welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:13

grote maat tinker of in die richting komt denk ik wel het beste uit.
groningers en Freiberger en wat ze verder hier noemde vind ik ook allemaal juiste paarden ;)

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:17

Ik zou denken aan een fries.

Een fries is een nuchter dier en vaak betrouwbaak.
Tevens zijn ze makkelijk in de omgang.

Ze zijn natuurlijk iets groter als een fjord of haflinger.

Een fries is een leuk dier waar je heel veel mee kan, buitenrijden, dressuur en springen.
Ik zal je een fries aanraden ook ivm je lengte

Gharfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:50

tinker:D

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:52

Dravers zijn ook heerlijk voor de recreatie :D springen zijn ze ook goed in, Dressuur nooit té veel van verwachten maar ze kunnen best n B/L proefje. Ik zou dan wel een nemen die al de galop is aangeleerd :) heb ik ook gedaan,

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:21

hmm.. Fjord, Fjorden zijn echte buitenrij paarden.Niet al te duur, en echte vrienden. :j

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:59

Hmm dravers lijken me geen verstandige keuze, aangezien deze best neurotisch kunnen zijn. Als ik jou was zou ik dan lekker voor een grotere koudbloud gaan. Tinker, Haflinger, (Trekpaard?)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:01

wessjuhh schreef:
Hmm dravers lijken me geen verstandige keuze, aangezien deze best neurotisch kunnen zijn. Als ik jou was zou ik dan lekker voor een grotere koudbloud gaan. Tinker, Haflinger, (Trekpaard?)

Dat is niet waar, er zitten ook hele koelen tussen.
Ik ben zelf ook niet de slankste en mensen proberen me altijd maar koudbloeden aan te praten, ik vind ze gewoon niet lekker om te rijden. mischien denkt zij er ook wel zo over.
Er zijn best koele en stevige dravers te vinden, die van mij ook , is ook n flinke :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:05

een welsh cob kan evt ook

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:05

Ik denk dat wanneer je niet van plan bent om te fokken je gewoon naar een leuk paard moet zoeken en niet naar een leuke fjord/fries/tinker/etc. daar beperk je jezelf alleen maar mee. Kijk er kan natuurlijk een ras zijn waar je echt niets mee hebt of een ras wat je echt geweldig vind, maar als je dat niet hebt waarom zou je je dan niet wat ruimer opstellen heb je alleen maar meer kans om het individu te vinden dat perfect bij je past!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:06

liedje89 schreef:
Ik denk dat wanneer je niet van plan bent om te fokken je gewoon naar een leuk paard moet zoeken en niet naar een leuke fjord/fries/tinker/etc. daar beperk je jezelf alleen maar mee. Kijk er kan natuurlijk een ras zijn waar je echt niets mee hebt of een ras wat je echt geweldig vind, maar als je dat niet hebt waarom zou je je dan niet wat ruimer opstellen heb je alleen maar meer kans om het individu te vinden dat perfect bij je past!

hier sluit ik me bij aan, al is het een kruising, je moet hem gewoon zien en denken , dit is m!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:51

Een Gelders paard. Koel in de kop en warm in het werk.
Ze zijn heel veelzijdig gefokt, je kan er dus mee dressuurrijden en springen. Maar ook lekker buitenrijden of mennen gaat prima.

Het zijn geen dooie dienders maar wel heel braaf.

In mijn profiel vind je een aantal voorbeeldjes. Onderaan mijn eigen Gelderse merrie.

jenzol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:55

d8 zelf met een aan een tinker toen ik het stuk las.......................

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:58

Ik zou kiezen voor een Gelderse of Groninger paard. Past mooi bij je lengte, zijn veelzijdig en koel in het hoofd. Zowel geschikt voor in de sport als recreatief. Succes met beslissen!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:04

Ik denk dat er tussen Tinkers, Fjorden en Hafs ook best wel neuroten zitten.

Omdat je vrij lang bent zou ik of voor een grote Tinker (type Vanner) of voor een warmbloed kiezen. En deze zijn er ook wel cool. Ik denk dat je voor een paard moet kiezen waar je een klik mee hebt.

