[kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:58

Maar dit is gewoon een roan toch? En dat heeft in de volksmond de naam bruinschimmel gekregen, wat eigenlijk helemaal geen goede benaming is, want met schimmel geef je weer aan dat het paard totaal wit zal gaan worden, wat een roan nooit wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:08

Bruinschimmel is volgens mij geen verkeerde benaming. In ieder geval met etnografie hebben wij het zo voorgeschoteld gekregen:

Veranderlijk schimmel = normale basiskleur volledig verdrongen in ultiem stadium na 8-9 jaar

Gemengde haarkleed patronen door onveranderlijk schimmel of roeaan :

- Bruinschimmel (witte haren homogeen vermengd in bruin haarkleed, behang kan naast zwarte haren al of niet ook witte haren bevatten, dit moet vermeld worden)
- Vosschimmel (alleen bruinrode en witte haren)
- Blauwschimmel (alleen zwarte en witte haren, behang kan ook hier al dan niet met witte haren vermengd zijn, veelal donkere moorkop, ganse hoofd zeer veel zwarte haren (slechts onderste hoofdhelft dan halve moorkop))
- Muskaatschimmel (opkomend grijs in combinatie met bruinschimmel)
- Stekelharigheid (dient expliciet onderscheiden te worden van het gegeneraliseerd schimmelpatroon: het duidt op gelokaliseerde inmenging van witte haren, veelal in de streek van borst, buik of romp)

Ik mag toch verwachten dat ze op de universiteit wel de juiste termen erin stampen. Daarbij is roan een ander woord voor onveranderlijk schimmel, dus waarom zou je dan geen bruinschimmel mogen zeggen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:10

Bruinschimmel is geen goede benaming, ook al wordt het wel gebruikt. Dus nee, niet de juiste termen er in gestampt. Al wordt het inderdaad wel vaak zo genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:24

Dat is dan toch apart, misschien dat het in NL geen juiste benaming is en in België nog wel? Je hebt veranderlijk schimmel en onveranderlijk schimmel/roan. Je moet alleen wel weten of iemand het heeft over een onveranderlijke schimmel als er bruinschimmel staat. Maar zoals bij het Belgisch trekpaard is het vaak wel duidelijk welke er bedoeld wordt.

Van

Re: [kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:28

je wil niet weten wat voor rare benamingen ze voor kleuren hebben bij mij op school, dus zo apart is dat niet :D

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:58

ik geloof dat ik inmiddels wel genoeg informatie heb over de definitie bruinschimmel of roan of schimmel. heb via pb naar een bokker een foto van het betreffende paard gestuurd en het is absoluut geen bruinschimmel of roan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:00

Quir schreef:
Ik doelde eigenlijk op het "niet waar", Bruinschimmel is echt een andere verwoording voor bruin roan. (Vooral dus bij de trekpaard stamboeken)

Veel mensen halen inderdaad bruinschimmel door elkaar, de een vind het een bruin geboren schimmel, de andere vind het een bruinroan. :)

Echter bestaat bruinschimmel officieel niet.

De bewoording 'bruinschimmel' is niet correct maar bestaat wel en wordt door alle stamboeken gebruikt als een beschrijving van een bruin-geboren schimmel.
De basis kleur blijft altijd bruin en het schimmel is een verandering van die basis kleur. In de goede order wordt dan de kleur gevolgt door de 'verandering' genoemd, bijvoorbeeld bruinschimmel, vosschimmel, zwartschimmel of bijvoorbeeld bruin-bont, zwart-bont, vos-bont, enz.
Persoonlijk zie ik liever een schrijfwijze zoals bruin-schimmel.

Genetisch gezien is er een duidelijk verschil tussen de kenmerken van de twee genen, schimmel en roan, die zelfs al vanaf een prille leeftijd waar te nemen zijn.
Hoofdzakelijk veranderd een schimmel door de jaren lichter te worden en bij een roan is de verandering, lichter worden, seizoen gebonden.

Nog een fabel is dat roan in homozygoot vorm niet bestaat ... dit is tot nu toe nooit bewezen en onderzoek de laatste jaren wijst naar de mogelijkheid dat het wel bestaat in o.a. quarterhorses en trekpaarden.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:15

Peterina schreef:
Quir schreef:
Ik doelde eigenlijk op het "niet waar", Bruinschimmel is echt een andere verwoording voor bruin roan. (Vooral dus bij de trekpaard stamboeken)

Veel mensen halen inderdaad bruinschimmel door elkaar, de een vind het een bruin geboren schimmel, de andere vind het een bruinroan. :)

Echter bestaat bruinschimmel officieel niet.

De bewoording 'bruinschimmel' is niet correct maar bestaat wel en wordt door alle stamboeken gebruikt als een beschrijving van een bruin-geboren schimmel.
De basis kleur blijft altijd bruin en het schimmel is een verandering van die basis kleur. In de goede order wordt dan de kleur gevolgt door de 'verandering' genoemd, bijvoorbeeld bruinschimmel, vosschimmel, zwartschimmel of bijvoorbeeld bruin-bont, zwart-bont, vos-bont, enz.
Persoonlijk zie ik liever een schrijfwijze zoals bruin-schimmel.

Genetisch gezien is er een duidelijk verschil tussen de kenmerken van de twee genen, schimmel en roan, die zelfs al vanaf een prille leeftijd waar te nemen zijn.
Hoofdzakelijk veranderd een schimmel door de jaren lichter te worden en bij een roan is de verandering, lichter worden, seizoen gebonden.

