[TI] Waarom alleen sub-forum 'Tinkers' op Rassenpraat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor een apart sub-forum bij Rassenpraat voor Irish Cobs?

JA
4 (4%)
NEE
71 (78%)
Een Irish Cobs / Tinkers sub-forum!
8 (8%)
Maakt me niet uit!
3 (3%)
Heb geen mening!
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 90

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:46

tsja, een sub forum vind ik ook flauwekul, maar ik bedoelde meer te zeggen dat ik ook die scheiding wel zie. Verder maakt het me geen fluit uit hoe ze het noemen, voor mij is het gewoon m'n varkentje ;)

Nuage

Re: Waarom alleen sub-forum 'Tinkers' op Rassenpraat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:49

Dat lijkt me echt onzinnig :+
Ik denk dat het fokdoel van het NSvT in jouw tekst ook nogal wordt overdreven hoor. Er zijn altijd nog 3 types waar zij op keuren en daar hoort ook het zware type bij.
Er zijn veel paarden die bij allebei de stamboeken op een keuring zijn geweest, of zelfs bij meer. Ze hebben zelfs een groot deel van de dekhengsten gemeen! Dus 2 rassen? Nee echt niet...
Verschillende fokdoelen misschien wel, maar dat is een heel ander verhaal.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:53

Ja, en dan ook graag aparte subfora voor Welsh cob, Welsh NWR, Welsh K en Welsh sectie A, B en C. :)

Het type zal best anders zijn, maar het ras lijkt me hetzelfde.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:05

Wat een onzin zeg!

Het is allebei het zelfde ras

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:36

Wacht maar geduldig af, het komt nog wel eens zover dat we maar 1 stamboek voor Tinkers en Irish cobs krijgen! Gewoon 1 stamboek voor een en hetzelfde ras :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:54

Ik denk dat het niet uitmaakt. Irish Cob, Tinker, Drum horse, Gypsy horse... het maakt allemaal niet uit. Ze komen allemaal samen onder de noemer Stinker. Denk dat elke eigenaar het daar wel mee eens is. Dus of er nu Tinker staat of niet, we weten allemaal dat we het over hetzelfde hebben!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:46

onzin... zo stopt die haat verhouding juist nooit om alles dan in hokjes te gaan plaatsen.. dan moet er ook maar een sub komen voor drumhorses van het gchd ( ofzoiets) dan heeft elke club van stamboek zijn eigen sub forum
weer draaid het hier nu om de stamboeken... erg jammer dat dat niet eens ophoud.
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 25-06-10 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:48

Wel mooi dat je voor tinkers twee fora zou krijgen, en de friezen, waar er volgens mij wel meer van zijn in NL nog steeds bij de barokke rassen zitten.
Die zou ik eerder hun eigen subforum geven

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:50

Door de stamboeken zijn er aparte namen gekomen.

Dinie hoe verklaar je dan dat bijna alle hengsten bij meerdere stamboeken zijn goedgekeurd?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:40

het feit dat deze vraag zowiezo aan bod komt, vind ik al in en in triest :n
Toch weer proberen onderscheid te krijgen. kom op.. we zijn toch liefhebbers van hetzelfde ras?
dat gemekker altijd weer over de benaming en de types :=

als je zo star denkt.... leuk voor de toekomst van de stamboeken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:45

Dan kunnen mensen met haflingers ook vragen om een forum voor moderne haflingers en de ouderwetse stevige haflingers :+ Of inderdaad, de onderverdelingen onder de Welshen :D

Een tinker is en blijft een tinker hoor :D

Frieten zijn op en top Belgisch en ze noemen het toch ook French fries :')

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:48

Huh?? Zo leer je nog eens wat := Ik dacht nl altijd dat tinkers de NL benaming was, en Irish Cobs de Engelse benaming.

We zijn allemaal gek op onze "koeienpaarden" dus wat mij betreft vooral samen houden! Zou het heel erg jammer vinden als een onderscheid zou komen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:49

je hebt ook de de gypsy cob, ook zelfde paard :+

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:45

We mogen nu eenmaal graag alles in aparte hokjes stoppen. Elke hokje zijn eigen regeltjes. Al die regeltjes weer sub-regeltjes. Al deze regeltjes tezamen weer aparte subjes waarbij afgeweken mag worden. Jaaaaa...!!! +:)+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:23

