Gedrag arko van 't leefdaalhof?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Gedrag arko van 't leefdaalhof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:46

@pieternel: uhh ik beschouw het als 1 van hun geweldige "karaktertrekken"
Overigens zijn de tinkereigenaren het er meestal wel overeens dat hun tinkers "rotknollen" zijn(gemiddeld genomen dan), daar is het blijkbaar dan 1 van de standaard dingen :')

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:55

pieternel schreef:
siskeh schreef:
Volgens mij heb je gewoon een haflinger :+
Dit is meer regelmaat dan een uitzondering vermoed ik.

Inderdaad dat is wel waar, al zullen heel veel haflinger lovers nu natuurlijk meteen boos worden. Maar ik ken diverse haflingers die mega eigenwijs en drammerig zijn. Ze zijn sterk en "benutten" dat dus ook als ze dwars willen gaan liggen.
Je hebt natuurlijk ook wel haflingers die niet zo zijn, maar over het algemeen zijn ze vaak wel heel eigenzinnig ;)

Mmmm,misschien eens onderzoek doen naar het type mens dat kiest voor een haflinger.
Want eigenwijs en drammerig is nog steeds niet aangeboren :D ,gebrek aan opvoeding?kennis van zaken?verkeerd inschatten van de situatie?vervangend knuffeldier ipv het konijn?
Ach,ik denk maar even hardop :wave:
En boos worden :') ,niet op de haf,of fjord,of noem maar op :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:37

Eigenwijs is toch wel aangeboren :=
Of denk je dat alle paarden lief en meewerkend worden geboren?

Volgens jouw bewering is er in 5 minuten al zoveel aan mn ponn verpest dat hij eigenwijs is geworden :+
Het koppige en drammerige krijg ik er met groot gemak weer uit, maar eigenwijs, uhh dat zal wel zo blijven vermoed ik :P

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:36

@ dagmach: niet alle haflinger mensen zijn zo hoor,, ik heb der zelf 2 en ik rij der nog genoeg,, dat ze eigenwijs zijn zit er gewoon in,, lees elke encyclopedie en het staat erin bij de haflinger dat die eigenwijs is,, nu zijn der ook genoeg die dat niet zijn,, maargoed,, trouwens wat dat betreft kun je dan van elk ras wat zegge,, want je hebt bij elk ras zoon mensen ertussen,, ofwel je pakt gewoon het paard in het algemeen,, of het dier in het algemeen,, ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:43

Het klinkt als een haflinger die een consequente leider nodig heeft. En goed moet weten wat de grenzen zijn. Ik heb waarschijnlijk de enige uitzondering, mijn haflinger is enorm braaf en heeft een will to please. ;)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:18

Natalie1992 schreef:
@ dagmach: niet alle haflinger mensen zijn zo hoor,, ik heb der zelf 2 en ik rij der nog genoeg,, dat ze eigenwijs zijn zit er gewoon in,, lees elke encyclopedie en het staat erin bij de haflinger dat die eigenwijs is,, nu zijn der ook genoeg die dat niet zijn,, maargoed,, trouwens wat dat betreft kun je dan van elk ras wat zegge,, want je hebt bij elk ras zoon mensen ertussen,, ofwel je pakt gewoon het paard in het algemeen,, of het dier in het algemeen,, ;)

Een encyclopedie,of paardenboek is ook door een mens geschreven hoor :D dus ook met een eigen zienswijze.
Dan kun je nog het woord eigenwijs op verschillende manier uitleggen.
Dus niet in de vaak negatieve uitleg van,drammen,niet willen.
Maar gewoon het op zijn eigen wijze invullen,dus lekker met je meedenken :o

Het feit dat je er twee hebt,er meerdere rijdt en nog steeds die conclusie trekt zou voldoende moeten zijn voor enige zelfreflectie,want ik herken er helemaal niets van.

Nog steeds staat dat mijn ervaring met mensen met een zeer "eigenwijze",moeilijke,dominante haf of hoe je het beestje dan ook wilt noemen.
Vooral ten rade moeten gaan bij zichzelf.
Dus de manier van stallen,contact met soortgenoten,voeren,opvoeding,passend harnechement en hoe duidelijk ben jij als eigenaar :?
En ja,ik ben tot de conclusie gekomen dat de grootste problemen veroorzaakt wordt door het niet voldoen aan deze randvoorwaarden.
Geeft niet,iedereen moet van zijn fouten leren,en dingen oplossen (zonodig met hulp) maar zoek het probleem niet in eerste instantie bij het dier,en plak er niet meteen eigenwijs op.

Maar ach,misschien al weer teveel overgezegd,ik bedoel het ook niet als aanval ofzo maar wil gewoon dat er beter nagedacht wordt,het is zo'n leuk ras.Fokkers doen zo hun best om de haf als vriend voor het leven te fokken en vind het elke keer weer jammer als dit anders gaat lopen.
Door kennis,ervaring,hulp,en diep nadenken kan het allemaal zo leuk zijn ;)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:24

meissielief schreef:
Het klinkt als een haflinger die een consequente leider nodig heeft. En goed moet weten wat de grenzen zijn. Ik heb waarschijnlijk de enige uitzondering, mijn haflinger is enorm braaf en heeft een will to please. ;)

Nee hoor,ken tig van die "uitzonderingen" :D
Jammer dat bij sommige dit pas na een half jaar heropvoeding duidelijk werd _O-maar ook wel weer :n

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:15

Ik heb zelf een 6 jarige ruin van Arko
Hij is dominant als ik ernaast sta ( als ik op hem rijdt en hem consequent zeg wat hij wel / niet mag ) gaat het goed, maar aan de hand achterwaarts gaan bijv. blijft hij stokstijf staan ( onder het zadel geen enkel probleem )
aan de hand wil ik zijn oren aaien , dan draait hij helemaal door en schudt ontiegelijke en wil zelfs bijten
onder het zadel vrijwel niets aan de hand.
zelfde aan de longeerlijn wil hij zijn achterhand in draf vrijwel zo weinig gebruiken , dat hij sleept , onder het zadel veel minder
beetje vreemd en vaag paard hahahaha.....
maar wel heel knuffelig ook.
hij is wel consequent opgevoed, maar teveel gevoerd uit de hand.,.. hij is erg happerig / bijterig. Dat probeer ik nu af te leren,

succes ermee