Een arabier en een volle volbloed zijn denk ik minder geschikt, maar dat is mijn persoonlijke mening.

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:22

Zelf heb ik dan een kwpn als verzorg paard en die kan alles , buitenrijden, dressuren, springen!:D
Dus zelf zou ik een kwpn aanraden!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:25

tesseke schreef:
Beeezel schreef:

Zo snel als jij wil waarschijnlijk. :o

rijd op de manege wel eens op een kruising tinker x ? en die galop zit best zalig, maar gaat zo traag tegenover de kwpn'er die er staat...
daarmee dat ik mij dit afvroeg

ik heb een donderssnelle tinker ;)
het is maar net wat voor een type je zoekt...
daar kun je de snelheid ook op uitzoeken ;)

nicky_basb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:27

galop is best moeilijk want mijn tinker gaat sneller dan mijn arabisch volbloed, terwijl veel mensen denk bijna iedereen er van uit zal gaan dat de tinker minder snel is...
maar verschild denk ik van paard tot paard? ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:56

berdien85 schreef:
Je hebt verschillende types tinker he?! Grai is bijvoorbeeld het grotere smallere type en cob is een wat kleiner zwaarder type!
En de Vanner, ook wel bekend als drumhorse is nog groter. Onze Gijs is een Vanner en hij is 1.67. Maar vergis je niet: niet alle tinkers zijn braaf en makkelijk, je hebt er ook heel eigenwijze types tussen zitten! Als ik jou was zou ik in ieder geval een goed beleerd en wat ouder dier kopen (vanaf een jaar of acht). Dat voorkomt een hoop problemen, zowel voor je zelf als voor het paard. Jonge beesten imo alleen geschikt voor mensen met heel veel ervaring en dus ongeschikt als je voor het eerst een eigen paard koopt.
Edit: en onze Gijs is ook heel voorwaarts. In het begin was hij in de galop zelfs té voorwaarts; 't leek wel een racepaard :oo .

shannonmacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:16

Of je nou een Tinker, Haflinger of Fjordje neemt, ze hebben toch allemaal een eigen karakter, gelukkig maar.....Voor jouw maat is een Tinker misschien een hele goeie optie. Hoewel, ik ben net zo lang en rij dagelijks heerlijk op een prachtige IJslander! En zou niks anders willen!

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:23

A.s. zaterdag is er in Wenum-Wiesel (bij Apeldoorn) een nationale keuring van Groninger paarden ( http://www.hetgroningerpaard.nl/Agenda.aspx )
Mss een idee om eens wat op te steken over een niet zo bekend, maar zeer goed ras. Zeer fijne paarden, ook voor beginners, met vele rijtechnische mogelijkheden. Niet ál te duur in aanschaf en veel gezonde bloedlijnen.

Grtz.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:12

Groninger Paarden niet zo bekend??

Nou ik denk het toch wel...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:23

ik ken iemand van 1,80 hoog en die reed een tinker van 1,50 schofthoogte en dat mistaat helemaal niet!
inderdaad zou ik lekkker een koudbloed nemen als ik jou was!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:32

joyce_eddy schreef:
ik ken iemand van 1,80 hoog en die reed een tinker van 1,50 schofthoogte en dat mistaat helemaal niet!
inderdaad zou ik lekkker een koudbloed nemen als ik jou was!

kan wel, mr ik rijd nu op een paard van +- 165 cm schoft, en hier steken men voeten al onderuit en vind dit niet zo netjes :o
(heb men beugels graag lang staan :+ )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:10

Ik heb een Gelderse van 165, ben 180 lang en mijn benen steken er niet ondervandaan(en ik heb echt zeer lange benen.)
Heeft ook de maken hoe breed en rondgeribt het paard is waar je op zit.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:58

Waarom kijk je eerst niet rond welke aan al jouw eisen voldoen ongeacht wat voorn ras het is? En dan pas kijken naar het ras .. je hebt zoveel verschillende rassen met allemaal een eigen karakter. Zo kan een Fjord, Tinker of Haflinger ook neurotische zijn en een Arabier, Draver, KWPN juist weer heel lief, rustig en betrouwbaar.