Ik zie dit persoonlijk (dus niet als moderator, maar als Tinker/Irish Cob/ Bont-paard-met-sokken-uit-Ierland-eigenaar) ook niet zitten. Uiteindelijk hebben we het allemaal over het zelfde soort paard. Of het echt een ras is, dat valt zelfs nog te betwijfelen. Waarom dat nog weer verder opsplitsen? Dan heb je straks een subtopic voor de Tinker, de Irish Cob, het Drum Horse en ook nog een subje voor alles wat bont is en enigszins sok heeft, maar niet in de andere subtopics valt.
De Tinkerwereld is in NL al zo verdeelt, ik zou er niet blijer van worden als we die verdeeltheid op Bokt voort zouden zetten. Ik vind al die verschillende stamboeken en de haat en nijd er tussen al drie keer niks, laat staan dat we dat op Bokt nog eens verder gaan ondersteunen.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:30

Jaja, dan kan je zo over alle rassen beginnen. Ik heb op bokt.be zo eens deel genomen aan zo een discussie. En eerlijk, ik zie er het nut niet van in. Kira is ingeschreven in het tinkerstamboek en word deze zomer ook gekeurd en ingeschreven bij ICS. Dus van duidelijke fokrichting is er in mijn ogen geen spraken, want het gaat om 1 en de zelfde merrie.

Eigenlijk wel grappig dat je je jouw paard bij alle 2 kunt inschrijven.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 10:48

Chubby schreef:
sec gekeken naar de theorie heb je wellicht gelijk. Maar als je in de praktijk kijkt én in je eigen hart, dan zie je toch dat het om hetzelfde dier gaat?!

Datzelfde dier wordt echter bij 2 stamboeken totaal verschillend beoordeeld en daar zit juist de kneep!

Als voorbeeld, (eigenlijk wil ik dat helemaal niet meer noemen, maar vermeld het toch maar even gemakshalve). Waarom krijgt Nikita een 1e premie bij het ICS en een 3e premie bij het NSvT? Dat zegt toch genoeg over het fokdoel/keuringsstandaard van beide stamboeken? Het ICS ziet graag zware paarden en het Tinkerstamboek graag lichtere paarden. De praktijk heeft het hiermee bewezen ;)

Wil graag op dit onderwerp (ooit) verder borduren, maar niet hier...

De vraag van mij was of er behoefte was voor een Irish Cob sub-forum bij Rassenpraat,
wel, als ik de poll resultaten bekijk, dan is er op dit moment geen behoefte aan,
(geldig voor de groep die hun stem hebben uitgebracht).

In elk geval mijn dank voor jullie meningen/reacties ;)

--------------------------------------------------------------------------------
Ben je voor een apart sub-forum bij Rassenpraat voor Irish Cobs?

JA 2% [ 2 ]
NEE 79% [ 54 ]
Een Irish Cobs / Tinkers sub-forum! 8% [ 6 ]
Maakt me niet uit! 4% [ 3 ]
Heb geen mening! 4% [ 3 ]

Totaal aantal stemmen : 68

--------------------------------------------------------------------------------

Conclusie: Er is op dit moment geen behoefte aan een 'extra hokje' ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:12

dus als ik het goed begrijp.. kies je gewoon voor het stamboek waarbij je merrie een 1e premie heeft behaald? en ander stamboek deugt niet omdat ze daar een 3de had?
veulen van mijn merrie had eerst binnen het NSVT een 1e premie op de keuring, en tijdje later een 2de premie.
hangt dus ook geheel af van de jury's op dat moment, de conditie van je paard etc etc.

wees blij dat men wat breder denkt, DAT geeft het ras zijn populariteit.
juist omdat er voor ieder wat wils is. zowel breder als slanker. dit is nou eenmaal wat er in elk stamboek gebeurt, NIET alleen binnen de Tinker/Irish cob stamboek.
moeten die ook maar allemaal nieuwe stamboeken oprichten?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:56

Mss iets voor de modjes;
op het forumoverzicht staat als toelichting;
Citaat:
Voor al je vragen en belevenissen rondom de Tinker.

Misschien zou hier de term Irish Cob aan toegevoegd kunnen worden. Voor de mensen die zo graag het onderscheid maken. Dan is het duidelijk!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:15

De naam tinker ligt zo lekker in de mond,Irish-cob is zo,n bek vol. :+
Maar het paard blijft het zelfde.
Vind het dus onzin.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:20

Blijft het soms lastig vinden aan buitenlanders wat voor een paard ik nu eigenlijk heb... Want zelfs het begrip Irish Cob snappen de Ieren niet altijd _O- dan moet ik inene weer een piebald pony of skewbald pony zeggen!! :D