pedigree en vanzelfsprekend met dat goede skelet. Maar pas zowel bij de Arabische Volbloeds als ook meer en meer bij de Shagya's lopen veel paarden rond die niets meer met het oorspronkelijk harde woestijn,- en oorlogspaard te maken hebben. De meesste Arabische Volbloedfokkers hebben er geen idee van waarom dit paard zijn unieke kwaliteiten verkregen heeft en hoe een goede Arabische Volbloed eruit moet zien en bewegen. Dit volk fokt zoals ze zelf zeggen een moderne Arabisch Volbloed. Dat zal best. Maar waar de natuuur duizendenjaren over gedaan om tot een perfect paard te komen, wordt door deze mode fokkers in enkele decinnia omgeturnd in vaalk onherstelbare schades.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:54

Anna?? Vroeger!! had je hier twee hofhoudingen, een van Sarabande en een van Han........toen heeft de ene hofhouding de andere net zo lang gepest tot die door meester bart eruit gezet is. En nu is dus de hofhouding van han weg. ( Oom Bart zag de slinkse vrouwlijke steken niet)

Was altijd erg gezellig die tijd...vooral als je het met beide niet eens was. Ze lijken eigenlijk heel veel op elkaar, allebei overtuigd van hun kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:01

Anna42 schreef:

. De meesste Arabische Volbloedfokkers hebben er geen idee van waarom dit paard zijn unieke kwaliteiten verkregen heeft en hoe een goede Arabische Volbloed eruit moet zien en bewegen. Dit volk fokt zoals ze zelf zeggen een moderne Arabisch Volbloed. Dat zal best. Maar waar de natuuur duizendenjaren over gedaan om tot een perfect paard te komen, wordt door deze mode fokkers in enkele decinnia omgeturnd in vaalk onherstelbare schades.

Jammer dat je geen antwoord op mijn bovenstaande vraag geeft. Je begint hier ook werr over de arabische volbloed...... het perfecte paard. Sorry, maar misschien vind jij het een perfect dier, ik weet zeker dat geen een goede ruiter zijn tijd wil verspillen aan een arabier vanwege zijn tekortkomingen in exterieur en beweging.
Maar je wil wel een scheutje bloed van die volbloed die veel te veel tekortkomingen voor de sport heeft.

Voor de veredeling van de rassen van honderden jaren geleden zal het inderdaad goed zijn geweest, alleen hebben we tegenwoordig geen veredeling meer nodig!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:31

Pipo schreef:
Sorry, maar misschien vind jij het een perfect dier, ik weet zeker dat geen een goede ruiter zijn tijd wil verspillen aan een arabier vanwege zijn tekortkomingen in exterieur en beweging.
Maar je wil wel een scheutje bloed van die volbloed die veel te veel tekortkomingen voor de sport heeft.

Niemand gaat voor dressuur met een volbloed het hoogste niveau proberen te halen, net zomin als met een arabier hoewel beide Z wel makkelijk halen (ook arabs).
Halfbloeden wel en de enige reden waarom we daarvoor engels volbloed gebruiken is en blijft de maat volgens mij. Op gebied van gangen moet een arab zeker niet onderdoen voor een pure volbloed. En... er is heeeel veel verschil tussen arabieren onderling...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:39

Pipo schreef:
Anna?? Vroeger!! had je hier twee hofhoudingen, een van Sarabande en een van Han........toen heeft de ene hofhouding de andere net zo lang gepest tot die door meester bart eruit gezet is. En nu is dus de hofhouding van han weg. ( Oom Bart zag de slinkse vrouwlijke steken niet)

Was altijd erg gezellig die tijd...vooral als je het met beide niet eens was. Ze lijken eigenlijk heel veel op elkaar, allebei overtuigd van hun kennis.

Wat is er mis met je mening zeggen op een forum. Mensen voelen zich aangevallen maar waarom? Fokken is geen exacte wetenschap dus waarom niet verschillenden meningen evalueren, zelf wat opzoekingswerk doen en je eigen waarheid vormen.
Gelukkig zijn er doorheen de geschiedenis mensen geweest die een andere mening hadden en die ook verkondigden. Bannen had toen een heel andere betekenis ... maar was zo'n beetje hetzelfde: een andere mening dan 99% van de bevolking: eruit jij!
Achteraf kregen die dan postuum soms wel gelijk, dan weer niet. Maar om zonder er het fijne van te weten direkt te verkondigen dat het nonsens is: niet mijn manier van denken.