Nog een fabel is dat roan in homozygoot vorm niet bestaat ... dit is tot nu toe nooit bewezen en onderzoek de laatste jaren wijst naar de mogelijkheid dat het wel bestaat in o.a. quarterhorses en trekpaarden.
bij het nrps en welsh stamboek gebruiken ze dus wel gewoon de term "bruin geboren schimmel" en niet bruinschimmel. dus dat kloptook niet bij elk stamboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:28

Klopt maar wat de stamboeken, schetsers, mensen gebruiken is niet altijd correct.

In feite is het niet een schimmel die bruin geboren is, maar een bruin die gaat schimmelen ... wel een verschil.

Maar 'bruinschimmel' in de volksmond nu goed verankerd en alhoewel misschien niet 'politiek' correct is het wel een groter verbetering dan gewoon 'schimmel' als beschrijving. Met 'bruin-schimmel' weet je tenminste nog de basiskleur na 10 jaar wanneer het paard wit is. :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:29

randie schreef:
een roan verschilt per seisoen..Ze gaan van bruin, naar stekelharig, naar bijna wit met bruin & en weer terug naar bruin..

Een bruin schimmel wordt inderdaad steeds lichter en zal uiteindelijk zo goed als wit worden.

Volgens mij is dit het enige JUISTE!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:41

Amalarab schreef:
randie schreef:
een roan verschilt per seisoen..Ze gaan van bruin, naar stekelharig, naar bijna wit met bruin & en weer terug naar bruin..

Een bruin schimmel wordt inderdaad steeds lichter en zal uiteindelijk zo goed als wit worden.

Volgens mij is dit het enige JUISTE!

nee hoor, dat denk ik niet. een trekpaard is vaak ook bruinschimmel in de volsmond en word ook geen schimmel, dus dat klopt weer niet helemaal wat je nu zegt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:45

roan verschilt per seisoen.

een schimmel bruin geboren wordt wit. Dit moettie zijn denk ik :)

bruinschimmel = roan

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:04

randie schreef:
roan verschilt per seisoen.

een schimmel bruin geboren wordt wit. Dit moettie zijn denk ik :)

bruinschimmel = roan

zo klopt het denk ik ook het beste.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:17

Behalve dat een bruin + roan een bruin-roan is en NIET een bruinschimmel.

Als je het wetenschappelijk en correct wilt benoemen dan spreek je schimmel niet uit als je het over een roan hebt.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:42

Peterina schreef:

Als je het wetenschappelijk en correct wilt benoemen dan spreek je schimmel niet uit als je het over een roan hebt.

daar heb je weer een punt ja.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:02

randie schreef:

Volgens mij is dit het enige JUISTE![/quote]
nee hoor, dat denk ik niet. een trekpaard is vaak ook bruinschimmel in de volsmond en word ook geen schimmel, dus dat klopt weer niet helemaal wat je nu zegt[/quote]

Aha de 'volksmond',
nee een trekpaard is vaak een roan geen bruinschimmel anders had je witte trekpaarden op den duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:29

Een [ras] zoals die van Jaan81@Bokt wordt wel degelijk bruinschimmel genoemd.
Ze heeft ook een blauwschimmel.
Deze paarden veranderen het hele jaar door van kleur, maar zullen nooit wit worden. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:11

Mijn vos-roan staat als vosschimmel op papier. Maar wit gaat ze niet worden hoor. Ze is wel iets stekelharig op haar hoofd.

Mijn zwart geboren schimmel staat als alleen schimmel op papier.

Stamboeken maken er ook een zootje van.

Roan is een toverbal.
Schimmel word uit eindelijk wit.
Op welke basis kleur dan ook.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:12

Mijn roan staat ook als bruinschimmel in het paspoort maarja ik wist toen niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:25

Van een officiële site;
Citaat:
Verder zijn er nog vier schimmelkleuren;
Bruinschimmel; Tussen de bruine haren groeien witte haren. De onderbenen zijn zwart.
Blauwschimmel; Tussen de zwarte haren groeien witte haren. De onderbenen zijn zwart.
Vosschimmel; Tussen de bruine haren groeien witte haren.
Appelschimmel; De appelschimmel is een veranderlijke kleur: de paarden worden met een donkere kleur geboren en worden naarmate ze ouder worden helemaal wit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:56

Bij de trekpaarden wordt inderdaad bruinschimmel voor een bruin roan gebruikt. Alleen is het geen schimmel, maar een roan.

Ik wist niet dat roan wel in homozygote vorm voorkomt, mij werd altijd verteld dat een homozygoot niet levensvatbaar is.

Bij het KWPN wordt ook "gewoon" bruin geboren schimmel genoemd en niet bruin schimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:21

Zal ik dan maar even met een fototje komen van 't paardje waar het allemaal om gaat?

Afbeelding
Afbeelding

Dit is Barclay, Barclay is een heel gewone schimmel, geen roan, dat heb ik ook nooit geweerd.
Ik noem hem in het verkooptopic bruinschimmel om aan te geven dat hij bruin geboren is, het bruin is dus een specificatie op schimmel en geen kleur op zich, het geeft alleen aan wat de basiskleur is onder zijn schimmelharen.

Edit; zijn moeder is een bruin geboren schimmel en inmiddels grotendeels wit, zijn vader is bruin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:27

lonneke schreef:
Peterina schreef:

daar heb je weer een punt ja.

En als bruin + roan bruinroan is, is bruin + schimmel automatisch bruinschimmel ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:24

Citaat:
En als bruin + roan bruinroan is, is bruin + schimmel automatisch bruinschimmel

inderdaad daar zal het ook vandaan komen denk ik :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:36

de bruinschimmel (roan) waar ik mee rijd. is juist witter in de zomer. heel appart Afbeelding