Ook bij een boomloos zadel komt de pasvorm erg nauw

Ik heb dan wel geen tinker, wel een haflinger die altijd in de groei is
Die verandert per winter en zomer weer van bouw, ik rijd op een ghostzadel, zit héérlijk. De meeste mensen vinden hem lelijk en testen hem daarom niet eens, persoonlijk vind ik dat je dan echt wat mist
Zeker als je een wat breder paard hebt dan geeft de ghost een wat smallere zit, je hebt veel gevoel met je paard en het voorboogje zit niet in de weg. Ik hou zelf niet van een diepe en gedwongen zit, dus dat scheelt ook wel weer.
Van boomloos naar boomzadel is niet zo'n probleem hoor, ik hoefde er niet aan te wennen (heb er ook nog een massimo naast, voor de tijden dat ze hem past
), ik krijg alleen elke keer weer zere billen als ik er op rijd haha, dus heb ik er een gelseatsaver overheen. Je mist alleen duidelijk het gevoel en het contact dat je met een boomloos zadel veel meer hebt.Als je de ghost lelijk vind kan je ook eens kijken naar de zadels van Startrekk, de startrekk dressuur is een heel mooi zadel vind ik persoonlijk en lijkt niet eens boomloos.
Bovendien is het niet de keus tussen boomloos of kunststof, idd heb je de fairfax, maar ook de Bates bijvoorbeeld (wintec in leer, mooie zadels ook!).
Paar handige websites zijn;
www.buitenzinnig.nl (ook een heel goed stuk met betrekking tot drukverdeling, welke maat moet je hebben en het gewicht van de ruiter etc
)www.fijnzadel.nl
Maar Barefoot kun je makkelijk zelf passen, of met een instructrice erbij bv. Gewoon kijken of de pommel genoeg vrij ligt, en de schouder, en of ie niet te ver op de rug ligt. En dan voelen of paardlief er goed op reageert, een beetje in het zweet rijden, en kijken of de zweetafdruk gelijkmatig is