Rietjes sperma van bekende hengsten in de AANBIEDING

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:01

fokfanaat schreef:
dat zeg ik niet, maar je moet je keuze van hengst niet puur op geld laten afhangen. en kritisch naar je merrie kijken.

Komt wel een beetje zo over. ;) Ben met je eens dat je niet puur naar t dekgeld moet kijken, maar kan wel belangrijk zijn als je niet te veel te besteden hebt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 14:10

De grotere hengstenhouders vragen er wel om maar de kleinere die zelf ook KI doen vragen er niet om :7
Cayenne schreef:
Ik geloof dat er wel een gezondheidsverklaring van de DA moet worden getoond + een verklaring dat de merrie ook echt drachtig kan worden (zodat er niet tig keer opnieuw wordt gedekt zonder resultaat).

Ik ga met je mee Fokfanaat. Wat gaat er gebeuren met deze dieren? Een deel zal de handel in gaan. Maar dan raken we off-topic in combi met titel en openingspost. Dit is onder andere ook de reden dat ik een topic start. Ik ben vooral benieuwd naar namen van de wat bekendere hengsten.
Ben ook benieuwd wat de redenen zouden zijn waarom de betreffende hengst in "de aanbieding" wordt geplaatst. (heeft iemand hier een nettere naam voor?)
Zou dat echt puur zijn om de hengst weer in the spotlights te brengen of speelt geld ook een grote rol en wordt er niet meer gekeken of de merrie wel interessant genoeg is voor de hengst (of andersom) ?
En wordt dit dan alleen met diepvriessperma gedaan of ook vers sperma?
En vooral ook de redenen van (hobby-) fokkers die hier gebruik van zouden maken.
Ook denk ik aan de kredietcrisis of er hengstenhouders zijn die hierin meegaan of onder dat mom hun hengsten voor een lager tarief gaan aanbieden. Er zijn grote hengstenhouders/dekstations die hier minder aan mee zullen doen dan de wat kleinere, ga ik vanuit.

fokfanaat schreef:
ik zou zo bang zijn voor mensen die voor dit geld, "voor de lol" een veulentje willen en totaal niet kritisch zijn op hun merrie. hoe lager de prijs hoe lager hun drempel imo.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:09

Ik vind dit een heel goede ontwikkeling, en heb ook nooit zo goed begrepen waarom een dekking van een willekeurige KWPN hengst minimaal 1000,- zou moeten kosten.
Bij de hengstenhouder vreet de minder populaire hengst nl net zoveel als de populaire hengst en de kosten van het goedkeuren en promoten heeft hij al gehad. Bij goedkoper aanbieden zal zo'n hengst waarschijnlijk ook weer meer gebruikt worden en heeft hij nog kans om zichzelf via een breder nageslacht op te waarderen.

Want er wordt gesteld dat een minder populaire hengst waarschijnlijk minder goed zal fokken, maar dat hoeft beslist niet zo te zijn :n
Net zo als de aanname dat een populaire hengst wel de betere merries zou krijgen is volgens mij nog nooit bewezen.
Volgens mij krijgt de populaire hengst namelijk de merriehouders met het meeste geld of de meeste emotie (ik wil oooook zo'n gribje in de wei) :+

hoogendroog

Re: Rietjes sperma van bekende hengsten in de AANBIEDING

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:18

Check even het KWPN bewaarboek Fokwaarden sport en exterieur 2009-2010, dan heb je het antwoord op je vraag. Betreffende hengsten hebben in 2009 niet of nauwelijks gedekt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:20

hoogendroog schreef:
Check even het KWPN bewaarboek Fokwaarden sport en exterieur 2009-2010, dan heb je het antwoord op je vraag. Betreffende hengsten hebben in 2009 niet of nauwelijks gedekt.

Ik weet niet of je het ook over Medici hebt, maar het verhaal van de 1 euro/50 cent dekkingen is al een aantal jaren oud. In die tijd dekte hij er 92 (en das best knap voor een Westfaler :D ).

