Groningse bakermat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:34

Ik ga elk jaar hoor kendra meeten Haha! Soms trek ik m'n mond open soms is er iemand die precies iets verwoord wat ik niet beter zou kunnen zeggen maar dat zijn meestal wel de mensen waar niet naar geluisterd word Verdrietig

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:55

Nee dat komt omdat deze mensen altijd ondergesneeuwd worden door de mensen die voor het geld gaan. Als je een bepaald ras in stand probeert te houden ben je in mijn ogen een liefhebber.Als je bepaalde rassen gaat kruisen met andere rassen om een beter verkoopbaar dier te fokken dan ben je verkeerd bezig.In een rasfokkerij ga je voor het type en de bloedlijnen zoals vermeld in de rasstandaard.Voeg je hier andere rassen aan toe om eigenschappen te proberen veranderen(lees ook beter verkoopbaar)dan ben je geen leifhebber maar in mijn oog en broodfokker en hou je je ook niet bezig met een rasfokkerij maar met een hybriedenfokkerij. Boos!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:52

joshua schreef:
Nee dat komt omdat deze mensen altijd ondergesneeuwd worden door de mensen die voor het geld gaan. Als je een bepaald ras in stand probeert te houden ben je in mijn ogen een liefhebber.Als je bepaalde rassen gaat kruisen met andere rassen om een beter verkoopbaar dier te fokken dan ben je verkeerd bezig.In een rasfokkerij ga je voor het type en de bloedlijnen zoals vermeld in de rasstandaard.Voeg je hier andere rassen aan toe om eigenschappen te proberen veranderen(lees ook beter verkoopbaar)dan ben je geen leifhebber maar in mijn oog en broodfokker en hou je je ook niet bezig met een rasfokkerij maar met een hybriedenfokkerij. Boos!

Ik moet je toch teleurstellen:
1. als je voor het geld gaat kun je beter maar niet aan Groningers beginnen Haha!
2. er is geen ras meer over, dus het gaat er niet om of je ander bloed toevoegt, maar welk bloed!

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:46

Ja maar dat zeg ik toch als je vopor het ras gaat ga je voor het type en niet voor het geld.Er is nog genoeg ras over kijk maar in polen en duitlsland daar lopen nog genoeg paarden met genoeg bloedvoering rond.En ook nog paarden die wel de kwalitieten hebben en aan de rasstandaard voldoen.Dus waarom mij teleurstellen je confronteert me met iets wat ik al lang weet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:33

Sorry, zag in je profiel dat je 'relationeel betrokken' Haha! bent bij de Groningers, dacht je nergens van af wist Bloos .
Toch blijf ik m'n uitspraak dat niet het 'grote geld' het probleem is bij de Groningers of wat voor zeldzaam huisdier dan ook.
Volgens mij zijn er binnen het Groninger stamboek maar weinig echte liefhebbers van dat 'ras'. De meeste mensen willen een mak gebruikspaard, vinden het leuk binnen de vereniging en houden zich niet echt bezig met fokkerij, bloedvoering en dat soort zaken. Op zich is daar niks mis mee - ook bij zeldzame huisdieren en zeker bij paarden moet je iets met zo'n dier kunnen, een paard enkel hebben voor het 'ras' (zoals je bv ook wel ziet bij minipaardjes) - daarvoor is zo'n groot paard te duur in onderhoud. Een kwestie van vraag en aanbod dus. De vraag blijft waar je de grens legt. Alleen maar paarden a la de Boukemaheerd fokken betekent mi dat je uiteindelijk de strijd verliest omdat de groep mensen die zo'n paard wil nu eenmaal veel te klein is.
Het andere uiterste, alleen maar kijken naar de karakters en een 'makke wpn-er' fokken (waar het af en toe ook wel op lijkt) betekent dat je essentiele raskenmerken verliest en je van binnenuit de boel opblaast omdat je geen ras overhoudt.

Het andere grote probleem binnen het Groninger stamboek is mi dat er teveel 'mensen met paarden' zijn en geen 'paardenmensen'. Dat betekent dat op een keuring een bijna kreupel paard voorop kan lopen - een die er bij het WPN waarschijnlijk uitgesloten was van deelname. Vorig jaar was dhr. Michels van het WPN adviseur op de keuringen. Volgens sommige mensen werd daarmee de 'vijand' binnengehaald. Het is echter wel iemand die feilloos ziet wat er mis is aan het fundament van een paard, een eigenschap die de meeste mensen van de jury ontberen, maar wat toch wel belangrijk is om je paardenbestand uiteindelijk ook gezond te houden. Er zijn vrij veel problemen met de knieen van Groningers (ga maar eens goed kijken op een keuring!) en niemand praat er over.

Wil je een ras bewaren, dan zul je dat op professionele wijze moeten doen - maar omdat er weinig mee te verdienen valt, ben je afhankelijk van de liefhebbers en amateurs. Dat is denk ik het dilemma waar het stamboek voor staat.

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:05

Wat leuk ,dat je de heer Michels noemt.Juist dhr.Michels heeft mij aangeraden met de moeder van dit (kreupele paard)en de vader OnnO.S te gaan fokken.Resultaat drie veulenkampioenen .Wij hebben ONNO.S destijds gekocht niet om als dekhengst te dienen ,maar omdat hij anders als markthandel was verdwenen.Volgens vele kenners van het groninger paard zou er totaal geen vraag zijn naar dekkingen met deze hengst.jammer dan toch maar gekocht.Onno.s is een echte werker,trekt autos uit de sloot,trekkers aan de loop,showwagen van 3000kg(dommelsch bier,die door twee shires getrokken tydens een show in de bak was achtergelaten)en staat nu in een friese weide met tien merries met hun veulens te dekken.Verder zijn bijna alle nakomelingen van deze hengst goede koets,samengestelde,endurance,zadelpaarden.Zijn vierjarige dochter ODESSA(lucettexonno.s)wordt veelvuldig ingezet om moeilijke paarden in tweespan te begeleiden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:50

Begrijp me goed, ik weet verder niets van dit paard, zag in Tolbert alleen maar dat het haar niet lukte om op een normale manier de bochten door te komen. Het buitenachterbeen (als ik het goed heb met name het linker been) sleepte als het ware door de bocht. Het werd een beetje handig opgelost door rechtuit te gaan of in galop te vallen, maar voor mij was duidelijk dat dit paard te weinig balans en kracht had in de achterhand - en dat wijst nogal eens op een probleem in de knieen. Ik denk dat dhr. Michels dit paard niet op kop had geplaatst. Je keurt nl. niet op je advies van een aantal jaren geleden maar op wat je nu ziet. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de vader en de moeder - die zijn vast zonder twijfel in orde.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:05

Onno fokt inderdaad prachtig na. Van onze vier veulens van deze merrie was die van hem, nogmaals, echt het mooiste exemplaar. Helaas mocht het niet zo zijn dat we haar zagen opgroeien tot volwassen paard. Ik vind dat nog steeds de oorzaak van de veertienjarige k&^%tkoters die er zo nodig op moesten gaan zitten als wij uit het vizier waren. Maar zelfs dat zegt iets over het ook nog geweldige karakter.