Paard met nederlands paspoort uit spanje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:10

Het is dus geen stamboek paard, Andalusier is een verzamelnaam en bij een PRE krijg je een veulenboek of stamboek papier.
Misschien komt het dier uit Spanje maar dat heeft in dit geval geen toegevoegde waarde.
Het chippen en aanvragen van de paspoort duurt doorgaans langer dan 1 of 2 weken dus het lijkt een leuk verkooppraatje.

Maar als het een leuk, gezond paard is en je hebt er niet te veel voor betaald, dan zal je er vast wel plezier aan beleven.

Wij hebben een Lusitano, met een Portugees ( blauw) paspoort omdat hij in Portugal geboren is. Onze Paint heeft een Nederlands paspoort, die komt uit Amerika en het paspoort hebben we bij zijn aankomst in Nederland via de Holstud aangevraagd, dat duurde toen ca. 1 maand. Beide paarden zijn overigens niet gechipt maar DNA getypeerd!

asterid

Re: Paard met nederlands paspoort uit spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:00

Het is in geen geval een echte andalusier want hij is bont toch? Dat komt bij andalusiers/ PRE´s en cruzado´s niet voor. Waarschijnlijk is hij onder de noemer andalusier aangeboden om hem interessanter te maken voor de verkoop. Ondanks dat kan hij best nog vanuit spanje meegekomen zijn op transport.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:53

Ik weet niet wat men op de eerste pagina van je paspoort heeft ingevuld: Normaal gesproken mogen ze nu nog alleen maar "paard of pony" invullen en absoluut geen ras o.i.d. wanneer er geen papieren bijzitten.

wi e heeft je paspoort aangevraagd?: staat meestal op de eerste bladzijde

soms gooien ze de gewone spaanse paspoorten gewoon weg als het geen stamboekdieren zijn, vragen in Nederland een nieuw paspoort aan. Kun jij niet zien wie in spanje de eigenaar was. Dit zal in jou geval niet gebeurd zijn want je hebt een nederlandse chip.

Er gaan veel bonte Nederlandsse parden naar Spanje. Komt er vast wel eens eentje terug. Of er wordt daar ook mee gefokt.

Een raszuivere PRE / andalusier is in ieder geval nooit bont.

Maar goed als je er verder maar een leuk, gezond paard aanhebt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:30

ElCid schreef:
Het is dus geen stamboek paard, Andalusier is een verzamelnaam en bij een PRE krijg je een veulenboek of stamboek papier.
Misschien komt het dier uit Spanje maar dat heeft in dit geval geen toegevoegde waarde.
Het chippen en aanvragen van de paspoort duurt doorgaans langer dan 1 of 2 weken dus het lijkt een leuk verkooppraatje.

Maar als het een leuk, gezond paard is en je hebt er niet te veel voor betaald, dan zal je er vast wel plezier aan beleven.

Wij hebben een Lusitano, met een Portugees ( blauw) paspoort omdat hij in Portugal geboren is. Onze Paint heeft een Nederlands paspoort, die komt uit Amerika en het paspoort hebben we bij zijn aankomst in Nederland via de Holstud aangevraagd, dat duurde toen ca. 1 maand. Beide paarden zijn overigens niet gechipt maar DNA getypeerd!

Het maakt mij verder ook niet uit of hij nou uit Spanje komt of niet.
Maar ik vroeg het me af, het zou natuurlijk niet leuk zijn dat ze gelogen hebben tegen mij.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:35

barrye schreef:
Ik weet niet wat men op de eerste pagina van je paspoort heeft ingevuld: Normaal gesproken mogen ze nu nog alleen maar "paard of pony" invullen en absoluut geen ras o.i.d. wanneer er geen papieren bijzitten.

wi e heeft je paspoort aangevraagd?: staat meestal op de eerste bladzijde

soms gooien ze de gewone spaanse paspoorten gewoon weg als het geen stamboekdieren zijn, vragen in Nederland een nieuw paspoort aan. Kun jij niet zien wie in spanje de eigenaar was. Dit zal in jou geval niet gebeurd zijn want je hebt een nederlandse chip.

Er gaan veel bonte Nederlandsse parden naar Spanje. Komt er vast wel eens eentje terug. Of er wordt daar ook mee gefokt.

Een raszuivere PRE / andalusier is in ieder geval nooit bont.

Maar goed als je er verder maar een leuk, gezond paard aanhebt.

In het paspoort staat bij ras echt andalusier.
Die stal uit Nederland heeft het paspoort aangevraagd.

Nee het is ook geen raszuivere andalusier. Hij is niet eens gewoon bont, ook nog eens valkbont. Ook heeft hij zwarte stippen op zijn witte voetjes en palomino stippen op zijn witte vlekken ;) Maar je kunt wel zien dat er andalusier in zit door zijn gangen en bouw.