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:24

Ik refereer aan Riant en Metall. Voorts heeft Medici niets met het KWPN te maken en wordt ie dus logischerwijze ook niet vermeld in het bewaarboek.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 28-06-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:26

Ah, dan heb ik niets gezegd :D
Vond het al zo vreemd, een Westfaler in het KWPN boek :D

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:27

Het ligt er ook maar net aan door welke ruiter de hengst wordt uitgebracht.
Een penny vraagt wat minder voor het opleiden, corrigeren en uitbrengen dan een HP Minderhout ;)
Dat kost namelijk ook geld.

kebie schreef:
Ik vind dit een heel goede ontwikkeling, en heb ook nooit zo goed begrepen waarom een dekking van een willekeurige KWPN hengst minimaal 1000,- zou moeten kosten.
Bij de hengstenhouder vreet de minder populaire hengst nl net zoveel als de populaire hengst en de kosten van het goedkeuren en promoten heeft hij al gehad.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:49

Uit een bereking van de Hoefslag bleek eens, dat een KWPN-dekhengst zo'n 50 merries moet dekken om rendabel te zijn voor de hengstenhouder. Dus moet er gedekt worden! En hoe krijg je dan merries bij je hengst? Dan zie je dus dat veel hengstenhouders wat met de prijs proberen te doen. Vaak kun je er ook wel over onderhandelen, zeker als je meerdere merries laat dekken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:57

dat is dan ook de reden waarom bijvoorbeeld ferrolan op sporthorses te koop staat / stond voor niet te veel geld..Die paarden dekken dan waarschijnlijk te weinig en kosten dan te veel geld?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:05

het zal in de fokkerij ook wel crisis zijn denk ik? alles gaat overal in de uitverkoop dus waarom het sperma niet?
Er zijn zo vreselijk veel leuke hengsten om uit te kiezen en het gros gaat voor de geeikte kliek,ik vind t wel een plan om de oudere orde van de plank even onder de aandacht te brengen,volgend jaar ga ik ws ook mijn keurmerrie weer laten dekken en ga dus even uitgebreid shoppen in de uitverkoop :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:05

fokfanaat schreef:
ik zou zo bang zijn voor mensen die voor dit geld, "voor de lol" een veulentje willen en totaal niet kritisch zijn op hun merrie. hoe lager de prijs hoe lager hun drempel imo.

Klopt, maar het kan ook stimuleren dat deze mensen een gezonde hengst gebruiken die bewezen heeft bruikbaar te zijn ipv het 2-jarige draken gedrocht van de buren die toevallig nog ballen heeft.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:21

Geldt dit dan ook voor de eerste jaargang van bijvoorbeeld Lingh en Totilas? :+ :D

sportfokker schreef:
Uit een bereking van de Hoefslag bleek eens, dat een KWPN-dekhengst zo'n 50 merries moet dekken om rendabel te zijn voor de hengstenhouder. Dus moet er gedekt worden! En hoe krijg je dan merries bij je hengst? Dan zie je dus dat veel hengstenhouders wat met de prijs proberen te doen. Vaak kun je er ook wel over onderhandelen, zeker als je meerdere merries laat dekken.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:51

Hmmm is wel erg interessant.
Zijn er nog meerdere "goede" hengsten die op dit moment goedkoop worden aangeboden??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:53

tamary schreef:
fokfanaat schreef:

Klopt, maar het kan ook stimuleren dat deze mensen een gezonde hengst gebruiken die bewezen heeft bruikbaar te zijn ipv het 2-jarige draken gedrocht van de buren die toevallig nog ballen heeft.

dat is idd ook wel zo, maar doorsnee zorgen deze nakomelingen niet voor een positieve boost voor het imago van de hengst.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:30

Ik heb zo links en rechts mijn oren echt de kost gegeven. Er lopen nogal wat fokkers rond die ontevreden zijn wat betreft het dekgeld, stalgeld, service van de HH, kosten van de DA die verbonden is aan het station van de HH etc etc.

Zou bovenstaande er misschien ook wel eens mee te maken kunnen hebben dat aanbiedingen van andere hengsten doorkomen bij sommige merriehouders?

Wij hebben bij HH van Manen gedekt, dekgeld oke, service super, DA-kosten netjes afgesproken en dan beide merries drachtig dus 100%, ik denk dat het gros van de HH echt eens achter hun oren mogen krabben.

De kreet, RIETJES SPERMA VAN BEKENDE HENGSTEN, in de titel bracht mij even op het verkeerde been, ik dacht daarbij aan diepvriessperma van bepaalde hengsten wat in de uitverkoop zou zijn....

Toevallig hebben wij kort geleden besloten om diepvriessperma in te gaan kopen van bepaalde hengsten, vandaar dus ook mijn speciale interesse voor dit topic :D

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 07:24

Van welke bekende hengsten hebben jullie besloten om diepvriessperma in te kopen?

krackertje schreef:
Toevallig hebben wij kort geleden besloten om diepvriessperma in te gaan kopen van bepaalde hengsten, vandaar dus ook mijn speciale interesse voor dit topic :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:03

fokfanaat schreef:
toch moet de hh met zulke dingen wel uitkijken, hij zal zo ook op merries gebruikt gaan worden die anders niet gedekt hadden geworden, en die beter ook niet gedekt zouden worden, Zo komen er ook mindere veulens in omloop en dat doet de naam van de hengst geen goed.

Ben ik met je eens. Ik zei laatst tegen iemand dat ik waarschijnlijk een commercieel minder interessant veulen fok. Hij was het er niet mee eens, deze KWPN hengst heeft in het begin veel mindere merries gehad,zelfs merries die imo totaal niet bij die hengst paste, maar nu hij een aantal normale tot goede merries heeft gedekt, waar hele knappe paarden zijn uitgekomen schijnen zijn nakomlingen uit bovenstaande merries toch gewild te zijn.

Het jammere is dat een hengst adn al gauw een etiket krijgt en dat de mindere langer blijven hangen dan de normale/goede

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:47

VDB schreef:
Het ligt er ook maar net aan door welke ruiter de hengst wordt uitgebracht.
Een penny vraagt wat minder voor het opleiden, corrigeren en uitbrengen dan een HP Minderhout ;)
Dat kost namelijk ook geld.

Dus een populaire hengst, is een hengst die door een populaire ruiter wordt uitgebracht?
Oeiiiii, dan blijft er helemaal niets meer over van het verhaal dat de populairste hengst ook de beste veulies gaat geven... Want als hij dan gezond blijft kan je populariteit gewoon kopen :oo
Tenslotte mag je verwachten dat wel de betere (wedstrijd) paarden zijn geselecteerd als hengst.....

Nog een reden om in dekgeld te varieren is bloedspreiding. Als iedereen achter dezelfde grote 5 aan rent (omdat het qua dekgeld toch niet uitmaakt wat je erop zet EN je een commercieel interessant veulen wil fokken) blijft er van een gezonde populatie KWPNers weinig meer over.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:45

Ik weet dat ik nu een offtopic reactie ga plaatsen, maar heb zijdelings een vraag aan Cayenne Y;( :
Hoe loste de HH van die Westfaalse hengst het op met slechtwillende fokkers, als zij middels een (veel goedkoper dan dekgeld-) DNA - onderzoek alsnog papieren konden krijgen bij het veulen?
Nu besef ik wel dat DNA - onderzoeken misschien in die jaren nog op een laag pitje stonden, maar zou dat een reden zijn dat deze methode nu niet meer gebruikt wordt? Of wordt dit toch nog wel gedaan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:57

Dat stond niet in het artikel geloof ik, sorry!
Ik kan het wel navragen als je wilt. Dat gaat alleen wel ff duren want ze reageren doorgaans nooit zo snel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:45

Ja graag, vind het wel interessant te lezen hoe vindingrijk sommige HH's zijn :) . Ik hou wel van slimmeriken :+ .

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 20:08

Ik zie dat je een soortgelijk topic hebt geopend naar aanleiding van deze Gem.

Ik hoop dat er meerdere mensen reageren naar aanleiding van mijn openingspost. :-)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:17

Wij hebben ook met Metall gedekt. Niet vanwege het dekgeld, maar omdat we al 2 veulens van hem uit onze merrie hebben waar we heel tevreden mee zijn. De hengst verbetert de punten op de merrie en dat het dekgeld dan meegenomen is komt natuurlijk alleen maar goed uit. Een hengst ervoor kiezen zou ik niet snel doen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:03

Metall geeft mooie nakomelingen en is een hengst wat nu ook voor een lager dek-tarief wordt aangeboden. Ik ken hele mooie Metalls die het vooral op de keuring goed hebbenb gedaan. Exacte prijs voor dekgeld weet Liliputter wel. ;)

Uit (hopelijk) betrouwbare bron heb ik vernomen dat de rietjes van de hengst Wolfgang ook voor minder geld gebruikt mogen worden.
Kan iemand dit bevestigen of dit waar is? (zonder er eerst een telefoontje ervoor te hoeven plegen)