Het maakt mij verder echt niet uit of hij nou echt wel uit Spanje komt of niet, ik was gewoon benieuwd!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:43

hij is blijkbaar toch in nederland geboren en nadien verkocht naar spanje. (daarom die nederlandse paspoort). en nadien heeft uw tante het paard gekocht uit spanje en komt hij dus terug in nederland terecht

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 15:21

Dakario schreef:
hij is blijkbaar toch in nederland geboren en nadien verkocht naar spanje. (daarom die nederlandse paspoort). en nadien heeft uw tante het paard gekocht uit spanje en komt hij dus terug in nederland terecht

Kan me niet voorstellend dat dat in 3 jaar gebeurd. Het paspoort is ook pas begin juni dit jaar aangevraagd.
Mijn tante heeft hem niet uit Spanje gekocht, maar degene waar ik hem bij heb gekocht.
Zij vertelde mij dat ze elke maand een vrachtwagen met meerdere paarden uit Spanje hier krijgt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:35

Als ze al niet geheel de waarheid vertellen over waar en hoe over het paard, waar geboren en waar vandaan.
Dan kun je je afvragen of de rest wel klopt, en/of waarom er een nieuw/ander paspoort is aangevraagd.
Of het paard daadwerkelijk uit Spanje komt of uit een land waar bijv. besmettelijke ziektes heersen, gezondheidsverklaring missend en/of het dier niet elders gestolen is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:29

Barvrouwke schreef:
de eerste 4 cijfers van de chip geven toch het land aan? Volgensmij beginnen bij mijn paarden de
chipnummers ook altijd met 5282.
Kun je niets terug vinden in het paspoort?
Gezien het registratienummer waarin 2007 staat... lijkt het mij dat ie toen geregistreerd is.
Bij de friezen is dat wel zo iig.

eerste 3 cijfers zijn landcode, 528 staat dus voor NL.
de cijfers daarna varieren, een rashond bv (dus met stamboom van de Raad van Beheer) heeft na de 528 bv 14000 en daarna weer willekeurige cijfers

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:11

Ja 528 is een NL-chipnummer.. daaraan kun je dus herkennen uit welk land de chip komt. Aangezien een paard niet zonder chip mag reizen is het dus hoogst waarschijnlijk dat het paard gewoon uit NL komt.

Wat verder niet uitmaakt als jij blij bent met je paard!

Is wel jammer dat ze daarover gelogen hebben tegen jou. Idd is een week wel erg snel om evt. gechipt te zijn en het paspoort al te hebben.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:03

zelfs al was het wel een stamboek andalusier dan kon je hem nog naar nederland vervoeren. zo moeilijk is dat niet. in de veewagen en rijden maar. ;-)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:40

SixBar schreef:
zelfs al was het wel een stamboek andalusier dan kon je hem nog naar nederland vervoeren. zo moeilijk is dat niet. in de veewagen en rijden maar. ;-)

Ja oke, maar is dat legaal?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:01

legaal, zeker niet! maar hoeveel paarden worden nog verkocht zonder chip? Veel zijn nog niet gechipt, omdat er gewoon geen enkele controles zijn!

Dus het paard kan heel goed 5 maanden geleden uit Spanje geimporteerd zijn geweest, en in Nederland alle papieren in orde gebracht.

Met paarden van handelaars die uit Portugal of Spanje komen is er heel veel mee gefoefeld! De meeste Lusitano die hier 5000€ of minder verkocht worden en die uit Portugal komen, zijn gewoon de slechte die de portugese naar het slachthuis stuurden! Handelaar er tussen gekomen, paarden gekocht, en hier 10x zo duur verkocht gewoon omdat het een paard vanuit Spanje of portugal komt...

Dat gebeurd altijd met die paarden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:34

ptiteblue schreef:
legaal, zeker niet! maar hoeveel paarden worden nog verkocht zonder chip? Veel zijn nog niet gechipt, omdat er gewoon geen enkele controles zijn!

Dus het paard kan heel goed 5 maanden geleden uit Spanje geimporteerd zijn geweest, en in Nederland alle papieren in orde gebracht.

Met paarden van handelaars die uit Portugal of Spanje komen is er heel veel mee gefoefeld! De meeste Lusitano die hier 5000€ of minder verkocht worden en die uit Portugal komen, zijn gewoon de slechte die de portugese naar het slachthuis stuurden! Handelaar er tussen gekomen, paarden gekocht, en hier 10x zo duur verkocht gewoon omdat het een paard vanuit Spanje of portugal komt...

Dat gebeurd altijd met die paarden.

Zoiets zal dan met die van mij ook wel gebeurd zijn. Ik neem aan dat ze niks met een valkbonte andalusier kunnen. Dan ga ik er vanuit dat het op deze manier gebeurd is. Niet dat het mij uitmaakt hoor, ik ben er net zo blij mee!